Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4987 ggr
joggman
2009-05-11 10:23

Bälte till särk & huvudbonad HJÄLP!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha blivit inbjuden med mitt hantverk till flera medeltidsmarknader, har jag i år tackat ja till ett par stycken. Jag har, efter idogt studerande på nätet sytt en särk, som jag hade tänkt sy en överklänning till. Men har ångrat mig då jag tyckte särken blev snygg i sig. Den är färdig, förutom i halssprundet där jag ska sätta dit hyskor och hakar som jag tänkte tillverka själv (jag håler på med en del trådslöjd).

Nu skulle jag behöva något i midjan, typ bälte med liten väska eller påse. Kan någon här hjälpa mig med tidsenliga förslag och även förslag till huvudbonad till denna särk?

Annons:
LinaN
2009-05-11 13:25
#1

Ahnna hade en tråd här nånstans om att hon säljer litet bältesväskor och det är bra grejor för ett helt ok pris så kika där om du inte vill göra själv. annars hittar man diverse på nätet om man söker på bältesväska mm.

huvudbonad, coifen är ju en standardhuvudbonad, men sen finns det en uppsjö av huvuddukar man kan använda, allt ifrån den klassiska 3-kantsvikta sjaletten till mer intrikata tingestar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-05-11 14:21
#2

här är en variant….och här är adressen till bloggen den kommer ifrån

En annan variant med mycket slöja

huvudduk från historiska världar.

klassisk huvudduk, typ sjalett från historiska världar

Bältesväska enligt fynd

det var väl vad jag hitta såhär….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-05-12 01:16
#3

#2

Så snygg den där första var!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-05-12 02:46
#4

#3 tyckte också det såg prydligt ut… undra bara om det funkar med mitt hår…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-05-12 11:55
#5

Jag tycker inte att du ska ha hyskor och hakar i halslinningen. (Men du gör ju som du vill, förstås!) Flört Dels så är det inte medeltida med hakar/hyskor och dels så är det helt historisk korrekt att ha den precis som den är. Din klänning är ganska saxisk i sin utformning med det mörka tyget runt halsen och handlederna, så jag hade låtit den vara så. Men du behöver i så fall något att ha under, som inte har en så stor sprund i halsen.

De saxiska bältena (om vi ska fortsätta på det saxiska temat) var ofta ganska smala och långa. (Änden hängde ner till knäna mitt fram eller lite förskjuten mot ena höften.) Smala bälten uppfattas som lite mer feminina också, så det är ju bara positivt om man är tjej. Ett enkelt läderbälte fungerar utmärkt, men vill man dekorera det med metallbitar i olika former så är det också helt Historiskt korrekt.

Till den klänningen hade jag valt den vikingatida sjaletten som LinaN kallar "klassisk huvudduk" i länken här ovan. Vikingar och saxer levde ju ungefär samtidigt, men på olika ställen i världen, och enligt de fynd jag har sett bild på så hade inte saxerna någon större tradition med intrikata huvudbonader. Varianten med "mycket slöja" i LinaN's länksamling tror jag skulle fungera också.

Det blir nog skitsnyggt hur du än gör, tror jag! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

joggman
2009-05-12 12:31
#6

Tack för tipsen. Jag har en bit av det sandfärgade halvlinnetyget som jag har i särken för att tillverka en "klassisk huvudduk" som jag fick tips om här ovan. Sedan så funderar jag på att tillverka ett bälte av tätvävd sadelgjord, enligt en modell som jag hittade på nätet med ett d-ring och enkel knut. Och så väskan som jag tänkte köpa av dig!

Annons:
Ahnna
2009-05-12 12:36
#7

#6 Visa bilder när allt är klart, vettja! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: