Annons:
Etiketthantverk
Läst 6427 ggr
LinaN
5/9/09, 1:37 PM

Work in Progress 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jahapp, då vart vi inne på den fjärde sådana häringa tråden nu då :D

Såhär långt har jag kommit med min nålbundna sjal.

Det gula garnet köpte jag vitt av Ahnna och har nu färgat blekgult. Jag har litet rosa och grönt kvar men merparten av det som är kvar nu kommer troligtvis bli gult.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
SHV-Pysen
5/9/09, 1:42 PM
#1

#0 vilket jobb att sitta sådär och nålbinda! kunde inte ens sticka en liten vante eller nått på syslöjden. gav upp efter att inte ens kommit halvägs.

Vart fint iaf!! fick man en sån färdig skulle man ju inte tacka nej, men huga för att göra en själv!! stående ovationer från mig!

AutumnWicca
5/9/09, 11:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag syr just nu ett par Vikinga byxor till min svägerska som tyckte att min sambo (Tomas) byxor såg så "mysiga" ut så hon ville beställa ett par. Jag syr en enkel variant som består av bara raka stycken.

Jag har 150 cm vidd i varje byxben, för att få fin puff på dem. Ser så väldigt roligt ut när de inte blivit veckade i midjan Skrattande

Ni får ursäkta den extremt smutsiga kameralinsen…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
5/10/09, 11:26 AM
#3

Jag växtfärgar garn i skrivande stund, eller rättare sagt; jag väntar på att färgbadet ska koka klart och garnen ska betas ordentligt. Sen kan jag börja färga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/10/09, 12:44 PM
#4

Äntligen, nu är klädkistan påbörjad. Det blir lite meck med motivet, men attan så fint när den är klar

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/10/09, 1:34 PM
#5

Jag har börjat klura på Baningarnas hemsida, hur man ska lösa det hela med föreningssymbol och diverse.

Men nu är det på gång iaf :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anco
5/10/09, 11:20 PM
#6

Just nu har jag ingeet tyg att sy nåt nytt utav, eller pengar till det heller :(

Så nu har jag börjat att brodera ärmarna på min senaste klänning.
Det blir ett keltiskt träd i guldtråd.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Ahnna
5/12/09, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Är det ingen som har bilder?

Resultatet av två dagars växtfärgning får ni här:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/12/09, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 jag börjar misstänka en liten bildfashination Tungan ute

Hur som hellst, början på de båda förvaringspåsarna. Den ena är i två trådiga ullgarner och den andra i entrådiga. Allt är växtfärgat.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/12/09, 12:31 PM
#9

Jag SKA sy klart överkjolen på renässansdräkten idag, jag bara MÅSTE! Det är bara 8 dagar kvar tills jag ska åka till Skåne och då måste den vara klar. *stress, stress, stress* Utöver kjolen är det ärmarna kvar, magplattan ska sys helt färdig (är bara påbörjad), supportassen ska knåpas ihop med ståltråd och kragen ska sys klart. (Den är påbörjad.) Så jag har att göra!

Dessutom ska ju allt DEKORERAS också Har hur mycket pärlor kvar som helst som ska sys på..

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/12/09, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och en tjuvtitt på kistan, resten kommer när den är färdig Flört

(just ja, vi målar nya sköldar också, de skymtar nere i högra hörnet)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/12/09, 12:35 PM
#11

#8 Gillar färger och mönster på din stickning!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
5/12/09, 1:42 PM
#12

#10 kista med tillhörande kattrumpa ser jag ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
5/12/09, 2:05 PM
#13

#12 Japp, från början var det kista med tillhörande katt rätt över färgen Flört Som tur var hade den torkat, jag tror inte någon av oss skulle uppskattat ett bad….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
[trollduva]
5/12/09, 4:26 PM
#14

jag ska sy 15Skrikandestunikor som ska vara klara tills på fredag,är med och anordanr en medeltids fest och "hovet" ska ha likadana blå/vita kläder på sig,bilder kommer

Anco
5/12/09, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här blev trädet som jag broderade på min ovansidan av min klockärm.

Tyvärr är den inte sååå bra. svårt att få till det juste med guldtråden.

Nu väntar bara nästa ärm på att bli fixad, fast med ett annat mönster.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Anthka
5/12/09, 5:49 PM
#16

#15 snyggt!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
5/12/09, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

och vilken tur att jag visade foto på förvaringspåsarna här. När jag tittade närmare på fotot och jämförde med mönstret upptäckte jag att jag börjat med fel rapportSkrikandes Som tur var hade jag inte kommit så långt.

Gör om, gör rätt. Såhär ska den se ut egentligen, först en fågelbård, sen en fyrkantsbård…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/12/09, 7:19 PM
#18

Jag blir så inspirerad av er alla!! Älskar när ni lägger upp bilder också! Mera bilder :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[trollduva]
5/12/09, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

här är en bild på tyget till tunikorna,har hunit klippa ut och nålat ihopa allt,så imorgon blir det till att sy,har tvångsrekryterat en vän som får hjälpa till att sySkrattande

LinaN
5/12/09, 10:22 PM
#20

Jag har börjat att rita upp ett nytt träns till min häst. Det blir första egensydda tränset då. Har fått förlänga det litet då det inte räckte som det var. Men modellen kommer passa hästar från cob till X-full om det blir som jag vill. Har beställt grejor från slöjddetaljer nu och de kommer inom en vecka på ett ungefär.

sen måste jag ta o mäta hur mycket jag behöver till mina mamelucker och mitt nattlinne/ärmlösa särk/baddräkt för sommaren. Blir ev att jag gör två stycken sådana… så den ena kan hänga på tork medan man har den andra på sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
5/13/09, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag har idag varit en sväng till Korps Hantverksbod och köpt oblekt tunnt fint linne och så två stuvbitar ylle i blå nyanser :)

Har nu ett litet förråd med tyger som det ska sys vikinga- eller medeltida kläder :D skickar med en bild!

Btw, jag vill lägga till en utterligare färg som ska bli överklänning/hängselkjol i ylle. Några färg förslag?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/14/09, 1:59 AM
#22

Grönt brukar bli bra till blått :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
5/14/09, 11:43 AM
#23

#21 Säger som LinaN grönt brukar bli fint till blått, eller någon lila ton

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/14/09, 11:52 AM
#24

#21 Röda nyanser kan bli jättesnyggt också. Eller gulgrönt, beroende på den blåa nyansen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
5/14/09, 1:37 PM
#25

#22, 23, 24

Jag har funderat lite på alla de färger nu tipsar om jag bara inte bestämma mig… kanske ska tilläggas att jag till vardags enbart klär mig i svart.. så har svårt att veta vad jag passar i för färger.

Jag har en tendens att bli rödlätt i ansiktet, vad tror ni jag ska undvika då? i vitt er jag ut som en gris iaf :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/14/09, 1:52 PM
#26

#25 jag kör ju rött, grönt och blått i min vikingadräkt.

Jag ska hålla mig undan lila färger kring ansikte då jag är litet olivgrön i hyn, och har jag lila så ser jag sjuk ut, likså gult ska jag undvika ha vid ansiktet för då ser det ut som om jag har gulsot och leversvikt ^^

Man måste titta litet på om färgerna man väljer går mot varmt eller kallt håll och hur ma nsjälv klär i det.

Svart finns ju i både varmt och kallt så det är svårt att säga :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/14/09, 1:55 PM
#27

#26

Jag kanske ska se till så jag kan prova att hålla tygerna vid ansiktet och se vad som passar… är så rädd för att det ska se ut som "hej-kom -och-hjlp-mig"….

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
5/14/09, 2:04 PM
#28

#25 då låter det som att du har samma problem som jag har, mitt ansikte går också gärna åt det rödaktiga hållet. Jag fick tips om färger som går åt det gula hållet, alltså varma nyanser av rött (tomatrött etc), gult, gulgrönt och att undvika blåaktiga nyanser och färger då de tydligen ska framhäva den röda färgen i mitt ansikte (medan den varma gula nyanserna tar bort den).

Tur för mig att jag aldrig tyckt om blått…Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/14/09, 2:45 PM
#29

#27 normalt dagsljus, gärna vid litet småmulet väder, en spegel och ut i naturen, lägg tygerna på varsin axel, två färger åt gången och jämför. Sen kan du också drapera det om axlarna, känner du dig tveksam, så be om en second opinion av en bekant, passar jag i denna färgen? vilken av dessa två passar jag bäst i?

försök hitta ett neutralt riktigt ljuse, för för strak sol bländar och stärker färgerna åt det bleka hållet och då kan de se bra ut, men när det är normalt ljus så ser det förjäkligt ut ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/14/09, 2:58 PM
#30

#28 Okej! jag har fått för mig att hålla mig borta från rött :P men jag får prova. De blåd yllestuvarna jag köpt kan karln få :)

#27 Tack för bra tips! ska göra så! Kan man beställa tygprov från medeltidsmode förresten, vet du det? eller vet du vilka marknader och dylikt hon ska på?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/14/09, 3:39 PM
#31

#30 man kan beställa tygprover, de är ca 5x5 cm stora så de är litet svårare att få en bild av hur man ser ut i dem.

Upp mot stockholmsområdet (är väl ditåt till du bor) vet jag inte alls om hon ska till. ett tips är att maila eller ringa o fråga henne! hon är jättetrevlig på telefon så det hade ju vart snabbaste sättet för dig att ta reda på om hon kommer till din trakt i sommar eller inte.

Annars så VET jag att hon ska på foteviken vikingamarknad i sommar samt hornbore ting i hamburgsund i augusti. Utöver det brukar det bli fröja ting i helsingborgstrakten samt landskrona på citadellets medeltidsmarknad…. men utöver dessa har jag väldigt dålig koll.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
5/15/09, 11:34 AM
#32

#31 Jag har hört ett rykte om att hon ska till Hässleholm på ett SCA-event (för att sälja tyger) på torsdag nästa vecka. Jag ska dit då, så om någon vill att jag ska handla nåt av henne så får ni skicka ett PM och pengar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/15/09, 11:47 AM
#33

#32 du ska av en händelse inte till tyresö också?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/15/09, 11:57 AM
#34

#33 Nej, jag är kvar i Hässleholm då. Men Ekenäs ska jag till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
5/15/09, 12:07 PM
#35

Iiip, just ja tyresö är näst helg… och jag som måste sy en massa kläder *stressad*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
5/15/09, 1:05 PM
#36

#34 jag har beställt tygprover, och om de kommer tidigt i nästa vecka (och passat till det jag tänkt mig) så lägger jag in en beställning hos dig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/15/09, 3:24 PM
#37

Har börjat på ytterligare en mössa nu… med mitt flamfärgade ullgarn, det krappröd/rosa. O det börjar arta sig…. går oerhört snabbt att binda med ett sådant garn då färgskiftningarna gör att det inte är samma sak om och om igen, utan det blir nya mönster i mössan hela tiden o ser vädigt tjusigt ut :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
5/16/09, 10:54 AM
#38

#36 Gör så!

#37 Men hallå… BILDER!!! Tungan ute

Jag har, för första gången sen projektet drog igång, gjort en tidsplan för resten av min dräkt:
Idag MÅSTE överkjolen bli klar, imorgon MÅSTE kragen bli klar och sen har jag måndag + tisdag + onsdag förmiddag på mig att sy ärmarna och göra klart magplattan och dekorera med massor av pärlor. Försöker sy allt som jag "behöver" maskinen till innan jag åker ner, så att jag i nödfall kan komplettera med handsömnad på plats. *STRESS!!!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
5/16/09, 11:37 AM
#39

#34 Hässleholm….. det är ju bara drygt 2 mil hemifrån mig :)

Är det där vid Tostarpsgården??

Får man komma och titta??? Skulle vara intressant, var där på Tostarpsgården förra våren med konstskolan, då såg vi att det var event nere på ängen.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
5/16/09, 12:06 PM
#40

#39 Ja, jag tror att det hette så! Kolla in www.doublewars.org, det ska finnas en vägbeskrivning där. Det har redan börjat, men jag kan inte åka dit förrän på onsdag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
5/16/09, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#38 sansa dig kvinna! :D

Här kommer litet bilder på pågående projekt. :D

Sjalen utvikt och med en CD-spindel på så ni får ett grepp om storleken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
5/16/09, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Gubbens mössa…. den har legat i träda ett tag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
5/16/09, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

ett UFO till… började med den för 1½ år sedan men grejja litet på den förr förra veckan…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
5/16/09, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Slutligen mössan i mitt egenfärgade flamfärgade garn. måste säga att jag är ruskigt nöjd med resultatet!

Detta kommer bli min nya mössa iom att den andra som jag har på min visningsbild är på vift… tror att den finns på samma ställe som mina nålbundna sockor är, dvs borta ^^

Den lilla mojjen som hänger i mössan är min nyaste uppfinning (jag vet, det används inom stickningen redan) men funkar finfint för mig att hålla reda på var jag har början på föregående varv, speciellt när man håller på att öka maskorna… så nu är det mycket lättare för mig att hålla reda på var jag är :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
5/16/09, 4:51 PM
#45

Det verkar gå undan för alla med sina projekt, men det kanske bara är jag som är seeeg Cool. har fortfarande inte börjat med något… Har gett mig tusan på att jag ska tvätta lintyget i helgen så jag kan börja klippa ut bitar… funderar på om det här tyget ska bli underklänning eller överklänning… så långt har jag inte kommit än heller Flört… det är blått.. vad tycker ni? vad ska jag i så fall ha för färg på den andra under eller överklänningen?

Sen har man hört lite rykten om ullgarner som ligger i en kista uppe… ingen som märker om dem försvinner Oskyldig

Ahnna
5/16/09, 5:19 PM
#46

Snyggt, LinaN! Glad

Jag jobbar på med min överkjol… *suck*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
5/16/09, 7:11 PM
#47

Lina, är mäkta imponerad av dina arbeten, speciellt sjalen. Måste bara fråga hur många maskor du hade i uppöägget?

Fundelurar om jag skulle skaffa mig ett evighetsjobb Flört och nålbinda en sjal…. härligt att ha nåt för händer om kvällarna framför tvn som man inte behöver koncentrera sig till 100 på, som nu när jag broderar…. blir så konstiga stygn när det är ett spännande program Förvånad

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Anthka
5/16/09, 8:38 PM
#48

Ikväll ska det tvättats lintyg, 8+3m svart, 2m rött, 2m gråbrunt och 3+0.5m gult. Större delen ska stressys till väpnarkläder inför nästa helg….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
5/16/09, 9:28 PM
#49

#48 Skrattande Jag skulle behöva sy en del kläder till Ekenäs, men det finns inte tid. Men man vet aldrig, om Medeltidsmode har snygga tyger i Hässleholm nästa helg så kanske man tar sig lite tid… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/16/09, 9:31 PM
#50

#49 "Finkläderna" till ekenäs är klara, jag skulle sy en lyxigare bältesväska också men det är om jag hinner. Just nu känns det som om de där förbannade väpnarkläderna är viktigare, med tanke på att i alla fall jag ska använda de nästa helg….

Appropå medeltidsmode, brukar hon ha med sig hela sitt tyglager ut till marknader?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/16/09, 9:33 PM
#51

#50 Jag har nog aldrig stött på henne på marknad förut, så jag vet inte. Men jag gissar att man kan maila/ringa och be henne ta med nåt visst tyg som man vill titta på, klämma på eller rent av köpa osett.

Jag drömmer om en ny yllemantel i rött och blått med mitt kors på… Cool Det behövs ju en sån till Ekenäs, om inte annat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/16/09, 9:38 PM
#52

#51, vad smart du är, så långt hade inte jag tänkt ;)

Jo om inte annat så med tanke på att de red in med mantlarna på spelen förra året så…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/16/09, 10:04 PM
#53

#52 Jag har mina ögonblick av total insikt! Skrattande

Ja, det är lite av en Ekenäs-tradition att ge manteln till sin dam innan spelet börjar. Inget vi normalt sysslar med, men just i Ekenäs så har det "alltid" gått till så. Men min ordinarie ryttarmantel är uppäten av möss… Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/16/09, 10:09 PM
#54

#53 ajajaj… du kan inte akutlåna mantel av någon på plats?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/17/09, 3:37 PM
#55

#47 jadu, mycket bra fråga…. antalet maskor räknade jag inte men vet att när man gjort upplägget så krymper det alltid så jag lade ju till en 20-30 cm, jag tror den är 140-150cm lång hägst upp som den är just nu.

#50 NEJ! hon brukar inte ha hela lagret iom att hon har över 200 olika tyger i sitt lager ^^ (drömmen är ju att åka ner till henne när vi ändå är i skåne vid tillfälle och hälsa på henne o lagret :D) Däremot så brukar hon ha ett standardsortiment av tyger som hon säljer, Det är ylletygerna och vadmalen samt lintyger, och nu sist hade hon världens tjusigaste jak-ullstyg med sig, så mjukt o fint att jag höll på att bli knas….

Men hon kan ta med någon särskilt tyg om du vill ha det, hon har bla ett så fint vävt siden eller lintyg minns inte vilket som man använder till slöja… det är helt underbart genomskinligt och lagom fall i det.

Så bara ring/maila om det är något särskilt du vill titta på så kan hon ta med det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anco
5/17/09, 4:12 PM
#56

Tack för svaret.

En fråga angående medeltidsmodes marknad på Tostarp nästa helg…. får vem som helst komma dit eller är det bara för dom som är anmälda ???? Skulle vara intressant att kunna få köpa lite nytt när hon ändå är i närheten :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
5/18/09, 10:27 AM
#57

#56 Mig veterligt så är det bara för de som är anmälda på eventet. Men hör med arrangören, det är möjligt att det säljs dagpass för de som inte vill sova där eller vara med hela veckan. (Vet inte om det krävs medlemsskap då, men de brukar inte vara så knussliga i SCA.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
5/18/09, 3:21 PM
#58

Beroende på hur mycket iordning jag lyckas få lägenheten idag så ska jag börja på mitt nya träns åt Harry ^^

Ska bara klura ut hur jag ska lösa nosrem och pannband för denna modellen sen ska väl resten vara biff ^^

och med ordning härhemma menar jag att man inte har 40kg hund, katt och illerhår samt litet halm och hö från stallet som följt med i kläder o skor hem som dräller i hela hemmet….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
5/18/09, 5:36 PM
#59

Just nu ligger alla tidigare projekt nere, krutet ligger på mina 10m tyg som ska bli tabard, skjorta och byxor (x2) till helgen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/18/09, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Jag fick tillräckligt med ordning hemma för att påbeöja harrys träns, men nu har jag kört fast….

Ska det vara naturfärgat? spännena är i mässing. Eller ska det vara svart?

Måste till ett beslut nu då jag ska börja sy fast det stora spännet. Och måste då välja färg på trån, vit eller svart?

ska det vara naturfärgat så kommer jag göra mönster, och sen smörja in lädret så det mörknar. Men Hary är jäkligt snygg i svart….

Smakråd någon?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/18/09, 9:49 PM
#61

Jag har en hel hög med linne (läs många meter) som till nästa helg ska tvättas för att bli nya fina kläder till gubben och mig själv. Kommer givetvis kompletera med ylleplagg men ska börja längst in på kroppen tänkte jag :)

Jag kan bara inte bestämma mig för vilken tidsperiod vi ska ha… lutar åt vikingatid men tidig medeltid är jag lite sugen på också. Ursch och fy för beslutsångest!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

zayla
5/18/09, 11:42 PM
#62

# snyggt mönster Lina!! =) Vill oxå ha !!!

Hmm…jag har fortfarande inte klurat ut dina fina linjer i nålbindingen… för mina ser ut fortfarande som fiskbensmönster..?! Mysko !!

Annons:
LinaN
5/18/09, 11:52 PM
#63

#62 jag vet inte vad det är jag gör ^^du får visa vad som är skillnaden nästa gång vi ses :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/19/09, 12:13 AM
#64

#60

Jag tycker du ska köra på det Harry passar bra i!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/19/09, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64 det är SÅÅÅÅ besvärligt ^^ För han är fin i "mognat" naturfärgat läder… Här i sitt köpta sidepullträns.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
5/19/09, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

och här i sitt svarta standardträns med mässingspännen och akademisk stång (samt pannbandet Ahnna gjorde åt oss)

O han är lika fin i bägge! *beslutsångest*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/19/09, 12:48 AM
#67

#66

Jag tycker nästan svart och mässing är snyggast

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

wasp
5/19/09, 6:21 PM
#68

Jag tycker han var finast i svart *nodnod*

Anco
5/19/09, 9:39 PM
#69

Svart!!! Klart snyggast.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
LinaN
5/19/09, 9:46 PM
#70

Då blir det svart :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
5/20/09, 10:56 AM
#71

Ahnna, vad har du för någonting i din 1500-tals korsett? Orginalet antar jag innehåller valben men det brukar vara lite svårt att få tag på Flört så vad använder du istället?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/20/09, 12:15 PM
#72

#71 Buntband från Biltema. Fick tipset från några i SCA och det funkar mycket bättre än korsettben i plast, samt att det är mycket billigare. Nackdelen är att när man behöver nåt som är längre än 38 cm så går man bet. (De jag har är 38 cm långa och 7,5 mm breda i vit plast.) Man klipper naturligtvis bort låset på buntbandet och spetsen om den inte behövs.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
5/20/09, 12:21 PM
#73

#72, SMART! ruskigt smart! Har planer på att göra en så kallad ridskorsett, dvs en underbust med litet spets fram både upptill och nertill… har funderat på att använda hampsnöre/rep enligt en beskrivning jag har men buntband är nog litet stadigare o löses inte upp om man måste tvätta korsetten sen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
5/20/09, 12:23 PM
#74

#73 Hampa i all ära, men buntband är SÅÅÅ mycket enklare och billigare! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/20/09, 2:17 PM
#75

#72, perfekt! Jag har blompinnar i min "nu tänker jag pröva att sy en korsett" men de är så attan smala…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/20/09, 9:54 PM
#76

Jag vill bara påpeka att plast, som tillexempel de köpta i plast och buntband formar om sig när det blir varmt. Med andra ord kan korsetten då få veck, om man inte har en väldigt bra hållning och är "okurvig".

Jag rekomenderar fjäderstål, det är inte lika hårt som krinolinstål men håller formen otroligt bra.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
5/20/09, 10:01 PM
#77

#76, det har du rätt i… hm… låter som om mina blompinnar är det bästa hitintills (det är med all säkerhet nästan lika hårt som valbenOskyldig)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/20/09, 11:01 PM
#78

#76 det beror ju på hur tätt man sätter dem också… och hur tjocka de är ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/20/09, 11:34 PM
#79

#78

Nja, håller inte helt med. Plast är ju plast och påverkas av värme oavsätt tjocklek. Det tar längre tid men den kommer ändå efter mycket användande formas efter din kropp. Plastskenor är för klena för att forma om din kropp. Dessutom tål plasten och stålet inte tvätt så då lägger jag hellre pengarna på något som garanterat alltid kommer kunna hålla in.

Jag har också jobbat med just buntband och får samma effekt till slut som med köpta plastskenor, men det ser bra ut ett tag iaf. :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

zayla
5/25/09, 12:46 AM
#80

Nu vet jag!!! Jag håller på med min sjal nu och det är samma mönster som Linas mössor! =)) Bild kommer senare… ! Förmodligen gör jag mössorna tjockare! Det är därför dom har fiskbensmönster…

LinaN
5/25/09, 12:52 AM
#81

#80 fast mina mössor är ju ganska tjocka…? och sjalen gör jag likadant.

hur gör du sjalen? vänder du eller syr du en ny rad i varje varv?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
5/25/09, 1:09 AM
#82

Okii….

Jaa… jag provade med att vända runt o det går ganska bra även om det ringlar sig lite.

Blev ganska snygga mönster då jag tog första mitten ett par -tre vändor i mörkgrått och nu har jag en ljusare variant inte ljusgrå och inte vit.. någontingdäremellan utåt o har hunnit tre el fyra vändor.. … men sen får jag se hur jag ska göra med färgen. Vill ha med lite gladare färger också… Dock är jag inte säker på om den blir kort eller om jag kommer upp i rätt längd. Det återstår o se!

SHV-Pysen
5/25/09, 9:32 PM
#83

Japp nu har man kommit igång med underklänningen äntligen som sys i blått lin och den är nästan klar!! ärmarna samt lite sista fållning är det som återstår, sen ska man sätta igång med överklänningen som ska bli i rött lin.

Var på mitt första medeltida evenmang i helgen i tyresö och då blev man ju bara mer sugen på att sy upp kläderna inför nästa!! Glad

Annons:
zayla
5/25/09, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Här är en bild på sjalen på avstånd och tändstickan så ni har hum om måttet…

zayla
5/25/09, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Obs!! Den är inte klar.. så det blir längre och bredare ju mer jag nålbinder… nästa bild är närbild på mönstret…

zayla
5/25/09, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Här är första mössan den gråa och den nya mörkgråa. Men som ni ser så är jag inte nöjd med måttet… det verkar mindre än den första så ni förstår att jag sliiiiter med att komma på hur jag ska förstora…ena dagen kommer man på men så verkar det inte nån bra idé! *suck*

Ahnna
5/26/09, 1:44 AM
#87

#76 De buntbanden jag har är så tjocka så jag har svårt att tro att de kommer påverkas av värmen från min kropp, men det återstår att se. "Vanliga" buntband är oftast väldigt smala och tunna och de kan jag livligt tänka mig blir påverkade av både det ena och det andra. Men Biltemas buntband i storleken 7,5 mm är ordentligt styva. (Min senaste korsett kan man slå ihjäl nån med, så hård är den.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
5/26/09, 2:04 AM
#88

#84 o 85 okej du gör så!

Du binder runt-runt så att säga, medan jag binder fram och tillbaka :D

När du vänder i kurvorna öka maskorna i var trejde-fjärde stygn ungefär så drar det inte sig som det gör på vänstra änden i bild 84. Annars ser det jätteprydligt ut! dina stygn är ju jämna o fina nu jämfört med hur det såg ut i början :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
5/26/09, 2:49 AM
#89

Jepp… =)

Hmm…det har jag också tänkt på men det blir liksom inte i rätt "tag" men jag ska titta på det igen!

LinaN
5/26/09, 3:17 AM
#90

#89 vad menar du med rätt tag? förstår inte riktigt där…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
5/26/09, 11:36 AM
#91

#88

Hur gör nu när du vänder om du nålar fram och tillbaka? Blir inte maskbågarna åt fel håll?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/26/09, 5:55 PM
#92

#91 det finns inget som är fel håll med nålbindning. :)

Det finns inga rätta stygn eller fel stygn, alla stygn är lika bra och lika värda! :D

Men bågarna i sig spelar ju ingen roll vilket håll de är tiltade på då det beror på var i bågen man sätter stygnet. Har inte ahft några som helst problem med att söma som vanligt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/26/09, 6:56 PM
#93

#92

Okej! Då ska jag sluta lyssna på gummorna i hemslöjdsföreningen som så starkt hävdar att man absolut inte kan nåla fram och tillbaka :) hoppas jag får tid att prova snart..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
5/28/09, 2:21 PM
#94

#93 Tihi! Jag har hört massor med "dumt" ifrån folk som anser sig veta men som själv aldrig har provat. Jag hävdar att enda sättet att komma fram till en korrekt slutsats är att experimentera med alla tänkbara sätt.

Min 1580-talsklänning är "klar", förresten. Jag sydde som en besatt sista dagarna innan Skåne och satt sen på golvet i mitt rum på sajten och sydde ännu mer ända tills allt satt ihop. Eller nästan allt… Vissa saker satt med nålar, men det syntes inte. Oskyldig Jag hade i alla fall klänningen på mig! *seger!* Men det ska sys på massor med mer pärlor och så ska kragen byggas om litegrann samt stärkas ytterligare. Annars är jag rätt nöjd. Bilder kommer när allt är helt klart.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
5/28/09, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

#94 Grattis, seger fest med tårta nu då?

Jag är riktigt stolt nu jag också. Min underklänning är "klar". Det var en bragd för mig det ^^ska dekoreras lite, men det tar vi sen ^^ nu siktar vi med nya tag på överklänningen.

Lägger in en bild på den något skrynkliga underklänningen och det röda tyget på sidan som ska bli överklänning någon vacker dag.

[trollduva]
5/28/09, 5:22 PM
#96

95#det röda tyget var värkligen snyggt

Ahnna
5/28/09, 6:48 PM
#97

#95 Ser bra ut! Bra färger! Tungan ute (Mina riddarfärger.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
SHV-Pysen
5/29/09, 6:24 PM
#98

#96 & #97 det kan jag tacka min syster för att det blev rött. Jag hade tanken inställd på en grön överklänning, men hon tyckte rött skulle vara snyggare till blått så där blev man övertalad..

LinaN
6/2/09, 11:18 PM
#99

Nu har jag beställt hem nya färgämnen, vinsten och garn som förhoppnignvis kommer nu i veckan så ska jag storfärga till helgen :D

Börjar bli dags att fixa lite varor att ta med ner till foteviken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/3/09, 12:17 AM
#100

#99

Vart beställer du ifrån?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/4/09, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Särken är nästan klar nu, jag ska bara fålla alla råa kanter. Inte illa för att ha gjorts med trasig handled! *stolt*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/4/09, 4:11 PM
#102

#101

Snyggt! Härlig färg också. Hur orkar du göra allt så snabbt? Antar att den är handsydd? :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
6/4/09, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Jag har idag sytt ett par pösbyxor till min svåger som han ska få i födelsedagspresent :) Hoppas han blir glad.

Det är min sambo som står modell :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/5/09, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

#102 Nej, den är inte handsydd. Skulle gärna, men min handled är paj och tiden har runnit iväg. (Det är ju därför jag inte hinner få klart den saxiska klänningen - min handled klarar inte att brodera klart allt.) Men överklänningen i vadmal är handsydd helt och hållet, eftersom jag hittade en teknik som funkade med nästan enbart högerhanden. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
6/5/09, 2:17 PM
#105

#104 prova back on tracks handledsskydd o se om du blir bättre i handleden. knäskyddet hjälper mig även om det itne går så fort. :)

Men det Blev ju snyggt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
6/5/09, 3:31 PM
#106

#104 Underbara färger! Skrattande

zayla
6/5/09, 11:27 PM
#107

#104  Fiiina färger! =)

(fasen…. jag kan inte bifoga bilder alls !!!!?)

zayla
6/6/09, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Im back! Cool

Joo…. vill ha som sagt kommentarer vad ni tycker om den här blandningen för jag är lite osäker om man gjorde så här?

Det mörka är 3 trådigt medan den rosa är 1-trådig och jag har lagt ihop dem så det blir 4-trådigt.

Är det för rörigt eller kan jag göra som den i mitten… sy in rosa tråd istället ?

LinaN
6/6/09, 12:32 AM
#109

#108 det där är inget fel med det! tvärtom! personligen tycker jag att det blir rörigt för min hjärna klarar inte att hålla reda på alla trådarna^^ Men det blir jättesnyggt!

Så det är inget fel i att göra sådär. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/6/09, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Nu är min mysse klar!

Har hållt på ett tag ^^ det är nästan 150m garn i den. tror jag har mellan 5-15 m kvar av det nystanet.

Men blev rätt nöjd. Den är till salu om någon är intresserad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
6/6/09, 1:07 AM
#111

#110

Jättetjuuusigt!! Snygga ränder!! Men ska du inte behålla den själv ?

Är frestad men …. ?

Annons:
Ahnna
6/6/09, 1:07 AM
#112

Snygga saker, allihop! Jag låser den här tråden nu, så fortsätter vi i nummer 5.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: