Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2638 ggr
SHV-Pysen
2009-03-20 13:33

Medeltida Tidskrifter?

Vi har börjat med grupparbete i skolan idag och det handlar om Mediehistoria. Min grupp fick tidskrifter och jag fick ta årtalen runt 14-1500 och tidigare medan de andra får ta 15-1600-1800 och 1900-2009. Det hände ju så mycket vid 1600 så även fast jag fick så många århundraden så får jag inte lika mycket info.

Jag har iaf lite svårt att hitta info om tidskrifter, så jag undrar om det är någon som har lite kunskaper eller tips på bra sidor där det finns? Desto mer desto bättre. Kanon om ni kan tidgare än medeltiden också. Vikingatiden kom det ju en del till norden med runor, kanske någon som vet nått om det ??

Annons:
Halvdansken
2009-03-20 13:48
#1

Eh…vad menar du? Vill du ha info om tidningar som skriver om medeltiden? För nån större distribution av tidningar fanns ju inte före 1700-talet eller nåt.

Runorna var ett nordiskt skriftspråk som inte användes i resten av världen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SHV-Pysen
2009-03-20 14:09
#2

Vi skriver om tidskrifter, så det är tidningar, böcker, brev allt möjligt som är skrivet, därbland runor och det är inte om medeltiden utan från medeltiden.

Halvdansken
2009-03-20 14:16
#3

Tidningar fanns inte på medeltiden, tänk på att de flesta var bönder då, och de flesta kunde inte läsa. Det vanligaste sättet att "publicera" information var att prästen berättade det i kyrkan. 

Kan inte tänka mig att vikingarna skrev så mycket till varandra mha rumnor heller precis. Det var nog mest på stenarna. 

Böcker fanns ju, men de var alla handskrivna (googla bocktryckarkonsten) och vansinnigt dyra. En del privata brev finns väl bevarade, men hur mycket vet jag inte, de finns väl i nåt arkiv i Stockholm eller nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaN
2009-03-20 14:39
#4

Böcker och framförallt kyrkoböcker, kyrkobibeln och folkbokföringsboken där man skrev födslar, dop, lysningar, giftermål osv osv i.

Runor skrev man långt in på medeltiden på träbitar som av förklarliga skäl ruttnat upp tills nu, men det finns vissa sådana stavar kvar, kärleksbrev mm. Finns även runor i kyrkor inkarvade i väggar och träföremål som nån slags medeltida grafitti ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
2009-03-20 14:39
#5

Familjen Thurn und Taxis är intressant just när det gäller brev. De mer eller mindre startade postväsendet i Europa och det är därför taxibilar och brevlådor ofta är gula. Du kan läsa mer här, fast det är på engelska.

Men det är en del kul info, som jag undrar om ens din lärare känner till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2009-03-20 14:41
#6

De har ju faktiskt funnit runor lite överallt som vikingarna ristat in. En typ av "Kilroy was here". Men det kategoriseras väl knappast som "tidskrifter"…?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
LinaN
2009-03-20 15:28
#7

#6 inte bara vikignarna, runorna fast nyare runor användes rätt sent även in på 1800-talet om inte jag missminner mig. det finns ju flera runalfabet. så även medeltidsfolket kunde rista "Sune was here" liksom ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-03-20 15:58
#8

Som redan sagts, tidningar och tidningstryckerier (det vi kallar media) kom inte igång fören under 1600-talet. Innan dess är det böcker som gäller. Först handskrivna urkunder och sedan (efter Gutenberg) i tryckt form.

Är det ni i gruppen eller läraren som gjort den indelningen?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
2009-03-20 16:45
#9

He-he SHV-Pysen. Du kan ju bara säga "det fanns inga", och så är du klar med din del!!Skrattande

Men jag undrar liksom #8, vem gjorde indelningen? Den är lite mäklig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-03-20 22:04
#10

Runor har använts långt före vikingatiden och har använts lite utanför Norden. Det är ju nästan bara runstenarna som är bevarade men man skrev ju både på trä och näver och det är inte mycket som är bevarat av det. Mest kända är runstavarna som var en evighetskalender. Dalrunor har använts in på 1900-talet. En del reseberättelser är skrivna av romerska besökare. Tacitutus är en som gjorde resan till Thule strax före Kristi födelse.

En bra bok om medeltiden är Olai Magni Sveriges historia skriven på latin under 1540-talet i Rom och översattes på svenska strax efter 1900-talets mitt. Där finns många roliga lite märkliga föreställningar.

Första tryckta boken trycktes år 868 i Kina. Första tidningen kom nog ut 1609 i Tyskland.

SHV-Pysen
2009-03-21 12:31
#11

#8 och #9 vi i gruppen gjorde indelningen, men läraren gick igenom tidigare med tidskrifter ex. runor m.m och att skrifter funnits tidigt, och Gutenberg var på 1400talet så det är ju medeltid, så det finns ju en hel del, bevisat från svaren jag fått.

och jag har tagit reda på det första nyhetsbladet: 59 år f.kr i rom under julius ceasars tid. så nog fanns det tidigt! det mesta hände givetvis från och med 1600 men nog hade man tidskrifter tidigare än så..

Tack för alla svar! Nu får vi nog ihop en bra text!

Anthka
2009-03-21 12:43
#12

#11 var har du hittat uppgiften om det nyhetsbladet? *nyfiken*

(skrift och tidskrift är inte samma sak Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SHV-Pysen
2009-03-22 19:17
#13

#12 hittade det på olika ställen på nätet under min lilla research. det hade något namn, två ord ett på A och ett på D tror jag… kunde översättas till typ Dagens händelser. det var 30 utbildade och tränade slavar som satt och skrev det där varje dag.

Annons:
Anthka
2009-03-22 23:08
#14

#13 du har ingen länk?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hae-Mosu
2009-03-22 23:54
#15

Den hette Acta Diurna. Postades på de flesta offentliga platser och lästes upp i en del områden.

Bjornen
2009-03-23 08:36
#16

Tidskrift är väl egentligen en tryckt skrift som började tryckas när tryckeritekniken hade utvecklats och det dagliga trycket kunde ske i hundratal som inte utvecklades förrän under 1600-talet.

Handskrivna meddelande är väl bara bulletiner och inte tidskrifter.

Anthka
2009-03-23 09:28
#17

#16 är inte en tidskrift någonting som kommer ut regelbundet medan en bulletin lika gärna kan vara en engångsföreteelse.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-23 10:20
#18

Jag har hört att de där medeltida tidskrifterna kallades pamfletter, kan det stämma?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-23 10:29
#19

#18 en pamflett är en liten skrift eller ett enskilt blad med någon form av propaganda.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-23 10:42
#20

#19 Ja, det var det jag hade hört att man delade ut/läste upp på medeltiden. (Och framåt i historien också.) Alltså inga tidningar eller blädderböcker, utan bara några rader och nån satirbild, typ. För att förmedla vad som var nytt i området/staden/byn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-03-23 10:45
#21

#20 det är ett satiriskt sätt att berätta vad som är nytt i så fall, eftersom en pamflett gärna gör narr av någonting.

Annars var det ju, långt upp i tidsåldrarna och inte bara på medeltiden, prästen som förmedlade nyheter under söndagarna. Förutom predikningen så var han en form av "nyhetsuppläsare".

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-23 10:55
#22

#21 Ja, precis så. Ett nyhetsblad med någon form av narrande eller satir gentemot de som begått brott, blivit gjorda till åtlöje på allmän plats, blivit avrättade och så vidare. (För att visa hur fint folk INTE beter sig och sätta ytterligare fjädrar i hatten på vanligt folk som sköter sig.) Det var väl en form av skrämselpropaganda också, kan jag tänka mig, ingen ville väl bli omnämnd i satiren. Det måste ha varit höjden av skam. (Och även att bli nämnd av prällen i kyrkan.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-23 11:02
#23

#22 pamfletternas satirbilder visar oftast (för att inte säga alltid) hur "hemskt" de högre stånde betedde sig (det vill säga att det inte kan betee sig som folk). Ett sätt för de längre stånden att skratta åt de högre, oftast med övertydliga satirbilder så att alla, även de som inte var läskunniga, skulle kunna förstå.

Skrämselproppagande var det nog inte, utan som sagt ett sätt att göra fint folk, och fint folks beteende till åtlöje.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-23 11:17
#24

#23 Fint folk också, ja. Skulle det inte vara kul om nån startade en sån tidskrift nu och gjorde åtlöje av dagens kungar och politiker? Skrattande (Det görs ju med jämna mellanrum i dagstidningarna, men inte varje dag.) Att på äkta medeltida vis rita och göra narr av kändisar och högre stående familjer, det vore nåt det!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
2009-03-23 11:22
#25

Jag har nog samma definition som #16, Bjornen.

Sen ska jag kanske förtydliga att jag tog för givet att det var svensk medeltid. Varför vet jag inte, det stod ju inget om det….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
2009-03-23 13:22
#26

#25 det är den definition jag har också. Tryckt skrift i "större" upplaga = tidskrift.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: