Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2956 ggr
AutumnWicca
2009-05-09 23:32

vaxa eller inte

hur gör ni när ni syr med lintråd? Vaxar ni den eller inte?

Vad har ni för grovlek på er tråd?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
[incendium]
2009-05-10 01:57
#1

Det beror ju på till vad den ska användas. Brukar ha vaxad till skinn av olika slag och ovaxad till kläder.

Ahnna
2009-05-10 11:24
#2

Vaxad tråd håller längre och påverkas inte nämnvärt av att man tvättar tyget. Ovaxad tråd blir med tiden skör och kan till och med samla så mycket fukt att den möglar om man t.ex. glömmer hänga upp ett regnvått plagg som sedan får ligga ute i solen. Skör tråd går av, kort sagt.

Jag har inget vaxblock just nu och har därför inte vaxat någon tråd till tygsömnad på ett tag (skäms!) men använder alltid färdigvaxad tråd till lädersömnad.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-05-10 13:36
#3

jag brukar sy med vaxad tråd och då vaxa den själv och precis som du Ahnna köper jag färdigvaxad lintråd till läder…

det där om att den kunde mögla hade jag ingen aning om!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

SHV-Pysen
2009-05-13 11:58
#4

Kan man köpa färdigvaxad tråd till kläder, eller ska man vaxa den själv? Hur gör man då och finns det att köpa i de vanliga syaffärerna?

Ahnna
2009-05-13 12:16
#5

#4 Den färdigvaxade tråden som finns är till läder och alltså mycket tjockare än tråd som man syr kläder med.

Man vaxar själv genom att köpa en klump bivax, t.ex. från Slöjd-Detaljer eller andra ställen som säljer läderverktyg m.m. Sen drar man sin tråd över klumpen flera gånger tills hela tråden är täckt med vax.

Knyppeltråd i lin kan man hitta i vanliga syaffärer, men inte alltid. (Den är bra, rätt tjocklek.) Man får hålla ögonen öppna!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-05-13 16:47
#6

hemslöjdsbutikerna har knyppeltråd i lin.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
SHV-Pysen
2009-05-14 11:23
#7

Okej, jag får väl hålla ögonen öppna då. Dags att ta en sväng och se vilka sybutiker det finns i stan. känner bara till en än så länge…

Ahnna
2009-05-14 11:51
#8

#7 Jag har hittat 3 inom Gävle-Valbo-området. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2009-05-15 16:05
#9

#8 jasså! vilka då man får fråga ^^ jag vet ohlssons som ligger vid rådhuset i centrum. annars noll

Ahnna
2009-05-16 10:50
#10

#9 Ove Janssons i Valbo finns också, samt en liten, liten hål-i-väggen-butik någonstans mitt i stan. Kan ingen adress dit, men var där en gång när en kompis till mig körde. Det fanns inte så mycket grejer, men det som fanns var billigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2009-05-16 16:21
#11

#10 jaa, oves har ju… hade helt glömt.. Blir till att åka dit så fort man få tid över!! :D

Upp till toppen
Annons: