Annons:
Etiketttornerspel
Läst 4878 ggr
LinaN
2009-05-19 01:21

Bygg en egen qvintan

Hittade en "how to do" en qvintan, visserligen på engelska men är lättfattlig bara utefter bilderna om man inte är så bra på engelska ^^

Ska nog bygga en sådan häringa. :D

Länk Till bygget

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-05-19 19:41
#1

vilken bra beskrivning det var! otroligt tydligta bilder också

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-05-20 12:10
#2

Hann inte läsa, men den såg ju gedigen ut i alla fall. Nackdelen med många quintanbyggen är att de är för klena. Långa fötter är ett måste för att man ska slippa ha någon sittandes på den när man rider an. (Beroende på hur stark lansarm man har så kan den välta annars om fötterna är för små.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-05-20 12:18
#3

#2 hrmm det ska jag tänka på… vill ju bygga något som man kan börja träna litet med hemmavid innan man tvingar ner dig på kurs ^^

Betongfot kanske man ska införskaffa…. typ ett rör o sen fylla med cement…. huga för att släpa fram det på ridbanan ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-05-20 12:21
#4

#3 Öhm, nej. Bestämt nej. Betong går inte att flytta och gör jäkligt ont både för dig och hästen om ni skulle snubbla på det.

Se till att armen kan snurra obehindrat (smörjmedel?) oavsett hur hårt du slår i skölden. Då kommer kraften gå ut mestadels i rotationen istället för ner i foten. Jag ska försöka fota ett par quintaner i sommar så jag kan visa olika konstruktioner, det kan ju vara kul att jämföra. Jag vet en som har byggt en fullgod quintan med ett vanligt hinderstöd som bas, till exempel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-05-20 12:25
#5

#4 jag skojjade ^^

men denna byggbeskrivningen körde ju med någon sorts anordning som påminde om ett kullager så det borde ju snurra bra.

Men qvintaner vill jag se fler av! o olika konstruktioner :) Du får göra en qvintan-tutorial sen utav det material du samlar ihopa i sommar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-05-20 12:28
#6

#5 Att blanda in kullager och sånt gör bara saken mycket mer invecklad och dyr, helt i onödan. Jag tycker hellre att man ska titta på hur medeltida konstruktioner såg ut, eftersom de människorna trots allt var experter på ämnet. Det är inte svårt att göra en quintan, men man får räkna med att det går åt en del grovt material och det är inte alltid så billigt. Långa bultar och järnten kommer man långt med!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anco
2009-05-20 21:22
#7

Var ju tvungen att gå in o kolla beskrivningen då jag inte visste vad en quintan va för nåt. Alltid lär man sig nåt nytt. Tack!!

För en annan som inte hr hållit på med hästar på detta viset är det en ny upplevelse att läsa era härliga trådar om vad ni gör med era hästar.

Åhhhh….. vad jag saknar att rida!!!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

LinaN
2009-07-27 15:32
#8

Ahnna hur går det med qvintanfotandet? :)

Fortfarande sugen på att bygga ju ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-28 00:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Jag har varit på alldeles för få tornerspel i år. Har bara fotat den här, som tillhör mitt tornerlag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-28 13:54
#10

#9 står han stadigt även om ingen sitter på honom?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
2009-07-28 14:17
#11

Där ser man hur insnöad man kan vara. Jag hade ingen aning om att det här redskapet heter just "quintan", utan när jag först såg bilderna fick jag för mig att det var ett bågskyttemål man höll på att bygga.

Det finns en variant av bågskyttemål med en sviktande horisontal stång med en måltavla fastsatt i varje ände, som fungerar som en gungbräda. Antalet pilar som sätts i varje reglerar hur högt/lågt just den sidan är och vice versa. Ett jätteroligt mål att skjuta på om man är två lag, eller bara två personer, som vill tävla mot varandra.

Anthka
2009-07-28 16:29
#12

#10 mja, beror vem som rider an och hur hårt man träffar honom.. Vanligen sitter det ju någon där (någon med lite "pondus" som kan stå emot stöten)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-07-28 16:43
#13

#12 en nybörjare med häst i trav/galopp? ^^ tänkte mest så man kanske kan låta sambon stanna hemma nångång från stallet. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-07-28 16:45
#14

#13 pröva, det värsta som kan hända är ju att han ramlar.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Nadrendion
2009-07-28 16:48
#15

#11 Wow. låter helskoj. Det borde man pröva någon gång.

Kaylaza
2009-07-28 22:21
#16

#15 Du får hänga med mig på bågskytteträffarna jag åker på, så löser vi det i ett kick (eller… skott)! Då får du även prova på jaktstig med allehanda roliga mål, rörliga mål och boffer i de flesta former där båge ingår Skrattande

Tomteslakt
2009-08-02 09:03
#17

hmmm, ja, sen får ju inte själva quintanen vara för klen i virket i själva stommen heller, var med om att en riddare i min förra grupp jag red fär lyckades med konststycket att träffa mitt i quintanen och på det viste få med sig halva quintanen på hästen (som inte brydde sig överdrivet mycket iof sig)…den gick alltså rakt av.

Och se också till att ni inte har en trärondell på konen till lansen när ni rider, spräckta tummar och naglar är annars stor risk!!

Upp till toppen
Annons: