Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 9115 ggr
moondancer
4/26/09, 12:45 PM

Svärd på stan?

Vad finns det egentligen för regler när det gäller svärd? Räknas svärd som kniv/annat ''läskigt'' vapen? Är det någon skillnad om det är ett slipat svärde eller ett oslipat (som den typen vi använder till träning)? Hoppas någon här inne har koll Flört

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
LinaN
4/26/09, 12:49 PM
#1

Vi har löst det hela såhär när vi åker med blankvapen på stan. De ska vara förpackade så att man inte kan dra det lätt. Dvs du ska inte ha det vid din sida i bältet. Utan invirat i ett stycke tyg eller dylika.

Samma med yxan, kortsvärdet, scrammen, kniven, spjutet osv. Alla blanka områden ska vara så att säga skyddade.

Jag har aldrig ahft några problem med polisen, bara nyfiklna busschaufförer ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
4/26/09, 12:51 PM
#2

Folk är nyfikna nog på min sköld, jätteroande när föräldrar pekar och barn blir helt lyriska

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
4/26/09, 1:23 PM
#3

#2 det är ju det, skölden är ju inget offensivt vapen så det brukar jag bära som vanligt, iom att den inte räknas som offensivt. Däremot är det ju värre med spjut, svärd och alla de som har blanka detaljer så att säga ^^ Allt som ser farligt ut ska förvaras så att det inte kan dras lätt.

kan nog göra en liten artikel om hur man kan göra för att skydda sina vapen till och från träningar om det är intressant?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
4/26/09, 1:24 PM
#4

Ja, skulle vara sjukt bra med en sån artikel!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
4/26/09, 1:29 PM
#5

#4 då ska jag ta o fnula litet på det :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
4/26/09, 1:38 PM
#6

Jättebra!  Nu ska jag försöka packa inför träningen! (yay, sol och vikingastrid samtidigt, igen. Underbart!!!)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ahnna
4/26/09, 9:40 PM
#7

Jag har hört nåt om att polisen anser att allt som är mer eller mindre spetsigt och över 7 cm långt kan tas som dödligt vapen. Vet inte om det stämmer, men det är ändå en schysst riktlinje, tycker jag. (En kompis till mig blev varnad för "gaffelinnehav" en gång när hon hotade en annan kompis med en matgaffel och polisen råkade se det! Oups…!) Har man en kniv, yxa, spjut, svärd eller whatever så bör man ha den så pass inpackad att den spetsiga änden inte på något sätt kan skada en annan person, ens om olyckan skulle vara framme. En ordentlig scabbard i trä eller råläder är att föredra, alltså.

Att bära svärd eller stor kniv i bältet på stan är bara dumt och allt annat än lagligt. (Men tyvärr förekommer det att folk gör det ändå.) Spetsigt eller inte spelar ingen roll i polisens ögon. Vanlig kniv kan man komma undan med om den "tillhör folkdräkt" eller "räknas som arbetsverktyg", men ingen polis kommer acceptera att en scramma eller ett svärd eller ett spjut räknas som nåt av det. Så för allas trevnad bör man täcka över och linda in sina vapen om de ska synas offentligt, till exempel på tåget eller bussen. Det gäller t.ex. katana och liknande asiatiska svärd och knivar också för de som övar kampsport m.m.

Flera av mina bekanta sysslar med airsoft och går ofta kamouflageklädda med plastvapenreplikor på sin person till och från airsoft-spel, och mer än hälften av dem har fått "trubbel" hos farbror polisen och har behövt förklara sig grundligt för att slippa böter. Obestämd Vi lever trots allt i ett samhälle idag där folk gör dumma saker och många civila är rädda för allt som ser ut att kunna skada dem. Tråkigt, men så är det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
4/26/09, 9:58 PM
#8

#7 Ja, inte tänker man att man ska ha svärd när man går på stan, men frakta det måste man ju göra, och om man cyklar (vilket jag gör) så sitter det bäst i bälte.

Oh, soft airguns kan jag förstå att dom inte gillar jätte mycket.

Jag borde prata med farbror blå om vad han tycker om svärd…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
4/26/09, 10:03 PM
#9

#8 Ingen dum idé att fråga farbror blåblink vad han tycker om svärd och knivar m.m. En kompis till mig har sina svärd i en vapenväska (för jaktgevär) och det funkar bra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/26/09, 10:20 PM
#10

#8 samtidigt som ena farbror blå säger att det är ok så säger nästa att det inte är ok.

Men min planerade artikel är till för att undvika krångel med benke blåljus så mycket som möjligt. Har trots allt tranpsorterat det mesta i vapenväg….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Balinidina
4/26/09, 11:32 PM
#11

Det som jag har hört är att det får inte vara mer än 4cm. och man ska kunna få transportera vapen om dem är svåra att dra och det räckte tydligen men en rem runt parerstången. Men som ni sa så har olika poliser olika regler.

LinaN
4/27/09, 12:51 AM
#12

#11 6-7 cm är det gängse på kniv iaf.

Men sen är det ju många som går omkring med moraknivar om de är snickare, skruvmejslar brukar ju snickare också ha och de kan ju verkligen användas som vapen, precis som en vanlig hammare….

Men till folkdräkt och högtidsdräkt är det tillåtet att bära kniv/dylikt om dräkten har det som skick.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/27/09, 11:09 AM
#13

jag har hört samma sak som #7, allt som är över 6-7 cm och vasst kan om man har otur klassas som vapen. Nu brukar man vanligen göra undantag för arbetsverktyg och kniv som tillhör dräkt, men det är ju upp till varje individuell polis att göra undantaget och som sagt man kan ha otur och hamna hos en paragrafryttare

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
4/27/09, 12:38 PM
#14

Sen är det också upp till den som bär sin dräkt och sina vapen att vara artig, informerande och hjälpsam gentemot polis och andra, för är man det är chansen större att man får behålla sina grejor på och man kan lugnt fortsätta till sin destination.

För med trevlighet och information kommer man långt, många poliser reagerar faktiskt positivt om man kan redogöra för varför, hur, var och när man ämnar bruka vapnet i fråga.

Och som viking/riddare/etc så representerar man ALLA i hobbyn och ju fler som är ordentliga dess högre status får hobbyn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/27/09, 12:44 PM
#15

#14 hear hear!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moondancer
4/27/09, 1:57 PM
#16

#14 Något man har fått lära sig när man har studentoverall också. Väldigt ofta man klassas som ''studentj#vel'', trots att man inte har gjort något fel.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
4/27/09, 3:32 PM
#17

#14 Precis! Och polisens största uppgift är ju faktiskt att förhindra brott, inte att arrestera folk som har begått brott.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
4/27/09, 6:25 PM
#18

Nu kanske ni ska ta och läsa vad som verkligen står i lagen..

Alla blankvapen faller under lagen mot knivar och andra faliga föremål.(1988:254)

Så om Polisen vill vara paragraf ryttare så är det alltid förbjudet!

Om man ser som under Medeltidsveckan så är det av Polisen undantaget från lagen: I samband med evenemang, uppvisning eller skådespel.

I övrigt är det inte tillåtet, vet inte hur många knivar, svärd, yxor eller hillebarder jag nekat inträde på krogarna där nere..
Även Poliser har jag nekat som burit knivar…

Så det här med någon längd på bladet är således något som sas förut, har i dag ingen relevans, i dag är det kniv som kniv(blankt eller svärtat)

Men visst kommer man relativt långt med att vara artig och korekt och informera polisen om vad och varför..
Men beakta att det finns alltid någon polis som kan vara av annan åsikt. Har även varit med om när det varit folk som tyckt dom haft koll på sina tillhyggen men i samma stund har någon annan dragit denne kniv, svärd eller dylikt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anthka
4/27/09, 6:51 PM
#19

#18 jag har läst lagen, mest eftersom jag gjort en kniv till min dräkt och blev fundersam över om jag verlkligen lagligen fick ha den.

lagligen får jag inte det, men å andra sidan, lagligen får inte hantverkare ta med sig sina verktyg ut på offentliga arbetsplatser då de flesta skruvmejslar, huggpipor, mattknivar och dyl. faller under knivlagen.

Det handlar alltså om vem från polisen man träffar på och hur man själv beteer sig om kniven/skruvmejseln/saxen, vad det än är man bär med sig, blir ifrågasatt.

Sedan har jag fått lära mig (men där kan jag ha fel) att polisen har rätt att  beslagta olämpliga föremål på plats, och att om man inte bestrider beslaget så kan föremålet förstöras istället för att återlämnas.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hallonsaft
4/27/09, 10:38 PM
#20

Jag har väl inte egentligen något nytt att tillföra. Men jag har också hört ganska mycket olika saker om olika ting. Det som stämmer mest är väl att det inte finns någon särskild paragraf om den här typen av vapen (soft airguns, fightingsvärd osv), helt enkelt eftersom de flesta "vapnen" inte är vapen egentligen. Det är snarare tämligen godtyckligt från person till person man frågar.

Soft Airguns är inte riktiga vapen, men de är väldigt lika riktiga vapen. Speciellt på avstånd. Och svärd, ja.. Ett oslipat blankvapen kan göra lika stor skada som ett järnrör, och det sistnämnda kan folk köpa på de flesta byggföretag. Jag har hört en del som hört att fightingsvärd dessutom kan klassas som träningsredskap.

Men i stort kan man väl säga att om man fraktar sina vapen, så var diskreta. Försök att dölja dem. Ett svärd kan egentligen räcka att svepa in i ett stycke tyg så att det inte syns vad det är, och pistoler kan man ju gömma i väskor osv. Om man annars bär ett svärd, så bind om det så att det inte går att dra. Du kanske inte skulle göra det, men någon bredvid dig kanske skulle få för sig att röra det. Och sedan kan man ju även försöka undvika att bära sina vapenreplikor och liknande på platser och vid tillfällen där det kan bli mycket fel.

((För övrigt är det tämligen intressant att det är lagligt at äga ett skarpslipat svärd, och det är lagligt att köpa det i en affär.. Det är dock inte lagligt att frakta hem det..))

Annons:
Balinidina
4/28/09, 1:15 AM
#21

Jag är byggarbetare och har länge burit  morakniv på de flesta offentliga platser (i arbetskläder förståss) och det är inte en enda polis som sagt till mig om den.

LinaN
4/28/09, 2:19 AM
#22

#21 för att du i din yrkesgrupp är så vanlig…. det är ju inte varje dag man möter en människa med ett tvåhandssvärd vid sidan eller på ryggen…. udda är alltid ovanligt… och ses därefter.

men om man ska frakta airsoftguns så ska man nog tänka på att dölja dem även om de ligger i en väska, typ i ett örngott eller något, har haft en kompis som nästan fick poliseskort av en kustpilen en gång när konduktören såg en zigsawer ligga i killens gröna militärväska ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/28/09, 12:26 PM
#23

#22 De ska alltid fraktas "säkert", eftersom de kan göra skada på andra personer inom 10 meter, även om de bara räknas som "plastskjutarvapen". Att få en stärkelsekula i ansiktet (eller på annan känslig kroppsdel, jag har provat!) gör ONT! Och kan orsaka bestående men på ögonen m.m. Att bara ha dem nerslängda i en väska är fel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ixectrona
4/16/11, 7:09 AM
#24

Tänkte starta en tråd om det här, men så hittade jag den här.
Jag antar då att jag bör skippa svärdet till min piratdräkt, eftersom själva meningen är att vara ute bland folk med dräkten.

Får väl nöja mig med en replika av en flintlockspistol. Tungan ute (Som inte kan skjuta något, utan bara är som prydnad.)

Gudris
4/16/11, 3:45 PM
#25

#24 Låter som en bra idé :) Jag har fått höra historier om hur polisen gjort "rassia" på en medeltidskrog under medeltidsveckan nått år och beslagtagit svärd, knivar och annat som faller under knivlagen…

Freke
4/16/11, 5:28 PM
#26

#25 Det var värre än så.. det året de hände..

Vakterna som jobbad de året, samlade ihop alla knivar och svärd samt alla andra tillhyggen och dessa låg i en låda vid grinden, in till stället.

Och när den var mer eller mindra full, ringde vakterna till polisen och sa att dom har en låda med beslagtagna tillhyggen.
Så illa.. Då har jag ändå stått i den dörren i massa år innan men jag är inte billig, men fan så bra när jag jobbar..

Och jag har ännu aldrig beslagtagit en enda kniv, men upplyst om att det inte är önskvärt med kniv, svärd eller andra tillhyggen..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jinaum
4/17/11, 6:07 PM
#27

Här har jag fått höra att vi har rätt att bära med oss våra saker på oss och med så länge det är till och från träningen eller i sammanhang där vi tex skall uppträda eller så. Annars får man inte bära vapen.

Kan inte bestyrka detta med någon källa dock, bara det jag blivit tillsagd här.

Annons:
Upp till toppen
Annons: