Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2952 ggr
Ahnna
4/7/09, 11:50 AM

Tudor Tailor-mönster

Finns det någon exakt skala som mönstren i "The Tudor Tailor" är ritade efter? Alltså, kan man förstora upp dem till rätt storlek enligt nån viss tabell eller så? Jag ska sy en "Elizabethan effigy bodies" men kan inte ta mått på mig själv. (På ryggen.) Så det skulle vara så enkelt om mönstret i boken gick att förstora på nåt sätt så att det passar mig… Cool

Nåt annat tips på hur man mäter sin egen rygglängd? Jag har inget annat plagg som går att jämföra med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
4/7/09, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En sånhär är det jag ska sy, om någon undrar. (Det elizabethanska originalet på bilden.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
4/7/09, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Utlagd så man ser hela konstruktionen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/7/09, 12:24 PM
#3

hur du ska förstora mönstre om det inte är någon skal angiven kan jag inte avara på…

men försök inte ens mäta rygglängden på dig själv, du kommer inte få ett korrekt mått. Jag skulle be någon mäta på mig för att få det bra.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
4/7/09, 12:37 PM
#4

#3 Precis, försöker jag själv så blir det bara knasigt! Skäms Dessvärre har jag ingen annan till hands, om jag inte kan träna hundarna till att mäta, förstås… *funderar* Cool

Håller tummarna att någon snäll granne kommer förbi i nåt ärende under dagen, så att man kan slänga ett måttband i nävarna på denne och befalla: "Mät min rygg!" Tungan ute (Sen kan man säkert sätta sig i sitt lilla kök med en tekopp och begrunda hur fort ryktet om mina underliga påhitt sprider sig i byn!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/7/09, 1:05 PM
#5

#4 underliga påhitt sprider sig väldigt fort kan jag lova…. säg 30 minuter så vet folk i stockholm det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/7/09, 1:16 PM
#6

#4

hihihi jag känner igen det där! Får ofta konstika frågor av släkt och vänner som fått för sig saker via rykten :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
4/7/09, 1:22 PM
#7

#6 vid ett tillfälle fick min styvmor reda på av en annan mamma som hade sitt barn i samma klass som mig att jag tydligen var satanist ^^ Det tyckte jag vart väldigt intressant. För på den tiden ansåg jag mig vara wiccan.

Men idag är jag en nöjd och tillfreds forn sedare. Det tog bara några års sökande så hittade jag rätt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/7/09, 1:27 PM
#8

#7

ja, det där med satanist har man ju hört… fick det slängt i ansiktet på en mattelektion i gymnasiet också :) men jag flinar mest åt dem. Har man svarta kläder jämt så får man ofta frågan, tyvärr

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
4/7/09, 1:29 PM
#9

#8 svart är smickrande för figuren… ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/7/09, 1:32 PM
#10

#6 och 7 det där har jag också hört, ett antal gånger när jag var ung, osäker och förvirrad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

wasp
4/7/09, 6:39 PM
#11

Det är därför det är så skönt att bo i en stor stad, ingen bryr sig om vad man har på sig Skrattande

Ahnna
4/8/09, 12:23 PM
#12

Ha! Kolla vad jag hittade! http://www.tudortailor.com/making-1.htm

Nu behöver jag det inte för korsetten längre, i och för sig, eftersom mönstret blev bra ändå. Men för de övriga mönstren i boken så är det ju bra att det finns en hel websajt om just den boken och hur man tolkar den! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/8/09, 3:30 PM
#13

#12

Vad bra att du hittade något bra! Lycka till med all sömnad nu! Ska du sy den för hand?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
4/9/09, 11:54 AM
#14

#13 Delvis för hand, delvis på maskin.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/9/09, 12:13 PM
#15

#14

Vad kul! Hoppas på lite bilder senare Flört

Jag har lite får mång projekt just nu så jag kan inte börja med något nytt just nu..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
4/9/09, 12:48 PM
#16

#15 För många projekt? Det kan man väl inte ha? Förvånad *sneglar på högen med ofärdiga grejer*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/9/09, 2:08 PM
#17

#16

hahahaha känns bättre att det inte bara är jag iaf! :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
4/9/09, 2:50 PM
#18

#17 få se nu…. en nålbunden mössa påbörjad, en halvfärdig nålbunden sjal, en påbörjad handsydd klänning, ett par halvfärdiga skor, en klänning som inte ens är utklippt, *Ser sig om* det är nog det jag kan se varifrån jag sitter just nu…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/9/09, 3:55 PM
#19

#18 Vad lite! Tungan ute Jag tänker inte ens rabbla alla mina ofärdiga projekt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/9/09, 3:56 PM
#20

#18 o 19

nej jag tänker inte heller räkna up mina…. *ryser* får bara dåligt samvete :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: