Annons:
Etiketthantverk
Läst 5303 ggr
Ahnna
6/6/09, 1:08 AM

Work in progress 5

Dags för en ny! Glad Fyll på med era påbörjade alster.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
6/6/09, 1:35 AM
#1

Zayla, jag vet inte, är någon intresserad av mössan så släpper jag den. Tycker fortfarande bättre om min gamla som jag inte hittar som det är just nu…. precis som mina nålbundna strumpor, de ligger väl på nått bra ställe eller så har jag glömt dom hos mamma när vi var där sist i mars.

Ska göra klart den bruna barnmössan som jag håller på med också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
6/6/09, 1:55 AM
#2

Oki….med lite eftertanke för min egen del, så får någon annan gärna ta den! =) Hoppas de försvunna föremålen dyker upp snart…!

LinaN
6/6/09, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

tjohoo!

fick hämtat ut mitt paket idag! 1 kg garn, 1 kg krapp och ½kg blå bresilja. o så 1 hg vinsten. Däremot har jag svårt att se hur något som är rött ska kunna bli blått ^^

Ska rota fram de garnerna som blev blekta under Ale och beta om dem, fast behövs det verkligen? och färga över med krapp och bresilja.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
6/6/09, 5:54 PM
#4

Work in progress är i det här fallet på stadiet: Idag bestämdes vad som ska sys till Visby. 1400-talare med kort ärm och snörning.. så nu ska man bestämma färg och köpa tyg innan man kan börja.

LinaN
6/6/09, 9:41 PM
#5

Jag färga över ett par gula bleka härvor, som just nu hänger på tork, de gick i efterbadet efter de blå härvorna… Men det lustiga är att just nu är garnet gröntoch LILA! Lila av alla färger! *fniss*

Ska bli intressant o se om det behåller den färgen… men inte tänker man väl att det ska bli lila av gult och blått heller? Blir nog en spännande mössa eller vantar av det hela….

Det blåa garnet kommer hängas på tork först senare ikväll eller till morgonen. får se vad det blir.

Har färgat in en härva krapprött, det rödaste jag vågat mig på hitendags, och just nu ligger två härvor mörkare gult i efterbad på krappvattnet. Ska se om de blir bättre annars slänger vi i dem i ett nytt krappbad eller något senare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/7/09, 2:26 PM
#6

Puh…. två härvor "åt skogen" som blev väldigt flammiga o ojämnt färgade. Visst jag tycker att sånt är spännande men inte alla gör det. Ska nog bli att nålbinda någon mössa med tillhörande vantar eller så av det om jag inte får sålt det.

Men nu har jag två härvor till på gång, ett helt nytt bad, fast svagare än igår och sedan efterbad på de härvorna som gick igår…. det roliga är att efterbadet sen igår är skarpare än gårdagens första bad…. bresilja är klart intressant att färga med MEN jag lyckas inte få till det blåa, bara violetta nyanser.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
6/7/09, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så nu ska ni få litet bilder också! :D

Här är garn direkt ner i grytan med bresilja… vilken jag för övrigt kommit fram till att det nog inte går att färga blått med, utan det blir att köpa indigo istället….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/7/09, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Krapprot i blötläggning på svag värme…. blev en krappfärgad härva änsålänge… har 5 ofägrade härvor som ska få sig en omgång också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/7/09, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är garnerna som hänger på tork….

De är mycket skarpare i verkligheten, men att fota i dåligt ljus i ett badrum är ingen höjdare…. och denna bilden är ändå tagen med blixt…

färgade över två härvor gult med krapp i efterbad. Den röda härvan är krappfärgad. Sen två av härvorna är ju de lila-gröna samt så då två litet flammiga lila, sen då två små härvor av ett två/tretrådigt garn som jag ska ha till min sjal. Den mörkare blev "misslyckad" lät den ligga i alldeles förlänge, medan den ljusare är så som jag ville ha den från början….

tror jag fick med alla infärgade härvor där…. ja förutom de två lila som ligger i färgbad i köket på avsvalning fortfarande. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anco
6/7/09, 5:21 PM
#10

Fina färger!!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

zayla
6/7/09, 11:13 PM
#11

Ohh… den lila är ju perfekt till min klänning!!! =)  Jag pm:ar dig…

Anthka
6/8/09, 12:28 AM
#12

Jag har beställt lite tyg från medeltidsmode, fiskbensmönstrat brunt och guldgult siden. Tänkte sy några 1100-tals klänningar att använda i tempelriddarföreningen (är så förbaskat trött på 1300-talet)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
6/8/09, 12:13 PM
#13

#9

Härliga färger :) Blir så sugen på att färge, men får snällt vänta tills skatteåterbäringen kommer.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
6/8/09, 12:30 PM
#14

LinaN, jag vet inte om du gör det redan, men lägg krappen i blöt ett dygn innan färgningen, i massor med vatten så att alla rötter kan suga åt sig till max. Då blir färgen skarpare och mer ljusäkta.

Jättefina färger du har fått fram, förresten! Skrattande Bresiljan är lite svår, men det blir normalt inte "blått" av den, utan bara blåare än med röd bresilja.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/8/09, 12:32 PM
#15

Jag väntar på tre paket:

1 paket med bland annat 2 kg garn i vitt och grått. Dessa ska färgas på marknader under sommaren.

1 paket med läder och narvsvärta. Är skickat från leverantören och borde komma idag eller imorgon.

1 paket med hjälmar och lite annat från England. Är så nyfiken!!!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/8/09, 12:49 PM
#16

#15 vad är det för hjälmar du beställt?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/8/09, 1:18 PM
#17

#16 Det är 3 olika sorters medeltida och vikingatida hjälmar och jag har bara beställt dem på prov för att se om de är vettiga. En av dem är en replika från ett fynd vid Sutton Hoo och ser väldigt bra ut, men det återstår att se om den håller måttet för användande.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/8/09, 1:22 PM
#18

#17 ooo, kul Glad

Apporopå någonting annat, du råkar inte veta var man kan få tag på gula strutsfjädrar?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/8/09, 1:35 PM
#19

#18 Man köper vita och färgar? Det finns väl inga gula strutsar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/8/09, 1:42 PM
#20

#19 Det finns färdigfärgade att köpa, i alla nyanser utom gult…

Följdfråga; hur färgar man fjädrar och vilken färg använder man?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
SHV-Pysen
6/8/09, 1:49 PM
#21

Jag måste ta itu med överklänningen jag. har fortfarande inte satt igång än. vad jag däremot gjort är att skapa en liten önskelista på vad jag vill göra härnäst,

  • En grön ylleklänning
  • En mantel i ull
  • En 1400-tals lyxklänning

Sommarlovet börjar i veckan så man får väl ta sig tid att sy, fast plånboken blir lidande dessvärre. Cool

Ahnna
6/8/09, 1:51 PM
#22

#20 Jag vet inte, men kan ta reda på det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/8/09, 2:54 PM
#23

Jag blötlägger krappen ibland samma dag men innan jag börjar beta garnerna. Men nästa gång ska jag lägga dem över natten…

La ner en av härvorna i efterbad igen av de lila, var inte helt nöjd med nyansen, ska "koka upp" garnet nu idag om det inte tagit sig mer i färg….

Ska färga krapp nästa vecka när vi är hemma från skåne igen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/8/09, 4:55 PM
#24

#23

Vart köper du dina kemikalier och det ifrån?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/8/09, 6:23 PM
#25

#24 lite varstans ifrån, fick beställa via hembygdsföreningen nu senast. En annan gång var det via studiefrämjandet. De påstår att det finns vissa kemikalier på apoteket men jg har faktiskt inte tittat där.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/8/09, 6:24 PM
#26

#25

okej! Jag har bara hittat hos Gudrunns ullbod än så länge

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/8/09, 6:26 PM
#27

#26 mhmm det är en säker källa också. hon har bra service men är väl inte den trevligaste människan per mail. Har beställt från henne innan också. men det jag beställt har vart mig tillhanda inom 3 dar så det går iaf undan…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
6/8/09, 6:36 PM
#28

#27

jag har handlat en slända från henne, men inte pratat med henne alls.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/8/09, 7:01 PM
#29

#28 jag brukar begära kollinr o dyl när jag beställer från företag och hon är rätt kort i tonen. Men å andra sidan så pratar man inte på riktigt så vet man ju inte om det är avsett eller inte. Men servicen är bra i övrigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/8/09, 8:21 PM
#30

#26 Jag har slutat handla av Gudruns Ullbod, helt och hållet på grund av fraktkostnaden. Sist beställde jag ett kilo garn för 290:- och frakten gick på 150:-! Förvånad Det är lite som att beställa från USA, där man får lägga till ungefär samma kostnad som varorna för frakt och tull… *hrm*

Så jag beställer från andra ställen nu, men nästa gång jag behöver beställa betmedel eller liknande kanske jag vänder mig till Gudruns igen. Det borde inte kosta såna summor att beställa mindre paket.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/8/09, 8:22 PM
#31

Just det, det här är WIP-tråden, så vi kan väl försöka hålla snacket om växtfärgning (tillvägagångssätt) och annat i mer lämpade trådar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/8/09, 9:01 PM
#32

#30 bara ett pass till här, jag förstår ju inte varför hon har sådana hutlösa priser, för saker upp till 3 kg kostar allt 150kr, men när jag beställer tex tyg fårn medeltidsmode betalar jag 80kr oavsett hur många kilo jag köper…. förstår inte alls varför gudrun envisas med den djävulska frakten…. men samtidigt så är det väl mest skolor o företag som beställer därifrån så då får man ju lov o ta ut hutlösa priser via posten istället för att skaffa ett avtal med DHL.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/11/09, 1:15 AM
#33

Idag har jag beställt tyg från Medeltidsmode :D

  • ylle Mörkblå 1,5 m
  • ylle Mörkare blå 4m
  • ylle Vinrött 2m
  • Vitt, tunnt linne 1m

Hur lång leveranstider brukar hon ha?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/11/09, 1:25 AM
#34

Jag har en gryta på spisen med ett färgbad med ljung och en härva grått garn som är betad med vinsten och kromsyrat kali, i brist på alun. Får se hur det blir…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
6/11/09, 1:25 AM
#35

#33 beställer jag en måndag så brukar jag ha dem innan fredag. Även när jag beställer onsdagar.

Hon skickar samma eller dagen därpå när man beställt. Så det brukar gå väldigt snabbt. maila o fråga, om du inte redan fått ett kollinr så får du säkert det av henne. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/11/09, 1:30 AM
#36

#35

Oooo så nice! Jag ska så fort jag fått tygerna gå till Gamla Linköpings knyppelbod och köpa lintråd också. Här ska sys inför Hova och Linköping :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/11/09, 1:37 AM
#37

Jag kanske ska säga också att jag har betat 5 andra härvor idag inför helgens färgning på marknaden i Sundsvall. *stolt* Och så fick jag hem ett paket i eftermiddags med en meter svart sammet och 10 meter svart sammetsband som ska dekorera min nya 1500-talsklänning. (Vinrött ylle ligger och väntar sedan tidigare.) Den ska sys när tillfälle finns, eller så snart allt annat är klart som jag behöver akut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/11/09, 1:41 AM
#38

#37 Trevligt värre! Ska bli spännande att få se din klänning!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/11/09, 1:44 AM
#39

#38 Ja, det tycker jag med! Frågan är när jag hinner sy en, bara. Jag ska eventuellt på en renässansmarknad i oktober och då hade det ju suttit fint med en klänning i ylle…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/11/09, 1:47 AM
#40

Aurgh, en halvtimme kvar på färgningen och jag vill SOVA!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/11/09, 2:21 AM
#41

#40 hihi ^^ känner igen det dära…. börja färga med bresiljan kl 12 och allt var klart för upphängning kl 23 på kvällen då färgbadet svalnat till rumstemperatur.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anco
6/11/09, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag har haft en liten svacka et tag nu, men nu håller jag på att göra fina hättor med brätte.

Om någon skulle vara intresserad så är dom till salu :)

Man börjar bli lite 'miljöskadad' tror jag. Ju mer jag syr nu, desto mer handsytt blir det. haha. Som dessa hättor, alla synliga sömmar och rynkningen bak är handsytt.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Anco
6/11/09, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En bild till, framifrån:

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
6/11/09, 11:59 AM
#44

#42 & 43 Jättefint! Precis nåt sånt som jag borde sy precis just nu, men jag saknar rätt färg på linnet. Försöker hålla mig kall och hoppas hitta någon på marknaden som säljer naturfärgat eller vitt linne.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
6/11/09, 12:13 PM
#45

*blink blink* Du får gärna köpa en av mig…..

Om intresse finns…. pm:a

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
6/11/09, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Såhär blev garnet som jag färgade igår:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
6/11/09, 1:23 PM
#47

Vilken härlig färg!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
6/11/09, 1:58 PM
#48

#47 Ja, lite annorlunda, minst sagt! Glad

200 g ljungkvistar till 100 g (grått) garn. Betat med kromsyrat kali (5 g) och vinsten (10 g).

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anco
6/11/09, 2:38 PM
#49

Den är så där härligt dov och lite obestämd i färgen.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
6/11/09, 3:39 PM
#50

#45 Dessvärre hinner jag inte beställa en av dig nu, eftersom jag behöver en imorgon. Obestämd Men jag hoppas att någon på plats har tyg att sälja, som sagt, så får jag sy en på stört.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/11/09, 3:59 PM
#51

#42 Den där modellen är jättesnygg! har själv ett mönster på den och tänkte sy en till min dräkt :)

#50 Vad tar du för dina färgade garner Ahnna?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/11/09, 6:27 PM
#52

#51 Jag tar 65:- per hekto garn, om de inte är special-special med mycket dyra färgmedel och så.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/12/09, 2:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag började med ett par sockar häromdagen, men till mitt stora förtret så verkar det som om de kommer att bli för små för mig…. :/

Men vet inget säkert förrän jag har nålbundit dem klart.

Det rosa garnet är från Ahnna som hon färgade åt mig i vintras, och det svarta är ett som jag köpte för ett tag sedan. Får väl se hur det blir i slutändan… i värsta fall får jag sälja dem…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/12/09, 2:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Och sen insåg jag att om man ska hålla på att grejja med mat och liknande på fote så kan det vara en bra idé att ha grytlappar!

Så jag flängde ihopa ett par grytlappar av spill från brittiska arméns vadmal… samt langett-sömmade kanterna och upphängningsöglorna med indigofärgat 4 trådigt garn.

Tog väl allt som allt 20-30 minuter o färdigställa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/12/09, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Snyggt, LinaN! Glad

Jag växtfärgade en del igår kväll, inför helgens marknad. (Som jag ska åka iväg på om cirka en timme, stress-stress-stress!)

De här två första härvorna färgades i krapp (!) och är betade med kromsyrat kali och vinsten, samt lagda i ett kallt efterbad med pottaska för att den rosa färgen skulle bli mindre diffus. Det är en grå och en vit härva och jag använde 50g krapp totalt, som inte hade legat i blöt mer än 4-5 timmar. (Dels så glömde jag lägga det i blöt dagen före och dels så var jag ute efter blekrosa nyanser, så det blev som det blev.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
6/12/09, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Eftersom det blev en del färgmedel kvar i grytan, och eftersom det stod i min lilla bok att man kan ta en obetad härva och färga tillsammans med 2% tennsalt och 2% vinsten för att få orange, så var jag tvungen att testa. Såhär blidde det:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/12/09, 1:36 PM
#57

#56 den där vart ju skitläcker! :D

känner att det börjar bli dags o skaffa hem litet fler ämnen… funderade på det ang järn, det borde väl räcka med en gammal rostig hästsko i grytan för att ge någon som helst effekt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/12/09, 2:00 PM
#58

#56

VIlken häftig färg!! Jag måste prov att färga någon gång.. har bara provat med syrafärgning

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anco
6/12/09, 7:40 PM
#59

#55 o #56… sååå snygga färger, gillade allrahelst den i 55 till höger, den som sticker lite åt lilahållet.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

AutumnWicca
6/14/09, 6:49 PM
#60

Idag har jag beställt kemikalier, lite färgämnen, termometer, våg och garn för att kunna växtfärga :D

nu saknas bara en 10 L gryta så det blir en tripp ner till myrorna för att spana :)

Har handlat lintråd för synliga sömmar och så har jag ju tyg från medeltidsmode påväg :D jag tror jag vandrar runt på små moln av lycka!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/14/09, 7:27 PM
#61

#60 vart beställde du ifrån slutligen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/14/09, 7:52 PM
#62

#61

Jag har inte hittat någon annan än gudrun så blev därifrån. Vågen köpte jag från tradera billigt :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/14/09, 8:05 PM
#63

#62 jag har en 7 liters gryta som funkar finfint, köpt för 10kr på loppis elelr nått sånt ^^

men ett tips är att ha en för betning och en för färgning, och sen att man kanske håller blå färger för sig och röda/gula för sig för jag märkte att ibland koker färgen in och ät jtätesvår att skrubba bort men när det hettas upp i ett nytt bad så släpper det färg ibland.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/14/09, 8:07 PM
#64

#63

okej! Tack för tipsen! Ska se vad jag hittar på secondhand här i stan!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/14/09, 9:32 PM
#65

Blir vansinnig på de här jäkla sockarna…. de vill ju inte alls som jag vill… någon som vill ha emosockar i strl 36-39?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
6/15/09, 10:51 AM
#66

Är det de rosa/svarta sockorna? Bråkar de med dig?

SHV-Pysen
6/15/09, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Min överklänning har kommit en bit på väg! Nu måste jag börja fundera hur jag vill dekorera bara….

LinaN
6/15/09, 1:11 PM
#68

#66 om de gör! håller på att bli rent vansinnig! nu minns jag inte om jag gjorde si eller så just där osv…. *muttra* o i det svarta garner så ser jag ju inte hur stygnen sitter så det är värsta gissningsleken, och som vanligt så är ena sockan större än andra… så då måste man ju anpassa så de blir lika i storleken sen… *gah*

#67 tjusigt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/15/09, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#57 Ja, allt järn är ju bra om man vill ha en järneffekt på garnet. Men allra bäst är järngryta, då blir det en jämn effekt över hela fägningen utan att man måste röra om hela tiden.

Såhär blev de garnerna jag färgade under vikingamarknaden i Sundsvall, i min nya järngryta. Det gröna är ljung på vitt garn med vinsten och kromsyrat kali och de rosa är med krapp på vitt och grått garn med samma betmedel men i större dos. (Och större dos än de rosa garnerna i mina inlägg här ovan i tråden.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
6/15/09, 3:27 PM
#70

#69 Fin fina garner du fick fram!

Jag fick tag på en 16 L gryta idag :D så nu väntar jag bara på min leverans av kemikalier och min våg så kan jag också testa!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/15/09, 3:40 PM
#71

#70 najs! lagom stor gryta att storkoka garn i! vad fick du ge för den? måste iväg till myrorna/secondhanden/lottas begagnat och se om jag hittar fler grytor :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/15/09, 3:57 PM
#72

#70 Vad kul! Glad Vad är det för material i grytan och får den plats bra på spisen eller ska du köra över eld?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/15/09, 4:05 PM
#73

#71 Jag gav 85 kr för den :) lock var det till den också, ska se om jag kan fota den och träskålarna vi hittade.

#72 Jag är hyfsat säker på att den är i rostfrittstål, ganska ny modell. Står att det är en syltkastrull :P Den får plats på min spis, tänkte nog inte köra över eld med just denna.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/15/09, 4:06 PM
#74

Tjohoo! idag kom mitt råsiden från medeltidsmode! så ikväll ska det mätas och klippas till en särk modell spagettiband. dvs att den ska ha smala axelband och inbyggd "bh" för jag är så trött på att tjejerna ska guppa omkring som hela havet stormar om man måste skynda på stegen litet.

som vanlgit har jag räknat lite fel så jag får avvakta på mina underbyxor.

Däremot funderar jag på att färga råsidenet med antingen krapp eller bresilja…. för om jag skulle bli blöt med det i naturfärgat så blir det värsta wet-t-shirt-tävlingen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/15/09, 4:10 PM
#75

#74 *asgarv*

Jag sitter här och väntar på att en gryta med rosenblad ska koka klart. Försöker göra rosenpärlor, nämligen, första försöket. (Gammalt recept från kristendomens födelse, typ, på hur man gör rosenradband. Fick tipset från en vän och har försökt googla fram mer info om hur man gör, men det är ganska knapphändigt så jag famlar i mörkret här…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/15/09, 4:11 PM
#76

#74 Åååå vad spännande! Hoppas vi får se lite bilder, jag behöver lite tips och ider på något dylikt också!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/15/09, 4:27 PM
#77

#75 ja skratta du ^^ det är inte du som behöver se en halvfläskig valross i blöt t-shirt-särk… :S

Däremto så funderar jag på om jag ska färga klänningen före eller efter jag sytt den? vad torde vara smidigast? för före så är det många delar som nu är utklippta så det kan vara svårt att få samma färg på hela skiten ^^ även om jag tänkt flamfärga litet så fållen nertill är mörkast o sen ska plagget vara ljusare upptill…. vill kunna använda plagget till vardags också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/15/09, 4:32 PM
#78

#77 Jag skulle nog färga tyget innan det är utklippt. Alltså kolla hur stora bitar du behöver för att sy modellen och klippa en sån våd av tyget och färga. (T.ex. om du behöver 2m gånger bredden för att klippa ut alla bitar så skulle jag klippa av 2m av tyget och färga det i ett stycke, sen klippa ut bitarna.)

Och just det, ska du lägga en hästsko i färgbadet så ta en ren, inte en rostig. Korrosionen kan missfärga badet, det är rent järn man vill åt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/15/09, 4:37 PM
#79

#78 har klippt ut tyget i två sektioner, 1 m till det som sak vara kring kroppen och 50cm till kilar och axelband o grejor….

Men då blir det att slänga ner skiten i alun o vinsten och sen i med lite ammoniak :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/15/09, 9:13 PM
#80

Nu ligger tyget i färgbadet och har redan en härlig djup violett nyans! Ska bli spännande att se slutresultatet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/16/09, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Så, såhär ser det ut….

Tyget är mer som det i bakgrunden men tror det blir som det i förgrunden när det väl torkat.  betat med alun och vinsten, färgat med bresilja. Blev en del mörkare bitar i veck o så som blev i grytan men det blev förvånansvärt jämnt trots att jag bara har en 7 liters gryta….

Men vi får se hur det ser ut i dagsljus imorrn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
6/16/09, 1:19 AM
#82

81#snygg färg

Ahnna
6/16/09, 11:46 AM
#83

#81 Supernajs! Glad Ska du gå runt och vara kunglig eller? Tungan ute (Det säger jag bara för att så många tror att lila var en svår och dyr färg att färga och att bara kungar hade den. I själva verket var/är det rätt enkelt att färga olika nyanser av lila, men djup purpur var under en period en färg åsidosatt åt kungligheter. Precis som svart, rosa och grön under andra perioder.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
6/16/09, 12:40 PM
#84

#83 om det finns vikingar som knallar omkring i babyrosa så ska jag minsann o da knalla omkring med min lilla särk i mörklila :D Idag är färgen mildare och tyget är torrt! :D

Så jag ska klippa ut delarna.

Sen som väl ansedd völva och handelsfru så har mitt alterego det mer gott ställt än vad jag har så hon har råd ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
6/16/09, 12:56 PM
#85

#83 det var bara en specifik nyans av purpur som var reserverad för kungligheter. Den man får av purpursnäckan, alla andra nyanser har jag uppfattat det som fritt fram att bära. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/16/09, 1:10 PM
#86

#85 Ja, det var precis det jag försökte få fram. Glad Den djupa purpurnyansen var kunglig, men inte lila i största allmänhet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/16/09, 1:12 PM
#87

#86 ja men det ser jag ju att du skrivit nu, det är nackdelen med att stresskriva tentor. Man lär sig skumma all text och missar oftast hälften Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/16/09, 1:29 PM
#88

#87 Äh, du förklarade bättre i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/16/09, 1:41 PM
#89

#81 Färgen blev ju helt underbar! Man kan ju inte annat än förundras över växtfärgning!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/16/09, 1:44 PM
#90

#89 tack :D jag tycker att det verkar ha blivit väldigt bra även nu idag när tyget torkat :D

Så nu ska jag snart klippa ut alla bitarna och börja sy :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
6/16/09, 2:47 PM
#91

#90 Spännande! Jag går omkring och väntar på mina växtfärgnings prylar :) borde komma imorgon eller torsdag!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Zadeira
6/16/09, 3:22 PM
#92

Vad effektiva alla verkar vara här inne! Hur hinner ni med?

Jag skulle ju börja sy min särk i helgen, men har precis tvättat tyget och inte kommit längre.. Ylleklänningen kommer nog inte på börjas förren om minst en vecka även om jag trodde den skulle vara iallalfall utritad idag…

Har däremot börjat med en struthätta, vilket var helt oplanerat!

LinaN
6/16/09, 4:07 PM
#93

#92 hur man hinner? bra fråga? jag har mer tid nu än innan men hantverkar precis lika mycket… en fördel med att ha hästen på bete ^^

jag har nu sytt fast bägge bytskilarna på min särk, nu har jag precis börjat med ena sidokilen. Så målet är ju att få på bägge sidkilarna idag.

Eventuellt får jag sätta in en kil i ryggen sen också beror på om den räcker runt rumpan på mig eller inte :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
6/16/09, 4:47 PM
#94

# 93. Vi ska rida in en häst i sommar, så för min del blir det väl tvärt om tidsmässigt ;)

LinaN
6/16/09, 9:27 PM
#95

#94 va skoj, fast mitt problem är det att även jag har mer tid på mig så får jag inte mer gjort ^^

  • har fem härvor garn att färga inom 1½ vecka
  • Har min särk o sy klart, fast nu ska bara bakstycket på sen kan jag prova den o se om jag måste sätta i en kil mitt bak också. då blir det 3 sömmar mer än planerat men det går.
  • ett par sockar o göra klart
  • fixa bordsskiva till marknadsståndet.

Det är väl det som har top-prioritet just nu :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/17/09, 2:51 PM
#96

Tjohoo!

Nu sitter klänningen ihopa och min nödlösning med en lång kil i ryggen hjälpte så nu passar den över rumpan med, den är ruskigt figursydd pga det till min sambos stora förtjusning :D

Så nu ska alla sömmar läggas, axelband sys och sys på, samt fållas i över och nederkant. Men den höll tuttisarna på plats som önskat :D

bilder kommer så smångingom :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/17/09, 4:04 PM
#97

#96

hehehe karlar brukar gilla när saker siter tajt och avslöjar mycket :P Ska bli spännande att få se det färdiga resultatet!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/17/09, 4:25 PM
#98

#97 jag håller er uppdaterade!

Förresten! tack för fossingen! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/17/09, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Yay! Nu har allt till växtfärgningen kommit! Nu ska jag bara fixa två träpinnar som hjälpmedel sen kan jag köra igång!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/17/09, 5:27 PM
#100

#99 det där var inte litet pengar som du hade ståendes där! :D

Vad för färgämnen? krapp o bresilja? vad är det i glasburken?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/17/09, 5:49 PM
#101

#100 jag vet men värt varenda krona! :) krapp, bresilja och så koschenill har jag kostat på mig! beställde skvattram också men den hade utgått tyvärr… :/ men ska blir riktigt kul den här!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/17/09, 5:55 PM
#102

#101, är det kochenill i glasburken?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/17/09, 6:20 PM
#103

#101 jupp, okrossad så ser det ut som smågrus kan man säga :) Har sett det förut

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/17/09, 6:26 PM
#104

Låser tråden nu och börjar en ny :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: