Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4208 ggr
Ahnna
2009-06-11 20:19

Vikingatida huvudbonder?

Vad finns det för huvudbonader som är dokumenterade för perioden från år 600 fram till 1000-talet, på ett ungefär? (Jag är inte bara intresserad av Skandinavien.)

Kvinnliga och manliga vill jag se! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-06-11 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bra fråga :D

Det finns ju en del varianter…. o vad som är historiskt eller inte är ju svårt att säga, men populärt är ju nålbundna toppmössor, nålbundna slätkulliga mössor, skinnmössor i tårtbitar mfl….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-06-12 02:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

hitta litet mera i mina gömmor.

detta är en stulad bild från nätet, som legat i arkivet i evigheter ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-06-12 12:39
#3

Såna mössor har nog alla sett, men är de som sagt korrekta? Vad finns det för källor till de olika modellerna? Jag är dålig på att hitta vikingatida källor överhuvudtaget, så därför frågar jag.

Men det är kul att se att det finns tjejer på marknader som har en rektangulär huvudduk offentligt, för det är precis det jag kommer ha i helgen! (Om jag inte hittar bättre tyg.) Jag har en rektangel av ett tunnt, beiget linne, som är det bästa jag kan åstadkomma utan att ta till min indiska bomull eller nåt siden. (Vilket känns helt fel för viking.) Skulle jag klippa rektangeln till en fyrkant så skulle den inte nå runt huvudet, så den får fortsätta vara rektangulär… Det innebär mer "slöja" bak i nacken, som på bilden ovan, men då täcker den allt Hår i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-12 13:38
#4

#3 mössan som mannen i den nedre bilden bär är en så kallad norse merchant cap/hat, och just den modellen finns det belägg för, men jag vet inte varifrån jag läst det…. om det är i sammanhang med oseberg eller någon annanstans….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-06-13 19:05
#5

Enligt Stora boken om Vikingarna av Richard Hall som jag har så bar kvinnorna (enligt fynd) mössor av coif stuk fast utan snören och hättor utan brätte, utöver detta bar de vanliga "hucklen" vad de nu menar med det vet jag inte. Vissa hättor man har hittat har varit gjorda av siden men då har de fynden hittats i högstatus gravar

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-13 19:15
#6

#5 är det den boken som är ganska så stor, nästan fyrkantig, vit framsida med bleka teckningar med linjer och färglagt i relativt bleka färger? sen är det samma typ av illustrationer i hela boken?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-06-13 19:34
#7

#6

nej… det beskrivningen känner jag inte igen…

http://www.bokus.com/b/9789185267941.html

det är denna jag har.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-13 19:41
#8

#7 ok jag trodde det var denna…. o den är väl att anse som ickevärdig källa. där finns massor med sakfel, och baserad på en del lösa antagande, men det är ändå en sån där bok som man borde ha i bokhyllan under humorsektionen ^^

den är gammal men är populär utomlands.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-06-13 19:45
#9

#8

hahah jag skulle nog aldrig köpa den du visa :P men den jag har är riktigt bra!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

moondancer
2009-06-14 13:29
#10

Här har vi en (vad jag tycker väldigt ful) huvudbonad hos en viking.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AutumnWicca
2009-06-14 14:25
#11

#10

hahaha, jag tror om man hade anpassat modellen till personens huvud hade man kunnat göra den riktigt snygg :) nu ser den bara förliten ut :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-15 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 Jag hade strukit den innan jag fodrade den, för att undvika att den ser så oanvänd ut. Såna där mössor gör sig bäst, tycker jag, om de är helt släta och sitter åt runt personens huvud lite mer.

Jag såg ut såhär på marknaden i helgen i alla fall. Det blev ett vanligt huckle med en rektangulär bit lintyg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-15 13:37
#13

#12 skitmysigt ju! du fick ordning på surrandet av trefoten OCH fick en garntorkare på köpet! bättre än så blir det ju knappast! och din dräkt blev verkligen jättetjusig! blir litet avis när man ser den :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-06-15 15:35
#14

Hittade i min bok "Forntida kvinnor" av Catharina Ingelman-Sundberg så har hon med en bild på en vikinga drottning iför Haklin och Dok (tror det heter så). Den går runt hela huvudet och under hakan och ligger ner på axlarna. Bilden är daterad 1000-tal

För övrigt en helt underbar bok om forntida kvinnor som jag varmt rekomenderar!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-15 15:56
#15

#13 Tack ska du ha! Glad Jag kom på när jag surrade trefoten att det behövdes ett ställ att hänga garnerna på också, och det fungerade jättebra sådär nära elden - det torkade mycket fortare än hemma i tvättstugan.

Angående huvudduken så höll den inte ihop håret på nåt snyggt sätt, men den höll håret ifrån att ramla ner i mitt ansikte så den fyllde en bra funktion ändå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: