Annons:
Etiketttornerspel
Läst 8576 ggr
LinaN
4/30/09, 1:28 PM

Din tornerhäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att flera härinne har hästar som de i mer eller mindre utsträckning rider eller planerar att rida tornerspel med.

Nu vill jag se era hästar i full mundering eller den munderingen ni har, har ni inget HK så gör det inget för nu vill jag se hästar! :D

Här är min plutt  :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
4/30/09, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har bara ett gäng uttjatade bilder, ju.

Min drottning Doddo, engelskt fullblod född 1999.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/30/09, 1:40 PM
#2

Ska peta på han som rider/äger hästen och se till att han lägger upp något

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
4/30/09, 2:21 PM
#3

här är en bild på adeline med min kompis schabrak (guldbagge) hon är ett svenskt halvblod född 1989 E: CHAPMAN UE:CHAGALL

[trollduva]
4/30/09, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

här är en till på henne med min kommpis gammla schabrak (nattsol)

LinaN
4/30/09, 4:11 PM
#5

Mer bilder! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/30/09, 6:44 PM
#6

#5 Jag har tyvärr ingen häst som jag kan visa.. men vill gärna se fler på er andras :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Salo
5/1/09, 4:29 AM
#7

Här är min nuvarande "stridshingst", Messer Kwik, varmblodig travare född 1990.

Salo
5/1/09, 4:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är min nuvarande "stridshingst", Messer Kwik, varmblodig travare född 1990.

Salo
5/1/09, 4:33 AM
#9
Salo
5/1/09, 5:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Meeen! Det går inte att ta bort inlägg.

Nåja här kommer en bild på min blivande riddarhäst Noble "Nobbe" Index som är en liten varmblodig travare född 2000.

Anthka
5/1/09, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Som sagt, jag rider inte det är sambon som gör (jag sköter markarbetet). Men eftersom det är jag som brukar sitta här så överlåter han till mig att presentera:

Idenors Linda, Nordsvensk travare född 1998.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
5/1/09, 11:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En bild till på samma dam (och riddare).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/1/09, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 Är han 9 år? ser så fölig ut i ansiktet, tycker han vart så jädrans söt ;)

#11 o 12 sicken goding :) Är ju svag för de litet grövre hästarna…

Min lille plutt är ju korsning shire/ardenner, född april -05, ca 160-165 i mankhöjd och u: Janni af Flöjgard (ardenner), e: King Harold (shire, eng. imp.)

Ska nog börja sy på litet grejor till honom till i sommar… börja förebereda för diverse :D

Harry o husse <3

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
5/1/09, 12:39 PM
#14

#13 håller med dig, det är ingen riktig häst om den inte har lite storlek.

Linda är e: Elding (Norges version av Järvsöfax) vilket gör att det är bra fart på henne. Perfekt för tornerspel mindre bra om jag som komplett nybörjare tänker rida (det går för fort)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/1/09, 1:53 PM
#15

#14 haha, det där med att gå fort känner jag igen, tycker det är skitläskigt när Harry lägger i en extra växel i galoppen efter fyrprången… Det går undan… ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
5/1/09, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

det är ju kul när det går fortSkrattandemin pålla tror att hon är en galoppör iblandGlad

Anthka
5/1/09, 4:01 PM
#17

#16 det beror väl på om man kan rida eller inte. Jag som inte är hästmänniska och inte kan rida tycker det är obehagligt när Linda sätter igång och travar, framför allt som hon har en väldigt snabb trav.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
5/1/09, 4:27 PM
#18

skrev bara vad jag tyckerSkrattandeklart jag förstår att det är obehagligt när man inte är så vanGlad

Salo
5/2/09, 3:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hihi, ja han ÄR jädrans söt, han kallas Ponny Depp av några i stallet. Han är liten och nätt som en arab och snabb så in i sjutton. Men jag älskar även när det går fort, så man får tårar i ögonen. Skrattande

AutumnWicca
5/2/09, 11:52 AM
#20

Vilka fina hästar ni har! Man blir allt sugen på att rida igen!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
SHV-Pysen
5/3/09, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Om det någonsin blir en tornerhäst av henne vet jag inte, men här är medispållan Knaster iaf. Det skulle vara kul om det blev nått, men eftersom det inte är min häst så är det väl mest troligt att jag köper en egen häst och jobbar därifrån istället. fast vi får väl se… Kommer ju att gå i skolan i stan i minst två år till, och sen efter det så är det ju jobb och studier som avgör vad det blir av mig och mitt hästliv.

kirre
5/4/09, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här är en av mina tonerspels hästar Cherokee 176 cm hög ,korsning

Ahnna
5/4/09, 10:21 AM
#23

#11 Du får nog peta på din sambo och påpeka att det heter Kallblodstravare nuförtiden, så inte föreningen för Nordsvenska Hästen blir upprörda. Flört Skrattande

Men vaddå "ingen riktig häst om den inte har lite storlek"?! Förvånad Nu blir jag purken, ju, såhär på morgonkvisten… Min häst är i alla fall riktig, fast lite mesig när det regnar. Cool (Som det gör just nu, och hon vägrar stå någon annanstans än under en gran, som hon travade raskt till direkt från grinden när jag släppte ut henne. Där har hon parkerat nu och kommer nog inte fram förrän det blir uppehåll.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Denna kommentar har tagits bort.
Anthka
5/4/09, 11:34 AM
#25

#23 min åsikt och mitt skrivande Flört Jag är ingen hästmänniska så i mina ögon är hon en nordsvensk, oavsett vad nordsvenska hästen tycker eller inte. Men så är jag också av den åsikten att en häst är av samma ras som föräldrarna oavsett vilken färg eller storlek den har.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/4/09, 11:56 AM
#26

#25 Den genetiska rasen och vilken faktiskt rastillhörighet den har (med föreninsregler och rasförbund m.m.) är inte alltid samma sak. Nu har man kommit så långt inom kallblodstravaraveln att den räknas som en egen ras, eftersom den skiljer sig så mycket från den Nordsvenska brukshästen. Det är ju mänskliga bedömningar som inte har med djurens DNA att göra. Men man får väl vara lite glad för de reglerna ändå, eftersom de främjar en planenlig avel som i förlängningen ger jämnare hästar som förhoppningsvis är välbyggda för sitt ändamål och fria från genetiska defekter.

Jag fortsätter hävda att alla mina hästar är riktiga - även den som idag bara mäter cirka 65 cm i mankhöjd! "Ingen riktig häst om den inte har lite storlek", pyttsan! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/4/09, 12:01 PM
#27

#26 men det är det som är så absurt, att den genetiska rasen och den faktiska rastillhörigheten inte är samma sak. Jag har hört historier om ardennrar som trotts att "föräldrarna"  är renrasiga fötts med fel färg och därför inte fått heta ardenner(!). Och vad 17 är hästkraken om han inte är adenner då, islänning???

Regler är bra sålänge de är vettiga…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
5/4/09, 12:16 PM
#28

#27 Det handlar om avel, avel och åter avel. Om en rasförening har en regel som säger att "den och den" färgen inte är tillåten så tillåter inte föreningen att man avlar på dessa individer. För att få folk att sluta med det måste man "bestraffa" dem genom att inte släppa in den hästen i föreningens register. Därmed kan inte den hästens föl registreras i rasföreningen heller och man får då inte delta på rasföreningens aktiviteter med den hästen och så vidare. Kort sagt, är man intresserad av avel och att bygga upp en bra ras så måste man hålla sig till reglerna, även om de ibland är dumma. Men vad gäller färger så brukar det vara så att man har sett att en viss färg inte finns i renrasiga vad-det-nu-är-för-ras och om det då föds en avkomma med den färgen så vet man att stammen är felaktig och innehåller någon annan ras som inte är tillåten att korsa med. "Min" ras, shetlandsponnyer, har bara en otillåten färg och det är tigrering. (Små runda fläckar, typ Lilla Gubben-färg.) Det är för att man vet att den färgen inte finns i renrasiga shettisar och de föl med den färgen som har DNA-testats har visat sig vara otillåtna korsningar. Så de "shettisarna" är de facto inga shettisar alls, utan korsningsponnyer.

Ett annat "problem" är alla som avlar utan papper. Jag vet flera ponnyägare som har renrasiga shettisar men de saknar papper på dem, och därmed kan de inte registreras som något annat än korsningsponnyer med okänd härstamning. (Alltså även om ägaren är 100% säker på vilka föräldrarna är. Då måste man först DNA-testa hästen mot föräldrarnas DNA för att se om det stämmer.) Rasföreningarna släpper alltså inte in tveksamheter utan kräver bevis för att en häst ska få kallas en viss ras. Det är en trygghet för alla som håller på med avel eller är intresserade av rasen, att veta att om en häst finns registrerad som en viss ras så ÄR den en sån ras, inget annat.

Det jag tycker är fånigt är rasföreningar som inte vill ha vissa färger eller annat av ren födsel och gammal vana. "Gamla gubbar" som anser att en viss färg inte är "rätt" och som har fått in det i föreningens regler. Sen spelar det ingen roll om hästarna som föds med den färgen verkligen är renrasiga, för de "gamla gubbarna" har bestämt att den inte platsar ändå. DET är riktigt dumt och fånigt! Troligen har väl Ardennerföreningen nån sån regel, av ditt exempel att döma. Sånt kan bara förändras om rätt personer står emot, annars förlorar rasen på sikt alla anlag för de "otillåtna" färgerna och i framtiden kan man aldrig återfå de färganlagen utan att korsa in andra raser.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/4/09, 12:21 PM
#29

#28 och det är därför jag aldrig kommer bli hästmänniska, för många lustiga/konstiga/absurda regler…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/4/09, 12:23 PM
#30

#29 Älskar man hästar och vill syssla med avel så får man rätta sig, annars får man låta bli. Flört Min rasförening har inga dumma regler, bara bra regler som underlättar för avelsplaneringen och hästarnas framtid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
5/4/09, 12:25 PM
#31

#22 vilket ögongodis! Den lilla hästen vill jag se fler bilder på! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kirre
5/4/09, 1:00 PM
#32

gå in på http://www.123minsida.se/Riddareroth däe finns mycket bilder på "ponnyn"

kirre
5/4/09, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

hittade en bild till från träningen

Anthka
5/4/09, 8:23 PM
#34

Följdfråga till LinaN's önskan Glad. Eftersom det uppenbarligen finns en hel del riddare/blivande riddare här,  vilka rider ni för?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
kirre
5/4/09, 10:55 PM
#35

jag rider för Infensus medeltidsförening som har sin bas i götene

kirre
5/4/09, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

en bild med utrustningen på

[trollduva]
5/4/09, 11:32 PM
#37

jag är med i skånska björnen

niare
5/5/09, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

har ingen utrustning än men håller på :P men bild på damen har jag :P

LinaN
5/5/09, 3:11 PM
#39

#38 hur stor är hon? Såg ut som en welshcob?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
5/5/09, 4:13 PM
#40

#39 hon är bara 145 :P renrasig new forest men med gammal stam därav är hon inte så smäcker ^^

LinaN
5/5/09, 4:29 PM
#41

#40 kan ju förklara saken, jättefin! tycker om litet grövre hästar o ponnyer ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Raggartosen
7/17/09, 2:00 AM
#42

Men gud så avundsjuk jag blir på er och era snyga hästar!Glad

Har alltid velat vara med i i sådant här men har aldrig hittat någon "klubb" här i sörmland.

Ahnna
7/17/09, 2:05 AM
#43

#42 Det finns. Flört Bockens Kämpar håller till i Södermanland.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

hctk
7/17/09, 2:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Vilka fina hästar alla har! Jag och mamma funderar på att skaffa en häst, men vi kan inte riktigt bestämma vadför häst…rider ju "stora" hästar nu, men vi har funderat lite på islandshäst, och så är vi båda väldigt svaga för dom kraftigare arbetshästarna, haflinger har varit på tal ett tag…men ja, det lär inte bli något än på ett tag, så vi har tid på oss att bestämma!

Just nu är vi båda medryttare på ett gammalt varmblod, han fyllde 23 för någon månad sedan, men han verkar inte veta om att han är gammal:) Gammal och vis förstår han inte alls. Han är lika pigg, sprallig, nyfiken och rädd som en 4åring, men världens mysigaste! Det tog mig ett tag att vänja mig vad hans galopp, som går grymt snabbt och är ganska "kantig" haha, inte som ridskolans hästar direkt!

Anthka
7/17/09, 12:26 PM
#45

#42 eller så gör du som flera andra av oss, hittar dig en klubb du tycker om och åker några mil extra för att träffa den. Vi är uppåt 8st sörmlänningar som är medlemmar i Nordic Knights.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
7/17/09, 1:05 PM
#46

#44 kallblod tycker jag låter väldigt bra :D är jättenöjd med min pojk :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
7/27/09, 11:19 PM
#47

#42 Vart i sörmland bor du? Jag är med i Bockens Kämpar och jag och några andra bor i Valla (mellan Katrineholm och Flen). Sen har vi några i Vagnhärad och även en del uppe i Uppland mm. Vårt nästa spel är på Hertig Karls marknad i Nyköping den 15 augusti, kom och hälsa då. :)

Ahnna
7/27/09, 11:41 PM
#48

#47 Jag överväger faktiskt att åka ner, men får inte tag i arrangören. Vill ju sälja mina grejer om jag ändå åker dit…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
7/28/09, 11:16 AM
#49

#48, jag PMar dig kontaktpersonens uppgifter.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
7/29/09, 4:57 PM
#50

#44 Och jag håller just på och köper en Haflinger! Fast vi får inte hem honom förrän om en dryg månad, han ska kastreras (är bara 4 år och ännu hingst) om ett par veckor och återhämta sig innan han transporteras hit. Eftersom han ännu är ung och rätt oskolad behöver han lite mer tid på sig innan vi börjar med mer avancerade aktiviteter (själv tänker jag köra in honom nästa år).

Vi fastnade för Haflingern eftersom den är så lugn och cool till sättet - kombinerat med god arbetsvilja trots det, plus att jag är svag för välmusklade kallblod (vill ha en ardenner på sikt, men den här blir 12-åriga dotterns häst och då måste hon få välja). Dessutom är haflingerns färg så fin, fux med vit man & svans. Det har alltid varit min absoluta favoritfärg på hästar (morfars granne hade en ardenner i den färgen när jag var liten - som jag brukade gå och beundra).

hctk
8/2/09, 1:23 AM
#51

#50 Oh vad avis jag blir! Ja, haflinger är grymt vackra. En 4åring vet jag dock inte om jag skulle våga mig på, är så rädd att "förstöra" hästen :s
Den enda nackdelen jag ser med haflinger är väll att dom är rätt små. Jag skulle nog försöka få tag på en i allra största laget, eftersom jag är så van vid stora hästar haha:D Men har kollat lite på annonser (drömma går ju) och hittat en del runt 150 cm, och det räcker ju…
Håller med dig om att haflinger är grymt fina i färgen!
Lycka till med hästen då, hoppas allt går bra! :D

MegN
8/11/09, 11:46 AM
#52

#51, ja han är bara 145 i mkh - vilket är synd eftersom min dotter gärna vill bli riddare, och jag såg någonstans att det fanns en storleksgräns på 148 cm…?

Det där med 4 år var inte vad vi heller hade önskat - vi ville så gärna ha just en haflingervalack men de var svåra att hitta (mest ston i alla åldrar och unghingstar). Men till slut fick vi inse att skulle vi ha en haflinger så fick vi tåla att det var en nyss inriden unghäst. Vi får väl se hur det går. Till att börja med har vi planerat in lite Horsemanship under hösten, och sen blir det nog Western verkar det som. Men som sagt - min dotter vill bra gärna bli riddare…

Ahnna
8/11/09, 11:50 AM
#53

#52 Storleksgränsen gäller bara på Rikstorneringen (SM) och om tornerlaget hon är med i kräver det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
8/11/09, 12:02 PM
#54

#53 - ah, en liten glimt av hopp! Vad är du med i för riddarlag? Vad kräver DE? Vi bor ju norr om Sala, så vi måste ju börja leta efter föreningar i närheten.

Ahnna
8/11/09, 12:15 PM
#55

#54 Jag är med i Nordic Knights och där finns inget krav på mankhöjd, men ekipaget ska fungera ihop och ryttaren ska vara över 18 år för att få hantera skarpa vapen. (18-åringar rider normalt inte små ponnyer, så hittills har inga jättesmå hästar infunnit sig.)

Norr om Sala har du antingen Celeres Nordica (som hade medlemsstopp förut i alla fall) eller Nordic Knights. NK håller mest till runt Rimbo/Almunge nuförtiden, men har som vanligt tornerspel runt hela landet beroende på vem som bokar oss. Vill du veta med om NK så kan du PM:a mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
prussiluskan
6/6/10, 8:13 AM
#56

Här är min Mimmi, nordsvensk bruks, född 2001. Vi är fortfarande väldigt gröna på "ridderi" men när jag fått klart vår kostym så kommer mer bilder!

prussiluskan
6/6/10, 8:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Och här är min Tösa, också nordsvensk bruks, född 1996 och 153 cm hög. Hon är ju lite bättre än Mimmi som 165cm och ganska så tungriden. Hon kommer också få hänga med, bara hennes lilla föl Doris är gammal nog att klara sig själv. Tösa har jag tävlat mycket western med, hon är jättehärlig och gillar lite speed…

fast någon skräckinjagande riddar häst är hon ju inte, from som ett lamm… ha ha.

Nusse87
7/31/10, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Här kommer en bild på en av mina tilltänkta framtida riddarhästar! Lilla Maryann, 6 år och korsning ardenner/frieser.

Ahnna
7/31/10, 3:18 PM
#59

#57 & 58

De kan nog bli maffiga båda två! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
7/31/10, 7:21 PM
#60

#58 sicket ögongodis! :D härlig korsning!

i veckan som gick så tränade jag med plastfana på min lille totto. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Senyera]
5/16/11, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag får återuppliva den här tråden med en bild på min lilla tornerspelshäst.

Quatren de lÉscale

f. 2004

och är av den ståtliga rasen Fransk Camarguehäst.

Han är en helt fantastisk liten häst och vi ska gå vårt tredje år på banan i år. Utrustningsbilder kommer när det är helt färdigt :)

ComingTogether
5/24/11, 2:22 PM
#62

Bra initiativ! Snygga Quatren :)

Jag vill åtminstone se mer bilder på era hästar och utrustning! :)

Annons:
[Senyera]
6/5/11, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Här har ni oss från senaste tornerspelet i Ängelholm i år :)

[Senyera]
6/5/11, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Den bild där man bäst ser utrustningen…

Upp till toppen
Annons: