Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3528 ggr
SHV-Pysen
2009-05-02 21:07

Inspiration till Klänning

Work in Progress-trådarna brukar ju tända till viljan att verkligen vilja börja sy och greja och mitt fina lintyg ligger bara och väntar på att förvandlas till någon fin klänning inför sommaren, med det står verkligen helt still i huvvet.

Måste köpa tråd, så kan inte börja sy än, och det är väl bra det, för för en gångs skull ska jag inte bara ta tyget och sätta mig och sy nått och se vad det blir på vägen. (till det mesta jag syr så används varken måttband eller klara ideér) men planera den och klippa ut alla delar kan man ju göra, men jag vet verkligen inte hur den ska se ut. Jätteprojket med många delar, enkel klänning, väldigt utsmyckad? ja, jag har ingen aning. har inte heller något speciellt århundrade som jag relaterar till, är inte så insatt i det.

Så nu vill jag ha lite hjälp. Visa mig era klänningar! Så många som möjligt! Vill verkligen sätta igång men kommer ingen vart… Vill gärna göra någon lite finare klänning. Har blått tyg så… och vill gärna brodera nått…. men behöver inspiration!!!

Annons:
Anthka
2009-05-03 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ok. du bad om det Flört (även om jag inte har bilder på alla i färdigt skick ännu, bilen  är fortfarande trasig)

Nr3 (+2), blir en bild på den (halvfärdiga) heraldiska helvetesfönster klänningen, i tunnt ylle med tillhörande underklänning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-05-03 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nr1  (+2), är en helfärdig bild på den första ylleklännigen jag sydde. Med pälskantad halslinning och ärmar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-05-03 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

nr 4 (+2) är en helfärdig klänning, grönt ylle med broderier kring kanten av ärmen (suddig men det var den enda jag hittade där ärmarna syntes ordentligt).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-05-03 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nr6 har ni sett förut, det är lyxklänningen med tippar.

Klänning nr 2 som skymtar under de andra och klänning nr5 (en lila underklänning) har jag ännu ingen bild på.

Alla mina klänningar rör sig i spannet mellan 1275 - 1300 samt omkring 1340. Den båda underklänningarna samt den gröna överklänningen (och i viss mån den pälskantade) passar in i båda perioderna medan den heraldiska och tippets klänningen enbart är 1340.

Om vädret vill så kommer det fler bilder, jag har en drös färdiga medeltidskläder som behöver fotoförevigas.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SHV-Pysen
2009-05-03 13:05
#5

Tack, precis vad jag behöver! jättefina klänningar!

Anthka
2009-05-03 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 tackar ^^

Rotade fram underklänningarna och tog en snabbild på de.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
PogoPedagog
2009-05-03 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

jag har tyvärr bar ett par bilder eftersom jag väl antagligen är den enda i världens som envisas med en kamera med film i :)

PogoPedagog
2009-05-03 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

här kommer en bild till på lite vänner.

det svarta i deras ansikten är inte arga bin, jag har ut bilden på dem utan att fråga, så jag hoppas dom inte blir ilskna

Ahnna
2009-05-04 10:38
#9

Läs artikeln "Dräktspecial - kvinnokläder", där har jag lagt in några bilder på olika modeller som kanske kan inspirera lite. Bidra gärna med fler bilder, ni som har. (Men håll er till tidsenliga modeller.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2009-05-04 21:27
#10

#9 ska kolla lite på den när jag får tillfälle.

Fyll gärna på ni andra! Rota igenom era gömmor och dra fram alla fina outfits och knäpp lite kort! Jätteroligt att se och ideérna bara flödar. Nu är det snarare beslutsångest än ideétorka som sätter stopp!

Upp till toppen
Annons: