Annons:
Etikettallmänt
Läst 4452 ggr
cujo99
2009-05-07 15:47

medeltidsfakta

Hej

Någon som har tipps om var men kan hitta lite rolig fakta om medeltiden eller är det någon som kan skriva ner lite här? Tänkte till festen skriva en liten text om medeltiden. Tanken är inte att det skall vara bara tung fakta utan om man vet något som är roligt men kanske lite onödigt vetande. Vet någon om det är sant som det sägs i reklamen att det var på medeltiden som grunden till allemansrätten lades genom att resande fick äta nötter??

Annons:
Anthka
2009-05-07 17:21
#1

Biblioteket har med all säkerhet en drös böcker på temat, titta under facklitteraturhylla K.3 (historia - medeltiden).

Annars är boken Den dynamiska medeltiden av Michael Nordberg full med en del intressanta/roliga fakta.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moondancer
2009-05-07 17:31
#2

Om jag kommer ihåg rätt har dom missuppfattat den detaljen i reklamen. Nötter är något som tillhör kronan, så man fick inte äta hur många nötter man ville. MEN man fick plocka en mössa full med nötter, inte mer.

Den här lagen hänger samman med den som bestämde att ekar inte fick huggas ner (då dessa skulle användas till kungens båtar osv.) och att äppelträd och andra fruktgivande trän inte skulle huggas ner. Undantgasvis fick de huggas ner om de ersattes av nyplanterade träd av samma sort.

Jag är inte riktigt säker på exakt när dessa regler kom till, men gissa på mellan 1400-1600.

Rätta mig gärna om ngn har bättre koll

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anthka
2009-05-07 17:41
#3

Appropå allemansrätten, den är lagstadgad på 40-talet men sedvänjan att fritt få röra sig i skog och mark samt plocka viss frukt/bär etc är gamal. Hur långt tillbaka den går är däremot svårt att säga, jag skulle ta den reklamen med en (stor) nypa salt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2009-05-07 19:56
#4

Redan i landskapslagarna (nedskrivna på 1200-talet) förbjöds nötplockningen, liksom att på något sätt skada bärande träd (hassel,ek,bok, rönn,apel m.fl.). I byggningabalken fanns en bestämmelse att man fick fälla icke bärande träd för att ta till vara en vildbisvärm. Denna bestämmelse fanns formellt kvar åtminstone innan Sveriges inträde i EU och kanske finns kvar ännu.

Det har sedan lång tid funnits rättighet att plocka bär, örter och andra växtprodukter från skogsmarken. Den har nog funnits sedan mänsklighetens begynnelse. Skogen har ju i huvudsak varit utan ägare. I Alnsnö stadga påstås icke ägd mark skulle ha beslutat vara konungens. Det är dock ett beslut som inte existerar eftersom det var ett konstruerat och falskt beslut.

I princip kan man nog säga att allemansrätten har urholkats sedan medeltiden och framåt, då även skogsmarken fick mer och mer en ägare.

Ahnna
2009-05-08 09:44
#5

#4 Kom att tänka på en grej när jag läste ditt inlägg. I Storbritannien har väl all mark och alla vilda djur tillhört kungahuset under medeltid och renässans, kanske längre fram också…? (Och så blandade ju kyrkan sig i det hela och fick en del mark också, till kungahusets stora förtret.) Jag tycker att det är intressant hur ett land som Sverige, som är så fullt av skogsmark och vilda djur, inte tillhör kungen "by default". Vilken snäll kung vi måste ha haft en gång i tiden, som inte införde det som regel! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-05-08 10:54
#6

Det var ju Gustav Vasa som hänvisade till det falska beslutet vid Riksdagen i Alnsö. Men det var ingen Riksdag då. Han hade det som argument att för ta hand om all ägarlös mark.

Däremot var ju allt kronvilt konungens sedan tidigare. Det var nog hudarna som var viktigaste att kronan fick ta hand om , men till viss del även köttet och jakt pågick ju mestadels under vintern och köttet kunde därför hinna fraktas till något av de kungliga slotten innan det var förstört. Den äldre skattebetalningen skedde ju i skogsområden som skinn och särskilt ekorrskinn, men även mårdskinn, lokattskinn och utterskinn.

Annons:
Ahnna
2009-05-08 11:03
#7

#0 Du kan ju berätta om Robin Hood på din fest, för det är ju lite kuriosa att "han" egentligen var flera olika figurer som förekom i historier mellan 1200-talet och 1600-talet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-05-08 18:28
#8

#5

måste inflika att i Sverig så tillhör all Ek kungahuset och har gjort jättelänge :) Öland var tillexempel bevuxen med stora ekskogar förr, men kungen ville bygga båtar :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

SHV-Pysen
2009-05-08 18:36
#9

Vet inte om det är vikinga eller medeltid, men var det typ inte oartigt att inte dricka upp allt man hade i glaset när det utbringades en skål, man kunde väl bli avrättad om man inte gjorde det. Det sista sa min mor till mig så det kan mycket väl vara påhittat, men att det var oartigt tror jag dem tar upp i Arn böckerna bla.

Det skulle väl vara roligt att ha med - drick upp eller dö!! Cool

AutumnWicca
2009-05-08 18:44
#10

#9

Jag har läst det i en artikel ur Allt om Historia så det borde stämma :) Tydligen var det visst många utlänska besökare som blev förskräckta över vårt drickande på vikingatiden och medeltiden. De tålde inte alkohol lika väl som vi och skålar visste de inte vad det va

tydligen hade vi många olika sorts skålar och man var tvungen att drick upp allt varje gång.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-05-09 10:42
#11

Jag ska på ett SCA-event om ett par veckor och hoppas att jag hinner lyssna på föreläsningarna "No, no, the poisoned chalice goes on the left side!" och "How not to poison your king". Där borde man få lite tips om drickande i största allmänhet och vad man bör veta (enligt medeltida mått) innan man tar sig en klunk vin eller äter av maten. Återkommer om jag lär mig nåt som du kan använda på festen, cujo99. (Och jag menar förstås om jag lär mig nåt som du kan berätta om på festen, inte att du ska förgifta gästerna!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cujo99
2009-05-09 12:03
#12

Spännade.

Upp till toppen
Annons: