Annons:
Etikettevenemang
Läst 4290 ggr
Ahnna
2009-04-02 21:16

Symässan i Kista/Stockholm

Imorgon öppnar Symässan på Kistamässan utanför Stockholm! Håller på till på söndag.

Öppettider:

Fredag 10-18
Lördag 10-18
Söndag 10-17

Korps ska dit, som vanligt. Inte Handelsgillet, tyvärr. (Enligt min "mässguide" i alla fall.) Nån butik som heter Holmgårdslinne ska komma, de har 100% lintyger. Simbra Siden kommer också, som vanligt, med sina underbara sidentyger och stuvar. Ullcentrum Öland har utlovat både ullgarn och lingarn, vilket jag ser fram emot.

Enligt mitt prospekt ska det bli ytterligare en Syfestivalsmässa på samma ställe 13-15 november, vilket i alla fall är antecknat i min almanacka! Glad

Jag ska förhoppningsvis till mässan redan imorgon, annars blir det lördag. Har en lååång lista med tyg och annat som jag måste titta efter, tror att det var över 30 meter tyg som jag "behöver" till diverse projekt! Tungan ute Tyg kan man aldrig få för mycket av!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-04-02 22:04
#1

Det är så synd att jag inte kan åka dit, inte nog med att det är massa trevliga tygleverantörer som kommer, det kommer garn leverantörer också. Varesig tyg eller garn kan man få förmycket utav. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-03 00:24
#2

undrar om de inte ska göra nått liknande nere i göteborg… värt o kolla upp iaf :)

Hade vart skoj o gå på om inte annat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-04-03 21:33
#3

Jag tycker tyvärr mässan har blivit sämre nu när det flyttat till Kista :( lite synd för det var en himla trevlig sak innan. Tydligen har de höjd priserna för platserna och det har resulterat i att massor av bra ställen inta har råd att så där längre.

#2 det finns en "syfestival" i göteborg också mig vetligen :) men jag har aldrig varit där.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-04-03 23:01
#4

#2 Syfestivalen kommer till Göteborg också, ja.

Jag var där idag, köpte MASSOR! Skrattande Jag upplevde inte alls att det var tråkigt, snarare MYCKET bättre än förut! (Nästan alla scrapbooking-försäljare var bortblåsta och flera lite "tråkiga" försäljare, som bara säljer 2-3 olika sorters plagg i 300 olika färger, var inte heller där.) Det var högre kvalitet på de som var där, jämfört med förut. Samt att det är högre i tak i nya mässhallen jämfört med både Älvsjö och Sollentuna, så det var luftigt och svalt hela tiden.

Korps hade nästan bara tyger med sig och dessa tog upp 2 långbord samt kortsidor = hur mycket som helst! *inspiration overload!* Tungan ute

Jag kom hem med:

8 m grön brokad á 50:- per meter. (Mitt huvudmål för dagen.)
2 m beige brokad á 50:- per meter. (Dessa två brokader ska bli en 1580-talsklänning, är tanken.)
2,20 m vinröd yllestuv á 70:- per meter. (Ska bli en 1500-tals-kirtle.)
2,15 m vit linnestuv á 50:- per meter. (Ska bli en 1500-tals- "smock".)
En till vit linnestuv som kostade 20:-, cirka 150 x 40 cm. (Den ska jag klippa i mindre bitar och prova att växtfärga ihop med mina garner för att se hur det blir att färga linne.)
2 rullar silverrep, 3 mm, 50 meter för 50:-.
3 rullar sidenband, 5-10 mm, 20 meter på varje för 20:- styck. (Lavendelblå, roströd och lejongul blev det.)
4 rullar Bockens Lingarn, rullar om 690 m för 110:- styck. (Röd, vinröd, krapporange och gul, väldigt fina ton-i-ton. De ska jag ha att brodera och brickväva med.)

Kostnad? Under 1500:-! Helt sinnessjukt, jag har aldrig lyckats få så mycket grejer för så lite pengar på en symässa förut! Skrattande Mycket tack vare att brokaden var så billig, förstås. Det var det första jag tittade på, i en monter precis vid ingången. Jag trodde att det skulle bli SVÅRT att hitta rätt brokader till mitt nya 1500-talsprojekt! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-03 23:20
#5

#4 wow!!!! Vilka priser du kom undan med! :D

när skulle de till göteborg sa du? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-03 23:28
#6

#5 Nästan alla hade någon form av rea, särskilt Korps. Rea på ylle, rea på linne, rea på siden, rea på konstsiden, rea på brokad… (Dessvärre hittade jag ingen brokad hos dem som passade mina tilltänkta 1500-talskläder. Såhär i efterhand grämer jag mig för att jag inte köpte en hel rulle med nån snygg brokad "bara för att". De var ju billiga!!!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-04-03 23:30
#7

Enligt Syfestivalens hemsida:

"Vi har genom åren fått många förfrågningar om att arrangera Syfestivalen även i Västsverige", säger Ulf Ottosson, VD på Numera Mässor som arrangerar Syfestivalen. "Förhandlingar med Åhaga i Borås är nu klara och ett datum är bokat. 25-27 september arrangeras mässan i Borås".

www.syfestivalen.se

Hittar inget om Göteborg nu, men tyckte jag hörde talas om det i höstas…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-04 00:40
#8

#7 borås funkar :D

det är inte så jädrans långt iväg, o dessutom har jag en väninna som bor där så man kan våldgästa henne :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: