Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 6430 ggr
LinaN
2009-04-30 00:01

A-tält någon?

Är det någon här som har ett vikinga A-tält eller så kallat osebergsskeppstält?

Har ni köpt eller tillverkat själva? vad var det för för och nackdelar med ett A-tält? Hur löser ni förvaring mellan marknader och evenemang? Hur löser ni frakt till evenemang?

många nyfikna frågor :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-04-30 11:20
#1

Jag har inget eget, men mitt tornerlag har haft en variant av A-tält som marknadsstånd. Det tyckte jag var klumpigt, svårt och tungt att frakta och tog mycket plats. Men en smäckrare modell hade jag kunnat tänka mig att ha.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-30 11:36
#2

Anledningen till att jg frågar är att många ställen är planterade på faktiskta fornlämningar och där får man ju inte lov att slå ner några stolpar utan allt måste vara ovanmark, så då är A-tälten tillåtna men inte de saxiska…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-30 11:40
#3

#2 Men A-tält står inte kvar om det blåser hårt utan tältpinnar nerslagna i marken heller. Det är ju rätt vanligt att de välter, jag har nog sett det minst en gång per evenemang där det har blåst. Så hällor för tältpinnar är nog att föredra på A-tält också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-30 11:46
#4

#3 jo det vet jag det med, men vad ska man göra när evenemangen säger "stopp, du får inte komma in med ditt tält" Sen beror det ju också på VAR evenemanget ligger, som tex foteviken är byggt på en gammal soptipp, förankra bäst fasen du vill.

Men i hamburgsund och i Ale är det inte tillåtet med förankringar i marken, ska bli spännande att se hur de löser det där. FAst p ale är det ju en del träd o sånt som tar en del av blåsten… men nere på fote hade jag aldrig velat ha ett oförankrat tält, risken är att man får åka till danmark och hämta hem det om det blåser för jäkligt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-30 11:52
#5

34 Det är ett jäkla jidder med såna marknader, det finns en i Stockholm också som har haft likadana regler. Jag förstår inte varför man lägger en marknad där man inte kan tälta normalt! Skrikandes Vad tror arrangörerna egentligen, att det är så mysigt med en K-märkt site att det inte gör nåt att man inte kan bo i sitt normala tält där? Hittills har jag bojkottat såna marknader, just för att jag kräver att få bo i min pavve, eller inomhus, om jag ska ut på marknad. Jag ska inte behöva skaffa nytt tält som inte går att förankra i marken, eller behöva ta in på vandrarhem för att vara med. Personligen tycker jag att man som arrangör måste tänka praktiskt i första hand. Hellre lägga en marknad en kilometer längre bort än att välja en K-märkt site (eller dylikt).

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-30 12:30
#6

Jag har sett modeller av A-tält som har en undersida, vilke ju gör att när du lastat i dina prylar i tältet så står det ganska still.

Men A-tält kräven en släpkärra eller bild med takräcken..

#5

Jag håller med dig Ahnna

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-04-30 12:37
#7

#6 Det trista med golv är att det blir himla skitigt om det regnar och blir lerigt. Annars är jag "all for it", för det blir mysigare och man slipper ungefär 80% av alla kryp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-30 12:46
#8

#7

Jo, jag har också tänkte på det, frågade faktiskt inte hur det fungarade rent praktiskt om det regnar och dylikt..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-04-30 13:07
#9

#7 man kan ju göra golvet löstagbart så man lätt kan tvätta det och impregnera eländet vid behov. för kryp slipper man mer än gärna säger jag ^^ avskyr att hitta tvesrumpor i sovsäcken eller i skorna…. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-30 13:14
#10

#9 Jag lägger ut presenningar över gräset istället och täcker med mattor. Då slipper man ta loss golvet från tältet, det är bara att tvätta mattorna. (Presenningen blir ju bara lite blöt på undersidan om det regnar.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-30 13:18
#11

#10 så har jag också gjort.

Men de som hade det fasta golvet på sitt A-tält hade ju det för att de skulle kunna "förankra" det med hjälp av tyngden från kistor och dylikt. Deras botten gick att tabort när man tog ned tältet, så atar att de tvättade det.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-04-30 13:28
#12

#11 Visst, det låter smart! Tills man tar ut grejerna… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-04-30 14:23
#13

#12

heheh ja, fick en fin bild i huvudet på det :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
[trollduva]
2009-04-30 14:29
#14

vårt stora tält blåste omkull i landskrona för några år sen,tältpinarna ryktes upp ur marken och tältet flytade sig säkert 4-5 meter,och så ösregnade så allt blev blöt och fuktigtSkrikandesSkrattande

Ahnna
2009-04-30 16:23
#15

#14 Alltid lika frustrerande! Nordic Knights kökstält flög lite i Ekenäs för några år sen, och då blåste det ändå inte så himla mycket. Men tänk er ett mindre hus av tältduk och aluminiumramar som är på vift…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
2009-04-30 16:43
#16

inte så kul när det händer,lite roligt i efterhand tycker jagSkrattande

LinaN
2009-04-30 18:01
#17

#12 eller så börjar man att ta ner tältduken utanpå innan man tar ur grejorna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
2009-05-02 20:47
#18

vad är A-tält? *nyfiken* bild?

AutumnWicca
2009-05-03 13:03
#19

Här: tält

Antar att det var ett sådant du menade LinaN

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-05-03 20:17
#20

#19, Just ett sådant :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-05-03 20:50
#21

#20

hehehe så bra, jag antog det :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Hallonsaft
2009-05-05 00:29
#22

Själv har jag ju ett saxiskt pga att jag vill kunn frakta det och ha med det i bilen. Dock så behövs det ju även här en viss längd på träkonstruktionen. För att ändå kunna frakta det i bilen har jag dock denna träställning monteringsbar så att taknocken består av fyra bitar runt 1 m och stöttorna i marken är två bitar på varje sida.

Eftersom det här ämnet ändå handlade om A-tält så undrar ni säkert var jag vill komma nu.. Men ha tålamod, det kommer nu.

För några år sedan på medeltidsmarknaden på gotland (2002 eller 2003 tror jag), så såg jag ett A-tält som de även där hade monteringsbart. Detta betydde att all deras träkonstruktion till tältet, plus trä till två (också monteringsbara) sängar fick plats i en vanlig volvo kombi. tyget på A-tält kan man ju ha antingen om träkonstruktionen eller innanför. De hade valt att ha den om den, och på så sätt syntes inte där de hade skarvar och förstärkningar med järnbitar.

Det kanske inte är helt HK, men å andra sidan finns det få fynd.. så löser man skarvningar snyggt så borde det väl fungera.

LinaN
2009-05-05 00:37
#23

#22 nackdelen med saxiska är att man får ju inte förankra överallt. Men en isärplockbar lösning på A-tält är ju en idé med. Samtidigt så har vi insett att vi inte klarar oss med bara en bils bagage-utrymme längre. Vi behöver ett släp hur vi än gör.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-05-05 01:53
#24

#23

Funderat på takräcke?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-05-05 11:12
#25

Jag får rum med mitt fyrkantiga tält i en kombi… Cool Hörnstolparna är cirka 190 cm och mittstolpen runt 250 cm. (TROR jag. Nåt sånt.) Man får lägga stolparna på sniskan genom bilen och ha bakändarna över axeln på den som sitter som passagerare i fram. Hittills har jag fått rum med hela paviljongen och alla tornerspelsvapen i bilen, förutom lansen som är liiiiite för lång. (Har även haft med mig säng och flera möbler, som bord och kistor m.m.) Det är en fråga om motivation att få in alla saker, man får lägga grejerna lite som i Tetris. Men det går!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-05-05 12:19
#26

#25

hahaha låter precis som det brukar vara här :D men sist jag åkte på lajv så insisterade min pappa (som körde oss så snällt) på att vi skulle ha ett släp…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-05-05 12:35
#27

#25 jotack…. vikingtetris idkades mycket både på vägen till marknaden och på vägen hem. Dock var itne jag helt optimal med mitt trasiga knä.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Balinidina
2009-05-06 22:50
#28

Det är ett sådant jag skall bygga…. Wee Jag tror att det är en underbar konstruktion. Det enda jag sitter och funderar på är vilket sorts virke man skall annvända i stomen.

AutumnWicca
2009-05-06 23:04
#29

#28

Jag skulle välja ett virke som du kan olja om ca 1-2 gånger per år. Med tanke på att du utsätter virket för väta ska det vara anpassat för utomhusbruk. Gå till din närmsta bygghandel och fråga.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Balinidina
2009-05-06 23:15
#30

tänkte lite mer på tjockleken på virket. om det skulle vara 1"*4" eller 2"*4" eller 2"*6"

[trollduva]
2009-05-06 23:30
#31

25#så brukar vi oxå packa,fast vi har fixat fästen till lansarna på sidan på transportenSkrattande

AutumnWicca
2009-05-07 00:28
#32

#30

det beror ju helt på hur du vill att det ska se ut. Jag har sett A-tält med både smalt och riktigt brett virke. Personligen vill jag ha ett ganska tjockt men halv brett. men smaken är ju som baken, delad.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Balinidina
2009-05-07 21:52
#33

jo. och jag funderar lite mer på hur hållbart det blir om man tar smalt. Moder natur är läskigt stark ibland.

Ahnna
2009-05-08 09:38
#34

#33 Du bör använda så starka plank som möjligt i ramen, alltså gärna 45 mm tjockt. Det blir lite tyngre att bära, men i gengäld håller det längre.

Och för allt i världen, använd inte gran, det spricker i tid och otid och knäcks lätt om tältet välter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Balinidina
2009-05-08 19:09
#35

nu har jag bestämt mig. Det kommer bli Rundstav 4cm i diameter till alla liggande och 45*95 till A-delen och 45*145 till trösklarna

Ahnna
2009-05-09 10:37
#36

#35 Det borde bli rätt bra. Fast jag hade nog haft minst 45x145 i A-delen också, så blir det hållbarare och enklare att såga ut t.ex. drakhuvuden eller vad man nu vill ha för nåt i toppen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2009-07-31 15:04
#37

Jag har två A-tält, ett (med duk sydd i vadmal) som stagas ihop med kryss-remmar, och ett (med duk av segelduk) som hålls ihop med kilar. Men man behöver nästan kryssremmar på det senare också, om man nu inte gör så att man trär i markstolparna i tältduken - då stagas tältsidorna på det sättet istället (fast så är inte den tältduken konstruerad). Eftersom "kiltältet" som jag köpte visade sig inte riktigt ha samma mått på stomme och tältduk kommer jag att göra en ny stomme (som matchar befintlig tältduk) och en ny tältduk (som matchar stommen). Men den stommen är i tunnaste laget  - eller snarare lite för stor/lång (typ 3.5 m innermått) så ett alternativ är att kapa ner stommen istället…

#35 Listigt med rundstav till de liggande - då behöver man inte tälja till de runda pluggarna! Men det låter lite klent - kommer inte nocken att bångna? Om du har t.ex. vadmal och den blir blöt så är det rätt stor tyngd på tältnocken…
Jag vet folk som förordar ek till tältstommar, eftersom det är ett väldigt starkt och segt material även i klenare dimensioner (jfr furu).

Eelune90
2010-03-13 16:12
#38

Jag har funderat att göra ett ryttartält, men svårt att mäta vad som blir bästa boyta för tre personer, samt vart det bästa tyget finns.. Pengar är det knappt om, såväl tiden att sy på…. Någon som kanske har några tips angående tält??

Anthka
2010-03-13 17:13
#39

#38 bara av nyfikenhet, hur ser ett ryttartält ut?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Eelune90
2010-03-17 10:14
#40

Om du googlar på "ryttartält" så kommer det fram på en gång :)

Ahnna
2010-03-17 10:20
#41

#39 Geteld!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
2010-03-17 11:24
#42

Alla som skriver att ni har tält… Kan man inte få se bild??

Ahnna
2010-03-17 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Såhär ser min paviljong ut - fläckig och smutsig! Den har börjat läcka som ett såll trots impregnering så jag skulle behöva sy mig ett nytt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2010-03-17 11:31
#44

Coolt! Hur stort är det? Hur högt framför allt? Är det modell "ekertält" fast med bara fyra ekrar eller? (Drömmer om ett eget…. ;P)

Ahnna
2010-03-17 11:37
#45

#44 Nej, tält med ekrar är alltid runda. Det här har 4 hörnstolpar och 1 mittstolp och hålls ut med rep och tältspik. (Hjultält behöver inga rep eftersom ekrarna håller ut duken och spiken förankrar den i marken.)

Det har nästan 2 meter höga väggar och i närheten av 3 meter i mitten. På bilden har det säckat ihop lite och borde spännas ut mer, men jag har för mig att det var lite fuktigt när jag satte upp det den gången och sen torkade det i solen… (Repen töjer sig.) Man brukar få efterspänna alla rep efter ett dygn ungefär, det är normalt.

Golvytan är 14-16 kvadratmeter om jag inte missminner mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2010-03-17 11:44
#46

OK! :D Vad stort! Då har du stolprna ovanpå marken antar jag?

Har du förstärkt tyget där stolparna är också? Jag har funderat på detta för en beskrivning jag läste av en geteld så förstärktes tyget, men syr man inte igenom alltihop då och läcker det inte i sömmarna då?

Anthka
2010-03-17 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#44 detta är ett "ekertält":

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-03-17 11:50
#48

#46 Ja, stolparna står på marken, inte i jorden. (Så gör man nog med alla medeltida tält, i alla fall alla som jag har erfarenhet av.)

Jag har satt gummiflottsgummi på insidan precis där stolparna är, en liten fyrkant som är marginellt mindre än toppen på stolpen. Det gör att eventuella vattendroppar som tränger igenom sömmarna stoppas av själva stolpens topp. Men jag har varit med om tält där fyrkanten har varit större och i ett annat material än gummi (gummi täpper ju till sömmen rätt bra, vilket textil inte gör) och där har det runnit vatten längs stolparna när det har regnat.

Jag har satt likadana gummibitar vid alla hällor för tältspiken längst nederkanten. Det gör hällorna väldigt slitstarka mot starka vindar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
2010-03-17 11:57
#49

#48 Ok! En sista dum fråga… Menar du att du bara lägger gummit på stolpen eller att du sytt fast den som förstärkning?

#47 Ha! En sån pall har vi hemma! Är det inte en "kamelstol"?

Väldigt fint tält!! Hur stort?

Anthka
2010-03-17 12:04
#50

#49 kamelsadel jupps det stämmer Glad

Tältet är ca 3 m/diameter (om jag inte minns fel, inte jag som sytt så jag är lite osäker) + baldakinen. Lagom för 4pers utan någon inredning och 2-3pers med inredning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-03-18 10:30
#51

#49 Gummit är fastsytt, ja.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: