Annons:
Etiketttv-film
Läst 3787 ggr
kirre
4/3/09, 2:17 PM

hintertyg.

skulle behöva tips hur man syr ett sånt skulle vilja ha ett hintertyg till min häst

Annons:
Anthka
4/3/09, 4:58 PM
#1

vad är ett hintertyg?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/3/09, 7:00 PM
#2

#1 man har det istället för chabrak på hästarna, det är mer som nått "tygnät" över rumpen på dem.

man kan säga att hintertyget, hindertyget är som dagens bakselar man har när man kör häst och vagn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/3/09, 7:09 PM
#3

#2 aaah ett sådant, då vet jag.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/3/09, 11:18 PM
#4

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/3/09, 11:24 PM
#5

#2 Det har ju inte alls samma funktion som en baksele, så den liknelsen köper jag inte. Flört Men den ser liknande ut! Tungan ute

#0 Hur man syr…

Jo, man tar ett måttband, en penna, ett papper och en häst. (Förslagsvis den man ska använda hintertyget på, det blir bäst då!) Sen lägger man på en sadel, förslagsvis den man ska använda ihop med hintertyget när det är klart.

Mät från ungefär där sadelgjorden möter sadeln och runt hela rumpan till sadelgjorden på andra sidan. Se efter så att den rem du just har mätt längden på sitter på en bra höjd för hästen. Den ska inte hindra rörelserna i någon gångart. Justera så att du får en bra höjd på den tänkta remmen och be gärna någon hålla i ett snöre eller nåt annat precis där (från sadeln till svansen) så att du ser exakt var den remmen kommer hamna.

Mät sedan rakt över korset. Den remmen ska vila på korsets högsta punkt. Nu har du "basen" på ditt intertyg och därifrån kan du ge fantasin fria tyglar att fundera på hur du vill att hintertyget ska se ut. Ska det vara flera remmar? Ska de bilda ett rutmönster? Ska remmarna vara dekorerade?

Jag har bara sett en fotograferad bild på ett autentiskt medeltida hintertyg och det var sytt i tjock röd sammet och hade kantband i guld. Otroligt snyggt! Här är en bild som påminner starkt om det hintertyget. https://www.giftsuniqueshop.com/images/Mythical/DM93428.jpg

Här finns en bild på en häst med rött hintertyg (målning) lite till höger om mitten. http://images.chron.com/blogs/houstonpolitics/medieval_warfare.jpg

Och här är ett foto på en "modern" riddare med läderhintertyg. http://media.collegepublisher.com/media/paper1130/stills/31e4ei36.jpg

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/4/09, 12:38 AM
#6

#5 jag sa aldrig något om funktion, jag sa bara vad det skulle likna ^^

Sen när man sytt hintertyget så kan man prova genom att longera hästen, hindras den något i rörelserna i någon rörelse? kasar den osv osv, så man kan testa sig fram.

och framförallt gör en testhintertyg innan du syr i det riktiga tyget ifall det blir fel ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
4/4/09, 10:54 AM
#7

#6 Tungan ute Jag fattade det, men ville förtydliga ifall någon som kan körning här trodde att du menade att man använder hintertyget till att bromsa med. (Vilket man alltså inte gör, så nu vet alla det. Flört)

Ett prov i billig lakansväv eller nåt är aldrig fel. När jag sydde mitt schabrak fick två av mammas gaaaaaaamla påslakan nytt liv för en stund, tills jag var nöjd med passformen och började sy i det "riktiga" tyget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: