Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 4121 ggr
LinaN
2009-04-08 01:19

"Gammal" sallad?

okie. Jag behöver veggo-alternativ till mat på evenemang. Vi brukar göra soppor och rotfruktspytt, men jag vill ha något lätt litet mer lunch-igt.

Och sallad har ju funnits länge, men vad i helsikke ska man stoppa i salladen? jag tål tex inte rå lök, rädisor och annat sånt pga några enzymer eller något som finns i när det är otillagat.

tomat är uteslutet, men hur är det med gurka?

Bara sallad av några olika slag och morötter är ju ingen lunch. vad kan man mer blanda i utan att bli helt åt skogen?

har verkligen huvudbry nu….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-04-08 11:05
#1

Hum… Det är nog Björnen du ska fråga om sånt! För mig blir det inte lunch utan att man stoppar kött i maten. Och tar bort grönsakerna! Tungan ute Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
2009-04-08 12:24
#2

Det finns en dansk TV serie som heter Frilandshaven.

En säsong satsade de på Nordisk mat, alltså ingen olivolja och liknande, utan mat som funnits i Norden "alltid". Om ni är bra på danska så kolla här. Kör ni fast på nån ingrediens eller så, kan ni sända ett PM till mig så ska jag översätta. Men det kan nog finnas en del tips och inspiration.

Och nädå, Ruccola är inget nytt, men det har kallats senapskål innan det blev "modernt".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaN
2009-04-08 12:58
#3

#2 tack'! där fanns litet smått o gott! :D

#1 det är som det brukar, när man väl behöver den där björnen är han som bortblåst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-08 13:01
#4

#3 Det är ju vinter i halva landet fortfarande, han kanske är i ide?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-08 13:04
#5

#4 jäkligt sant ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
2009-04-08 13:28
#6

Han häckar på Trädgård i Fokus!Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
LinaN
2009-04-08 13:30
#7

#6 häckar björnar? o.O

*fniss*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-04-08 15:37
#8

nötter kom du tål dem kanske du kan ha i?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-04-08 16:04
#9

nej, nötter tål jag ju inte heller, mandel går men inte andra nötter :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-04-08 16:17
#10

jag tycker att hackad mandel är gott i sallad. du kan även gör "aktiva" mandlar. Lägg dem i blöt i ca 8 timmar det blir mjukare och godare :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

PogoPedagog
2009-04-08 18:42
#11

om du äter mjölkprodukter är väl goda ostbitar matigt och bra, även kokt ägg

Anthka
2009-04-08 20:45
#12

Hur är det med krutonger? Det kan vara trevligt för att få en lite matigare sallad, och de måste inte nödvändigtvis göras på vitt bröd mörkt går lika bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-08 22:16
#13

#12 där sa du något! man kan ju skiva bröd som man har med sig och smörsteka och slänga i… riktigt bra idé! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Bjornen
2009-04-09 00:10
#14

Se svaren under trädgård iFokus. Jag sitter inte vid datorn jämt utan jag håller som bäst på att klössôr i äppelträd och sår frön eller lanterar inomhus.

Ypocras
2009-07-11 03:46
#15

Det var trots allt rätt ovanligt med gröna sallader som vi är vana vid idag, även om växterna användes har jag bara hittat ett par undantag i vilka växter serveras råa och inte tillagade. Ett mera troligt tips, men som kanske blir lite enahande utan något till är surkål. Annars brukar sauterade bönor eller spenat i olika former fungera om man ska undvika köttet.

Egentligen finns det en hel del medeltida vegetariska alternativ om man bara tar sig lite tid att leta i ursprungskällorna, öven om de kanske är lite mer tidskrävande i bakgrundsarbete.

wasp
2009-07-11 04:12
#16

Olika skott, t.ex ärtskott tycker jag e gott i sallad. O sen får man inte glömma paprikan Glad (fast jag vet inte hur medeltida det är).

Ypocras
2009-07-11 04:29
#17

Paprika tillhö tyvärr en av nya världens växter och kan därför inte användas i ett medeltida sammanhang.

Bjornen
2009-07-11 09:39
#18

Paprikan hör hemma från sista halvan av 1900-talet så räkna med att de använts i Sverige i knappt 50 år.

moondancer
2009-07-11 23:55
#19

Äpplen (och andre trevliga svenska frukter), bär, nötter…under sommaren kan man hitta mycket roligt att ha i sallader

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: