Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8399 ggr
Zadeira
6/16/09, 12:43 PM

mönster struhätta..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan i princip inte sy något utan ett riktigt mönster (kallar det mönster-dyslexi) och hittar bara utritningar ungefär såhär som på bilden.

Vad jag inte får rätt på efter att ha ritat och förstorat upp mönstret är vinkel på linjen AD och CE, hur pass utåt ska den gå egentligen?

Gjorde en provhätta i gammalt tyg och fick inte den runt axlarna, kunde alltså inte sy ihop den fram mer än precis under hakan…

Har som sagt mönster-dyslexi och har jättesvårt att tänka om och rita om mönster. Är det någon som kan hjälpa mig med lite tips? Måste man lägga i en kil eller räcker det att ändra vinkel och mått?

Annons:
LinaN
6/16/09, 12:47 PM
#1

Att lägga in en kil fram och/eller bak är nästan det smidigaste. Och det är också väldigt HK om man ser till bockstensmannens struthätta.

Om det finns 1 mönster av sofias atalje som är värt sina pengar så är det bockstensmannens för den är granskad av museet där bockstensmannen bor.

Där har de mönster på struthättan, från barn till vuxen herr. och det mönstret är lätt, bekvämt och smidigt att använda. så där kan jag faktsikt rekommendera sofias atalje´s mönster för en gångs skull :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
6/16/09, 1:05 PM
#2

Ok! Jag har sett mängder med struthättor utan kilar fram/bak, så därför tänkte jag att det nog måste finnas nåt enkelt sätt att bara göra den i två delar… Men då får man kanske lägga in kilar då.

Ska prova mig fram, annars får jag kolla Sofias Atelje-mönstret! Tack för hjälpen!

LiseMargareta
6/16/09, 1:05 PM
#3

Jag rekommenderar också Sofias struthättemönster. Sydde en till min dotter för några år sedan som hon älskar! Glad

Anthka
6/16/09, 1:08 PM
#4

#2 det finns struthättor utan kilar, struthättor med kil fram och inte bak (bockstensmannens ex), struthättor med kilar i sidorna och struthättor med kilar både fram och i sidorna. Allt efter hur mycket tyg man har haft att tillgå till vad man själv tycker är bekvämt och faller bra över axlarna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Zadeira
6/16/09, 1:19 PM
#5

#4 Jo, jag har ju sett en del olika varianter. Tänkte bara att eftersom jag är rätt kass på att sy så finns det kanske nåt som är lättare än annat. Den bilden jag bifogade såg ju lätt ut, och i beskrivningen stod inget om kilar, men efter min provhätta så insåg jag att man måste ha det.

Anthka
6/16/09, 1:21 PM
#6

#5 då är det lättast att sätta kil fram, eller fram och bak. Det är alltid lättare att sy in en kil i en redan existerande söm än att gör det där det inte går någon söm redan. (om du förstår vad virriga jag menar)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
6/16/09, 1:25 PM
#7

Öppna framsömmen en bit, så hög som du tycker att kilen lämpligen ska vara, sen syr du i kilen där. är det fortfarande för trångt så sätt en kil i sömmen mitt bak.

självklart då i nederkanten :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/16/09, 1:46 PM
#8

Problemet med din ritning är linjen mellan B och E, alltså baksidan. Den ska nästan vara halvcirkelformad för att passa runt en normal persons axlar. På din ritning går linjen inåt mot huvan vid C, vilket gör att längden mellan E och D inte räcker till för att stänga huvan framme på bröstet utan kil. Jag ska visa i Photo Shop hur jag menar, vänta lite…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/16/09, 1:53 PM
#9

Nähä, det gick inte. Men i alla fall, tänk att kurvan från toppen på huvan ner till "mitt bak" ska vara mjukare och helt utan den där vassa inåtgående spetsen vid C.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zadeira
6/16/09, 2:29 PM
#10

# 6 och 7 Hur bred bör kilen lämpligen vara? Enligt min provhätta blir det en stor kil ca 45 cm i nederkant och sen ända upp till halshålet om jag gör en på framsidan.. är det då bättre att göra två lite mindre fram och bak, eller blir en stor ok?

Jag är ganska bredaxlad, så behöver stor vidd…

# 8/9, jag tror jag förstår hur du menar, får inte riktig snygg baksida faktiskt… Den ska alltså vara rundad vid C istället för rak?

Ahnna
6/16/09, 10:15 PM
#11

#10 Den ska inte "gå in" alls vid C. Linjen från toppen ner till E ska mer se ut som ett mjukt S. Jag ska fota ett av mina mönster så får du se…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zadeira
6/16/09, 10:23 PM
#12

# 11, det vore jättesnällt om du kunde så jag fick se just den delen

Ahnna
6/16/09, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Såhär:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Zadeira
6/16/09, 11:35 PM
#14

Det var ju lite skillnad på våra mönster! Förstår hur du menar och ska definitivt prova det.

Tack Ahnna! Jättesnällt!

Ahnna
6/17/09, 2:35 AM
#15

#14 Mitt mönster är helt utan kilar och det är jättebra passform runt axlarna även på lite tyngre figurer. (Har testat.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: