Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2533 ggr
Ahnna
2009-04-20 13:13

Plastpärlor, rätt eller fel?

Det är en smaksak, jag vet, men vad tycker just DU - skulle du kunna tänka dig att ha plastpärlor som ser äkta ut på din dräkt eller är det bara tidsenliga material som gäller?

Jag är lite kluven själv. Jag har tillgång till massor med fina pärlor i plast, som ser ut som glaspärlor täckta med vax, men någonstans i bakhuvudet känns det fel att ha plast. Samtidigt som det enda som egenligen skiljer dem från glaspärlor, som man kan skönja med ögat, är tyngden. De ser helt okej ut när de sitter på tyget. (Har provat.)

Nåt som jag aldrig kommer använda, oavsett hur mycket jag skulle kunna ha hemma, är pärlband! Alltså, ett snöre man köper som metervara med små plastpärlor på. Såna tycker jag är hemska. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-04-20 13:49
#1

Jag håller i viss mån med dig. Det känns fel att använda platst, men samtidigt om de ser äkta ut så… Hmmm

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-20 13:53
#2

hade du frågat mig för 5 år sedan så hade jag vart nöjd med "att det ser äkta ut" men idag är jag alldeles för pretto och HK-skadad för att kunna ta plastpärlor på.

Trä, horn, keramik, glas, inga problem men plast går bort helt och hållet.

Men jag dömer ingen om de vill ha plast, alla behöver ju inte vara lika HK som jag. Däremot kommer någon med sådana här plastpärlor så kommer jag få svåra allergiska utslag ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
2009-04-20 14:33
#3

Nu vet jag ju inget om medeltida kläder, men är det inte en fråga om pengar också? Kostar riktiga glaspärlor mer? I så fall kanske det är dumt att förkasta plasten.

Lina, de pärlorna hade jag också fått utslag av, hur okunning jag än är!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaN
2009-04-20 14:43
#4

#3 glaspärlor finns i oerhört många olika utföranden… vikinga glaspärlor som används i hängen o dyl kostar ju en 2-6kr st, men man använder inte så många.

Små små glaspärlor kan man ju köpa massvis för en 30 kr på panduro o dylikt. o de är helt ok enligt mig ^^ passar ju utmärkt till medeltida och framåt då det var vanligare med pärlbrodierier.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-21 10:45
#5

#3 Ja, glaspärlor kostar i regel mer än plastpärlor. Glaspärlor täckta med vax, så kallade vaxpärlor, kostar i regel mellan 50 öre och 2 kronor styck, lite beroende på storlek och var man köper dem. Plastpärlor som ser likadana ut kan man hitta för runt 5-10 öre styck, också beroende på storlek. Så det är en väldig skillnad i pris, speciellt om man ska ha många. Jag sitter själv med ett projekt som kräver i runda slängar 1500 pärlor i storleken 4-5 mm och de bör se ut som vaxpärlor, men jag kommer inte ha råd att köpa såna utan får i så fall använda plastpärlor som ser äkta ut istället. Det gör lite ont i HK-nerven, men lyckligtvis ska pärlorna sitta längs fållen på en kjol, så det kanske inte syns så mycket… *hoppas*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-04-21 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Såhär ser mina plastpärlor ut, på ett ungefär. Nån som kräks på stående kola?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-04-21 12:31
#7

ÄR det till din renässansklänning? eller ja det stora projektet du håller på med nu?

För om det ska sitta längst ner på kjolfållen, så tror jag inte att jag skulle bry mig faktiskt. Hellre bli av med 100 plastärlor än riktgia om en söm skulle släppa. Men upptill kring ansiktet o så hade jag velat ha äkta grejor.

Jag är inte den som brukar kräla omkring på marken och syna folks fållar, däremot broderier och annat synar ajg gärna och fotograferar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-21 12:47
#8

#7 *asgarv* I ansiktet ska jag inte ha några pärlor, så det är lugnt. Cool Och ja, det är till 1500-talsklänningen, som troligen kommer sluka några tusen pärlor och ska alla vara äkta så då blir det dyrt. Jag har en hel del äkta sötvattenspärlor som jag tänkte använda till klänningslivet, men inte till fållen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-21 12:52
#9

#8 vaddå? ska du inte ta fram en tub superlim o limma fast dem i nyllet? ;)

men som sagt, till fållen tycker jag att det skulle kännas bättre med fuskpärlor ifall man fastnar och sömmarna går upp och det bara faller pärlor åt alla håll och kanter. det är sin sak att jobbet går åt fanders, men att ligga på knä och samla upp massvis med äkta pärlor känns inte så lockande…. hellre då fuskisar som inte kostar en massa och som man dessutom kanske har massor kvar av hemma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-21 13:22
#10

#9 Har slut på superlim…

Precis, man vill ju inte behöva kräla i leran med fin klänning bara för att rädda några pärlor om olyckan skulle vara framme.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: