Annons:
Etiketthantverk
Läst 3375 ggr
LinaN
2009-04-17 01:15

Axelbandslösning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska ju börja sy på en vikinga hängsleklänning imorrn och behöver då göra ett par axelband. Men vet itne hur jag ska utforma axelbanden.

Ska det vara flata band eller rundsydda "remmar" eller vad för lösningar kan man göra?

Jag har ju spännbucklor så det måste inte göras någon speciallösning för att fästena inte ska synas.

Några ideér?

detta är en lösning fast hade isf tänkt ha en ögla i nederkant också.

Eller denna som man löser själva sammhånllningen på nått vänster på.

Eller spagettisnören?

min förra hängsleklänning hade sapgettisnören, eller ja, har fortfarande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-04-17 10:31
#1

Jag tycker helt klart att alternativ nummer 2 är snyggast - flata, breda remmar. Jag har alltid tagit för givet att det är spännbucklorna som håller ihop axelbanden med klänningen, som på de finska varianterna. Där går axelbandet lite omlott med klänningen och så håller spännet fast alltihop. Fodrar man axelbandet och överdelen på klänningen med t.ex. linne så blir det stadigare. Handsydda hål för nålen är inte fel heller för att slippa slita på tyget varje gång man sticker in nålen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-17 11:37
#2

#1 det där med försydda hål vart en ruskigt bra idé! hade jg inte ens tänkt på själv.

Men fodring med linne blir det nog om det inte ska bli spagetti-snören just för extra stadga.

funderar på om 5cm breda är lagom eller det ska vara bredare?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-17 11:40
#3

#2 Det låter ganska lagom. Det ska ju inte se klumpigt ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-19 01:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så, nu har jag kommit såhär långt….

Axelbanden som hänger på nu är ca 5 cm breda och var tänkta att vikas dubbelt och sys på. Men tror ni att det blir för smalt? har en bit kvar som ihopvikt blir lika smalt som de som hänger på är nu.

Blev rätt nöjd med längden men själva modellen blev ju inte som jag tänkt mig, men den funkar ändå, min gamla hängsleklänning är av samma modell. Det är en sorts korsning mellan flappa-flappa-förklädet och tub-klänningen.

Den är sydd ca 30 cm i sidorna och sen är den öppen resten neråt. Ska fållas nertill och i sidorna, samt vikas in (kanten som är nervikt upptill) axelbanden ska på sen och sen så bör den vara klar för hål-tillverkning för nålen på spännbucklorna och sen brodera eländet :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2009-04-19 01:14
#5

#4

tjusigt, det var väldigt fina färger tycker jagGlad

LinaN
2009-04-19 01:16
#6

#5 tack :) Är jättenöjd med färgerna de är mycket mildare än min förra hängsleklänning och sedan har jag aldrig haft en riktig ylleklänning innan som mellanplagg :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-04-19 11:03
#7

#4 Jag tycker att axelbanden bör vara 4-5 cm breda när de är "klara", så att säga. Alltså inte vikas dubbelt så de bara blir 2,5 cm, det tycker jag blir för smalt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-19 13:08
#8

D åska jag nog ta o plocka fram de andra spillbitarna och klippa ut så jag får 10 cm breda remsor, för har suttit här o fundert en massa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-04-22 22:02
#9

Snälla Lina…

Kan du inte fota närbilder hur du sydde kanterna och axelbandet? Så kan jag se om jag kan göra likadant. Dumfråga…när du sydde förhand… vad hade du för tråd?? Annars är din dräkt väldigt fin med bra färger som går ihop! Sitter och funderar hur jag ska göra med min yllehängselklänning…

LinaN
2009-04-22 22:19
#10

#9 men det ska vi nog kunna ordna :) däremot har jag inga batterier som fungerar härhemma alls just nu. Så det blir först på fredag jag kan fota igen. klarar du att vänta tills dess eller är det kris? (symöte nångång i helgen eventuellt lite mer än en vecka kvar till Ale nu ju ^^ annars får du gärna komma hit efter jobb nåndag också, jag är hemma allt som oftast)

Jag har ju sytt ett axelband, men är inte säker på om jag vill ha det så som jag sytt det, så funderar på att sprätta upp och börja om på det… men vi får se, funderar på att fuska litet och bara sätta ett fint band som jag har härhemma tills jag bestämt mig för hur jag ska göra om jag inte hinner det innan Ale.

sen använde jag vanlig bomullstråd, kanske inte HK men det är vad jag har och vad jag använder och det funkar finfint för mig :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-04-22 22:30
#11

#10 Taack! Det är alltid bra o ha lite bildmaterial som stöd för vem vet om man kommer ihåg det till nästa gång.. hihi…

Det är lugnt! Jag har fullt upp inför årstämman på lördag så jag tar tid på mig. Kan ju syssla med annat….Jajuste… jag kommer ner till Ale oxå … (dock i vanlig klädsel) (men var sjutton ligger den ?? Inte den där väl vikingagården från 45:an åt höger?)

HK ? för den frågvise…

Okii…att hitta bommullstråd i plommonlila är inte lätt. Sydde på maskin med brunt bomull?stråd min ylle efter ett visst mönster…men så har jag googlat lite och sprättat upp det o ska börja om. Suck. Därav frågan hur du sydde….

LinaN
2009-04-22 22:35
#12

#11 Det är bara att sms om du vill komma över :D

Ale ligger längsmed 45an, på höger sida om man kör mot göteborg. :D

HK = Historiskt korrekt :D

just i plomman är ju litet knepigare, men andra lila nyanser finns ju. ofta så är det rätt förlåtande med nyanserna, vi använde en o samma gröna trådfärg till 3 olika färger grön ull och det syns inte ändå ^^

Ska som sagt fixa bilder så snart som möjligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-23 11:13
#13

Det som är historisk korrekt att sy med för vikingakläder borde vara lintråd, ulltråd, hampatråd och - för den extremt rike - silkestråd. (Om denne lyckats lägga vantarna på handelsvaror från "stora vida världen".)

Det har tydligen hittats medeltida ullkläder som är sydda med ullgarn på Grönland, så det är helt HK.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-04-23 13:03
#14

#13 fast JAG hade inte orkat sy med lin eller ulltråd i dagsläget… det kanske kommer om ytterligare en tio år ^^

däremot så är en bra tumregel:

Naturfibrer i tyget = Naturfibrer i tråden

syntettyg = syntettråd

syntettråden skär sönder naturfibrerna, och en bomullstråd "skärs" sönder av syntettyget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: