Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 6187 ggr
AutumnWicca
4/29/09, 11:41 PM

innertält?

Har ni "innertält" eller "avdelare" i era paviljonger för att skapa känslan av rum eller för att komma bort från den yttre tältduken?

Har ni bilder på insidan av era tält och paviljonger visa gärna.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
4/29/09, 11:59 PM
#1

Detta vill jag gärna se också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
4/30/09, 12:01 AM
#2

Hehehe, är mest en ideé jag själv haft och vill ha sen när jag har min dröm-paviljong :P Vill kika om någon mer tänker som jag.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
4/30/09, 12:06 AM
#3

#2 det får du gärna berätta mer om! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/30/09, 11:14 AM
#4

Jag har inte haft innerväggar i min pavve än, men håller på med en "wallhanger" (en kopia av en bild från Codex Manesse uppmålad på en bomullsduk som är cirka 1x1,5 m) som är tänkt som inredning i pavven. Den ska alltså hänga längs ena väggen och se snygg ut. Målet är att täcka alla väggar med olika wallhangers, men de får bli i framtiden.

Eftersom min pavve är fyrkantig och bara har en mittstolpe, som är längre än hörnstolparna, så blir det inte snyggt att försöka dela av med tyg. (Taket är ju snett.) Hade jag haft två mittstolpar och ett rektangulärt tält, eller ett runt hjul-tält, då hade jag kunnat dela av i olika rum på ett snyggt sätt. En bekant till mig har ett stooooort hjul-tält som han har delat av i flera rum - skitsnyggt! Ska fråga om jag får fota nästa gång jag ser det, för han har byggt ihopfällbara möbler också som ser helt medeltida (gotiska) ut. Verkligen nåt att drömma om!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/30/09, 11:36 AM
#5

Tanken är att vi ska ha (på mycket lång sikt) wallhangers precis som Ahnna från Manesse. På lite kortare sikt ska innerväggar i form av "draperier" upp. Vi har ett runt "ekerhjulstält" vilket gör att det blir väldigt lätt och sätta upp innerväggar. Ska bara hitta ett bra tyg först och det kan ta sitt lilla tag för vi vill ha brokad med någosånärt tidstypiskt mönster…. Oskyldig

Än så länge så har vi mest hamstrat inredning, möbler och mattor/fällar/annat att ha på golvet.

Kan du vänta tills början av augusti så kommer det nog bilder, tror inte jag kan övertala sambon att sätta upp det innan även om jag skulle vilja. Behöver mäta hur långa avdelarna ska vara och så vore det kul att se tältet med hela inredningen i.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/30/09, 11:41 AM
#6

Jag vill också ha ett hjul-tält… *surar*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
4/30/09, 12:19 PM
#7

Jag hade tänkt precis som ni att om man har en pavve med två mittstolpar eller en som har "ekerhjul". Jag tycker mest det verkar praktiskt att ha avdelningar i pavven.

Jag har lajvat med en mörkis kan som hade ett gigantiskt tält, och är man då ca 20 stycken som ska byta om och inte av samma kön ch inte känner varandra så väl så var det väldigt skönt att ha avdelat.

Sen tycke rjag det var lättare att hålla varmt där man sov.

#4 Ååå hoppas du får ta lite bilder när du får möjlighet!

#5 Jag kan gärna vänta till augusi :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
4/30/09, 12:57 PM
#8

#6 bygg ett Flört

#7 det blir absolut lättare att hålla varmt om man kan dela av, är det dessutom ett ekertält så kan man "skärma" av uppåt, det vill säga lägga tyg ovanpå ekrarna. Då får man ett mycket mindre utrymme att värma upp.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/30/09, 1:06 PM
#9

#8 Jag har sytt tält förr och har svurit att aldrig göra det igen… Obestämd Så himla jobbigt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
4/30/09, 1:15 PM
#10

#8 Precis min tanke! För man vill ju ha ett realtivt rymlig tält om man är två och har massa utrustning, men samtidigt vore det skönt att slippa hålla värmen i hela tältet :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
4/30/09, 1:42 PM
#11

#10 dessutom är ekrarna en mycket bra förvaringsplats, torkplats för våta kläder och annat som behöver komma undan

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
4/30/09, 2:26 PM
#12

#11

Det kan jag tänka mig! Har ni byggt erat själva eller köpt det?

Någon som har tips på ställen man kan köpa paviljonger och tält ifrån?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
4/30/09, 6:31 PM
#13

#12 det fanns när jag träffade sambon (visst är det praktiskt med någon som redan har tält Flört) svärföräldrarna har byggt det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
4/30/09, 6:43 PM
#14

#13

Det låter praktiskt :) Min sambo har en pavve, men den är i sthlm och jag har ingen aning om vilket skick den är i :/

Kanske ska jag leta reda på en beskrivning på ett tält och be min kära händiga far hjälpa mig bygga :D

Han har visserligen en ställning till ett gammalt "hus"-tält typ sånthär:

här

Som jag funderar på att sy en pavve av :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Salo
5/1/09, 5:18 AM
#15

Mitt tält (ekerhjul) har jag precis spänt upp på gräsmattan, vi ska ha loppis med korvförsäljning i det i helgen. Men tyvärr börjar det se rätt skabbigt ut. Det ska vara vitt men är mest gråprickigt. Har ingen avdelare nu, men det går ju som sagt lätt att sätta upp om det skulle behövas. Ekrarna är bra till mycket. Glad Det var rätt jobbigt att sy men snart ska jag nog på det igen då vi planerar en större paviljong till föreningen. *pust*

Anthka
5/1/09, 11:26 AM
#16

#14 se upp så den inte möglat bara, vi rensade ut en massa tält från föreningen för några helger sedan. Flyllda med alger, svartmögel och andra trevligheter…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/1/09, 12:48 PM
#17

#16

Huga! det lär ju inte vara det mest nyttiga att andas in!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
5/1/09, 1:52 PM
#18

#17 nej inte direkt, jag håller på och bearbetar plussriddarna för att de ska rengöra, alternativt kasta sin stora pavve. Den har samma svarta symtom.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/1/09, 5:46 PM
#19

#18

man ska väl egentligen tvätta av sin pavve och låta den torka innan man packarn ner den för vinterförvaring.. men vet att det är många som inte gör så. Det är ju samma med vanlig tält också..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Salo
5/2/09, 2:39 AM
#20

Vi har kommit på en bra förvaring av tälten, nämligen hissa upp dem så de hänger fritt i luften, då blir de inte lika lätt angripna av mögel eller råttor för den delen. Men då måste man ha nåt ställe där det är gott om plats (högt till tak) och där de inte är i vägen. Våra har hängt i ett magasin över vintern, skitbra. Men hade vi kommit på det lite tidigare hade nog mitt tält varit mycket fräschare nu.

Annons:
AutumnWicca
5/2/09, 11:54 AM
#21

#20

Det var smart! Du har ingen bild på det möjligtvis?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Salo
5/4/09, 2:46 AM
#22

#21 När det hänger? Nej det har jag inte, men jag kan fota det. Mitt tält har jag tagit ner nu, men det hänger ett tält kvar som jag kan fota om jag kommer ihåg.

Ahnna
5/4/09, 10:34 AM
#23

#16 Algerna och möglet har inte kommit av förvaringen, utan av regnet. Det är tyvärr ganska omöjligt att värja sig mot sånt om tälten står uppställda på regniga event vecka efter vecka, vilket Nordics tält har gjort. (Och mitt, tyvärr.) Men titta på Nordics hjultält, det är sytt i ett annat material och har minimalt med angrepp. Nästa tält jag syr ska definitivt vara i ett sånt tyg! Det kostar nästan 2½ gånger så mycket per meter som vanlig paviljongväv, men det är det faktiskt värt om man får en fräsch pavve som inte blir full med alger direkt. Min blev angripen första veckan den stod uppe, bara för att det regnade 24/7.

Förut hade Nordic som rutin att hänga upp alla använda tält på Logen efter ett evenemang, vända dem efter nån vecka och veckla ut dem helt så de torkade. Men det verkar inte som att det görs längre…? Men det spelar mindre roll, för algerna och mögelsvampen är ju redan där.

Jag hade nån fundering på om det finns tvättmedel för markiser som man kanske man skura sin pavve med, nån som vet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/4/09, 11:37 AM
#24

#23 men då kommer det ju av förvaringen, om man inte hänger upp blöta tält (eller kläder eller annat) så blir de mögliga. Regnet i sig skapar inte mögel men fukt som inte får torka gör det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/4/09, 12:02 PM
#25

#24 De hade redan möglat innan de packades ner första gången. (Trots att de hängde på tork då - det är trots allt över 10 år sen de första tälten syddes och då hängdes de alltid upp efter evenemangen.) Om roddarna sätter upp tälten på tisdagen innan ett evenemang och det sedan regnar i en vecka i sträck, mer eller mindre, så blir tälten så blöta att de börjar mögla på insidan nästan direkt trots att de står uppställda. Mögelsporerna och fukten i gräset inne i pavven räcker, men de flesta fläckarna (även de svarta) är trots allt alger, inte mögel. Och alger växer ännu fortfare! Obestämd Men är hyfsat ofarliga, som tur är, även om de ser läskiga ut. Att ställa ut pavven i full sol brukar hjälpa litegrann, men personligen skulle jag vilja ha tag på ett rengöringsmedel till min pavve, för den är inte helt vit längre… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/4/09, 12:04 PM
#26

#25 jag röstar för högtryckstvätt och klorin

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/4/09, 12:20 PM
#27

#26 Haha! Kanske funkar mot algerna, men jag vet inte om min paviljongväv klarar högtrycksstrålen… Oskyldig Fast å andra sidan, ingen paviljong inget mögel! *smart!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
5/4/09, 12:26 PM
#28

#27 ja, hållbarheten kan jag inte hjälpa dig med men klorin är bra mot alger och mögel och kan dessutom bleka…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/4/09, 12:59 PM
#29

#28 Låter skitbra, ju! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
5/4/09, 2:34 PM
#30

#29

sen är det ju så att man måste med vanlig paviljongväv vattantäta väven med ett medel. ska helst göras en gång per år och då måste väven vara ren

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
5/5/09, 11:21 AM
#31

#30 Vad är det för medel? Min väv är inte impregnerad från början heller, utan krymper rätt kraftigt vid första vätan och blir så i det närmaste vattentät i och med att fibrerna drar ihop sig. Den står emot regn tills det spöregnar för tredje dagen i rad, då börjar det sippra in lite.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
5/5/09, 12:14 PM
#32

#31

jag kommer inte ihåg på rak arm, men jag kollar upp det och åtekommer :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
6/1/09, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Pavven följde med i helgen, det saknas fortfarande lite inredning, så som överdrag till tältsängarna så det får ni ha överseende medFlört

Men annars är inredningen nästan komplett, vi kom fram till att en eller två mattor extra skadar inte.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
6/1/09, 12:48 PM
#34

Imprenex som man impregnerar hästtäcken med är bra o impregnera tält o pavvar med. men då ska ytan vara ren och även om väven krymper som du säger Ahnna så kan ändå fukt ta sig igenom.

Imprenex luktar vedervärdigt så var utomhus och montera upp pavven och spraya den grundligt. krävs nog ett antal flaskor, i hästbutiker kostar de kring 100 spänn, men på ÖoB kostar de kring 50-60kr så det är klart överkomligare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
6/1/09, 12:59 PM
#35

#34 Fukt kommer alltid in, men inte regndroppar.

Jag hittade en lite större flaska impregneringsmedel (1½ liter) som man använder till jackor och overaller m.m. Den kostade ett par hundra, men räcker mycket längre än hästimpregneringen som av någon anledning är hutlöst dyr. Nu när min pavve är skrubbad ska jag nog spraya lite nytt på taket åtminstone. (Men fläckarna har inte gått bort helt, tyvärr.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/1/09, 1:03 PM
#36

#35 imprenex ligger på 50-60 kr på ÖoB och inte kring hundringen plus som den gör i butikerna…. så nästa gång köper jag från ÖoB ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
7/31/09, 3:09 PM
#37

På tal om innertält såg jag en gång ett A-tält som hade ett innertält. Båda i vit vadmal. Innertältet var hälften så långt som yttertältet, så att yttertältet alltså dels innehöll en ombonad sovdelshalva (innertältet) och dels en halva med markgolv (gräs/grus osv) där de hade förvaring och "dagrum". Otroligt läckert, verkligen "drägelfaktor"…

Ahnna
7/31/09, 3:13 PM
#38

#37 Det har jag sett folk som har gjort i sina getelder också. Nackdelen med att dela av en geteld på längden (eftersom det inte går att sätta ett tyg rakt över på bredden i en geteld) är ju att båda delarna av tältet blir väldigt långa och extremt smala. Inte så praktiskt alla gånger, men har man saker att dölja så är det ju praktiskt att kunna ha dem bakom skynket men ändå ha hela sidan uppfälld så att tältet är öppet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

mcvilse
12/21/12, 10:18 PM
#39

Tänkte återuppväcka tråden med förhoppning om att ni kan bidra med fler bilder nu :o)
Är fortfarande i planering/fantiseringsstadiet för att tillverka en ekerpaviljong. Av någon outgrundlig anledning prioriteras tyvärr ekonomin sällan i positiv riktining för paviljongstillverkning…

Blodfot
12/24/12, 4:25 PM
#40

jag vill ochså se mer bilder!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Anthka
12/25/12, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vi har uppgraderat oss till en rektangulär pavve, med mellanväggar som ger oss två sovavdelningar och en uppvisningsdel.

(jag har nog lagt det har kortet i någon annan tråd också. Förlåt admin om du får se samma bild flera gånger :) )

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: