Annons:
Etikettallmänt
Läst 2260 ggr
YlvaLi
2009-05-01 10:41

Instrument

Jag och min syster har blivit sugna på att spela lite medeltida musik, så vilka enkla instrument använde man sig av? Vi har en mungiga och en tamburin, men det skulle vara roligt att ha något mer instrument. Om ni vet var man kan köpa eller hur man kan tillverka en enkel flöjt eller så, så skriv gärna :)

Annons:
LinaN
2009-05-01 11:41
#1

Flöjt, tagelharpa, vevlira (?) nyckelharpa, thin whistle (eng/irl) mm….

Har inte hundra koll på vad som fanns då och inte, men iaf tagelharpan stammar från vikingatid så den är iaf korrekt ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fragusius
2009-05-01 19:38
#2

Skalmejor, fiddlor, säckpipor, slagverk, klockspel och vevliror är några instrument som jag kommer att tänka på direkt.
För inspiration kan du se efter på http://www.fredmansmusik.com/ De har många instrument, men tyvärr inte alltid av så bra kvalitet. När du bestämt dig för ett instrument som du vill ha kan det vara bra att kolla runt lite till så att du får ett instrument som fungerar.

LinaN: Tagelharpa fanns här i nordeuropa, men har nog aldrig varit ett jättevanligt instrument. Men det är, som du säger, ett instrument med en del historia.
Flöjter spelades, men jag har uppfattat det som att man föredrog rörbladsinstrument. Men enhandsflöjt och trumma är ju inte helt fel. =) Nyckelharpa kan man knappast räkna som medeltida. Det är troligtvis en ganska sen utveckling av vevliran. Vevlira har däremot funnits i olika former sen 1100-talet.

PogoPedagog
2009-05-02 12:44
#3

blockflöjten är väl inte helt fel om man inte ska spela den allra tidigaste musiken? Det är ju iaf jättelätt att hitta billiga på tradera eller någon second hand affär, lätt att lära sig är det också.

Fragusius
2009-05-02 17:10
#4

Blockflöjt är nog mer korrekt för renässansmusik och det som kommer efter. Men det bygger ju på samma princip som för tidigare flöjter. Jag tror att sexhålsflöjter(t.ex. tin whistles i bra material) är bättre för medeltidsmusik.

Ahnna
2009-05-04 10:12
#5

Vad kostar dessa instrument och var hittar man dem? Kan vara kul att få en liten "sammanställning".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: