Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2095 ggr
cujo99
5/8/09, 10:55 PM

underklänning

Är det helt fel att sätta band på ärmarna på en vit underklänning?

Annons:
LinaN
5/8/09, 10:59 PM
#1

Nej det tycker ajg väl inte. Det beror ju på om underklänningen kommer synas i ärmarna genom överklänningen. att sätta band om det inte syns känns väl litet overkill :D

Men klart du kan sätta band om du vill.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
5/8/09, 11:07 PM
#2

Är det underklänning som i långärmad klänning under en kortärmad/ärmlös klänning så ska den väl egentligen inte vara vit… om man ska vara jättepetig Flört

Är det underklänning som i särk närmast kroppen så säger jag som LinaN, känns lite onödigt om den ändå inte ska synas.

Kort svar, gör som du själv trivs med. I slutändan blir det bäst, vill du absolut sätta band på ärmarna gör det. Så länge du tycker klänningen blir fin med det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/8/09, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag är ju sån att när det blir för varmt tar jag av mig väldigt långt in på kroppen, dvs ofta är det bara underklänningen kvar på.

Just denna underklänningen som jag har (vit) så har jag broderat litet runor längsmed framsidan. Den vart långärmad tills för 1 vecka sedan då jag klippte av ärmarna och gjrode dem armbågslånga istället.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
5/9/09, 10:32 AM
#4

Jag resonerar såhär:

En klänning som syns i ärmsluten - brodera eller sätt band.

En klänning som inte syns - varför slösa med band?

Men som Anthka skrev, en underklänning som ska synas mycket bör ha en annan färg, men syns bara yttersta "mudden" av en underklänning så kan den vara vit. Gärna ihop med en mellanklänning i en annan färg och en överklänning ovanpå det. (Ja, de klädde sig i rätt många lager på medeltiden!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cujo99
5/9/09, 12:08 PM
#5

OK kanske jag skall färja den då? Funderar på gråblå.

cujo99
5/9/09, 12:16 PM
#6

Detta med medeltidsfesten har blivet nästan ett heltids kneg för mig och de som är med och arrangerar Man blir så himla sugen att ha allt. Min bror har lovat att göra spännen till manteln. Så nu måste jag sy en sådan också fast det är mitt i sommaren. Har spanat in spännen på internet URDA hantverk och brorsan är ju duktig på det mesta så han lovade att fixa sådana.

Annons:
Ahnna
5/9/09, 12:18 PM
#7

#6 Låter kul! Och visst är medeltid beroendeframkallande! Skrattande Jag hörde förresten att du hade frågat ett par vänner till mig om de kan visa upp lite tornerspel under festen - och återigen är jag arg för att jag är bortrest den helgen! Kan du inte flytta festen till söndagen? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
5/9/09, 1:00 PM
#8

#4

varför böra man ha annan färg än vitt om underklänningen syns mycket? *nyfiken*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
5/9/09, 1:13 PM
#9

#4 Jag tror vi resonerar lika fast nämner plaggen olika. Om jag förstått dig rätt kallar du klänningen längst in vid kroppen för underklänning? Jag kallar den särk, nästa lager blir underklänning och så en överklänning på det. Vanligen tre lager alltså, om det inte är extra kallt då får det gärna bli fler.

#8 helt enkelt för att medeltidsmänniskorna gillade färg Flört ju starkare desto bättre. Om jag fattat saken rätt (och det tror jag att jag har) så var endast underkläderna (särkar, skjortor, brokor dvs plaggen närmast kroppen) vita eller oblekta. Resten av plaggen var färgade. Förutsatt att du inte var medlem i en religiös orden eller var kvinna med huvudduk.

Särken/underklänningen kan skymta lite vid halslinning eller ärmslut men ska egentligen inte synas särskilt mycket. Det är ju trots allt underkläder vi pratar om.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/9/09, 2:10 PM
#10

#9

då hänger jag med :) fattade inte heller att det var särk vi pratade om. Någon som vet om detta även är något som man bör tänka på om man har vikinga kläder?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
5/9/09, 5:16 PM
#11

#10 det är problemet när man har olika benämning på samma plagg. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

cujo99
5/10/09, 12:05 PM
#12

#6 Jag skulle gärna flytta festen för din skullSkrattande men det är ju lite svårt när inbjudningarna är skickade. Det är så himla kul för de flästa har reagerat så himla possitivt. Trodde att många skulle skruva på sig och vad är det här för trams.

M har ju haft hästen i mitt stall och P har haft sina hästar på bete hos mig. M och jag har pratat mycket om en sådan fest så nu slog jag sak och gjorde det i samband med min mammas 60års dag. Hon vet ju inget hon ha sagt ifrån sig uppvaktning. MEn hon pratar om att hon vill ha en medeltids fest i sommar. Vi bara håller med om att det skulle vara kul men går inte gång på ämnet.

Jag har ju färgat klänningen nu men hade inte skruvat åt filtret så massor av färg rann ut så det blev lite i blekaste laget. Det var terracotta men har en vinröd hemma också funderar på att köra den också. Sur man blir när man klumpar sig.

Ahnna
5/10/09, 12:11 PM
#13

#12 Ja, det är väl lite jobbigt att byta datum, kanske… Ni kanske kan byta månad istället, till 11 juni! Skrattande

Intressant att du känner M och P också, vi är ju med i samma tornerlag.

Du måste visa bild på hur klänningen blev! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
cujo99
5/10/09, 12:31 PM
#14

Du skrev nog bara fel för det är en annan månad det är ju i Juli.

M känner väl alla…..Foten i munnen

JAg skall lägga in bild. Men det här är klänningnen som min mamma skall ha. Min är inte klar. Men jag har ju valt grönt tyg och ljusgrå armar. Det skulle jag ju inte gjort med lite fakta. Men det är det ju ingen som vet att det inte är helt ok. Annars får jag väl färga hela den klänningen också.

cujo99
5/10/09, 12:33 PM
#15

Jag inspererades av lunarplexus och där är det mycket vitt.

Anthka
5/10/09, 12:48 PM
#16

#15 är det http://www.lunarplexus.com du menar?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

cujo99
5/10/09, 1:39 PM
#17

japp

Anthka
5/10/09, 8:22 PM
#18

#17 vilka har du inspirerats av?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

cujo99
5/10/09, 8:50 PM
#19

Det är flera men med den vita klänningen under. Men nu är det ett minne blått. Nu är den vinröd och en blå överklänning med snörning i sidorna. Skall lägga in bild när de är klara. Om inte förr så blir det på hela familjen kanske hela släkten efter festen.

Ahnna
5/12/09, 12:09 PM
#20

#14 Ja, jag skrev att du får BYTA månad till 11 juni istället! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
5/12/09, 12:13 PM
#21

#19 Det du får hålla i minnet när du kollar på dräkter tillverkade i modern tid är att de som har sytt dem kanske inte alltid har läst på så mycket. Hos Lunarplexus finns rätt många friska blandningar mellan tidig medeltid och renässans, t.ex. Det ser fint ut för ett otränat öga, men jag stör mig massor på det. Vissa av deras modeller är inte tidsenliga alls, utan ser ut som typiska "Hollywood-kreationer", om du förstår hur jag menar? Flört Skrattande

Att det är så mycket vitt i Lunarplexus modeller är just för att de inte har läst på, kort sagt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: