Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1965 ggr
AutumnWicca
6/12/09, 7:38 PM

Lintråd

Jag ska iväg och köpa lintråd imorgon och fundera lite på färger.

Brukar ni köpa färgad lintråd och i så fall köper ni "rätt" nyans till varje tyg eller kör ni tex. med en nyans av blå till allt blått?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/12/09, 10:48 PM
#1

Jag har inte kommit så långt i mitt handsömmande att jag syr med lintråd faktiskt… änsålänge syr jag med bomullstråd. Me nhar börjat fundera litet på det här med lintråd, men känner att jag har för dålig koll på vilken tjocklek man ska ha och sen hade det blivit vääääldigt mycket lintråd härhemma för jag skulle promt ha till varje tygfärg… jag skulle inte nöja mig med en neutral beige till vitt, eller en blekblå till blått osv… jag vill ha det i så nära färg som möjligt.

Hur gör andra?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/13/09, 12:29 AM
#2

#1 Jag är precis som du jag vill inte att synliga sömmar ska synas så mycket.. Kanske kan man köra oblekt i sidorna och färgat på synliga ställen…. *funderar*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

PogoPedagog
6/14/09, 10:28 PM
#3

jag har luskat en hel del i detta och inte hittat några andra färger än vit, brun och svart, så min gissning är att folk brukar försöka sy osynliga sömmar med någon av dessa. Fast då känns det ju lite tråkigt att anväda en korrekt tråd om det ändå inte syns.

Det enda stället med färgad lintråd jag hittade sålde bara väldigt korta längder, något i stil med 10 m.

Därför gör jag som LinaN o syr med bomullstråd

AutumnWicca
6/14/09, 10:49 PM
#4

#3

Du ska leta efter knyppelgarn om du ska ha bra sylin, ett bra märke är Holma-Helsningland och de har färgat lin :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/14/09, 10:53 PM
#5

Ett alternativ är ju att färga lingarnet själv också… :)

FAst svårt om man ska ha exakta nyanser ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/14/09, 10:54 PM
#6

#5

Ja, plus att färgning, oavsätt om det är växtfärgning eller modern syrafärgning sitter väldigt dåligt i lin.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/14/09, 10:59 PM
#7

#6 bra o veta :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/14/09, 11:06 PM
#8

#7 :) det blekt jättefort, tänkte jag skulle förklara varför den inte sitter också :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/15/09, 1:38 PM
#9

#8 Det beror på hur du har betat det och vid vilken temperatur det är färgat. Samt om tråden är behandlad med nåt innan färgningen som gör att betmedlet inte fäster ordentligt. Betningen är hela nyckeln, det måste fästa annars fäster inte färgen. Man kan t.ex. inte färga likadant som med ull, eftersom det är djurhår som har helt andra fibrer än lin. Men det är där många går bet, eftersom de är vana vid att färga ull och försöker färga lin likadant. Jag är ingen expert på linfärgning heller, jag har precis börjat mickla med det, men jag vet att det går.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/15/09, 1:41 PM
#10

Jag tycker att hela grejen med att handsy är att ha en tråd som är i samma eller liknande nyans som tyget, så därför vill jag inte ha vitt till färgade tyger. Ibland har jag fått sälla mig helt enkelt för att det inte har funnits färgad tråd, men helst vill jag ha det.

Det man inte ska titta på om man ska sy i lintråd är lingarn. Det är tjockt och inte lika tätt spunnet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/15/09, 4:01 PM
#11

Jag är lite som du Ahnna :) vi ha sömmar som inte syns. För om jag vill ha ett dekorativt broderi på en fåll kommer den vita tråden störa men har jag sytt med en närliggande färg syns det inte lika tydligt :)

Sen vill jag kunna sitta på ett event och sy och då känns lin bättre i själen för mig :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/15/09, 4:06 PM
#12

#11 Glad Prexis!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
6/16/09, 11:31 PM
#13

#4  bra att veta, jag hittade nämligen inte något bra alls:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: