Annons:
Etiketthantverk
Läst 6253 ggr
LinaN
2009-06-17 18:27

Work in Progress 6

Åh halleda! Nu är det inte bara en eller två trådar, vi är uppe i hela 6 stycken! Helt underbart! Vi har hitendags sett både garn, mössor, strumpor, väskor och allt möjligt och vi vill fortsätta se massor med fina projekt! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
SHV-Pysen
2009-06-17 19:35
#1

Tänk vad fort det går Förvånad

Jag ska fira midsommar med familjen, låst i vår stuga under helgen (får inte ens ta med råttorna Obestämd) så jag har utrustat mig med lite pärlor så tiden ska fördrivas med dekoration av klänningarna!!

AutumnWicca
2009-06-17 19:53
#2

#0 heheh ja vad vi skriver och hantverkar!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-18 03:22
#3

Så!

Nu har jag lagt ca 50-55 timmar på min undersärk, färgning inkluderat. Fålla precis klar nederdelen på kjolen. Så nu är det bara att lägga resternade sömmar i plagget men det behövs inte göras förrän efter att jag sytt på axelbanden. Men kruxet är att sytråden just i den färgen börjar ta slut…

Men jag lovar en bild till helgen om vädret inte är helt åt skogen. Hade tänkt försöka ta och åka ut till sommarbetet och fotografera plagget kring hästarna så det blir litet stämning :D

Men jag räknar att det är en 5 timmar kvar på klänningen, maximalt 10.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-06-19 13:34
#4

#2

Såg i förra work in progess 5 att du ska färga…. lycka till !! =)

Själv är jag fortfarande på jakt efter större gryta….. ska köpa krapp också för jag vill ha lite rött o rosa…

Men snälla var köper ni de stora garnhärvorna ??? De ser härliga ut.

Får se om jag blir lite piggare under helgen så jag kan sy lite…

LinaN
2009-06-20 01:58
#5

Tjohoo! Nu är klänningen klar! bara axelbanden som ska klippas av, fållas och sen är det helt klart :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-06-21 18:16
#6

#4 Garnhärvor finns lite varstans, oftast väger de 100 g men det finns större också. Googla på växtfärgningsgarn! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Nadrendion
2009-06-22 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har äntligen kommit igång med brickvävningen här. Och är äntligen, efter många månader (kanske år?) tillbaka på iFokus igen.

Här kommer ett litet smakprov. Ska ta o skaffa ett bilddagboken-konto också, eller flickr eller nått liknande så jag kan visa fler bilder.

mvh Johnny

LinaN
2009-06-22 16:53
#8

Håller på att färga nu…. men det blir inte alls som jag vill. Men i värsta fall får man ju färga över.

Jobbar med krapp idag. Försökte flamfärga en ny härva men den blev ine alls lika bra som den första. Funderar på att slänga i den i ett nytt bad senare.

Funderar också på att färga med både bresilja och krapp…. men vete tusan.. ska nog provfärga en liten bit.

#7 snyggt jobbat vännen!!! Alea kommer bli jättefin i sitt lila koppel! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-06-22 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Måste bara visa att jag verkligen tar alla tillfällen i akt att väva :p

Här är en bild från min hemresa igår natt.

LinaN
2009-06-22 17:09
#10

#9 allt går bara man vill :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RosaGosa
2009-06-23 18:07
#11

#7 Vilket vackert band!

Är det svårt att lära sig att väva med brickband? Skulle vilja prova men vet inte hur jag ska gå tillväga :-)

Nadrendion
2009-06-23 18:34
#12

#11 Tack! :)

Nej, det är inte jättekrångligt att lära sig. Finns massor av sidor på nätet som ger instruktioner om hur man kan börja. Sen finns det även goda instruktionsböcker att köpa om man vill fördjupa sig.

Länkar:

http://spangmurs.se/ -Svensk sida av Lousie Ström, svensk textilhantverkare. Har även gjort en instruktions-CD som finns att köpa på hennes sida. Säljer alla tillbehör man kan behöva för att brickväva.

http://www.guntram.co.za/tabletweaving/ - Sida med div. möster samt ett program där du på enkelt sätt kan skapa dina egna band och sedan skriva ut mönstret att väva efter.

Böcker:

Brickvävning - Så in i Norden av Sonja Berlin-Englund
Bra bok på svenska som beskriver hur du kommer ingång samt ger tips på mönster. Finns även en del om brickbandets historia i den här boken om jag minns rätt. Boken är något svår att få tag på.

The Techniques of Tablet Weaving av Peter Collingwood
Brickbandsvävarens Bibel! Det som inte står i den här boken är inte värt att veta. Sanning med modifikation. Önskar att jag tog mig råd att köpa den någon gång.

AutumnWicca
2009-06-23 21:27
#13

Nu står mitt allra första betningsbad på spisen och badar :) Det är två garner som (en vit och en ljusgrå) som om några dagar (när min fot blivit bättre) ska växtfärgas med ca 1,5 kg grankottar :)

Igår plockade min sambo och jag ca 2 kg kottar :D det var inte svårt att hitta kottarn, fanns massor!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
AutumnWicca
2009-06-24 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bild på mitt allra första betningsbad som jag gjorde igår :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-24 14:24
#15

#14 yay! :D då hoppas jag på att se färgade garner när jag kommer hem från fote på söndag då! (åh nej, känn ingen press! ;D)

Jag är nu nästan helt färdigpackad, nu ska vi bara packa ner sakerna i bra kassar och andra sorters förvaring så vi inte har allt huller om buller. GArnerna jag färgade nu senast blev superbra :D Hoppas bara att lökskalen håller denna gången men det färgades med krapp samtidigt så färgäktheten borde bli starkare. Annars får jag färga vöer det med ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-06-24 14:38
#16

#15 Nejdå ingen press alls :P jag har planerat att färga nu i helgen så jag hoppas det är klart på söndag. Min fot måste bli gångbar, så jag kan gå mellan vardagsrummet och köket under färgningen :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-24 16:12
#17

Jag sitter och lajjar med lite läder inför nästa marknad. (Måste ha mer lädersaker att sälja.)

Gjorde 4 pannband med mönster på, fyllde i mönstren med narvsvärta på 2 av dem och skulle olja in dem så att de skulle bli helt klara för försäljning. Och tippar omkull oljeflaskan… Obestämd Olja över hela bordet och de två pannbanden som inte var färgade blev helt dränkta. Nu kommer det troligen inte gå så bra att färga dem, men jag kommer göra ett tappert försök i alla fall när de har torkat.

I väntan på det så började jag nyss på en ny bältesväska. Locket till den ligger nu i vattenbad så sen blir det mönster på den också. Ska försöka undvika att dränka den i olja innan färgning! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
2009-06-24 16:17
#18

#17 Hur blir de annars till färgen om man låter bli att lägga de i färgbad och endast oljar in dem?

Ahnna
2009-06-24 16:21
#19

#18 Det lädret jag har nu är nästan vitt när det är obehandlat. Oljar man in det med Ekololja så blir det lite, lite brunare i färgen men det är knappt. Det syns mest runt kanterna, inte så mycket i mitten. Mönstret börjar i regel inte synas förrän efter ett tags användande om det inte är ifyllt med färg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
2009-06-24 16:26
#20

#19 Aha, där ser man. Får önska dig lycka till o hoppas att färgen fäster ändå. hm… Kanske tvätta av med lite T-röd eller nått liknande?

Annons:
RosaGosa
2009-06-24 18:22
#21

#12

Och man tackar så mycket! blir nått att klura på till hösten då man har lite mer tid att sitta o pyssla. :-)

Nadrendion
2009-06-24 18:26
#22

Hehe, För mig är det precis tvärtom. Jag har som mest tid att pyssla nu på sommaren. Jag får ingenting gjort under de andra årstiderna. Man borde försöka få någon slags balans på det där. För på somrarna har jag så mycket jag vill göra att jag inte riktgit vet vad jag ska börja med. Den här sommaren är det brickband, nålbinding, lite nya plagg till min vikingadräkt, en 1500-tals dräkt samt en empir-dräkt…

RosaGosa
2009-06-24 18:35
#23

#12 Jisses! Varit inne på sidan du lnkade till o kikat lite o jag känner mig aldeles blåst. Verkar jättesvårt ju… finns nån som bor i uppsalatrakten som kan visa hur man gör? ;-)

RosaGosa
2009-06-24 18:39
#24

#22 ah… den här sommaren pluggar jag så mina projket får vänta till höst o vinterkvällar. Har mycket jag vill sy o sen vill jag som sagt prova på att brickbandsväva.

Vill göra en ny uppsättning klänning med underklänning i siden o överklänning med helvetesfönster i sammet, en ny mantel (halvcirkel) fixa ett hårnät men det behlver göras inna ljavet i september men hur jag ska hinna det är mig en stor fråga!

Nadrendion
2009-06-24 18:52
#25

#23 Kolla lite på youtube också. Finns filmer där som visar hur man gör. Några filmer visar lite mer komplicerade band och andra lite enklare. Jag har inte möjlighet att länka till någon just nu, men kan leta lite senare ikväll om det är intressant.

RosaGosa
2009-06-24 19:02
#26

#23 jag ska kika på youtube men uppskattar verkligen länkar om du finner några :-)

Nadrendion
2009-06-25 01:16
#27

1: http://www.youtube.com/watch?v=5on19t1en4w (Video som visar ett enkelt sätt att sätta upp sin varp på.)
2: http://www.youtube.com/watch?v=SyOijfyeCnI&NR=1 (halvvägs in)
3: http://www.youtube.com/watch?v=C-VImNBJvA0&feature=related (samma person som video 1)
4: http://www.youtube.com/watch?v=Ex2gmUDmZAY&feature=related (ett mer avancerat band, vävt med brickor på en vävstol)
5: http://www.youtube.com/watch?v=xv_6seDC_74&feature=related (Louise Ström väver lite mer avancerat band)
6: http://www.youtube.com/watch?v=0pOz4aZ0nR8 (Video med exempel på olika mönster man kan göra med brickor trädda på samma sätt.)

Annons:
Nadrendion
2009-06-25 04:33
#28

Hittade förresten precis en sida till som är bra. Skriven av en norsk brickväverska, Irene - http://www.brikvaevning.dk/index.html

Nadrendion
2009-06-25 04:35
#29

Dansk menade jag såklart,(off topic) men jag får visst inte lov att redigera mina egna inlägg. Inte ens 30 sekunder efter att jag postat dem. Får endast ett meddelande om att jag endast har rättighet att redigera ett inlägg inom den första timmen efter att det postades. Däremot får admin lov att redigera även efter denna tid.

Vad är fel? Kan ni fixa?

RosaGosa
2009-06-25 13:15
#30

#27 tusen tack!!! här ska tittas på länkar o försöka komma på hur man ska göra :-) *bugar och bockar*

Ahnna
2009-06-25 13:30
#31

Snälla, snälla, snälla… Ta alla diskussioner om hantverk i egna trådar, det här är tråden för våra work in progress. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-06-25 13:32
#32

#29 Troligen en bugg. iFokus är lite instabilt ibland.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-25 17:05
#33

Nu har jag betbad nr 2 på spisen :) ska göra två betkok idag och imorgon är planen att färga med kottar!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-26 01:14
#34

#33 Bilder!!! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-06-26 01:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 Här kommer lite bilder från dagens betningsbad! Idag betades totalt 6 garm med alun och vinsten :)

Första idag:

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-06-26 01:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

nästa bad :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-06-26 01:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Här hänger alla dagens betade garner på tork i badrummet

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-06-26 01:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Bilder på några av kottarna som ska hackas och kokas i 4 timmar innan färgningen imorgon :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-06-26 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Här får ni ett smakprov av mitt kott-kok!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-27 00:28
#40

#37 Vad är de betade med? Ska alla färgas med samma sak eller olika?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-27 00:58
#41

#40

Kott-garnet (en vit och en ljusgrå härva) är betade med enbart alun.

De andra (6 st) garnerna jag betat är betade med alun och vinsten och ska bärjad med röd och blå bersilja :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-06-27 01:32
#42

#41 Det är uppfattat. Bresilja tillhör de saker jag inte har provat ännu, men nån dag kanske.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-27 01:35
#43

#42 Det verkar var så smidigt och enkelt med Bresilja tycker jag.. men får väl se när jag provat :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-27 01:42
#44

Jag kom just på att jag borde sätta igång och färga med indigo igen, för jag har bara ett blått garn kvar till salu och det är handspunnet vilka många verkar rygga för. (De tror inte att det är lika bra som maskinspunnet…?) Synd bara att det tar så lång tid att förbereda, annars hade jag gjort det nu ikväll. (Natt?) Men det ska göras, så jag sätter det på WIP-listan! Glad

Idag har jag i alla fall varit duktig med min 1580-talskrage. Den har tagits loss från livstycket och fått ny stärkelse påstruken i två omgångar på ovansidan. Imorgon ska jag stärka undersidan också, tror jag, om det behövs. Samt att en ny supportasse (stålram) ska knåpas ihop så att kragen sitter bra runt min nacke och mina axlar. Jag har ju haft klänningen på mig en gång, men kragen vissnade för att vädret var så fuktigt och för att supportassen inte höll måttet. Om drygt en vecka måste jag ha fixat till den så att den funkar bra igen, för då ska den (och jag) till Luleå!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-27 02:13
#45

#44 indogo verkar hel häftigt, har det hemma jag med :)men det är knepigt och mycket kemikalier…

Jag är fortfarande jättenyfiken på din klänning :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-06-27 15:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Så här blev det färdiga resultatet av kottfärgningen. Den ljusa var en vit härva och den mörkare var ljusgrå

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-28 12:31
#47

#46 Mmmhmm… Lite samma resultat som när jag färgade med daggkåpa. Jag tror inte att de där färgerna är helt ljusäkta, tyvärr, eftersom det ser ut som att de inte har fått tillräckligt med färg, eller hur man ska säga.

Är du säker på att det skulle vara torra kottar i badet? Oftast är det årsskotten som ger bäst färg, så jag trodde att man skulle ha gröna kottar.

Är du inte nöjd så kan du alltid färga över dem med nåt annat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-28 12:33
#48

#47 Jo, jag misstänker det också och har redan färgat över den mörkare av dem :)

I min bok stod att kottarna skulle vara året gamla men fortfarande saftiga. Jag har tittat på två andra recept också och där stod samma sak…. men kanske ge gröna kottar en bättre färg, men jag tänker inte prova :) var jättejobbigt att få sönder kottarna!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-06-28 12:42
#49

#48 Står det årsgamla kottar så står det ju så. ;) Men jag trodde att de skulle bli mycket brunare, eftersom växtfärgning oftast ger väldigt mättade färger.

Jag har varit lat och inte stärkt min krage mer, men det beror mest på att jag har stått på hölass och jobbat bakdelen av mig hela helgen. Hantverk kommer tyvärr i andra hand… Men det börjar dra ihop sig, jag måste få allt klart innan nästa tisdag!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-28 13:41
#50

#49 om du nånsin provar så ska du vet att kottar är vass! :) fick några sår som är som när man skär sig på papper. :P men vad gör man inte för att få ett kottgarn! Flört

Vad ska du åka på för kul med den klänningen då? :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-29 13:17
#51

#50 Hägnan i Luleå, se egen tråd om det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-30 12:38
#52

Igårnatt började jag brickväva för första gången på många många år! :D Det blir ett lejongult och vinrött band med fåglar på, Autumnwicca sa att det blir som franska liljor men jag säger svalor ^^

Sitter o käkar frukost just nu men ska sen ta o trassla ut trådarna och fortsätta brickväva för det växer fram väldigt fort med det här litet tjockare garnet :D Bandet blir ca 2 cm brett. :D

Bilder kommer så småningom :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-06-30 12:42
#53

#52 Vad kul att höra att det går bra! Ska bli spännande att se bild sen!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-30 12:57
#54

#53 men du kan tro vilket huvudbry jag hade att trä brickorna klockan halv ett på natten :D då hade jag kommit så pass långt :D framemot två hade jag vävt några steg så man iaf kunde se att det bev ett mönster.

nu är det uttrasslat och jag ska bege mig bort till spångmurs hemsida och beställa litet småsaker därifrån. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-06-30 12:58
#55

#52 Är det kors på mönstret där det blir "svalor" på bandet? I så fall har jag gjort ett likadant, det blir både snyggt och är enkelt. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-06-30 13:09
#56

#54 Första gångerna är det lite knepigt och mycket att hålla reda på och kan tänka mig att kl halv ett är man inte alltid med :P

#55 Jupp det är exakt det mönstret :) jag gillar det också jättemycket!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Nadrendion
2009-06-30 13:12
#57

Bra jobbat, LinaN :)

Jag blev precis klar med det lila bandet och ska börja på det gröna någon gång idag. Men först blir det lunch och sedan en tur med föräldrarnas båt till Tärnö i Blekinge skärgård.

Det lila bandet blev 3m 23cm av 4meter varp. Det är rätt mycket som försvinner. Jag vävde till absoluta maxgränsen. Brickorna gick inte att snurra mer, pga platsbrist.

Kommer bilder i den andra tråden senare.

LinaN
2009-06-30 13:24
#58

#37 oooh! :D spännande, sen ska man bara våga göra selar av bandet också ^^ in o klippa i det, gudarne bevare oss väl! ;)

Ska ut till stallet nu o snacka skit med tjejerna så ska väl ta in min totto, sen sätta mig o väva litet i skuggan bakom stallet medan de andra pladdrar på :D

ska inte glömma att ta med mig garn till inslaget…. kan vara bra o ha med sig. Har också gjort min beställning på spångmurs nu. sambon får väl krupp på mig snart, kommer massa småpaket hela tiden ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-06-30 13:32
#59

#58 Jag ska träffa Louise från Spångmurs på torsdag, är det nåt du vill att jag frågar henne om? Skicka PM i så fall.

Jag har precis stärkt min krage på baksidan och väntar på att den ska torka. Nu börjar det baskemig bli bråttom med den här klänningen! Foten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-30 17:30
#60

#59 nej det tror jag inte. änsålänge så klarar jag mig med den minimala kunskap jag har ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-07-01 03:01
#61

Tjohoo! band 1 är klart! blev ca 3 m långt. Har tagit bid men har itne hittat usb-sladden. återkommer med bild imorrn :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-01 12:07
#62

#61 Nice! Är du nöjd?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Nadrendion
2009-07-01 15:42
#63

off-topic: Annha, du ska inte försöka locka hit Louise till det här forumet? Tror både hon o vi skulle ha nyta av varandra :p

LinaN
2009-07-01 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

#62 för att vara första seriösa försöket till brickbandning så är jag jättenöjd! :D

Såhär blev det, en bild under WIP inkluderat litet hjälp från Alma som precis i fotoögonblicket skulle all världens väg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-01 17:16
#65

#64 Vad fint det blev!! Färgaerna blev superbra tillsammans!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-07-01 21:33
#66

#63 Jag kan ju fråga.

Snyggt band, LinaN! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
2009-07-01 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Här kommer två bilder på mig o band nr 2 till LinaNs illrar. Om jag tyckte att det första bandet tog tid att väva är det inget alls mot det här. Tar en stund och är många fler moment för att få rätt resultat.

Såhär ser Almas band ut:

Ahnna
2009-07-01 23:53
#68

#67 Jättefin! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
2009-07-01 23:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

… o en bild för att ge en hint om vart jag sitter o väver. :)

Annons:
LinaN
2009-07-01 23:59
#70

#67 ooooh!!! Vad snyggt det blir! :D

Alea kommer ju bli svartsjuk!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-02 00:12
#71

#67 Jättesnyggt!! Har du en bild på det andra också? Är jättenyfiken efter att LinaN berättade om det! Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

zayla
2009-07-02 01:54
#72

Ååå jag blir avis …. har bara lyckats typ 10 cm i brickbandsvävning tills en eller två trådar går sönder…. vad gör jag för fel ?? Gråter  *suck*

Ska prova igen nån gång bara jag har de rätta trådarna…vilka typ trådar använde ni ?? så kanske ja har tur ??

LinaN
2009-07-02 02:20
#73

#72 är det entrådig ull så låter det som om brickorna nöter av garnet. flytta brickorna en halv centimeter framåt varje gång du vrider en fjärdedels varv, då håller tråden längre :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-07-02 11:26
#74

#71: Ja, jag ha redan postat en bild på det första bandet i den här tråden. En av de första posterna. Skrolla gärna upp o kika :)

AutumnWicca
2009-07-02 12:42
#75

#74 Aaaa!! Jättehärligt det med!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Nadrendion
2009-07-02 21:19
#76

Blä… posten försvann…

#72: Ett trick jag använder mig av för att spara på varptrådarna är att varje gång det är dags att vända på brickorna släpper jag på spänningen på varpen. Då kan jag nästan vrida brickorna 90grader (men jag vrider inte fullt så mycket) och på så sätt kan varpen löpa lättare genom hålen i brickorna.

Var dock noga med att hålla om brickorna innan du släpper på spänningen, annars finns det en överhängande risk att de själv snurrar på sig eller trasslar till det.

Annons:
AutumnWicca
2009-07-02 21:22
#77

#76 Så gör jag också, det är lättare att vrida brickorna då också, de glider finare

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-07-03 01:11
#78

Så, nu är jag nästan klar emd band nr 2, exakt likandant som det första. Men hittade ett mönster i brickvävning så in i norden, på ett livband, 10cm brett, BARA 80 brickor…. är rätt sugen på det faktiskt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-03 01:14
#79

#78 hehehe vänta bara till det börjar kommer in vridningsbetingade mönster med 80 brickor och du ska vrida vissa brickor fram och andra bak! :)

Sambon gör sådanna! Man måste verkligen ha huvudet med sig då..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-07-03 01:18
#80

#79 fast som jag förstod på det mönstret så ska man bara vrida fram eller tillbaka i bytena inte hela tiden ^^

men det där med individuella vridningar känns ju rätt läskigt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-03 01:25
#81

#80 Vilket mönster kikar du på *nyfiken* jag har ju samma bok och kan kika :D

Tomas gör egna mönster i nått program på datorn, jag har inte riktigt orkat sätta mig in i det… jag gör mest band med trädningseffekt, alltså mönstret bror på hur man trär brickorna enbart. Har provat på enklare vridningsbetingade och sedan skuggeffekt :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-07-03 01:33
#82

#81 det är på sida 66 :) Det ser så mysigt ut :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-07-03 02:06
#83

Skoj. Jag ska också börja med vridningsbetingade mönster inom kort. Nu har jag testat på att göra två band där inte alla brickorna går åt samma håll hela tiden. nästa steg blir att göra kortare bitar där jag väver in namn. Tänkte göra bokmärken.

Sen… sen blir det äntligen dags att sätta igång med mitt band med eget designat mönster. 57 brickor brett.

Fast funderar eventuellt på att göra "Birka-flätan" först o sy på min Rusiska jacka

Annons:
Ahnna
2009-07-03 13:08
#84

People, people… Diskutera gärna brickvävning (mönster och teknik), men inte i den här tråden! Flört WIP-trådarna blir så långa ändå med alla våra projekt.

Speaking of which… Jag gjorde klart ett brickband igår och även en gördel/bälte av pärlor till min 1500-talsdräkt och nu ska jag börja med att sy på alla pärlor och kantband på dräkten, så att jag kan göra klart alla smådetaljer i konstruktionen. (Måste göra allt i rätt ordning och pärlorna kommer först, sen kantband och sist konstruktionsändringar.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
2009-07-11 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Har kommit en liten bit på min brynja nu. Hoppas ni ursäktar den usla bilden, men den får duga för nu.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AutumnWicca
2009-07-19 16:00
#86

#85

Vad roligt att se! Hoppas vi får se mer bilder!

Själv syr jag just nu gubbens byxor, just nu håller jag på att lägga sömnsmånerna. :) Är mysigt att sitta och sy när det regnar ute.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-19 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Efter en låång svacka håller jag nu på att vidga urringningen på min röda underklänning lagom till Rosers.

Och så har jag repat upp ena förvaringspåsen (mönstret blev inte alls bra) för att börja på en ny, med träd och gåsögonmotiv. Hoppas att få klart även den till rosers, förvaringspåsar kan man inte få för många av..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
2009-07-21 01:46
#88

Nu när jag äntligen är hemma i uppsala igen så har jag startat igång en massa vilande projekt.

Håller på att brodera ett skärp till en klänning som ska med till lajvet i september… avskyr guldtråd by the way ;-)

Syr ärmar på en röd klänning som egentligen är syrrans men som ska med till lajvet…

En annan klänning ska vidgas ärmar på, fodra ärmarna med rött tyg.

En bältespåse ska sys, ett hårnät ska tillverkas och en huvudduk ska ordnas.

*puh* känns som ett livslångt projekt just nu!

Ariel61
2009-07-22 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Det här är nog bland det mest basic man kan sy, men eftersom det är mitt första alster: "Särk i vitt linne". Jag har sytt allt för hand eftersom jag tyckte det var enklare att komma rätt i alla vinklar. Nu återstår kilarna, 4 st, samt fållar. Hur var det nu, kunde man vika sömsmånen åt sidan och sy en extra söm för hållfasthetens skull, eller var det bara onödigt?

Tycker det är megasvårt att sy i kilen rakt fram, svårt att få det snyggt eftersom det inte finns nån "inkommande" söm att fortsätta på ( om nån förstår vad jag menar, jag begriper knappt självSkäms).

[incendium]
2009-07-22 21:54
#90

jahapp, då var det dags för mig att ge mig in här med. har påbörjat en moy bog, gjorde ett test med övre delen för att bestämma mig om det skulle bli en av de olika grönländska eller moy bog och blev så överrumplad av hur bekväm den sistnämnda var att det blev den. har än så länge 30 tygknappar klara och syr fast första ärmen nu. blir nog mitt mest engagerade projekt sen min blingkappa á la vikingatid.

Annons:
LinaN
2009-07-22 22:43
#91

#89 lättast är att sy framsidan med en lång rak söm. dvs dela framstycket precis som bakstycket. Har kommit fram till att det är lättast och minst krångel att göra så.

Jag håller just nu på att försöka komma fram till vad jag ska brodera för något på min kaftan/kappa… Har beslutsångest…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-27 12:05
#92

#89 Ja, har du sytt hela för hand så bör du pressa sömsmånen platt och vika in kanterna lite (så de inte fransar sig) och sy fast. Då blir sömmarna mellan tygstyckena mycket starkare och plagget håller längre. Och du slipper sicksacka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-28 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Jag har färgat garn och tyg idag och invigit "nya" pannmuren, som har stått oanvänt sedan i höstas. Målet med den var att färga mitt vita ylle rött så att jag kan sy mig en röd vikingakaftan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-28 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Jag använde mestadels krapp och lite koschenill för att förstärka den röda tonen åt blått, istället för att sitta där med en tegelröd produkt sen. (Som det oftast blir med krapp.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-28 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Och rött blev det! Glad Från början var det hudfärgat, sedan grisrosa och till slut började det gå åt rätt röda nyans. Färgningen tog dryga 2 timmar och tempen hölls runt 70-80 grader, för att få ut så mycket som möjligt av koschenillen utan att krappen enbart släppte ut gult färgämne i badet. (Krapp innehåller ju både gult och rött och det gula frigörs i temperaturer över 65 grader.)

De mörka fläckarna som syns på tyget är rester från kochenillen, men det går att tvätta bort så snart tyget har torkat. Då kommer man se den exakta nyansen också. Tittar man riktigt nära så är det lite, lite flammigt åt orange, men på lite avstånd är det rött. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
2009-07-28 22:26
#96

Gillar färgen :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AutumnWicca
2009-07-29 14:01
#97

#95 Härlig färg Ahnna!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-07-30 02:36
#98

#95 Tyvärr blev det lite för fisigt röd när tyget torkade, så jag har lagt det i färgbadet igen. Jag eldade upp värmen till drygt 70 grader och nu ligger tyget kvar där i och svalnar till imorgon bitti. Jag hoppas att det har lite mer effekt på hållbarheten, så att det inte bleks ur direkt. Jag tänkte först skita i att färga om det, men tänkte sen att jag hellre försöker en gång till än ångrar mig i efterhand. Det ska ju bli ett ytterplagg så det kommer ju vara i solen mycket. Risk föreligger för snabb blekning om inte färgen har bitit ordentligt i tyget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2009-07-30 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Nålbunden mössa färdig för valkning.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-07-30 12:40
#100

#99 Vad söt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zadeira
2009-07-30 15:26
#101

Jag håller för fullyt på med min klänning till visby. Bara ena ärmens fållning och nederkantsfållning kvar! Gissar att det blir klar under kvällen!

LinaN
2009-07-30 16:20
#102

Då sätter vi punkt för även denna WIP tråden :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: