Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4182 ggr
cujo99
2009-04-27 14:28

huvudbonad till barn

Har någon förslag till "mössor" till barn en på 3 år och en på 1år. Tidsenliga. De måste sys om jag skall göra dem själv eller om det finns någon som säljer andra typer.

Annons:
LinaN
2009-04-27 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den mössa som alltid är rätt är coifen. (uttalas ko-aff) den används från spädbarn till vuxna män.

Här är en bild på ett barn (hämtat ur mitt bildarkiv av ihopasamlade bilder så jag vet inte var ursprungsbilden kommer ifrån) men en coif.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-04-27 14:43
#2

Engelsk beskrivning på hur du gör en coif.

Här är ett annat mönster

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-28 12:53
#3

#1 Vuxna kvinnor kan också ha dem! Flört Under 1500-talet var det vanligt att man hade en coif under en större hatt, och under medeltiden hade man coif under kronan eller coronetten om man var adlig. (Både för män och kvinnor, alltså.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-28 13:09
#4

#3 Åh, där var någonting nytt. Har du en källa på det? (coifen under kronan alltså) Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-28 13:24
#5

#4 Herbert Norris böcker tar upp det. En coif kan ju se lite olika ut, beroende på användningsområde, men den benämns ju fortfarande coif om den är i vitt linne och täcker huvudet, även om nåt annat sitter ovanpå. Coiferna som sitter under kronor m.m. i HN böcker saknar hakband, men ser annars ganska "vanliga" ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-28 13:28
#6

#5 ska genast springa och kika i min Norris

Om man vill ha en överkurs så kanske man ska tänka på att Norris skildrar Brittiskt mode, och att modet ser lite olika ut beroende på var man är i Europa (samt när under medeltiden man är). Men som sagt, det är överkurs Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-04-28 13:30
#7

#6 Kolla på färgbilderna i Medieval Costume & Fashion, "Queen Philippa" och "A noble lady". (Norris tar fatkiskt upp en del annat europeiskt mode också, men fokus ligger såklart på brittisk medeltid.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-28 13:43
#8

#7 ja det har du rätt i, vad prakitskt det måste vara att ha någonting ordentligt att fästa hela håruppsättnignen i.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-28 14:14
#9

#8 Exakt! Och slippa fastna med metallen i håret, sånt är sjukt smärtsamt! (Jag vet, jag har testat, som vanligt!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: