Annons:
Etikettallmänt
Läst 3901 ggr
Sigrun
5/27/09, 4:00 PM

Vikingabrölopp om 3 år!

Jag skall gifta mig om 3 år och jag skulle vara jätte tacksam om jag fick lite tips och ideer på vart man kan köpa spännbucklor, kammar i ben, dryckeshorn som är behandlade och färdiga att dricka osv, enda haken är att det inte skall vara alltför dyrt.

Jag undrar även om händelsevis man kan köpa dessa grejer på Birka eftersom jag skall dit nu i sommar.

Samt en lite konstig fråga: hur lång tid tar det att grilla en hel gris och tips på bra kryddor, samt vart man köper en hel gris?

Är det någon här som har ett bra recept på bröd som fanns på den tiden?

Skulle även vilja ha tips på hur man kan inreda lokalen eller alternativt hitta en vikingagård/byggd som inte är alltför dyr att hyra.

Det är de frågorna jag kommer på att jag skulle vilja ha

svar på just nu.

Jag är inte helt säker på att jag postat i rätt forum nu, så flytta gärna om den till rätt forum i så fall.

Annons:
[incendium]
5/27/09, 6:28 PM
#1

Hejsan

Jag kan ju göra ett litet försök till att börja med. Jag rekommenderar till att börja med att du besöker Fotevikens vikingamarknad om du inte redan har varit där, både för råd och inspiration. Den inhyser ett stort antal mycket kunniga och välvilliga vikingafanatiker.

Spännbucklor kan du få tag på hos bland annat vikingkristall (finns webbshop) som har en gjuten modell i flera olika storlekar samt material, det går även ganska bra att beställa från quietpress (finns webbshop) men de har en tendens att vara onödigt otympliga och tunga. De trevligaste får man från Ioan (finns bilder på hans hemsida, galna mängder av replikor!) eller Olben (tror han med borde ha en hemsida men minns inte adressen) men de kostar därefter. Alla utom Quietpress bevistar för övrigt fotevikens vikingamarknad.

Dryckeshorn blir nog billigast att göra i ordning själv :P Det finns mängder av ställen som säljer dem, frågan är mer vad du ska ha den/de till, dvs hur många behövs? Kammar i ben finns även det lite här och var på marknaderna.

Omfattningen av varor på birka vet jag inget om, vet inte heller vad som finns med på deras marknad, men generellt sett bilr det troligtvis ganska dyrt där jämfört med de priser man kan få från hantverkare från de närmaste länderna söderut som besöker de lite mer sydliga marknaderna.

Gris vet jag inte hur lång tid det tar, återigen rekommenderar jag att höra med foteviken, de grillar grisar till fest flera gånger per år.

Brödrecept: mjöl + vatten + några dagars jästid + övriga roliga ingredienser ;) Surdegsbröd är mumsigt!

De enklaste varianterna är stekbröd, dvs bröd du steker direkt, kan innehålla lite allt möjligt.

Lokaler finns det mängder av, frågan är mest bara vilka som är närmas dig. Vart ungefär ska det hållas? Ösmo, Ale, Foteviken är bara några eventuella alternativ.

Angående postning, nordisk vikingatid ingår i tidsperioden för europeisk medeltid.

Sigrun
5/27/09, 7:16 PM
#2

Jo jag är från Stockholm, vet inte riktigt vart Foteviken är om jag skall vara ärlig och som jag förstått det har det redan varit?!

Men såg även att det skulle vara något nu i Tyresö om jag inte har fel så kan ju kanske kolla in där och höra mig för.

Eftersom jag är ifrån Stockholm bör det inte vara alltför långtifrån tyvärr men en övernattning kan var ok dock men tänker även på gästerna och min egen dotter tex, men sånt går nog alltid att ordna, jag är ju lite väl tidigt ute med men är ju alltid bra att vara förberedd! :)

Anthka
5/27/09, 7:24 PM
#3

#2, tyresö var dessvärre förra helgen. Men å andra sidan var det inte många vikingatida saker alls, bara två tjejer som sålde garn, nålbundna saker och benkammar. Resten var medeltida (då det var en medeltidsmarknad)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
5/27/09, 7:41 PM
#4

foteviken ligger utanför malmö

Sigrun
5/27/09, 8:35 PM
#5

Ok då är nog Foteviken lite väl långt bort, spec som att jag inte har bil och inte alltför pengar för tillfället..

[incendium]
5/27/09, 11:45 PM
#6

#5 Stallarholmens vikingamarknad kan vara en bra plats då för att skaffa kontakter och råd. Men var det först om tre år som bröllopet skulle vara så kanske nästa år, eller året efter det. Fotevikens marknad är en marknad som folk åker till från hela europa (runt 600 vikingar) och något som jag rekommenderar dig ändå, förr eller senare i alla fall :) Marknaden är för övrigt helgen efter midsommar.

Men som sagt, åk till stallarholmens marknad så kan du nog hitta en hög saker där. 4-5 juli http://www.stallarholmensvikingar.se/

Annons:
[incendium]
5/28/09, 12:04 AM
#7

Förresten då är den närmsta järnåldersgården jag känner till vid Ösmo (lite norr om nynäshamn). Det finns dock fler i området men minns inte vad de heter eller vart de ligger.

Sigrun
5/28/09, 2:03 PM
#8

#6 Tack så jättemycket för tipsen!

Jo jag är ju väldigt tidigt ute, mest för att jag såg på ritningarna för kläderna att det kan ta sin lilla tid så bäst att börja nu tror jag, och spännbucklor verkar rätt knepigt med..

Men grisen väntar jag ju med tills det inte är så lång tid kvar om man säger så annars blir det ju ofräscht och så stor frys har jag inte direkt, sen är det väl bäst med färskvara så att säga och ingen djupfryst gris när man grillar hehe :)

Alltid bra att vara förbered ;)

Jo kom på en liten fråga: Skall man ha både särk, kjortel och hängselkjol för att det skall bli korrekt eller kan man skippa tex särken?

Ahnna
5/28/09, 2:14 PM
#9

Gunnes Gård i Upplands Väsby och Vikingabyn Storholmen i Norrtälje är båda väldigt gedigna och "äkta". Vet inte om Gunnes har några festlokaler, men Storholmen har ett långhus med inomhus-scen och en stor utomhus-scen som lämpar sig bra för allehanda evenemang. Pris för att hyra vet jag inte, men googla på Storholmen så hittar du det säkert.

Det finns även en vikingagård utanför Knivsta/Rosersberg som har fokus på turridning med islandshästar, men som har byggt upp en "festgård" med både inomhus- och utomhusmöjligheter med vikingatema. Jag kan luska rätt på kontaktinfo om du är intresserad.

Gnejrons ska ha en vikingamarknad i Sundsvall i mitten på juni, dit jag själv ska åka så om du kan ta dig till Tierp så kan du åka resten av vägen med mig. Det finns plats i min paviljong för övernattning. Flört

För att klädseln ska vara korrekt så bör man inte skippa underplaggen, men visst kan man. Hängselkjolen är inget måste heller utan det finns andra vikingatida kläder att ha som alternativ.

Birka har en del hantverk men de är dyra. Dock rekommenderar jag att du besöker muséet där för inspiration! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sigrun
5/28/09, 2:49 PM
#10

#9

Ok tack för tipsen, skulle gärna vilja ha kontaktinfo/adress till Gunnes Gård samt till vikingagården utanför Knivsta/Rosersberg, skulle va himmla mysigt med den sista eftersom det finns Islandshästar där!

Har ridit på Islandshästar tidigare och de är ju så härliga, är allergisk men Islandshästar går bra för mig, men höet är ju ett problem.

Ahnna
5/28/09, 3:09 PM
#11

#10 http://www.gunnesfelag.se/ är en adress till Gunnes Felag som har aktiviteter på Gunnes Gård. Bland annat vikingamarknad 5-6 september.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
5/28/09, 3:12 PM
#12

http://www.storholmen.org/web/page/8?cNode=1 är en direktlänk till Storholmens gillesida med info om bröllop och annat man kan göra där.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
5/28/09, 3:24 PM
#13

Stället utanför Rimbo KAN ha varit Mälhamra Gård, (Hala's Islandahästar AB) som nås på 073-268 97 89. Ring och fråga om de har vikingatema, för är det rätt ställe så är det riktigt fint. Och som sagt, hästar.

Det är så irriterande, jag vet hur man kör till det där stället, men minns inte för mitt liv vad det hette…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
5/29/09, 2:40 AM
#14

om du ska skippa något plagg så skippa isåfall klänningen o behåll särken och hängsleklänningen… det kan bli väldans varmt annars…. märkte själv det nu när jag var i ale…. med linnesärk, yllekklänning och yllehängsleklännin och litet sol så håller man på att krokna rätt bra….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sigrun
6/1/09, 11:40 AM
#15

#14

Ok, men är det HK om man har gjort hängselklänningen i ylle läste nånstans att det var ovanligt, men kommer inte ihåg just vart jag läste det.

Tänkte nästan göra plaggen i linne och sedan kan man ju ha någon form av kappa i ylle som man sedan kan ta på sig över om det är lite kyligt fram mot kvällen.

Ahnna
6/1/09, 12:13 PM
#16

#15 Yllekläder bör väl ha varit vanligare än t.ex. lin och hampa…? *fundersam*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/1/09, 12:23 PM
#17

#15 jag har min hängsleklänning i ylle. Varmt ja, skönt på kvällen oh ja!

Man ser hängsleklänningar i både lin och ylle o blandmaterial på marknaderna så det är upp till var o en vad man trivs bäst med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sigrun
7/4/09, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Var till Stallarholmenb idag undrar nu om det inte var dig jag handlade av LinaN, jag köpte endel benpärlor av digi så fall och så pratade vi lite om Birka samt att jag frågade efter ett Frej smycke så frågade jag nog om spännbucklor med om nu inte minnet sviker..

Gick iallafall åt liteee väl mycket pengar på marknaden idag hehe, men var väldigt kul och fick ju en hel del fin fina saker med mig hem.

Föresten hur fäster man bäst smycken mellan spännbucklorna?

Mina bucklor ser ut som dem på bilden.

LinaN
7/5/09, 12:28 AM
#19

#18 Det var garanterat inte jag! :) Jag har legat i sjön gravlången mer eller mindre halva dagen ^^ så det måste ha varit nån annan! :D

Men för att fästa pärlgehäng o liknande så har jag gjort så att jag köpt en pärlavdelare på panduro, en liten mojj man hittar bland silvergrejorna bland pärlor o annat sånt. Sen har jag fäst mina pärlband i dessa, sen är det till att mäta o grejja tills man får rätt på det hela.

När jag fäster mina bucklor så fäster jag dem så att nålen pekar uppåt. Det gör att pärlgehänget hänger bättre på plats och man slipper jaga dem när man ska fästa dem till plagget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sigrun
7/5/09, 1:21 AM
#20

#19

Ok jätte bra tips! Får ta och inhandla detta nästa gång man besöker Panduro, vilken typ av tråd är bäst?

Fick med en läderrem men den är för grov/bred för att få igenom den i hålen på mina bensmycken så det vart ju lite problematiskt jag som ville börja fixa smyckena redan nu…

Vart så ivrig :P är jätte nöjd med bucklorna i alla fall..

Annons:
LinaN
7/5/09, 1:34 AM
#21

#20 jag använder dubbel vaxad lintråd. det går igenom hålen på de flesta envisa glaspärlorna :D det håller bra och är HK så det behöver man inte oroa sig för.

läderremmar upplever jag att de lätt kan bli för klumpiga.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

tovetuva
9/4/09, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hej, jag kan verkligen rekomendera dig att ta en titt på Vikingaskeppet Sigrid Storråda som seglar i Vänern och går att chartra just för bröllop, skeppet har en egen vigselförättare och allt!

MegN
9/4/09, 11:41 PM
#23

Och vad gäller helgrillad gris kan jag tipsa om en granne till mig, Forneby Kött, som säljer grisar. Han har även planer på att börja med olika typer av catering, bland annat då helstekt gris/lamm. Och eftersom du inte tänker gifta dig förrän om något år så har han säkert full gång på den verksamheten då! Själv funderar jag på att dra ihop alla mina vänner till en stor fest och grilla en hel gris och/eller ett lamm. Eftersom det inte blev någon 40-årsfest, och jag inte orkar vänta ända till 50…

Ahnna
9/6/09, 11:54 AM
#24

#23 Låter jättekul! Fest på Årsjögård, kanske? Cool Jag kan snacka med chiefen, så att du med säkerhet får sova i långhuset i så fall. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sigrun
9/6/09, 9:49 PM
#25

vart ligger Årsjögård??

Anthka
9/6/09, 9:53 PM
#26

#25 en bit utanför Gävle: http://www.arsundaviking.se/

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: