Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 4009 ggr
Salo
2009-05-31 02:32

Svärdelös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt svärd är sönder. Det gick av när sambon slog mot en rutten stubbe. Snacka om dålig kvalité, men det har hållt i ca 7 år. Var ju ändå aldrig speciellt nöjd med det heller så jag har blandade känslor. Obestämd Det var inte rättbalanserat och lite för tungt men det var fint. Så köp inget svärd från armouronline (kk-art) om ni ska använda det till fight.

Nu vill jag ha ett svärd från Albion, men ekonomin håller inte riktigt med där… Rynkar på näsan

Annons:
AutumnWicca
2009-05-31 13:00
#1

Vad tråkigt att ditt svärd är sönder! Har du något annat du kan köra med så länge eller?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Salo
2009-05-31 15:14
#2

#1 Nä, men jag kan ju säkert låna av nån annan under tornerspelen tills vidare. Vi använder ju inte svärden samtidigt allihop så. Första tornerspelat är nu på lördag.

LinaN
2009-05-31 15:38
#3

Fast bättre svärdet går sönder på hemmaplan än på ett tornerspel där det finns risk att någon annan än en själv blir skadad….

så inte något ont som inte har nått gott med sig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-05-31 23:29
#4

#3 Nej precis. Jag är faktiskt rätt glad att det är sönder för då har jag ju ännu större anledning att skaffa mig ett nytt.

Ahnna
2009-06-01 12:24
#5

Köp ett handsmitt svärd istället, de går inte av. (Förutsatt att de sköts rätt, så lämna stubbarna ifred. ;) ) Handsmide kostar mer, men håller längre och då får du också ett svärd som är anpassat efter din styrka och storlek.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-06-01 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Albionsvärden håller. Livstids garanti. Men de kostar. :( De är iaf inte gjutna som mitt var. Slänger in en bild på mitt lik.

Annons:
LinaN
2009-06-01 20:20
#7

#6 kasta inte det bara! släng ut det på tradera, säkert nån som har nytta av det som rekvesita i ett lajv eller nått :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-06-01 21:19
#8

#7 Nej, klart jag inte ska kasta det. Tänkte antingen slipa om det till ett kortsvärd och göra dolk av den lilla biten eller svetsa ihop den. Tänker dock inte slåss med det nåt mer. Tungan ute

Ahnna
2009-06-02 12:10
#9

Gjutna svärd är tyvärr värdelösa för fighting och tornerspel. De ska bara hänga på väggen och se snygga ut. Hoppas att du får tag på ett svärd som håller och är korrekt balanserat för din arm. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-06-04 05:49
#10

#9 Ja, det dumma är ju att detta var "for Fighting" så jag är ju lite skeptisk mot dem nu. Deras hjälmar är dock bra, men jag tänker inte köpa svärd därifrån igen.

Ahnna
2009-06-04 12:05
#11

#10 Allt som inte är handsmitt ska man undvika till fighting. Det har hänt förr att icke-smidda svärd har gått av mitt under spel och flugit ut i publiken. Dessa wallhangers kostar ofta samma lika som ett handsmitt svärd, så jag vet ju vad jag väljer, i alla fall. Flört

När jag var i USA på en renässansmarknad för några år sen så var det en försäljare där som hade massor med svärd. Vid första anblick såg de schyssta ut, så jag bad honom demonstrera figthingvärdet. "De här går hur bra som helst att fightas med, de går absolut inte av!" sa han och körde in spetsen i väggen, la hela sin vikt på svärdet så att det böjde sig som en banan och när han ställd sig upp igen så rätade det ut sig. Ett sånt "gummisvärd" vill jag inte ha, även om det förvisso inte gick av! (Den gången.) Smidda svärd går inte att böja så, så det var allt jag behövde veta om hans grejer. *huga* Viss flexibilitet vill man ha i svärdet, men de ska inte gå att böja så man skär sig själv på spetsen, liksom…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-06-04 13:56
#12

#11 Ett bra svärd ska böja sig i 90 grader ungefär, men inte mer. Jag betalade ca 1500 för mitt svärd, kan jag få tag på handsmitt svärd för den penningen?

Anthka
2009-06-04 14:32
#13

#11 du kan nog inte få ett hansmitt svärd för det priset, eller ens ett bra svärd. Men å andra är det inte värt att lägga lite pengar på ett svärd som inte riskerar att gå sönder lika lätt?

Framför allt som tornerspel i sverige handlar om shower med publik, tänk om du köper ett svärd av lika dålig kvallitet igen (bara för att spara pengar) och det går sönder under spel. Har du tur hamnar spliterbitarna bara ner på backen, har du otur hamnar de ut i publiken och skadar turisterna, in i din egen häst eller skadar banpersonalen som finns i närheten.

Det är dina pengar och ditt samvete, men det är värt att tänka på. Har du inte råd med ett bra svärd nu kanske du kan låna av någon annan i föreningen sålänge och spara ihop till ett som är bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-06-04 15:19
#14

#12 Från 4000:- och uppåt får du ett handsmitt svärd som är avvägt för din kropp och styrka, som håller hela din livstid om du vårdar det väl. Jag har sett skitsvärd för mer än dubbelt så mycket och det trista är att folk köper dem! (Det är en sak om man bara ska ha dem på väggen hemma, men när dessa svärd används händer det olyckor.)

Det var väl inte alltför länge sen som en pojke i en publik fick splitter från ett svärd i ögat…? *tänker*

När jag spelade teater för ett antal år sen så gick ett typiskt skitsvärd sönder och hela klingan for rätt ut i publiken och kilade in sig mellan två stolar. Det är bondtur, det!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-06-04 17:54
#15

#11 Nej, jag menade just att jag inte tror att jag kan få ett bra svärd för samma pris, det var Ahnna som sa att de kostade ungefär samma så det var därför jag frågade.

Självklart vill jag inte köpa ett nytt skitsvärd, trodde det framgick här. Jag vill och kommer förmodligen en dag köpa från Albion, tillsvidare lånar jag. Kanske hittar jag ett bra svärd som är billigare än Albions och köper det. Men jag investerar helt klart i ett svärd som håller än ett billigt skitsvärd.

Mitt svärd som gick sönder trodde jag ju aldrig att det kunde gå sönder sådär lätt. Men det har ändå hållt i sju år stål mot stål.

Ahnna
2009-06-05 11:41
#16

#15 Hoppas du hittar nåt som håller! Albion är jag inte helt påläst på, hur är deras svärd tillverkade? Vad kostar de?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-06-05 11:46
#17

#16 är inte Albion = Peter Jonsson?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-06-05 11:48
#18

#17 Som sagt… titta inte på mig, jag vet ingenting om Albion! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-06-05 11:52
#19

#18 inte jag heller, men jag har lyssnat (med ett halvt öra) på plussriddaren som lovordar Peter till skyarn. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-06-05 11:59
#20

#19 Jag har ingen sån plussriddare att lyssna på, så jag har inte hört nåt skvaller om honom. Är han en smed eller vad?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-06-05 12:45
#21

#20 om du menar Peter så är han vapensmed (och tydligen en duktig sådan). Menar du plussriddaren så gör han mest hjälmar (så som Korpens nya).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-06-05 22:59
#22

#21 Plussriddaren vet jag vem det är, men inte Peter. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-06-06 14:06
#23

#22 jag kan inte säga att jag vet vem Peter är heller, jag har bara hört en hel del om honom Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
2009-06-18 17:21
#24

#17 Jo, det stämmer. Det är riktigt bra svärd. Har också hört andra "plusriddare" prata mycket gott om dem. Än så länge har vi en i föreningen med ett sånt svärd, är lite avis måste jag säga.

scottishroyal
2009-06-19 14:27
#25

Rekomenderar www.spqr.se vår förening är stammis där iaf Skrattande

Salo
2009-06-20 20:06
#26

#25 Deras svärd påminner mycket om de www.battlemerchant.com har, vilket inte är speciellt bra svärd. Men jag kan ha fel, har ingen erfarenhet av spqr mer än det man ser på nätet. Albions svärd vet jag däremot är riktigt bra. Men ack så mycket dyrare.

Upp till toppen
Annons: