Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 1836 ggr
LinaN
2009-06-19 01:43

Packningar

Hur brukar det se ut när ni ska åka iväg på marknader eller evenemang som varar 3 dagar? Vad har ni i era packningar?

Vad är nödvändigt? Vad är fullständigt onödigt men som ni ändå envisas med att släpa med?

Reser ni i era kläder eller byter ni om på plats?

Anledningen till att jag frågar är att vi precis börjat plcoka fram och sortera ut vad vi ska ha med oss till foteviken nästa vecka och helt plötsligt så försvann hela vardagsrummet :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-06-20 14:13
#1

Jag (vi, då min sambo och jag har gemensam packning) packar och fixar några dagar innan. Bara för att se till att allting är med.

Packningen innehåller vanligen: Tält, tältsängar, inredning, sovsäckar och kuddar (som vi alltid får låna av svärföräldrarna eftersom vi alltid glömmer våra egna hemma). Nescesär med vanligt innehåll. Handdukar. Ficklampor (nytt för i år), filt att ha i sovsäcken, ätdon (inklusive kanna och två uppsättningar muggar, vilket är onödigt eftersom vi i alla fall bara använder en var och kannan ligger oanvänd), sjukvårdspåse (har visat sig vara nödvändig), Medeltidskläder (och alltid några för många som en mantel man aldrig använder eller en extra klänning). Kläder att sova i (inkl mössa, halsduk och vantar). Skor av varierande slag. Hmmm… det känns som om listan borde vara längre, men det är den nog inte.

Vi åker i vanliga kläder och byter om på plats. Det är mycket lättare att rodda upp ett tält i moderna kläder än i medeltidskläder. När vi åker hem åker vi däremot i medeltidskläderna, det är onödigt att duscha och byta om till moderna kläder bara för att bli svettig igen av nedroddningen.

Känner igen det där att vardagsrummet försvinner, samtidigt som halva lägenheten verkar hamna i packningen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-06-20 15:31
#2

#1 jag organiserade litet, lade sängkläder i en hög, matdom i en osv och det är förvånansvärt litet ÄNSÅLÄNGE. Men min fotölj syns inte längre under alla kläder. Men det är fortfarande en hel del som ska plockas fram och organiseras. Illrarnas bur är nere i källaren. Så vi har ju koll på var allt är, frågan är bara om man får in allt i bilen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
2009-06-21 16:35
#3

Jag måste säga att jag är lite orolig för hur jag ska få ner allt till Foteviken i år… Jag och min pojkvän har varsitt saxiskt tält, varav båda ska med pga kompisar som ska låna det ena så att vi sover ensamma i det andra… Sedan så har vi självupplblåsbara liggunderlag, tre renfällar var, några filtar, varsin inlajvsovsäck med duntäcke och annat i, kudde och filtar. Sedan har han i och för sig en älgfäll och jag en fårfäll också.. och sedan är det kläder.. han är ju pretto så han tar nog med sig nya prettokläder för varje dag… och jag tar nog också lite olika ombyte, samt två mantlar(en som är knälång och går att gå i, och en som är hellång som är mycket varm och skön eftersom jag lätt fryser). sedan ska man ha ätdon, egna grytor, lite extra ved (eftersom veden på foteviken är dålig att få eld på), lite mat och dricka, lyktor, extra ljus, sjukvårdsväska, specialbyggd kylväska/kista (som kommer hålla maten nerkyld/fryst i några dagar). Eventuellt en av pojkvännens kistor… och kanske hans stora ryggkorg..Samt extrakläder och uttrustning till folk som inte har allt själv…. Hmm.. handdukar, nessessär, "inlajv" badkläder… saker att sälja… sysaker… spel… och annat som är "bra att ha".

Jag kanske borde nämna att jag bara har en Mazda 323F -91 att frakta det här i.. utan takräcke… Det här lär bli intressant…

Ahnna
2009-06-21 18:27
#4

Jag har rätt mycket grejer, även när jag inte ska sälja nåt.

  • Paviljongduk + 5 stolpar + spik, linor och slägghammare.
  • Transportabel träsäng med ribbotten.
  • Presenning, ryamattor och en impregnerat tjock matta.
  • Kläder, förstås.
  • Klaffbord.
  • Dukar, överkast, filtar och sängkläder.
  • Madrass.
  • Väska med småpryttlar, schampo och tandborste m.m.
  • Plastlåda med ätdon, tändstickor, ljus, sömnadsprojekt, bok att läsa, nål och tråd, bälte m. väskor och kniv, samt allt annat som behövs.
  • Hundarna, oftast. (Hundmat och matskålar.)
  • Saker att äta och dricka.
  • Gryta, stekpanna och annat för matlagning.
  • Eventuella saker att sälja, vilket brukar ta upp 3-4 plastlådor "modell större" och ett par kartonger.
  • Häst, hästsaker, rustning och vapen om det är tornerspel.

Mycket grejer blir det! Ska inte hästen med så får jag plats med allt i min KIA Sportage -95, men det är knappt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-21 19:58
#5

#3 bra att veta det där om veden!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
2009-06-21 20:02
#6

#4, menar du att du inte har en ihopvikbar häst?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
AutumnWicca
2009-06-21 20:09
#7

Jag känner igen det där med att ha hela vardagsrummet med prylar. Jag är lite av ett planerings-freak så här hemma gör jag lista/listor på allt som ska packas och eventuellt inhandlas innan vi åker iväg. Sedan bockas allt av efter inhandling och sedan efte packning…

Ska tillägga att jag gör min sambo galen med alla mina listor och dylikt Oskyldig

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-21 20:25
#8

#7 här är en till med listor :D Jag gör listor för att göra listor ^^ har det efter min mamma.

Salugrejorna:

  • Salubord, benbockar/bordsskiva
  • Saluting, 2 lådor änsålänge
  • Filt/duk o diverse till salubordet + vaxduk att ha under duken för att skydda trät mot ev nederbörd då jag inte vet hur laseringen tagit ännu.
  • Korgar, skålar mm att förvara saker i på bordet

Husgeråd både in och off:

  • Gryta + trefot + stekjärn

  • Matdon, bara en uppsättning då gubben o jag äter från samma + tillbringare

  • uppblåsbar madrass + lakan + kuddar + pump

  • plasttält till plastcampingen

  • 2 militärfiltar + diverse filtar, plädar och fällar

  • Tandborstar, tandkräm, hårborste, handdukar, en extra rulle toapapper, allergimediciner, huvudvärkstabletter mm

Kläder mm:

  • 3 mantlar, min egen, sambons o en som ska lånas ut
  • 3 linneklänningar, en egen 2 att låna ut
  • gubbens kläder, kjortel, tunika, linne+ ylle byxor, strumpor och skor
  • mina kläder, underklänning, klänning, hängsleklänning x 2 pärlgehäng och annat, skor osv
  • Bältesväskor och bälten mm.

Illrarnas pryttlar:

  • MarknadsBur + lekhage + buntband + avbitartång

  • Burinredning + mat och vattenskål + toalett och badlåda

  • Mat, godis

  • toapellets

  • Transportbur + selar och koppel

Måste fixa innan onsdag:

  • Skärbräda och lämpliga knivar
  • Låsbar dörr till illrarnas marknadsbur
  • Pallar eller dylikt att sitta på

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
2009-06-22 00:00
#9

#7 Jag har också en massa listor på alla saker som ska med.. Men så glömmer jag sällan viktiga saker… Min taktik är att först lasta in allt vad jag tror jag behöver i vardagsrummet, och sedan packa ner och packa ihop.. Allt som är färdigpackat läggs sedan på en särskild plats BORTA från de andra sakerna.. och när allt är färdigpackat, är det allt i den högen som ska med. Men även då prickas packningen av ;)

AutumnWicca
2009-06-22 00:16
#10

#8 och 9

Skönt att höra att det inte bara är jag som gör massa listor och prickar av allt gärna duble eller tre dubbla gånger Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[trollduva]
2009-06-22 00:22
#11

Jag har med mig:

  • kläder
  • sovsäk
  • kudde,kan inte sova utan
  • fårfällar
  • yllefiltar
  • luftmadras
  • mat och dricka
  • talrikar,bestik,glass
  • tvål/shampoo/handuk om jag ska vara borta länge
  • lampa/lampolja
  • pannlampa,har jag börjat ha med mig nu
  • vapen
  • stol
  • kammeran
  • nål och tråd om något skulle gå sönder
  • häst,hästens saker
  • spannar
  • tält behöver jag inte ta med,skånska björnens tält är så pass stort så alla får plats i det
Upp till toppen
Annons: