Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 2051 ggr
LinaN
4/27/09, 5:04 PM

Attityder mot re-enactors

I tråden om blankvapenstrid så förekom det en del om attityder, bla en bloggare som glåpordade oss som idioter och töntar och allt möjligt….

Vad har ni mött för attityder?

Personligen så finner jag att det rör sig om en oerhörd okunskap, att man leker krig och fjantar omkring. Man slåss med pinnar och detta på sin höjd iförd en tunika och inte full mundering. Konstigt, inte alla vill träna i sina dräkter…

Just den här attityden att man är puckad får man mest från de som är åldrarna 12-35, de däröver och under är nyfikna, stannar till och tittar på, frågar och är intresserade.

Men det är som jag säger, jag rider och har häst, enligt många är det töntigt, jag spelar datorspel ibland och det är också töntigt, sen att jag dessutom är medeltids/vikinga-nörd gör mig ännu töntigare, men märkligt nog så när jag säger att jag samlar på my little pony-hästar så tar folk knappt o lyfter på ögonbrynen…

Hur normalt är det att en 24-åring samlar på plastponnys? det bryr de sig inte om, men att man är viking och medeltidare är ujujuj så töntigt och farligt och allt däremellan…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
4/27/09, 5:27 PM
#1

Med tanke på hur många som samlar på barbie så tror jag att samlande generellt (oavsett vad samlarobjekten är) anses mer "normalt" än återskapande av historiska tidsperioder.

Själv läser jag väldigt mycket, ett tag i mitt liv slukade jag enbart böcker på fritiden. Och det var inte populärt bland andra människor. Tydligen så ska man ha ett "riktigt" fritidsintresse och inte "bara läsa". Men när jag numera säger att jag är boksamlare till skillnad från bokläsare (plus en mängd annat) höjer folk knappt ögonbrynen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/28/09, 12:00 PM
#2

Jag stöter rätt ofta på folk som tycker att allt som har med medeltid, vikingatid, renässans, tornerspel, SCA och så vidare är detsamma som rollspel och lajv. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt förklara skillnaden, men vissa vill bara inte förstå! Skrikandes Och konstigt nog, det är alltid folk som aldrig i hela sitt liv har sysslat med nåt utav det och framförallt inte rollspel och lajv. Så vad vet de?! "Men det är ju visst rollspel, du har ju ett riddarnamn och när du rider tornerspel är du ju inte dig själv!" Men shit… Det är show, för helsike! Ingen som showar är sig själv på scenen. Ju! *blir för arg för att fortsätta*

En samlare är enligt min regelbok (jag har en egen!) en person som köper eller på annat sätt tillskansar sig saker bara för att ha dem. Att titta på, leka med eller whatever. Men det är samlandet och innehavet som är det viktiga. Ju fler av samma "sort", desto bättre.

Därför blir jag sjukt irriterad på folk som anser att jag samlar på hästar, hundar eller katter bara för att jag har mer än en av varje. Om jag samlade på djur så skulle jag lägga alla pengar på att köpa nya hela tiden, vilket jag inte gör.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/28/09, 1:00 PM
#3

#2 det där har jag hört också, senast av en (väldigt påträngande) bokkförsöljare som kom in i vår hall, fick se tavlan på Sambon i full riddarmundering och utbrast "håller du på med lajv?!". Nu ledde inte detta till någon längre diskussion eftersom vi ville bli av med bokförsäljaren men bara den automatiska reaktionen, riddare = lajv. Inte en fråga om "åh, vad är det där" (det kunde ju trots allt varit någon helt annan än sambon på tavlan) utan en fullt allvarlig fråga om vi höll på med lajv. Eftersom det hängde en tavla på en riddare i hallen (och ett svärd brevid men det är en annan sak).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/28/09, 1:14 PM
#4

#3 *kokar* HATA!!! Skrikandes Ursäkta, jag var bara tvungen att få ur mig det ordet, kände jag…

Nu är ju inte lajv nåt att skämmas över, men… Framförallt så anses ju lajv (av okunniga) vara nåt fruktansvärt barnsligt, mycket barnsligare än bordsrollspel, och därför tar jag illa vid mig när folk tror att jag "pysslar med lajv" bara för att jag t.ex. syr medeltidskläder. Jag är deltids-lajvare också, och stolt, men det är inte DET jag gör när jag sysslar med medeltid/renässans. Och det är framförallt den negativa tonen i ordet "lajv" som jag stör mig på när folk säger det. De hade lika gärna kunnat säga nåt annat, för det är inte ordet i sig som jag blir sur på (eller vad det betyder för kunniga människor) utan den negativa klangen som påskiner att medeltidare är tokiga töntar. Tokiga därför att ingen frisk människa skulle syssla med såna nördiga saker och töntiga därför att vuxna människor springer inte runt och låtsas vara alver i skogen. (Enligt "normala" människor, alltså.)

Men just det där som jag skrev här ovan, att folk anser att det vi gör på tornerbanan är rollspel, det gör mig verkligen skickligt förbannad. Det är show, precis som vilken cirkusuppvisning som helst, i princip. (Den Starke Mannen är också ett artistnamn, precis som mitt riddarnamn.) Det vill säga, vi visar vad vi kan för en publik som jublar och blir imponerade, och det råkar vara i en medeltida miljö och det vi gör råkar vara taget ur medeltiden. Men nej, det anses vara lajv, rollspel, lek, fjanteri, tönteri…

Ha! Cool Vet ni vad jag brukar säga, när mitt tålamod har runnit ut? "Jag tjänar rätt bra med pengar på min lek, gör DU det?!"

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/28/09, 1:47 PM
#5

Jag tycker man möter konstiga reaktioner om man nämner SCA bland vissa som pysslar med vikingastrid. De tycker SCA är fåniga med sin regler när det gäller strider. Finns en klasskamrat jag inte pratar om SCA med för jag tycker han har konstiga fördommar.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
4/28/09, 1:50 PM
#6

#5 det är inte bara vikingastridare som har fördomar mot SCA, jag vet flera medeltida blankvapenfäktare som tycker att SCA med sina rottingvapen (och andra regler) är fåniga.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
moondancer
4/28/09, 1:57 PM
#7

Förklara gärna SCA för mig, jag har ingen aning om vad det går ut på. (och därför har jag inga fördommar mot det heller, trots att jag är vikingastridare Tungan ute)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
4/28/09, 2:02 PM
#8

#5 & 6

Fånigt eller inte med rotting, det är ändå SCA som har bäst och mest dedikerade fighters enligt min erfarenhet. Kolla in på www.vitaporten.se och titta på träningstipsen. Det är mycket precision. Tyvärr har jag upplevt att många andra fighters slåss mer okontrollerat och utan plan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/28/09, 2:13 PM
#9

#8

Jag gillar SCA och reglerna är vettiga tycker jag. Även om jag kan väl till viss del förstå tjusningen i att slåss med blankvapen också men skadorna (även med ett oslipat blankvapen) kan bli rätt allvaliga om man inte har regler på rustningar och dylikt.

Ska inte säga något om hur de här i Linköping är, personen i min klass tränar inte här.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

ugrash
4/29/09, 11:44 PM
#10

Jag personligen försöker ta avstånd ifrån krig och strider i alla dess former och tycker nog mest att det är lite konstigt att det är så intresserat.

Hur fina rustningarna, vapnen, strategin eller teknikerna än är så handlar eller handlade det ju i slutändan om att döda andra människor, något som är fruktansvärt om man i verkligheten har varit med om det och sett med egna ögon.

Däremot tycker jag att vikingatid och medeltid i många andra sammanhang är väldigt spännande och intressant.

moondancer
4/30/09, 12:14 AM
#11

#10 Nja, jag gör det inte för att döda andra människor. Jag ser det som en tävling precis som fotboll eller boxning, där vi testar våra kunskaper på varandra. Vapen är bara ett redskap för att träffa de tillåtna områdena, ungefär som att man ska få en boll i mål.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
4/30/09, 11:08 AM
#12

#10 Jag håller nog med Olle på den punkten, eftersom ingen som sysslar med re-enactment är ute efter att döda på riktigt. Det handlar om stil, prestige och precision, och som Olle sa, att vinna över motståndaren. Kampsport, Soft Air Gun, pistolskytte, bågskytte, skidskytte, m.m. är "samma lika", det vill säga olika sätt att träna sin precision och kunskap, även om man skulle kunna använda de kunskaperna till att döda. Men det är inte därför man tränar och tävlar i det.

Militärtjänstgöring däremot, det är till för att lära sig döda på riktigt. Men inte ens det tycker jag är så hemskt att folk gör, eftersom det också handlar om att vinna (över sig själv) och få en ny erfarenhet. De flesta som gör Lumpen åker ju inte ut i krig efteråt, utan åker hem en erfarenhet rikare och har förhoppningsvis lärt sig nåt om laganda och medmäsklighet på vägen. Att man får lära sig att skjuta med skarp ammunition och träffa pappergubbar i huvudet är en annan sak, men trots det åker man ju inte ifrån sin militärtjänstgöring och känner sig som en potentiell mördare. (I alla fall inte normala människor!) Personligen är jag rätt glad att jag kan använda vapen tack vare Lumpen, ifall man någon gång i livet hamnar i en sån situation att man måste kunna det för att överleva. Samma med den medeltida re-enactmentstriden, sånt är också bra att kunna om man t.ex. blir överfallen eller dylikt. Hellre kunna en "mördarsport" och aldrig behöva använda den, än att inte kunna den alls och behöva den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/30/09, 11:39 AM
#13

#11 o 12

Hear! hear!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
ugrash
5/4/09, 1:27 AM
#14

Hellre en värld utan vapen och våld överhuvudtaget. Då skulle vi inte ens behöva öva för att "något" eventuellt skulle hända.

Ahnna
5/4/09, 10:51 AM
#15

#7 Har missat din fråga, sorry!

SCA är en organisation som finns i flera länder världen över, men började en gång i världen i USA. Den går ut på att återskapa den ljusa sidan av vikingatiden, medeltiden och renässansen, eller år 600 till 1600. Man kan ägna sig åt heavy fighting, där man slåss med rottingvapen i tung rustning, fäktning med t.ex. florett och värja, kalligrafi och illumination, matlagning, sömnad, dans och musik, bågskytte, historiskt hantverk m.m. På ett event som jag var på i somras var det t.ex. stenhuggare, träsnidare, bågmakare, glaspärletillverkare, tovare, plåtslagare och gjutare på plats och visade upp sina kunskaper i medeltida hantverk. Det mesta av det är ju rätt ovanligt att få se på marknader, men det är lite typiskt SCA att det är en sån bredd på kunskaperna.

Besök gärna www.nordmark.org för mer info!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
5/5/09, 12:04 AM
#16

#15 Tack för förklaringen. Det låter intressant, kanske något man skulle kolla närmre på när man råkar få tid över (har man verkligen inte nu)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
5/5/09, 11:22 AM
#17

#16 Det tycker jag! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
5/5/09, 12:54 PM
#18

Finns det någon SCA i Linköping?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
5/5/09, 1:00 PM
#19

#18 Inte mitt i, vad jag vet, men gruppen Ekengaard finns på Visingsö och Juneborg utanför Jönköping.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
5/5/09, 1:08 PM
#20

#18

jag har också frågat om Linköping, men det ska tydligen ha funnits en i linköping förut men att de dog ut…

det är ju långt att åka till både visingsö och till jönköping…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
5/5/09, 1:23 PM
#21

#20 Ni kanske kan gå ihop och starta nåt nytt? Det håller jag och några till på med i Gävle, där den gamla gruppen också dog ut. Den som lever får se hur det utvecklar sig!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Deke
6/23/09, 12:59 PM
#22

Hej, jag snubblade på denna tråd när jag sökte runt angående SCA i Östergötaland.

Vi är en liten grupp som har för avsikt att börja med SCA.

Och det är jag och tre till som tänkt börja en grupp i Norrköping. Och jag tycker det kan kanske vara av intresse för de i omnejden som har intresset. Men det är främst strid vi tänkt syssla med.

Men då vi är nybörjare så måste vi skaffa utrustning först, och smida en rustning är jussom inte gjort i en handvändning. Vi har en bra kontakt med en veteran som hjälper oss med detta. det kommer förstås ändå ta tid.

Men ni ifrån omnejd skicka mig gärna ett PM så får vi gruppera oss och på så vis säkra en framtida grupp i Östergötaland.

Ahnna
6/23/09, 9:28 PM
#23

#22 Jag flyttar ditt inlägg till en ny tråd istället, där ni kan diskutera SCA i Östergötland.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Deke
6/24/09, 12:27 AM
#24

#23 Ok, var inte min mening att byta ämne eller knycka tråden. såg bara en möjlighet att hitta likasinnade.

Ahnna
6/24/09, 1:02 AM
#25

#24 Inga problem, jag tänkte mest att det blir tydligare om konversationen om Östergötland kommer i en egen tråd. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: