Annons:
Etiketttornerspel
Läst 4365 ggr
cujo99
2009-06-07 22:19

Tränat tornerspel

Idag har jag tränat tornerspel så jag kan vara med och strida på vår fest. Troligen blir vi fyra. Då kan vi vara två små lag. Det var himla kul. Jag hade provat lite en gång tidigare men idag provade jag fler grenar. Snacka om att man har en allround häst. Han var inte rädd förr lans eller spjut så det är väl bara att träna någon gång till festen. Måste väl träna skarpt med kläder och allt så det inte blir en chock när vi skall uppträda. HAr fått långat utrustning till hästen och hjälm hade någon på brorsans jobb gjort i brist på annat så den lånar jag. Skall fixa en lans och spjut sen redo. Tänkte om någon har tipps på material till lans. Den jag lånade är ju så himla tugn så min handled håller på att ge vika.

Annons:
Anthka
2009-06-08 00:23
#1

Vad är lansen du lånat i för material? (och de flesta ordentliga lansar är ganska tunga i sig Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-06-08 00:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om handleden är på väg att ge vika så linda den, och sen får du styrketräna handleden litet. Det gör du genom att köpa en lagom hård/mjuk gummiboll.

När du kramar gummibollen med handen ska den iaf minskas i storlek med 25% och ge ett motstånd. Sen sitter du när du tittar på tv eller inte gör något vettigt så kramar du bollen medan du håller handleden rak, dvs böj den inte.

Gör inte såhär…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-06-08 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Inte såhär heller… För det stärker inte på rätt ställen och du får lätt ont i handleden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-06-08 00:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Utan såhär, handleden ska vara rak, precis som när du rider. Detta är ett utmärkt sätt att träna upp att rida med handlederna raka.

Man kramar bollen antingen många gånger snabbt, eller några gånger långsamt. vila emellan. repetera i det mönster du känner är bekvämt. Viktigt är att ha en boll som ger vika men inte för mycket och inte förlitet. Som min gröna boll i exemplet är helt värdelös för denna övningen, den är alldeles för stum.

Men linda handleden också när du ska rida tornerspel så får du lite extra stöd som sagt.

Lycka till!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-06-08 07:37
#5

Trä är väl ett bra material till att börja med, men däremot kan du sätta någon form av tyngder i bak på lansen så den inte blir framtung, då "känns" den lättare eftersom den blir lättare att hantera.

cujo99
2009-06-08 12:38
#6

Den jag lånat var i trä 32mm med tyngd i bak för att väga upp den. När man tränar så gör man väl fler gånger än när man skall visa upp sig så då kanske det inte kommer att kännas lika jobbigt. Men funderar på om det går att använda rundstav 28mm. Jag har ju inte tänkt köra man mot man så det borde väl hålla?

Annons:
Anthka
2009-06-08 12:52
#7

#6 då är det en "standard" alltså. De är sådär tunga. Jag skulle inte rekomendera 28mm, de går av ganska lätt. Våra trävaisters är i den storleken och vi har slagit av de (vid nybörjar fäktning).

Man mot man bör man INTE köra med fasta lansar!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-06-08 13:17
#8

#6 Rundstav som är 28 mm går av för lätt, så satsa på 32 mm eller tjockare. Tyngden i bak ska vara så pass stor och tung så att lansen balanseras rätt i din hand när du rider. Längden från din hand till spetsen ska vara 2 meter. Framför din hand ska det sitta en kon och den ska sitta fast i pinnen, annars flyttar den sig när du träffar ditt mål.

Om du har tränat med Nordic Knights Gävle-riddare så har en av dem en lans där konen inte är fastnitad i pinnen och därför är hans handfäste lindat flera centimeter bakom konen. Det ger en instabil lansföring om man inte är väldigt stark. (Riddaren själv trivs bättre så, men det är inget att rekommendera för en nybörjare som har mindre styrka i lansarmen.) Sätter man sin hand direkt bakom hans kon så finns det risk att den flyttar sig när man rider an mot ett mål och då kan man skada sig rätt rejält. Använd därför bara lansar med koner som sitter fast. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cujo99
2009-06-08 13:31
#9

Jag tränade med en med fast kon. JAg får väl träna upp armen då.

Ahnna
2009-06-08 13:37
#10

#9 Vems var lansen? Om den tillhör en karl så är problemet att han troligen är mycket starkare än du och därför har en tyngre järnvikt i bak.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cujo99
2009-06-08 16:43
#11

#10 Det var Mickes.

Ahnna
2009-06-08 20:16
#12

#11 Han är ju rätt kraftig, så det är inte så konstigt om du tycker att hans lans är tung.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-06-08 21:23
#13

#12 om jag inte minns på tok fel, och om han inte har bytt lans sedan rosers förra året, så var den lansen den som nästan (med undantag för din) var lättast….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
cujo99
2009-06-09 00:44
#14

Jag får gå på rådet från #2 träna min arm. Jag är ju lite överrörlig så det blir kanske bättre med stöd.

Några tipps på spjutspetsen? Min bror skall smida en sådan så jag är tacksam för råd hur den skall vara gjord.

LinaN
2009-06-09 01:47
#15

Har du svaga/överrörliga handleder så är det inte mkt mer än att staga upp och träna upp som gäller…. tyvärr ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-06-09 13:19
#16

#13 Jag har inte jämfört dem, så det vet jag inte.

#14 Är han smed? I så fall borde han veta hur den ska göras, men huvudsaken är att han inte bara tar en bit plåt och slipar till, utan att han verkligen varmsmider den från en järnklump. Då vet du att den håller i en evighet, medan slipade bitar går av hippt som happt. (Och kan orsaka skada på alla inblandade.) Den här modellen är bra, tidsenlig och hyfsat lätt att göra: http://www.albion-swords.com/articles/images/geek/silver-spearhead-1.jpg

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cujo99
2009-06-09 13:56
#17

Han är inte smed men han kan smida. Fattar inte hur jag fäster den på träpinnen. Mickes är ju bara en vasst rundjärn. Jag skall ju bara använda mina grejer till festen. Jag kommer nog aldrig få tillfället att bruka mina vapen mer. Men om man gör som din bild trär man då hylsan över en spetsad rundstav?

Ahnna
2009-06-09 14:17
#18

#17 Aha! Mickes är en pik, inte ett spjut. Hans spets är också smidd från en klump, för hållbarhetens skull. Men ska du bara använda spjutet en enstaka gång så kan du lika gärna använda en spik som du slipar bort huvudet på.

Om man gör en spjutspets liknande den som är på bilden så värmer man på den på en spetsad rundstav och slår fast den med en genomgående järnnit. När metallen svalnar så smiter den åt runt träet och sen sitter den tills niten går av eller grisar flyger, typ. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-09 15:23
#19

#18 when pigs fly *giggle*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: