Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 3092 ggr
AutumnWicca
4/7/09, 10:28 PM

Pris på pösbyxor

Hej, hoppas jag lägger detta rätt nu.

Jag ska sy ett par pösbyxor till min svägerska, hon ska själv köpa tyget. Nu är jag lite osäker på vad jag ska ta i arbetskostnad.. Korps hatverksbod tar 950 kr (blir ca 600 i arbetskostnad)!

Vad tycker ni är rimligt?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
4/7/09, 10:44 PM
#1

jadu, rimligt är ju din arbetstid, men som sagt en 900 hade jag tatt inkl material. så säg 500 iom att det är en svägerska.Jag brukar ge familjen nån hundring i familjerabatt. men det är absolut inte orimligt att du tar 600 kr. iom att det iaf är 1-2 timmars mönster och utklippningstid som max, och resten är sömnad och nålning.

Jag brukar sätta antingen fast pris eller timpris, på fast pris räknar inte jag med nålningen direkt, för det är minst en timme oavsett plagg nästan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/7/09, 10:57 PM
#2

Urk ja, det är så knepigt med detta…

Är svårt att ta betalt tycker jag, man vil ju liksom få saker sålda och är orolig för att folk inte ska vilja ha det om det är för dyrt.

På min utbildning är detta en evig fråga.. För i slutänden vill man ju få det sålt.. hantverk måste ju få kosta, men svårt att ta betalt för den tiden man lägger ner.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
4/7/09, 11:13 PM
#3

#2 jo det är ju det. man måste ju få ut minst materialet. det är ju som med mina nålbundna grejor. en mössa tar mer än 8 timmar allt som oftast, och 100kr/tim är ju då inte sååå farligt.

Men om jag nålbinder ett par sockar så är det ca 10-15 tim per socka skulle jag tro… tvivlar på att nån skulle betala 1000-1500kr för ett par strumpor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/7/09, 11:19 PM
#4

#3

Precis! Urk för pengar… kan vi inte införa byteshandel…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
4/7/09, 11:36 PM
#5

#4 det gör jag allt som oftast…. byter ju med ahnna ^^ väntar på väskan nu ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/8/09, 12:02 PM
#6

Jag tycker att byxor är så lätta att sy att jag knappt vill ta betalt för dem alls… Oskyldig Normalt tar jag 400:- per plagg för "standardmodeller" (till vänner) och från 500:- per plagg för svårare/mer tidskrävande modeller. Jag jämför inte med vad andra tar, utan vad som är rimligt för min tid och mitt intresse. Ett par byxor tar inte ens en timme för mig, så 600:- till en kompis hade jag inte känt mig bekväm med att ta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
4/8/09, 1:09 PM
#7

#6 som sagt det hänger ju på det med…. jag sydde ju ihopa kjorteln till min kompis då det låg över hans sy-kunnande-nivå som det är nu, raksömmar och sicksack och nåla och sy ihopa raka stycken fixar han, men inte att sy i kilar i kjorteln.

Så däerför gjorde jag alltihopa åt honom på en 2 tim nånting…. bara för att ha något att göra när mitt egna tyg inte fanns tillgägnligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/8/09, 3:36 PM
#8

#6

Ja, jag känner lika dant.. jag fundera på att ta 300 el 400 för jobbet eftersom hon ska stå för tyget själv och jag tycker modellen går så snabbt. Jag använder inte mönster när jag syr pösbyxor.

men visst är det jobbigt att ta betalt ibland!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
4/9/09, 1:03 PM
#9

#8 Att ta betalt är det svåraste som finns bland kompisar, tycker jag. Man vill vara schysst, men inte ge bort sin tid helt och hållet. Många försöker ju utnyttja en också, har jag märkt. De tycker att man "kan väl sy en sån-och-en-sån åt mig, du som gillar att sy!" Ja, men det kostar si och så mycket, säger jag då. "Men vaddå, du syr ju för att du gillar det ju!"

Obestämd

Javisst, jag älskar att sy så mycket att jag hemskt gärna lägger ner 10-20 timmar på någon annans garderob utan att få betalt! Eh, NEJ!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/9/09, 2:06 PM
#10

#9

Känner igen det där! Klart man vill ha betalt men det är svårt att säga det till vissa ibland. Jag syr en modern klänning till min kusin som jag vet att jag tagit för lite betalt för, men man lär sig av sina misstag.

Tänker inte gör detta misstag med pösbyxorna jag ska sy, därav mina frågor till er som också syr!

Till en själv kan man ju lägga ner hur mycket tid som helst :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
4/9/09, 4:31 PM
#11

#9 hear hear!! Själv syr jag till mig, det är ju jag som ska använda grejjerna alltså är det extra kul. Även om jag har börjat ge bort stickade verk. Men mest för att det efter ett tag blir för många muddar/vantar i lådan…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/9/09, 4:55 PM
#12

#11 men det är en helt annan sak! när man har förmycket av något så är det utmärkta presenter och gåvor. Men om någon kommer ohc ber mig tillverka något så är det en tjänst, inte en gåva.

jag har ju gett bort både klänningar och mantlar till folk, för at tjag vuxit ur och för att JAG velat ge bort dem, inte för att någon kommit coh fråga "kna inte jag få den o den klänningen?"

Däremot har jag slutat låna ut saker om inte jag är med. Blev av med en ringbrynja på det viset…. en kompis lillebror lånade min brynja, det är väl en massa år sedan, men trots man ringt, mailat och föröskt få tag på andra kompisar som har kontakt med honom så har man inte fått tillbaka sin brynja….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/9/09, 5:52 PM
#13

#12

Nej fy vad dåligt av den som lånat!! Jag skulle bli flyförbannad…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
4/10/09, 2:15 AM
#14

#13 det var jag också. länge men det var en dyrköpt läxa både materialmässigt och tidsmässigt… aldrig mera låna ut om jag inte själv är med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: