Annons:
Etikettallmänt
Läst 1574 ggr
LisaLisa
4/12/09, 5:42 PM

Svett?

Jag tänkte sy en tunika eller en kjortel.

Men jag vet inte vilken färg jag ska ha. Jag gillar brunt och grönt väldigt mycket, men jag har redan massa kläder i dem färgerna.

Jag är lite orolig för det här med svett.. Tycker det känns så äckligt att gå omkring med stora svettringar under armarna. Borde jag bara skita i det och låtsas som ingenting? :D

Annons:
LinaN
4/12/09, 6:50 PM
#1

ska du ha det för sommar eller vinterbruk och i vilket material?

Svettringar är det sällan någon som bryr sig om varken på lajv eller marknader, det är naturligt och "sånt folk" brukar inte bry sig.

Jag brukar raka mig under armarna en vecka innan evenemanget, så att det inte kliar av utväxten, sen sköter jag min hygiene som så att varje morgon så har jag en liten handduk/trasa i lin som jag tvättar av mig under armarna med, ljumskarna och andra ställen där det blir svettigt och unket… Och senare under dagen om det blir svettigt och äckligt så tar jag och upprepar proceduren, glöm bara inet att torka torrt med en torr trasa.

Sen kör jag på lager på lager principen så man kan klä av sig mer o mer. oavsett årstiden. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LisaLisa
4/12/09, 7:02 PM
#2

Jag tänkte göra den i linne, kanske vårplagg.

Tack för tipsen! :D

Anthka
4/12/09, 9:02 PM
#3

Är det marknad över en dag du har tänkt dig så borde det ju inte vara några problem.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/12/09, 10:32 PM
#4

Jag har aldrig haft problem med svett, varken mängden eller ringar på kläderna. Svettas du normalt väldigt mycket?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/12/09, 10:56 PM
#5

Jag gör som LinaN om jag är ute på äventyr och det är jätteviktigt att torka sig rent (framförallt i ljumsken annars kan man få svampinfektion), men precis som hon säger så brukar ingen bry sig!

Lycka till med kläderna!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
4/12/09, 11:37 PM
#6

Efter 3 dagars lajvande eller vikingaliv i grupp så luktar man alla ungefär likadant… då är det nästan farligt att bli ren själv för då känner man hur de andra stinker ^^

men just att torka torrt är viktigt… dels så kan man som autumnwicca säger få svamp, men också fuktexem och inget av det är nån höjdare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LisaLisa
4/13/09, 2:49 AM
#7

Jag brukar inte ha problem med svett :)

Jag tänkte ha den när jag ska lajva nu i maj, och på alla marknader jag ska på ;)

LisaLisa
4/13/09, 2:50 AM
#8

Iofs så kom jag på att lintyg torkar fort :D

Ahnna
4/13/09, 10:41 AM
#9

#6 För att inte tala om infanterield! (Saltkristaller från svetten som ligger på huden och skaver så att det blir svidande sår när man rör sig.)

#8 Ja, är det bara varmt och soligt så torkar blött linne på nolltid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: