Annons:
Etiketthantverk
Läst 4272 ggr
Ahnna
2009-04-14 12:14

Work in progress 3

Vi kör på en tredje tråd med samma tema som de två föregångarna.

Lägg in bilder på de verk ni jobbar med just nu! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-04-14 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

tjuvtitt på lyxklänningen. tunnt  ylle men aningen konstfiber i (tyvärr) och vita tippets, ska fållas och fixas med halslinningen.

(nej det är inte reflextyg i tippen, det är siden/ull tyg som uppenbarligen leker reflextyg Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
2009-04-14 16:53
#2

snygg=)

LinaN
2009-04-14 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Såhär ser min klänning ut just nu, det ser förjävligt ut ^^

högra ärmen är inte isydd ännu och sidkilarna är alldeles förlånga därav tras-utseendet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-04-14 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är då själva axel och ärmsömmen på klänningen. allt handsytt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
2009-04-14 23:57
#5

snygg färg=)

Ahnna
2009-04-15 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vad fina grejer alla gör!

Jag sydde min smock igår,som är det sista underplagget till min 1580-tals-outfit. Så nu börjar det roliga, att sy själva klänningen och våndas över passformen på den! Det jag är mest orolig för är kjolarna och hur ja ska få till längden bra. Min provdocka är nämligen längre än jag är och inställningen är trasig så jag kan inte sänka ner den till min längd. Utan assistent kan jag inte mäta kjolen på mig själv heller, så jag har lite huvudbry över hur jag ska göra.

En bild på smocken medan jag försöker fixa halsskärningen så att den passar till korsetten ordentligt:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-04-15 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Smocken färdig! Tyget räckte inte till att göra en fotsid särk, så den går bara till strax under knäna på mig. Men det gör inget, det kommer inte att synas och det ger bara lite mindre kläder att svettas i på sommaren!

Alla synliga sömmar och fållar är handsydda, resten är maskinsytt för att spara tid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-15 13:29
#8

Tjusigt Ahnna! :D

Igårkväll blev jag klar med att sy ihopa alla delarna! så nu har jag bara några sömmar att lägga, och sen fålla ärm och kjol! så jäkla skönt o se en ände på det hela ^^

Sen är det bara att börja på nästa klänning! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Balinidina
2009-04-15 15:54
#9

Fick Reda på igår att jag ska på lajv om två veckor. Så nu gäller det att arbeta. Jag skall spela världshusdräng. Så nu skall det repareras och sys nytt.

Reparera:

Väst

Linnebyxor

yllebyxor

Sy nytt:

Förkläde

Kortärmad tunika

LinaN
2009-04-15 16:17
#10

#9 hoppas du ska ha mer kläder på dig än så annars kommer du nog frysa ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2009-04-15 19:09
#11

Jag håller på med mitt första försök att sy manskläder, det är svårt! Jag som äntligen har börjat lära sig rita mönster själv och förstå vart man ska ta in och lägga ut för att det ska funka på en tjej tycker bara allt ser helknäppt ut! Och eftersom det ska bli en present kan jagh inte prova den på personen, spännade värre. Glad

Ahnna
2009-04-16 12:22
#12

#11 Jobbigt! Förvånad

Själv har jag börjat med underkjolen till min 1500-talsdräkt. Det är skitsvårt att få den i rätt längd! Skrikandes Dessutom klantade jag mig när jag mätte, så jag har varit tvungen att ändra lite på designen för att tyget ska räcka utan skarvar. Fortsättning följer…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-16 12:26
#13

#12 spännande ^^ alltid intressant och höra vad du pysslar med :)

Ska ta med min klänning idag till föreläsningen på skolan och lägga den sista sömmen innan jag kan fålla! äntligne säger jag bara! ska bli så skönt att få den klar! :D

Sen är det bara att börja på nästa som sagt…. *upplever att jag upprepar mig* däremot så satte jag mig och skar ut läderbitarna åt sambons väska så att så snart vi får det förbenade paketet från slöjddetaljer så ska vi fixa väskan så han har den klar tills om 2-2½ vecka när vi ska på marknad.

Sen har kompisen bob det jäktigt framöver, iom att han har både tunika, skor och väska kvar att göra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Balinidina
2009-04-17 12:51
#14

#10 Juoo. det kommer mer käder. Men annars är jag väldigt varm av mig så.

LinaN
2009-04-17 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Äntligen klar! :D

ÄR nöjd över att vara klar men tycker det ser förjävligt ut… ska slänga den i tvättmaskinen och låta den hänga på tork på provdockan så den drar sig rätt och beter sig som en klänning och inte en säck med potatis… *muttra* provdockan är inställd efter mina mått och min längd. så med ett bälte i midjan så blir det bättre sen :D

Men som sagt, gott o vara klar med hopsömnaden, sen är det bara att börja brodera sen i framtiden :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-17 14:55
#16

#15 Najs, LinaN! Glad

Själv är jag förgrymmad på min underkjol, som har krånglat i två dagar. Nyss fick jag äntligen till det hjälpligt, så att jag kan sy fast kjolen med linningen i alla fall, men det är inte så snyggt som jag hoppades att det skulle bli. Jag ser INTE fram emot att göra överkjolen på samma sätt! Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-17 15:35
#17

#16 aldrig kul när det krånglar…. själv sitter jag nu och funderar på hur jag ska göra min överklänning nu…. vilken modell ska ajg använda mig av? finns så många mönster men jag vill ju inte se ut som en barbapappa….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anco
2009-04-18 00:50
#18

Snyggt jobbat Lina…. och inte tog det sååå himmelens lång tid.

Mäkta imponerad.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

LinaN
2009-04-18 01:17
#19

#18 nej det tog ju inte så lång tid ^^ däremot så måste ajg få tummen ur så jag får lagt ut mösntret på hängsleklänningen också, nu är allt uträknat, nu ska det ju bara ritas, klippas o sys med^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-18 12:05
#20

Finns det något intresse för en bildserie på hur man gör en typisk senmedeltida samt renässansmässig kjol? Det vill säga, hur man fixar längden utan att klippa i nederkanten, bara genom att ändra den övre kanten mot linningen. (Typiskt för t.ex. burgundiska 1400-talsklänningar och liknande, samt i princip alla lösa kjolmodeller från 1500-talet.)

Jag hade gärna haft en sån bildserie själv när jag satte igång, men det gick ju ändå. Även om det tog 3 dagar… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anco
2009-04-18 22:10
#21

*Viftar med alla händer* JA!!!!

Även om jag inte håller på med den tidens klänningar just nu…. så vore det tacksamt om du ville göra det……. så att vi/alla andra slipper göra om dina misstag FlörtOskyldigSkrattande

Nu håller jag på att brodera ärmarna på figursydd klänning nr 2…. den röda är ju till en god vän…. nu är det nr 2 som är på gång…. till mig själv Skrattande

Samtidigt broderar jag på en struthätta som jag sydde häromdagen….

Börjar inse att detta är som ett gift….. har man en gång börjat så växer det bara mer och mer….Tungan ute

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
2009-04-19 11:07
#22

#21 Okej, då kanske jag gör en sån artikel, när jag har alla bilder. Glad

Det är beroendeframkallande att sy! För mig är det inte själva processen som är mest intressant, utan resltatet. Har jag sytt en hel dag och inte är nöjd med hur det blev så är jag mindre motiverad att sy mer, än om resultatet är underbart! Glad Då syr jag gärna lite till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Balinidina
2009-04-20 02:21
#23

#20 Det låter som en underbar idé även om jag inte skall bära någon sådan. Men det kan jhu alltid ge nya idéer om hur man gör.

Sen så har jag även en fråga. När jag syr mina byxor har jag alltid problem med hur jag skall göra med linningen. Jag har försökt med rep och bältesöglor. Men inget vart bra. Ny ska jag prova med knapp och ögla för att se om det blir bättre. har ni något bra förslag?

Ahnna
2009-04-20 10:41
#24

#23 Jag viker ner kanten (som är utklippt extra hög för det ändamålet) och syr fast den som en kanal. Sen gör jag två stora snörhål mitt fram och trär in ett snöre genom dem och knyter. Då får man "med sig" hela byxan när man knyter snöret och de åker aldrig ner.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-20 14:00
#25

#23 jag har satt snörband i sömmen på höfterna. Så man knyter den mitt fram. Ska se om jag kan ordna bilder på det framöver för byxorna bor inte hos mig utan hemma hos min fd sambo. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Balinidina
2009-04-20 17:03
#26

okej. Tackar. Jag tror jag förstår. Men ni får gärna lägga upp bilder ändå :D

Ahnna
2009-04-21 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här håller jag på med underkjolen och är förbannad på att det inte blir som jag vill. (Men det blev rätt okej när det var klart med tillpassningen ändå.) Fler bilder på kjolen kommer när den är helt klar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-04-21 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Såhär blev alla underkläder tillsammans. Jag har lagt till en höftkudde under krinolinen, men den syns inte. Den håller upp krinolinen lite så att inte kjolarna trycker ner den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-04-21 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det här håller jag på med nu! En nästan 4 meter lång remsa brunt sidentyg, som ska sitta längs med fållen på underkjolen. (Inlägg #27.) Alla hål har klippts ut och fållats med liten sick-sack-söm på maskin. Jag försökte göra det för hand, men tyget fransade sig så infernaliskt mycket att jag var rädd att det skulle gå sönder helt och hållet. Så det fick bli maskinsömmar istället. Vilket innebär att jag måste komma på nåt skitbra sätt att täcka över sömmarna sen, troligen med pärlor. (Annars kommer sömmarna synas och vara jättefula!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-21 12:46
#30

#29

VIlket otroligt jobb du lägger ner Ahnna!Ska bli kul att se klänningen klar sen.

Det är väldigt inspirirenade att ser alla era projekt! Vart får ni all tid ifrån? Jag tycker aldrig jag har tid med något jag vill :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-04-21 12:50
#31

#29 wow!

#30 tid? vaddå tid? vad pratar du om? jag syr när jag tittar på tv, nålbinder på bussen till o från skolan, nålbinder/syr i skolan under föreläsningarna och lektionerna.

Gubben lagar oftast maten här så då kan jag sitta i godan ro och handsy/nålbinda ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-04-21 12:52
#32

#31

hehehe okej :) så det är bara det brinnande intresset som gör att du helt enkelt ser till att hitta tid :)

Man kanske borde sparka sig själv i baken och göra något :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-04-21 12:55
#33

#32 dels ett brinnande intresse, dels så måste jag ha något för händerna i skolan annars hör jag ingenting (kognitiv störning och inlärningssvårigheter) så hantverkandet har blivit ett sätt för mig att bibehålla min koncentration och jag tar in bättre när jag använder händerna. Har jag inte sysaker med mig så ritar jag. Fast då kan jag bli litet mer inåtvänd ^^

Sen är det också det faktum att jag är trött på att sitta kvällen före evenemanget och idiotsy och göra massor av tidsödande misstag som gjort att jag planerar bättre. Har ju varit på flera lajv där jag sytt det sista på mina kläder inlajv. Och det känns litet B.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-04-21 13:08
#34

#33

jag känner igen det där, sitter alltid och gör något på lektionerna :)

att göra kläder kvällarna innan ett lajv är inget för mig heller, det blir ju aldrig bra då, dålig passform och inte snyggt

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-04-21 13:15
#35

#34 det blir knöligt, fult, ojämnt osv osv och man blir inte nöjd. Känns mycket bättre att hålla på som nu 3 veckor innan en marknad även om jag nu känner hur tiden bara springer ifrån mig, om 1vecka och 3 dagar ska allt vara klart och vi ska åka till vikingabyn ^^

Sen har vi ju litet grejor kvar att fixa, tex en luftmadrass oavsett om vi ska tälta eller sova i sovsalen. mat ska inhandlas och förberedas. Funderar på att göra piroger att ha med, det går ju att värma men även att äta dem som de är.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-04-21 13:24
#36

#35

Vad skoj! Hoppas ni får en jättebra vistelse där! Själv har jag på tok för mycket skola just nu för att kunna åka på något alls. Så mina projekt just nu är:

*pösbyxor till svägerskan ska vara klari mitten av maj.

*studentklänning till kusinen, ska vara klar slutet av maj

*en danskjol med flamenco inspiration till mig

*en stickad tröja till fästmannen

Som ni ser tyärr inget historiskt förutom pösbyxorna :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-04-21 13:35
#37

Ha! Dagen innan är ju låååång. Men att inte vara klar förrän 5 minuter innan man ska åka, DET är stressigt! Skrikandes Jag lyckades med det för ett par år sen, när vi skulle på tornerspel långt norrut och jag började på en ny klänning alldeles för sent. Kvällen innan hade jag klänningen på provdockan och stod bredvid och handsydde på pälsen som skulle sitta runt halsen. (Kände mig som en äkta skräddare!) På morgonen var det fortfarande inte klart, så det var bara att sitta och sy då också. När jag la ner nålen och klänningen var klar hann jag bara packa ner den i väskan, sen åkte vi! Klänningen ser inte hafsigt sydd ut, men den ÄR det! Tungan ute

Nej, sån stress tycker jag inte om. Min 1580-talsdräkt ska vara klar till 20 maj är planen, men ju mer jag tänker på det, desto mer magsår får jag. Just kragen har jag ågren över, såna vet jag inte ett dugg hur man gör! (Fast jag har tre böcker som förklarar ingående.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-21 13:43
#38

#37

Kan förstå att det känns stressig men jag tror nog inte att du egentligen behöver oroa dig :) har lärt mig att det är bra att försöka ha "is i magen" och lita på den tidsplan man har gjort. :)

Lycka till med din fina klänning! Ser fram emot att se fler bilder :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-04-21 13:43
#39

#37

Kan förstå att det känns stressig men jag tror nog inte att du egentligen behöver oroa dig :) har lärt mig att det är bra att försöka ha "is i magen" och lita på den tidsplan man har gjort. :)

Lycka till med din fina klänning! Ser fram emot att se fler bilder :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-04-21 13:46
#40

20 maj är en månad till, på en månad hinner man göra mycket :D

Jag har ju nästan färdigställt två handsydda klänningar på mindre än 3 veckor. gör nog det sista på hängsleklänningen idag. Sen har jag ju samtidigt sytt två kjortlar på maskin och ett par byxor o diverse så det är inte omöjligt :D

Kör på din plan, håll dig till den, så ska du se att det går bra Ahnna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-21 13:53
#41

#37 varför just den 20 maj?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
2009-04-21 13:54
#42

#40

Vilket/vilka stygn använder du när du handsyr?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-04-21 13:55
#43

#39 + #40

TIDSPLAN?! Förvånad *hyperventilerar* Jag har ingen! Bara "hoppas jag hinner det här", typ. Men även om jag lägger en vecka på att färdigställa underkjolen, en vecka på livet, en vecka på överkjolen och en vecka på ärmarna så hinner jag inte med kragen. *mummel* Och däremellan ska jag på fälttävlanskurs med hästen i 3 dagar, så då kommer jag inte få nåt gjort på dräkten. Eventuellt ska jag arrangera och delta i en hästtävling 9 maj (och det innebär en massa förarbete) och 17 maj ska jag på kurs i silversmide. Så det kommer bli himla tajt om tid…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-21 14:02
#44

#43 *trillar ihopa på golvet i en skrattattack*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-04-21 14:04
#45

#43

Du ger dig själv inget hjälp av att hyperventilera iaf. jag tycker en månad låter som mycket tid, men du känner ju dig själv bäst.

När ska du ha klänningen? är det den 20 maj?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Balinidina
2009-04-21 18:22
#46

Känns inte som mina saker som jag gör är speciellt svåra när man hör era planeringar och arbeten. sitter nu och håller på med en kjortel.Sen är tyget slut och måste få mer pengar innan nästa projekt.

Ahnna
2009-04-21 22:54
#47

#45 Jag åker på ett event 20 maj, då måste klänningen vara klar och nerpackad. Någon gång under eventet planerar jag att bära den.

#46 Äh, det är lika kul att se jobbiga projekt som lite enklare. Och dina kanske inte ens är enkla, det kanske bara är du som tycker det? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Balinidina
2009-04-22 22:12
#48

#47 Joo det kanske är så. Får försöka ta lite bilder och lägga upp.

Annons:
Ahnna
2009-04-23 11:25
#49

#48 Det tycker jag att du ska göra! Jag blir inspirerad av allas projekt, även om de inte liknar mina egna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-04-23 11:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Det här håller jag på med nu; drar ut vitt siden ur hålen i den bruna sidenremsan och knyter fast "puffen" med 4 små knutar runt varje ellips. Räknade ut att det borde bli 276 knutar på hela remsan och jag har gjort drygt hälften. (Samt att varje knut är en dubbelknut, om man ska vara petig, så allt som allt blir det över 500 knutar jag måste göra innan det är klart.) Sen börjar pärlandet och min senaste uträkning gjorde gällande att det är bortåt 1600-1800 st pärlor som ska sys på. Och det är bara på underkjolen! Sen börjar jobbet med överkjolen, livet, ärmarna, kragen, magplattan…

Tycker ni fortfarande att en månad låter som en lång tid?! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Balinidina
2009-04-25 01:26
#51

omprioritering i Akutlistan. Nu visar det sig att jag måste göra om min sovsäck innan tisdags. så NU har jag suttit och sprättat bort alla maskinsömmar som jag gjorde med mors symaskin. och nu skall jag sätta mig och handsy dem sömmar och hål som behövs. Det blir Vadmal på utsidan, linne som foder och runt halsen ylle för det är så mjukt. Men jag kommer även fuska lite så att jag ska kunna dra in en "riktig" sovsäck mellan yttertyg och foder för dem kalla vinterlajven. lite off. men hellre en varm och glad lajvare med lite off som inte syns än en kall och grinig HC-lajvare med allt korrekt.

LinaN
2009-04-25 13:39
#52

Jag är helt klar med hängsleklänningen nu, allt utom axelbanden that is. Funderar fortfarande på hur jag ska göra med dem. och funderar som sagt fortfarande på at fuska tills jag fått tag på snygga band att dekorera med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-25 14:27
#53

Och där blev lyxklänningen färdig. Den har legat i över en vecka och väntat på att få halslinningen fållad.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-25 14:35
#54

#53 bild? :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-25 20:25
#55

#54 ska fota fina bilder på måndag, alla (3) nya arbeten som ännu inte fotograferats ska då förevigas.

Och de "nya" skorna, halvfärdiga remmkängor ärvda efter sambon

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-04-25 21:50
#56

#55 Kommer ni imorgon på genrepet? Jag ska försöka komma ihåg kameran så jag kan fota dig och din nya kläning då om du vill. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-26 01:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

såhär ser det ut nu :)

fuskade o sydde dit ett maskintillverkat band i ull.

Sen fick jag göra om mitt pärlgehäng då det blev för "litet" för denna klänningen som har bredare mellan axelbanden än den förra, så nu fick jag in de pärlor jag köpte av Ahnna med… tror bara 3 pärlor blev "över"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-04-26 01:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Närbild på pärlgehänget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-04-26 01:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Närbild på bronshänget. En liten obcen kvinna som särar på muffen med händerna ^^ Så tur det blev så suddigt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-04-26 01:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Allt det handsydda:

Klänning, hängsleklänning, mantel och struthätta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Balinidina
2009-04-26 02:56
#61

Snyggt

SHV-Pysen
2009-04-26 12:10
#62

Riktigt snyggt!

Mina arbeten här hemma har inte ännu lämnat hjärnan, och eftersom det ännu inte går att skicka tankebilder till datorn så kan jag inte vissa någon bild på det. ^^ Jag har mina små ideér men jag börjar aldrig med dem. Fast igår hittade jag av en slump ett billigt och snyggt lintyg som jag köpte, och givetvis var mamma där och skulle köpa samma så nu måste jag sy upp en klänning i samma tyg till henne Skrikandes fast hon ska inte tro att vi ska ha dem klänningarna samtidigt.

Har inte riktigt bestämt hur den ska se ut, men siktar på att handsy denna. Mammas får bli sydd på maskin. Hon får designa den själv så det blir väl något fantasy liknande kan jag tänka mig. Sen har jag flera tankar på broderier (som jag inte heller börjat med ännu.)

När tråden Work in Progress nr 6 kommer kanske jag satt igång med mina. jag är ju sååå seeg.

Annons:
Anthka
2009-04-26 20:27
#63

#56, jodå vi kom på genrepet Flört men fotar gör vi imorgon, i någorlunda tidstypisk miljö.

#57 snyggt!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-26 21:51
#64

#63 Jag hann inte ens heja på dig ordentligt! Förvånad Sjukt stressig dag… Och inte en enda bild blev det heller. Hoppas att Eva E-H fick några bra bilder att sätta på Aftonbladets hemsida, man får hålla utkik där framöver.

Snyggt, LinaN! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-04-26 21:53
#65

#62 Den tråden kommer nog inom ett par månader, de här trådarna fylls ju upp till bredden på nolltid! Tungan ute Påverka mamma så hon gör nåt medeltida istället för fantasy, vettja!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-04-26 21:54
#66

Förresten, jag är snart klar med alla pärlor på underkjolen! Kanske imorgon. Ska bli så skönt att börja med livstycket och överkjolen och slippa allt pillande med pärlor ett tag. Ett litet tag. Sen kommer mera pärlor!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-26 22:21
#67

#66 härligt Ahnna :D you go girl! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-26 22:38
#68

#67 Tack, men jag är verkligen lite less på pärlor just nu! Tungan ute Har lite kvar att pilla med idag och imorgon, sen hoppas jag som sagt att det är kirrat. Bild kommer!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-04-26 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Skulle fixa in bild här men så krånglade datorn… Skrikandes

Måste "städa" den … hmm…

Första bilden… Klänningen… halvvägs…

Annons:
zayla
2009-04-26 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Försöker igen…..(för tredje gången att ladda ner)

..klänningen… halvvägs!

zayla
2009-04-26 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Äsch ! Nu får ni två bilder o se på… hmmm Obestämd

Här är katten som nosar….Skrattande

zayla
2009-04-26 23:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Å….till sist… hängselkjolen… som blev uppsprättad. Ska sy om den.

LinaN
2009-04-27 00:49
#73

#71 riktig goding till misemjauare :D

Men det ser bra ut, litet taskigt ljuse där bara, säker att du inte ska vara vikingaklädd på ale, du är ju nästan klar :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-04-27 08:19
#74

Jaa…jättesäker! För jag hinner inte bli klar med den. Har andra saker på gång nu denna vecka (som ny ordförande) o dessutom blev morsans bil stulen utanför hemmet. Fy Faro säger ja bara….måste kolla till henne o så får vi nog köpa en ny tror jag.

Det får bli nästa år istället med dräkten på…

Anthka
2009-04-27 11:12
#75

#64 appropå det vad var det där för människa (människor) och varför var hon (de) med under "genrepet"???

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-27 12:42
#76

#74 men sikta på foteviken i sommar eller hornbore ting som ligger här i trakterna istället då ;)

#75 det känns inte som om det hör till forumet, kan ni inte hellre ta det via pm?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-04-27 12:45
#77

#76 sant sant, sitter bara här och är väääligt konfunderad

Ahnna, jag pmar dig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-27 12:50
#78

#77 inga problem ^^ tyckte bara det inte hörde hemma här ^^

Däremot så börjar jag bli frustrerad, nu har jag ingenting att sy direkt här längre…. jag bara sitter o ser dum ut känns det som. alla kläderna är klara, alla lädergrejor är insmorda och ligger på tork nu… Så vete tusan vad jag sak göra för något nu…. hinner inte sätta mig med bandgrind/brickband som det är just nu… för krångligt att ta med sig, och nålbinda "kan" jag inte göra just nu heller då jag förlagt min nål och inte orkat leta rätt på den….

sen varfasen är mina nålbundna strumpor nånstans?!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-27 12:52
#79

#78 har katten ätit upp de kanske?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-27 13:02
#80

#79 nej det tror jag inte faktiskt, chansen är ju större  att en iller stashat dom nånstans ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-27 14:38
#81

#80 du får prata allvar med illrarna ^^

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-28 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Jag tänkte att min underkjol skulle vara klar nu, men efter lite mer läsande i dräktböcker så har jag fått ytterligare några idéer som måste fixas. Men det finns inte tid!!! Vi får se hur det blir.

Såhär ser den i alla fall ut i dagsläget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-04-28 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Bandet går hela vägen runt och det mesta kommer inte synas när överkjolen ligger över, men förhoppningsvis kommer man se en skymt av alla 1000-tals pärlor när jag går. (Får ta stora kliv så kjolarna svajar ordentligt!) Ignorera att krinolinen är lite sned på bilden ovan.

Närbild på puffarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-04-28 12:47
#84

#82

Vilket jobb Ahnna och det blir så snyggt! Ska bli kul att få se den färdig sen!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-04-28 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Och en detaljbild på pärlorna, bara för att visa att det sitter gröna pärlor där också. (De gröna i mitten av puff-stjärnorna är sötvattenspärlor, sen är det några akrylpärlor, äkta pärlemor och vaxtäckta glaspärlor. Alla är påsydda individuellt med lintråd.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-28 13:04
#86

oooh, snyggt Ahnna *avis*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-28 13:29
#87

Tack, tack! Som sagt, det saknas lite detaljer som jag borde fixa, men NÄR ska jag hinna det?! Obestämd

Nu måste jag börja drafta ett mönster till livstycket, men det är krångligt och min hjärna vill inte tänka just nu. *mummel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-28 19:10
#88

snyggt värre ahnna! jag är impad ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2009-04-28 21:44
#89

#82 men så förtjusande! Det kommer ju bli en grym klänning, den får du ha på varje dag sedan och liva upp folks vardag med!

zayla
2009-04-29 00:14
#90

Måste instämma…. jättefin klänning!!!

Annons:
Ahnna
2009-04-29 11:07
#91

#89 Haha! Glad Jag skulle nog inte orka klä på mig den varje dag, det är så många delar! Men jag hoppas den blir fin när den är klar, OM den blir klar.

Just nu orkar inte huvudet tänka på rätt sätt, jag har suttit i två dagar och tittat på mitt halvfärdiga livstyckemönster och våndats. Det är inte direkt svårt, men hjärnan vill bara inte. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-29 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Just nu har jag äntligen fått något för händerna…

Jag håller på att sy ett burskydd åt illrarnas marknadsbur, ska sy en eller två hängmattor, en sovpuff och ett bo. burskyddet blir bara på en sida för jag hade inte mer linne i den färgen men det skyddar en sida och taket, så man även kan använda taket som säljyta. Ska köpa svart sprayfärg och spraya eländet för nu är det zinkfärgat och det vill inte jag åka med…. :S

Sen ska vi lyckas fixa fram en passande toalettlåda åt dem, packa strö, mat och extra vattenflaska ifall vattenskålen inte räcker till… självklart så ska ju deras sovsaker följa med och deras moderna selar, får sikta på att tillverka i skinn/läder tills på fote. annars så är selarna rätt diskreta som de är… den ena är brunmönstrad o den andra är också i nån sån färg… bara kopplena som inte är så diskreta. På bilden här har de ju selarna på sig men inget koppel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Balinidina
2009-05-06 22:20
#93

Mitt nästa projekt kom fram genom detta lajv. SÅ mitt nästa Lajvprojekt kommer att vara ett vikingatält i stl. 3*4m Stort och bra :D

Anthka
2009-05-07 11:57
#94

Nu kör jag på lätta, småprojekt. Förvaringspåsar/bältesväskor x 3. Stickade i olika mönster, rutor, fiskben och gåsögon. Växtfärgade ullgarner och stickor nr 1,5 - 2.

Planerar även upp ett långsiktigt projekt, en "replika" av en schweizisk relikpåse i silke.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-05-07 13:32
#95

Jag har börjat att jobba på min sjal igen nu när jag fått färgat in garnet jag köpte av Ahnna, det blev matt ljusgult, och ska ta några meter och färga in matt med krapp också tror jag.

Blir litet tråkigt med bara gult när man kört på ränder hitendags. Men har ju inte så mycket kvar av de andra två garnerna så det kommer bli minst sagt spännande det hära.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
2009-05-07 14:13
#96

Jag har fortfarande i inte börjat med något, bara ideér, fast de växer så nu är det nog inte så långt kvar tills jag sätter igång på riktigt!!

[trollduva]
2009-05-07 17:46
#97

82# snyggt

Annons:
Ahnna
2009-05-08 09:48
#98

Jag har fortsatt med min 1580-talare, men törs inte visa några fler bilder just nu, för eventuellt ska den vara med i en tävling på ett SCA-event 20-24 maj - OM den blir klar i tid. Så jag håller på bilderna fram till dess. Cool Det blir i alla fall rätt snyggt, om jag får säga det själv, men det är mycket kvar så tiden kanske inte räcker till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-05-08 12:36
#99

#98

Jag riktigt längtar att få se bilder på ditt färdiga resultat!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-05-08 16:41
#100

Nu är det dags o göra en ny tråd Ahnna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-05-09 11:04
#101

#100 Det är bara att starta en, när ni tycker att det behövs. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Honungskaka
2009-05-10 14:32
#102

när har ni tid att använda allt det här?

Josefin

Medarbetare på Glamour I Fokus!

Anthka
2009-05-10 20:23
#103

#102 jag planerar att använda nästan alla mina klänningar i sommar, kistorna ska stå i tältet och förvaringspåsar kan man aldrig få för många av…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-05-10 20:34
#104

Dags o låsa denna tråden Ahnna :D

#102 kanske skapa en ny tråd med samma fråga :D Så försvinner den inte i allt snac här ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-05-12 12:16
#105

#102 Inga problem för min del, jag har massor med event planerade i sommar. Är man borta i 3-5 dagar och man behöver byta kläder ett par gånger per dag för att det regnar eller är för varmt/kallt så går det åt en hel garderob varje gång! (För inte vill man väl visa sig i SAMMA kläder två gånger på en marknad? Tungan ute)

Jag låser här nu, hänvisar till Work in progress 4. Vill ni fortsätta diskutera när man har tid att använda sin garderob så är det bäst att ta det i en egen tråd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: