Annons:
Etiketthantverk
Läst 7247 ggr
zayla
2009-05-25 11:09

Färgning med Måra-rötter

Ja… jag lägger in en ny tråd om färgning med måra-rötter. Jag ber läsarna om tålamod! Jag måste skaffa in material (alun, bunkar m.m.) till färgning så detta kan ta lite tid. Men tänkte starta den här tråden så att ni kan följa hur det går med färgning av måra-rötter. Detta kommer att bli min första färgning Skrattande

Bilder kommer naturligtvis under och efter processens gång.

(eftersom jag jobbar nu) så kommer jag ikväll/annan tid skriva lite mer om måra-rötterna.

Någon annan som har färgat med måra-rötter ?? Erfarenhet?

Annons:
zayla
2009-05-25 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Skickar en bild på måra-rötterna så ni har lite o se under tiden….Tungan ute

AutumnWicca
2009-05-26 01:01
#2

spelar det något roll när man plockar dem?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

zayla
2009-05-26 01:13
#3

Den här boken säger att man ska plocka (nu) innan blommorna kommer ?!

AutumnWicca
2009-05-26 01:24
#4

Okej, jag har inte sett att man kan färga med dem så blev nyfiken mest :) ska kika i min bok om jag har något recept på det.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-05-26 01:39
#5

Jag har inte kunnat färga med måra än för att det inte finns tillräckligt mycket sånt här, vad jag vet. Det går ju oftast åt såna enorma mängder till en färgning… (Minst 100 g. har jag läst i nån bok.)

Hoppas det blir bra! Visa bilder!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-05-26 02:06
#6

Spola av rötterna och häng upp dem luftigt om du inte ska färga inom det närmsta. Så de inte blir dåliga om de ligger i en plastpåse. :)

Själv ska jag snart ut och ansa litet björkar i omgivningen…. behöver bara följa näsan dit det kliar som mest så hittar jag rätt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-05-26 02:09
#7

#6 Precis, tvätta och torka dem gärna på tidningspapper i ett torrt och svalt rum om de inte ska färgas med direkt. (Bara allmänt, sådär, om någon annan är på G att skörda rötter.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-05-26 03:00
#8

Jepp.. ska följa anvisningarna som står i boken… enklast så…! och det är som ni skriver i # 6+7. Får nog göra det imorgon kväll så det torkar till ev lördag.

Har hittat o beställt lite kemikalier! Äntligen! Får se om jag får paketet före fredag?? *hoppas* för i så fall kanske jag kan genomföra färgningen på lördag. Ska under veckan fixa saker o ting till dess…

Appropå mängder…. hoppas jag bara att jag har rätt mängd. Vägde på en gammal våg på landet fick ta minus jord… så.. jag får se!

(eg hade jag velat gräva upp flera mårarötter inför lagring men…det får bli en annan gång! Boken säger att om man lagrar ett år kan det bli ännu bättre färg?!)

Godnatt! =)

Anthka
2009-05-26 09:50
#9

#5 då är det bra att ha föräldrar med hus. Fick en glassbytta full av vitmårarötter som mor min hade tagit hand om när de anlade ett nytt grönsaksland Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2009-05-28 09:48
#10

Av de omkring 20 arter av måror som finns i Sverige  är det stormåra och vitmåra som används till växtfärgning till röda nyanser. Därutöver använder man blommor av gulmåra för färgning av gult.

Gräddmåran kanske kan användas i båda fallen ??

Bästa resultat fås efter lagring av rötterna ett år enligt litteratur.

LinaN
2009-05-28 10:23
#11

#10 enligt min litteratur så är minimumet 1 år för bra färger, men ännu fler år är att föredra för ännu bättre och ljusäkta färgning, om man nu har möjlighet att samla på sig måror att både använda och färga med  :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-05-28 11:38
#12

#10 och #11 Bra att veta, måste rötterna ligga mörkt när man lagrar de?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-05-28 14:04
#13

Vad händer om man blandar vitmåra och gulmåra, nån som vågar gissa? Jag har hur mycket gulmåra som helst här men inte så mycket vitmåra, tror jag. Ska dubbelkolla med Floran.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Bjornen
2009-05-28 14:46
#14

Gulmåra kan endast användas blommorna och vitmåra rötterna. Gräddmåra är ju korsningen mellan de bägge arterna.

LinaN
2009-05-28 23:16
#15

#11 JAG hade lagt dem mörkt iaf…. de flesta växter mår ju bäst av att förvaras svalt och mörkt. men har ingen aning, det är mest min egen fundering.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-05-29 10:04
#16

#15 det är torkade rötter jag har, och de ligger i en glassbytta utan lock (eller om det är med lock och spindelskivlingen som är utan *funderar*) Hur som hellst så ska jag nog flytta de till något mörkare och mer tätslutande. Det kan ju inte skada.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2009-05-29 10:19
#17

En liten fundering om det är oxidering som gör att rötterna är bättre ju äldre de är. Om det är så bör de stå luftigt för att utsättas före syrepåverkan. Bara fundering utan faktabakgrund.

Ahnna
2009-06-01 13:24
#18

#17 I alla mina böcker står det att rötter ska torkas liggande på tidningspapper och sedan förvaras i papperspåse, så det ligger säkert nåt i att luften hjälper till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-06-01 23:01
#19

Lite uppdatering..foto hur måra-rötterna ser ut kommer sen när jag laddat ner det från kameran. Nu har jag lagt rötterna i en tom te-papp-låda! Tror nog de ligger bra mörkt o torrt där??

Dock måste jag nog säga…. jag har nog missbedömt antalet mårarötter till förhållande till verkligheten…Skrikandes har bara 1 / 4 rötter  efter vägning… så de övriga 3/4 kan jag inte plocka nu eftersom de har nog börjat få blommor o ska blomma. I värsta fall får man väl åka ännu längre norrut för att få tag i "oblommande" måra.  (oohh…kom på … ska ju till Dalarna om ett par veckor??Tungan ute)

I alla händelser… kära vänner…. så blir det nog ingen måra-färgning i år för min del. Det beror på resan om jag får tid över? Annars får de här rötterna ligga i ett år o så plockar jag nya nästa vår innan blommningen.

Sorry! Skäms

Ahnna
2009-06-02 12:08
#20

#19 Du får väl använda gulmåra istället då? Som Björnen skrev så använder man ju blommorna då. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-06-02 13:36
#21

I min bok står det att man kan använda buskmåra, de ska tydligen ha större rötter. Det står även i min bok att man ska torka rötterna, hur ska du göra?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

zayla
2009-06-03 10:47
#22

#20+21

Ohnejdå… det går inte för sig eftersom gulmåran har en annan färgnyans åt gula hållet o det passar inte mig. Jaa… hmm buskmåra har jag tydligen inte hittat än, bara vitmåra. Det är riktigt att det står även här att buskmåran har starka rötter medan vitmåran har bäst röd färgning-nära krappen. Rötterna i alla måror blir rödaktiga nyanser, dock gulmåran åt gula hållet medan gulmårans blommor ger gulaktig färg i ylle o siden.

Allt enligt boka….

Bjornen
2009-06-04 01:10
#23

Jag tvivlar att de småväxta arterna ger någon färg alls och dessutom är ju rötterna bara sytrådstjocka (nr 40 ?).

zayla
2009-06-05 23:17
#24

Testar att skicka inlägg!! För jag kan inte bifoga bild-filerna här??!Skrikandes

zayla
2009-06-05 23:22
#25

Ska vi se om detta kommer fram…. alltså bilder ur arbetsprocessen….

 Aaarrrghh! Skrikandes

Help!! Förvånad

Testar annat inlägg med annan bild…. *suck*

zayla
2009-06-06 00:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hmm…checkar igen här!

zayla
2009-06-06 00:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jipppiii!! *hoppa-hoppa*

Nästa bild!

Annons:
zayla
2009-06-06 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Next….

zayla
2009-06-06 00:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Sista….

Ahnna
2009-06-06 01:13
#30

Jag blir avis, jag vill också hitta massor med vitmåra! Jag har i och för sig inte letat så mycket, men gulmåra finns det i överflöd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2009-07-04 00:50
#31

Menar Inte att kapa tråden…har 100 g vitmårarötter, plockade o sköljda idag. Men jag hittar inte hur långe man ska koka ur dom…nån som vet?

Läste härovanför att man egentligen ska lagra dom ett år eller mer, men jag har dåligt tålamod…vill prova nu!  =)

LinaN
2009-07-04 02:18
#32

Koka dem en 3-4 timmar o färga sedan medan rötterna ligger i. ^^ orkar inte leta rätt på nått recept just nu ska snart ner i tvättstugan o hämta tvätten som hänger på tork.

Nån annan har kanske nått tips?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ariel61
2009-07-04 21:25
#33

#32 Tackar på tipset. provar i morgon.

Ahnna
2009-07-05 03:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag hittade vitmåra idag! Glad Först hittade jag det i Uppsala på en hopptävling. Av en ren slump så såg jag dem i diket när jag rastade hundarna. Sen såg jag några plantor hemma också under kvällen, på ett ställe där jag har letat förut och inte sett några. Men nu så! Dags att sätta spaden i marken! Cool

För er som fortfarande söker efter vitmåra och gulmåra så rekommenderar jag att ni läser på om alla sorters måror, så att ni kan skilja dem åt. Stormåra och sumpmåra finns lite varstans och ofta i riklig mängd, men de ska inte förväxlas med vitmåra och gulmåra. Flera måror har 6 eller flera blad i rosetter runt stjälken, men vitmåran har bara 4 och de har 3 synliga nerver. Stormåran har t.ex. bara 1 synlig nerv per blad. Så det gäller att gräva upp rätt sort!

Vitmårans rötter är röda och/eller starkt orangea, lite beroende på plantans ålder, läge och jordmånen. Det är de största rötterna som är intressanta till växtfärgning och det enklaste sättet att behandla dem är att klippa dem i centimeterstora bitar och torka. Då kommer de se ut lite som krapp när de har torkat. När man ska färga med dem så ska de ligga i blöt ett dygn innan man börjar, precis som krapp och andra rötter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ariel61
2009-07-05 15:12
#35

Hittade i en bok att jag ska beta med alun + vinsten för att förstärka den röda färgen. Ska åka förbi färghandeln imorgon, de kanske har vinsten.

zayla
2009-07-06 01:26
#36

#34….

Är det inte så att vitmåran är det enda med röd/oranga färgade rötter ?? För när jag tog upp en annan måra så var den genomskinlig/gulaktig?

Klippa? … eh… jag fick skääära mina rötter med kniv. De ligger nu förvarat i en te-ask inför nästa årsskörd.

OBS! Man ska plocka upp vitmåran före blomningen! Det är då som ger bäst färg enligt boka. Så gärna under våren när det börjar grönska.

Lycka till ni andra…. skriv gärna rapport! =)

Ahnna
2009-07-06 11:43
#37

#36 Jag såg torkade rötter från stormåra nyligen, den var röd. Den blir ju rödare när den torkar men ser brun ut när den står i jorden. De vitmårarötter jag har plockat upp hittills har varit starkt orangea och rödbruna, vet inte hur de blir när de är helt torra.

Här har de inte börjar blomma ännu, så jag plockar vidare. Glad

Ja, mina gick att klippa. Men jag har vass sax…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: