Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3232 ggr
Zadeira
6/10/09, 8:16 PM

Lejongult ylle

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet var man kan få tag i lejongult ylle? Har kollat Medeltidsmode och Handelgillet, men ingen verkar ha det inne just nu. Jag är såå sugen på en 1400-talare i lejongult, men givetvis hittar jag det inte nu när jag faktiskt är ute efter det.

Annons:
LinaN
6/10/09, 8:18 PM
#1

men så är det alltid, letar man efter något särskilt så hittar man det inte. Lagen om alltingets djävligheter :D

Jag ska till Kerstin på måndag nästa vecka så jag kan ju kika om hon kanske har en bortglömd stuv någonstans, hurmycket behöver du?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
6/10/09, 8:21 PM
#2

Jag ska faktiskt träffa Kerstin på lördag/söndag (eller rättere sagt Maja som ska jobba åt henne ett par timmar på medeltidsdagarna i Lund då), så jag får se vad hon har. Vet inte hur pass gult hennes gula ylle är, annars kanske jag får nöja mig med det om hon inte har nån annan färg som jag blir förtjust i.

Jag behöver liksom 3 meter, så en bortglömd stuvbit lär ju inte räcka ;)

LinaN
6/10/09, 8:27 PM
#3

#2 hon hittade en bortglömd stuvbit åt mig en gång… bar sisådär 4 m ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
6/10/09, 8:39 PM
#4

#3, ojoj, då kanske man har samma tur. Om jag inte träffar på Kerstin själv i helgen och Maja inte vet om det finns så kan du ju få snoka lite nästa vecka ;)

Anthka
6/10/09, 11:13 PM
#5

Handelsgillet får in den 10 juni enligt hemsidan, vilket alltså skulle vara idag.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/11/09, 12:09 AM
#6

Har du tittat his Svarta Katten och Korps? Jag vet inte vad de har hemma nu, men jag har sett lejongult ylle hos dem förut. Vet inte vilken kvalitet, men färgen har jag sett. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Zadeira
6/11/09, 1:37 PM
#7

#5 Oj, det har jag missat helt att de får in nu.. Eller snarare trodde jag inte det var så långt fram i juni redan ;) 

#6 tack för tipset, hittade dock inget där heller!

Anthka
6/11/09, 1:48 PM
#8

#7 handelsgillet har annars lejongula tyger av olika kvallitéer, om du inte vill vänta på den tunna kyperten.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Zadeira
6/11/09, 3:07 PM
#9

#8 Jag tycker inte hemsidan har så mycket faktiskt, inte rätt färg.

Sen är det alltid lika svårt att beställa tyg som man inte sett på riktigt och petat på…

Anthka
6/11/09, 5:21 PM
#10

#9 nu vet inte jag riktigt vilken nyans av lejongult du är ute efter, men jag ser N42 tunn kypert och M41 Engelsk kläde…

Hm, trodde de hade minst tre lejongula men jag hade visst fel. Hur som hellst, den tunna kyperten kan jag verkligen rekomendera. Den ser ut ungenfär som grukmeja/curry och tyget är riktigt tunnt och smidigt.  

Annars är det smidigast att beställa tygprover

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Zadeira
6/11/09, 11:50 PM
#11

#10 Jag har sett ett jättebra hos dem  i visby förra året, men det finns givetvis inte längre. M41 är lite för ljus tror jag, samt waay too expensive. N42 är nog snarare bättre då, väntar på pris.

Ahnna
6/12/09, 12:35 PM
#12

Varför har Handelsgillet såna fantasipriser? *fundersam*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/12/09, 12:43 PM
#13

#12 kanske för att de har fantstisk kvallitet på sina tyger. En kvallitet som inga andra butiker har. Dessutom tycker jag inte att den tunna kyperten är så blodigt dyr, den är mycket väl jämförbar med korps/svarta katten/medeltidsmode men har en mycket fina kvallitet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
6/12/09, 12:51 PM
#14

#13 Vissa av deras tyger tycker jag är exceptionella, men jag fattar ändå inte varför de måste ligga så extremt mycket högre i pris än alla andra. Det är en sak om tygerna är äkta växtfärgade och handvävda, det förstår jag också att det kostar, men alla deras tyger är ju inte det. Det jag försöker få fram är att det är en sak att ligga högre i pris för att man vill visa att man har kvalitet och för att tygerna är dyrare att köpa in, men en helt annan att ligga flera hundra kronor per meter högre. Jag är alltså inte ute efter att klanka på Handelsgillet, jag är bara fundersam. I egenskap av företagare. Det är ju inte bara tygerna som är dyra hos Handelsgillet, utan i princip allt kostar mer än hos andra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/12/09, 1:00 PM
#15

314 jämför med medeltidsmode, de ligger i samma prisklass på de tyger som är jämförbart. Linet som handelsgillet har går inte att hitta någon annan stans, alla andra har bara samir (undantaget medeltidsmode, men hennes tunna lin kostar över hundralappen också).

De övriga saker som finns på handelsgillets hemsida går inte heller att hitta någon annan stans, om du inte ska söka dig till utländska företag men då får du betala tull också. Pilgrimsmärkena och brocherna tillexpempel har jag inte hittat någn annan stans.

Kort sagt, handelsgillet har dels hög kvalitet på sina saker och dels ett sortiment som inte finns hos någon annan affär i sverige. Alltså kan man ta mer betalt.

Nu råkar jag vara ganska förtjust i just handelsgillet just eftersom de har de där tunna fina smidiga tygerna som inte är vaklade. Jag är förtjust i medeltidsmode också av samma anledning. Där finns bra kvallitet och tyg som ingen annan har.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/12/09, 1:06 PM
#16

#15 Jodå, deras andra grejer finns att få tag i på andra ställen, utan tull. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/12/09, 1:08 PM
#17

#16 var var var??!! Är grymt förtjust i deras brocher och pilgrimsmärken. För att inte tala om bahytterna *vill ha*

förresten, kolla viking.se där kan man tala om överpriser. De har i stort sett samma sortiment som korps och svartakatten har, men ligger mycket över i pris.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
6/12/09, 1:09 PM
#18

#15

jag gillar handelsgillet men köper sällan tyg från dem p.g.a priset även om jag vet att kvaliten är fin.

Jag tittar också lite ur ett företagsperspektiv.. Det måste ju finnas en anledning till att Handelsgillet la ner ett tag innan de nu återuppstod. Man måste ha priser som kunder vill betala, som företag överlevar man ju inte annars…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
6/12/09, 1:12 PM
#19

#18 det tyg jag köper från handelsgillet ligger de faktiskt under i pris på, de tar 160:-/m och medeltidsmode tar 180:-/m och uppåt…

De la ner ett tag eftersom ägarna inte kunde komma överens, det hade ingenting med att kundunderlaget svek. Det finns tillräckligt många hk nördar som gärna betalar deras priser, titta bara på historiska världar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
6/12/09, 1:18 PM
#20

#19

Okej! jag har varit lite små nyfiken på varför de försvann… :)

Jag vet att deras priser varierar ganska rejält beroende på vad för tyg man vill ha. Vilken av deras tyger är det som kostar 160:-/m?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Zadeira
6/12/09, 1:24 PM
#21

# 19, Har också sett att deras tyg kostar från 160 kr metern. Hur är kvaliten jämfört med medeltidsmode? Får föreningsrabatt hos medeltidsmode, så då gör priset inte jättemycket om kvaliten är likvärdig.

Anthka
6/12/09, 1:25 PM
#22

#20 den tunna kyperten (N- tygerna)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
6/12/09, 1:43 PM
#23

#19 vad jag hörde så var det pga skilsmässa som handelsgillet skulle lägga ner. och det vart baserat på den information som ett tag låg på handelsgillets hemsida. Så det är inte så mycket hörsägen om man läser det direkt där ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
6/12/09, 1:49 PM
#24

#23 jag hörde det jag vet från en av de som hade handelsgillet, men skismässa är väl en väldigt bra anledning till att vara oense.

Poängen var att nedläggningen inte hade och göra med nivån på priserna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
6/12/09, 1:59 PM
#25

#23 och 24

Jag såg aldrig meddelandet på hemsidan, fick bara ett mail om att de börjat igen, hann aldrig fatta att de lagt det på is.. :P

Jag under också om kvaliten på Handelsgillets N-tyger jämfört med Medeltidsmodes tyger.. Någon som har erfarenhet?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Zadeira
6/12/09, 2:12 PM
#26

Ja, ni som provat både handelsgillets och medeltidsmodes tyger, hur är de i förhållande till varandra?

Anthka
6/12/09, 5:20 PM
#27

#25 och #26 jag har inte provat NU-serien som medeltidsmode har, fastnade för handeslgillets N-tyg innan jag hittade Kerstin och eftersom gillet är billigare på enfärgat så fortsätter jag använda de.

Däremot så tycker jag att hennes mönstrade tunna ulltyger är i precis lika bra som gillets tyger. Fördelen för mig med Kerstins tyg är att hon har mönstrade tyger, fiskbensvävda och liknande. Det har jag inte hittat hos någon annan.

LinaN är Medeltidsmodes NU-serie valkad?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
6/12/09, 6:38 PM
#28

#27 NU är lite valkat, diamantkypert. Så det är ganska mjukt och ulligt, inte hårt o blankt som en del vanlakde tyger blir.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
6/12/09, 6:45 PM
#29

#28 ååå är det diamantkypert *noterar att tygprover ska beställas*

Jag har varit litet tveksam till det tyget eftersom det väger 200g mer/m2 än vad handelsgillets N-tyg gör. Men det kanske beror på valkningen, N-tyget är inte valkat alls.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Zadeira
6/13/09, 6:14 PM
#30

Dagens shopping hos Kerstin slutade med att jag lade det gula åt sidan helt efter att ha pillat på ett ursnyggt gult ylle och insett att jag nog tycker det är för ljust för att jag ska trivas. (van vid att gå svartklädd alltid, och har bara typ mörkblå eller gråbruna nyanser på medeltidskläder)

Det slutade iallafall med att jag köpte vinrött istället!

AutumnWicca
6/13/09, 6:19 PM
#31

#30

Det är en så snygg färg!! Jag tycker du gjorde helt rätt!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Zadeira
6/13/09, 6:24 PM
#32

# 31, visst är den? riktigt härlig. passar mig dessutom mycket bättre då jag känner att jag nog kommer trivas mycket bättre i det.

AutumnWicca
6/13/09, 6:38 PM
#33

#32

Jag har lite samma problem, jag klär mig också i enbart svart till vardags och försöker plocka in färg i mina vikinga- och medeltida kläder :) svårt är det, men har lärt mig att man måste gilla och trivas med färgen

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/13/09, 6:57 PM
#34

#32 o 33 jag har vart en kroniskt svartklädd person, men så för några år sedan så kände jag att nej, jag behöver jordnära färger, jag behöver moder jords färger för att må bra. och från bruna färger gick det till gröna och idag vågar jag mig på både lila, gult och rosa :D

så det är nog något som växer fram det här med vilka färger man gärna eller ogärna bär. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zadeira
6/13/09, 8:39 PM
#35

# 34, jag var renodlat svartklädd förut också, men nu är jag lite mer flexibel även om 90 % av "vanliga" garderoben är svart.

Just med mina medeltidskläder har jag aldrig känt att jag saknar svart! Jag passar faktiskt i både blått, rött och grönt och sydde min första klänning i blått. Nu ger jag mig på rött. Blir kanske grönt nästa gång då ;)

Idag när jag stod och valde bland tygerna sa min kompis något roligt om färgval: "Det är inte ditt vanliga jag som ska bära klänningen, det är den bättre medeltida sidan av dig!"

AutumnWicca
6/13/09, 8:58 PM
#36

#35 jag har precis köp ett blått tyg som ska bli min första klänning i ylle, annars är det jordfärger som gäller för mig :) kul att du känner att du utvecklas!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
6/13/09, 10:11 PM
#37

#32, 33 och 34 Jag var också svartklädd väldigt länge, idag försöker jag blanda in lite färg i kläderna. Mycket rött, lite grönt och gult. Men jag är kräsen när det gäller nyanser så det är svårt.

Medeltidsgarderoben är desto färggladare, rött-grönt-lila-blågrönt. Alla lite dovare jordtoner men perfekta nyanser för mig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: