Annons:
Etiketthantverk
Läst 1881 ggr
lillalollo
2009-05-19 23:45

Scriptorium

Har stora planer på att bygga mig ett scriptorium.

Är det någon som har ritningar eller förslag på vad man kan använda sig som grundstomme för att utforma eller bygga vidare på så att man får en scriptorium liknande skriv/ritbräda/bänk.

Allt utom själva underlaget dvs scriptoriumet har jag samlat ihop

Annons:
Ahnna
2009-05-20 12:17
#1

Menar du typ en skrivpulpet? Jag googlade på det för ett tag sen och hittade några beskrivningar, men minns inte var just nu. När jag kommer hem efter "SCA-semestern" så kan jag kolla igen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-05-20 12:31
#2

En pulpet kan se väldigt olika ut….

Denna hitta jag genom att söka på pulpet

och denna genom skrivpulpet, och denna liknar mer de pulpeter man kan se på gamla bilder från medeltiden. Även om den är ett modernt bygge.

Sen så verkar det som att de flesta scriptorium/pulpeter var möbler som är stående på långa ben som man använder en pall till för att kunna skriva.

Ska du ha en möbel eller en pulpet att ha i knät? för isf kan jag slänga ihopa en skiss åt dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-05-20 12:36
#3

De jag googlade efter var pulpeter med "inbyggd" bänk, av typen som brukar synas i målningar där t.ex. en munk sitter och kalligraferar. Har själv funderat på att bygga en sån, om jag hittar en bra bild på en "äkta" pulpet som jag kan kopiera. (Ska kolla mer på målningar.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2009-05-23 13:49
#4

Tack #2

Ska leta vidare på pulpet det första alternativet som du angav precis en sådan vill jag ha. Samtidigt som den är relativt lätt att transportera och ställa upp i lägret. Har precis kommit hem från "Knäcke" eller Doublewars och insupit lite medeltida stämmning osv.

Ahnna
2009-05-26 01:37
#5

#4 Meh…! Var du där? Och sa inte hej till mig? Förvånad Eller gjorde du det, bara att jag inte kopplade ihop det med ditt nick här?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2009-05-27 00:55
#6

#4

Ny chans på Hägnan i sommar!

Vet inte hur du ser ut! Av avantaren att döma kanske som en häst eller som din profil kanske en riddare.

Så det får bli så att du tar kontakt uppe på Hägnan.Cool

Annons:
Ahnna
2009-05-28 14:31
#7

#6 Det var jag som hade en grön 1500-talsklänning med pipkrage på hovet på fredagen och fick en AoA. Hade workshop i hur man gör ett piplin efter samma beskrivning som i artikeln här på sajten. Satt och sydde på svarta drakar på kronprinsessans kröningsdräkt hela lördagkvällen. Bara som exempel…

I Hägnan ska jag färga garn, så du lär inte kunna missa mig. Säg hej!!! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: