Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3228 ggr
LinaN
2009-04-06 12:57

Brännprov

Tjupp, jag har nu gjort brännprov härhemma, på två av medeltidsmodes tyger, en av NU serien och en av Eu serien, samt på brittiska arméns vadmal.

Försöker nu hitta ulltyger härhemma som jag vet är blandmaterial men det är ta mig tusan inte det lättaste. Antingen blir jag tvungen att rota igenom källarförrådet eller så måste jag klippa söndet ett befintligt plagg (inte så lockande)

Ska bränna på ett stycke fleece också och se vad jag får för resultat där… Kommer sedan att sammanställa detta på något vis i en artikel.

Så mitt resultat med bilder kommer senare under dagen om allt går vägen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2009-04-06 13:10
#1

tänkte höra om det är någon som har ett tyg med fuskfibrer som de kan ta en liten bit av coh skicka till mig, då tar visserligen artikeln en stund längre men jag har mer att jämföra med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-06 13:56
#2

Jag har en artikel sammanställd

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-06 14:18
#3

#2 ok….

För nu när jag gjort mina brännprov härhemma så får jag så exakt ,som det går, resultat när jag bränner NU-seriens tyg (från medeltidsmode)  som när jag bränner det handspunna obehandlade ullgarnet jag själv har spunnit så jag vet att det inte är nått annat i det.

Samt när jag bränner ett tyg som var 100% ylle som är köpt i en numera nedlagd butik som visste vad kvalité var för något :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-06 14:29
#4

#3 Jag gick en 5p kurs på temat föremålsvård och använder mig av schemat jag fick där. 

När jag bränner mitt tunna tyg från handelsgillet så får jag ett perfekt 100% ull resultat. Korps ylle är 100% ull men behandlat med någonting (lågan fäster på ytan men äter inte upp hela tyget utan dör när "behandlingen" brännts upp). Mitt "5-10% syntet i ull" tyg säger foff och medeltidsmodes VU8 P säger inte riktigt foff, men det slocknar inte heller utan brinner på ganska bra ett litet tag. Så konstifber är det i men i mindre mängd än mitt "syntet + ull tyg"

Men så är ju inte det tyget jag köpte från medeltidsmode ur NU-serien.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-06 14:38
#5

#4 men då är vi iaf överens :D

Mitt ullgarn sa ju foff i det som var fluffigt och inte ordentligt spunnet, men så fort det kom ner i det spunna så slocknade det inom nån sekund. Och själva "skadan" såg likadan ut i både NU och på ullgarnet.

men det var skönt att veta att det bara gällde ett tyg du hade därifrån.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-06 14:49
#6

#5 Jo det andra var helt ok (köpte ½m siden/ull oxå). Glad

Ett förtydligande, mitt foff innebär att lågan inte slocknar har ett efterspel som innebär klumpig smält aska. Jag fick samma resultat men med olika hastighet på "foffet" både med "syntet/ulltyget" och med VU8 P tyget.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
2009-04-06 14:51
#7

Dubbelt förtydligande, jag har inte brännt några stadkanter (eftersom det kan vara lite allt möjligt i just kanterna) utan bara brännt "rent" tygprov

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-07 11:21
#8

Pyromaner allihopa här inne… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-07 11:50
#9

Brännprover är ytterst praktiska :) hittade ett fint tyg i skolas stuvlåda med det var syntet tyvärr.. annars hade jag adopterat det!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-04-07 11:51
#10

Är det bara jag som tycker att det syns tydligt när det är 100% ull och inte?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-07 12:07
#11

Jag kan se ibland, men ofta tycker jag det känns när man känner på det.

Jag misstänkte att det var syntet men jag ville kolla så jag var helt säker.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-04-07 12:17
#12

#11 Precis, man ser och känner på fibrerna om det är ull eller blandfibrer. Det är möjligt att det är svårt på vissa tyg, men jag tycker att det är hyfsat enkelt att se skillnad, i alla fall. (Men så har jag ju kardat ull i X antal timmar genom åren också!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-07 12:19
#13

#12

Jag tror det är något man lär sig om man jobbat i just de materialen länge. Jag märker att jag blir bättre och bättre på det.

:)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
2009-04-07 13:18
#14

#10 jag känner mer än jag ser, kan se också men ingenting slår känseln i fingrarna. Vilket var anledningen till att jag gjorde brännprovet på medeltidsmodetyget. Det kändes inte riktigt som jag tyckte att det borde göra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
2009-04-08 18:27
#15

Menar ni att ni bränner ull tygen och kan se skillnad på kvaliten…?? Kan ni beskriva lite hur ni gör och vad är skillnaderna ? Intressant o veta….

Anthka
2009-04-08 18:37
#16

#15 man bränner en liten provbit (försiktigt och inte av stadkanten då den kan innehålla lite vad som hellst) och genom att se på låga, eller i ulltygsfallen icke låga, askan och lukten som blir kan man avgöra vad det är för material i tyget.

Det är lite mer än så, men basprincipen är denna:

Ta en provbit, håll till över diskbänken, tänd eld på provbiten (försiktigt), slocknar lågan och den fräna luktan av bränt Hår bildas så är det 100% ull. Slocknar lågan inte, så är det någonting annat än enbart ull i (obs siden beteer sig på samma sätt som ull, så ett ull/siden tyg är svårt att skilja från ett i 100% ull vid ett brännprov)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-04-08 18:42
#17

Jag skulle separera inslags tråd och varptråd och bränna var för sig!

Antingen är vapen ren fiber eller så är inslaget det. Är sällan båda som är blandfiber när det gäller ylle!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-04-08 20:44
#18

#17 Intressant

Själv tycker jag det är lite onödigt arbete, oavsett om det är varpen eller inslaget som är blandfiber så är ju ändå tyget ett blandfiber tyg. Separera skulle jag göra om jag var intresserad av vad det är för typ av blandfiber (viscos? polyamid? etc)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-04-08 21:00
#19

#18

Jag har fått lära mig att om yllet har en låg halt av det iblandade fibret så märks inte det alltid genom att bränna hela tyget. Vill man däremot var 100% säker ska man bränna inslag och varptråd var för sig.

MEn det kansker är olika läror, så lär det ut här vid Linköpings universitet i alla fall :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-04-08 21:04
#20

#19, där ser man det är linköpings universitet jag har lärt mig från :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
2009-04-08 21:17
#21

#20

så lustigt! vi fick lära oss att man skulle dela dem :D

Vem hade ni och när gick du där (du kanske går där nu?!) *nyfiken*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Balinidina
2009-04-08 21:55
#22

wow. från en duskution om tyger vart det helt plötsligt en kemilektion.

Jag gillar erat sätt att byta ämne :D

LinaN
2009-04-08 22:17
#23

#22 detta är en av anledningarna till att jag älskar den här sidan… för man lär sig så förbaskat mycket, även om det inte var den ursprungliga frågan som behandlas i slutet ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-04-09 01:16
#24

Ahaa…. då ska jag tutta eld på min ylletyg! Flört

Skämt åsido… får nog fixa något liknande i nån tygaffär så jag kan jämföra…

Anthka
2009-04-09 10:12
#25

#21 jag gick en 5p kurs vt 2004 "föremålsvård textil och papper", vem som ledde hm… bra fråga en kvinna var det i alla fall.

Vad är det du har gått/går?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-04-09 11:52
#26

#25

Jag har gått på lärarprogrammet textilslöjd inriktning men nu går jag slöjd, hantverk och formgivningeprogrammet :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-04-09 16:21
#27

#26 åååh, jag har läst och dreglat över det programmet i kurskatalogen (och alla de fristående kurser som finns på samma tema) Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
2009-04-09 17:50
#28

#27

det förstår jag :) jag trivs som fisken i vattnet! Ska dessutom läsa den fristående kursen i broderi och knyppling nästa temin :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-04-09 18:13
#29

#28 ååååh är det en av de där kvartsfart "distans" kurserna? *hoppas*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-04-09 18:23
#30

#29

det går på kvartsfart :)

http://www.liu.se/utbildning/kurs/754G07

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-04-09 18:37
#31

#30 bah! "kunskaper i knyppling förutsätts" jag har en dyna men noll förkunskap

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: