Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 3939 ggr
AutumnWicca
5/8/09, 1:39 PM

alternativ till modern BH?

Jag har länge funderat på att försöka hitta på något smidigt alternativ till den moderna BH:n.. De hade ju inget på medeltiden utan lät bysen bara finnas. Själv tycker jag det är obekvämt…

Hur gör ni? Har ni några förslag?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
zayla
5/8/09, 2:05 PM
#1

Kan man inte sy i linne nån slags variant ??

AutumnWicca
5/8/09, 2:22 PM
#2

borde man kunna göra, men jag tänker också på om man har stor byst. gravitationen gör ju sitt också och det är inte smickrande.. Skrikandes eller inte på mig iaf Tungan ute

men något form av snörliv i linne kanske fungerar..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/8/09, 4:39 PM
#3

Jag har en sömnadsbeskrivning som jag fått av en tjej på historiska världars forum nångång för evigheter sedan. Den finns att hitta på nätet med men jag hittar inte den på rak ärm….

Så jag kan maila den till dig om du vill? om jag hittar den :/

Jag hade tänkt sy den klänningen som hon då har skissat på, men man kna ju göra den midjelång eller höftlång så den fungerar som BH/linne. För själva idén är jättebra.

Jag har ju bara stora C men de kan vara nog i vägen och flänga som attan om man inte har bh eller dylikt under.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/8/09, 6:24 PM
#4

#3

Låter väldigt intresant! om du hittar skicka till autumnwicca@gmail.com

jo, jag har D så jag måste ju nästan ha något och har ibland lite problem att dölja axelband på BH:n men ska ju satsa mer på vikingakläder och då däljer ju hängselkjolen fint.. :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
5/8/09, 7:09 PM
#5

#4 jag har ett par klänningar med stor urringning där bh-banden syns. En säkerhetsnål genom bandet och som fästs i sömsmånen till ärmen fungerar fint för mig. Men så har jag i och för sig inte så vansinnigt stor byst heller…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/8/09, 7:16 PM
#6

#5

jo, jag har också kört med säkerhetsnål, det fungerar fint :) och när jag lajvat skogsvarelse har jag aldrig urringat, är så jobbigt att sminka övredelen av bröstkorgen… :/ men då har sport-BH fungera bra.

Kanske ska se om jag hittar någon riktigt bra sport-BH som fungerar till lagom urringade klänningar :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
5/8/09, 10:25 PM
#7

attans. hittar inte det på datorn… :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[incendium]
5/9/09, 1:14 AM
#8

En riktigt tight cotte/kirtle hjälper ju riktigt långt om det ändå är medeltid som gäller.

I vanliga fall när jag känner mig extra seriös brukar det bli en hemmasydd variant av bh i ett lager ull och ett lager lin (skiiittight), Riktigt breda band och mycket tyg över ryggdelen. Funkar bra att skutta runt och jogga i om man känner sig engagerad (knytning eller hyskor där fram).

Ursprungsmönstret var något 80-talsmönster på en bikini om jag inte minns fel, består av ett ryggstycke och två framstycken med ett insnitt. Mönstret är nog lättast att göra rakt på sig själv däremot. Så medeltida… njaee, men smidigt och snyggt (och tillsammans med ett par brokor är jag sexigast på badstranden varje år ;).

LinaN
5/9/09, 1:20 AM
#9

#8 rawrr ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
5/9/09, 10:29 AM
#10

#8 Jag är helt på din linje, att välja kläder som är sydda efter bysten och därför håller dem på plats utan BH. (Cotehardien t.ex. syddes ju så. Man gör mönstret genom att lägga sig på rygg och ha en eller två medhjälpare som formar ett mönsterpapper efter ens överkropp. Då blir det helt tight och bysten hålls på plats genom klänningens konstruktion.)

Sen har vi ju naturligtvis korsetten som hjälp, särskilt om man kommit upp mot 1400-tal och framåt. Jag har en "korsett" som saknar ben - den är sydd i två lager tyg och ett lager tunn vadd i mitten. Det blev tillfredsställande tjockt/styvt för att hålla min byst på plats och jag slipper använda BH. (Samt att jag slipper känslan av att vara insnörad i nåt hårt.) Ett bra alternativ för er med lite mindre byst, från liten C-kupa och neråt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
5/9/09, 12:12 PM
#11

#10

jag ska prova att gör något liknade och se hur det blir. Funkar det inte på min D-kup får jag nog försöka hitta några BH-ar som inte syns med mina kläder eller anpassa kläderna efter dem :)

Tack för massa tips!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: