Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3936 ggr
AutumnWicca
2009-06-11 15:54

Syvax

Jag behöver beställa syvax och har kikat på Handelsgillets vax. Någon som har erfarenhet av deras vax eller har tips på någon annan stan man kan köpa bra vax?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-06-11 17:31
#1

vax kan du köpa i princip varsom helst där de säljer det. den lokala skoaffären kan ha, lokala sadelmakaren, slöjddetaljer mfl.

Du kan även pilla i öronen med bra resultat :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-06-11 17:33
#2

Jag har inte använt handelsigillets syvax till sömnad, men det är mjukt och jag tror att det fungerar bra till just det. Däremot fungerade det inte till det jag ville använda det till (vaxa kanterna på bältet, det var för mjukt för det)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-06-11 17:44
#3

#2 apropå det, varför vaxar man läderkanter?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-06-11 17:50
#4

#3 för att fukt inte ska tränga ner in i lädret via den "köttiga" kanten

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-06-11 17:55
#5

#2

Okej! Då ska jag nog faktiskt ta och beställa deras vax. Annat vax jag köpt har smulat så mycket när jag använt det så låter ju som deras är lite mer vad jag söker.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-11 18:00
#6

#4 betyder det att man ska göra det på baksidan av skärpet också och inte bara kanterna?

sorry att jag kapar din tråd litet här ^^ men nicke nyfiken är i full gång :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-06-11 18:02
#7

#6 det var en mycket bra fråga. Tyvärr har jag inte ett bra svar, den lädersömmare jag lärde mig att sy bälte av sydde fast ett tunnt skinn på baksidan av bältet, på så sätt blev det ingen köttsida där utan enbart runt kanterna.

Kanske någon annan här vet det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-06-11 18:35
#8

#6 Det finns egentligen ingen direkt anledning att impregnera lädret på alla sidor, eftersom det dels är garvat och därmed är tåligt mot fukt och röta och dels så behöver huden andas. Så någon sida är bra om man låter vara som den är. (Det finns risk att man stänger in fukt i huden om man impregnerar hela när den inte är 100% torr.) Narvsvärta eller tjära ger ett mer syregenomsläppligt skydd mot fuktfläckar, även om narvsvärtan inte ger ett riktigt lika bra skydd. (Det beror lite på vilken sort man använder också.)

Ska man inte bada med lädret så behöver det inte vara helt impregnerat på alla sidor, så det som kanske framförallt behöver vaxas i sömmarna är skodon som ju utsätts för väta på ett annat sätt än bälten och dylikt. Jag använder Ekol-olja på mina medeltida lädersaker emellanåt, eftersom det gör lädret smidigt och lätthanterat, samt att det ger naturfärgat läder en vacker färg. Framförallt om jag har blött ner lädret av någon anledning under tillverkningsprocessen (väskor, bälten, huvudbonader, whatever) så kan det behöva en extra återfuktning innan det hamnar på försäljningsbordet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-06-11 18:38
#9

#8 blöter du ner alla bälten eller bara de som ska användas som moderna?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-06-11 18:41
#10

#9 Jag blöter bara ner läder som behöver formas om eller som ska få lite läderplastik på sig. Eftersom mitt vatten kommer ur en egen brunn och inte alltid är så kristallklart som jag skulle vilja, så kan läder som har varit blött se mörkare ut än läder som inte har varit blött, så då är det extra viktigt att återfukta hela väskan/bältet/vad-det-nu-är så att den får samma färg över hela.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-11 19:20
#11

Ahh ok :)

men tänkte på det, mitt bälte som jag köpte för ett tag sedan är väldigt köttigt på köttsidan finns det nått sätt att göra det mindre "luddigt"/köttigt? liksom litet mer slätt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-06-11 19:24
#12

#11 Nej, använd det så mycket som möjligt, bara. (Så det slits lite.) Vet inte hur lädret ser ut i övrigt, men ofta är 2-klasshudar och 3-klasshudar mer luddiga på köttsidan än prima kvalitets-hudar. Ställen på djuret där huden är tunn (under magen, ljumskarna, bakom frambenen och så vidare) kan också vara mer luddiga, eftersom garveriet inte vill skrapa för mycket just där. (Risk att det går hål.) Du kan ju ta en brytbladskniv och skrapa lite försiktigt, men det är egentligen onödigt och du riskerar bara att sköra sönder bältet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-02 18:39
#13

Hur blev det Jenny? Blev du nöjd med vaxet eller rann beställningen ut i sanden? Ska köpa vax själv nu och funderar på om det är värt pengarna, tycker klumpen ser väldigt liten ut på bild… men finns ju inget att jämföra med heller.

och som det är just nu så har jag inte tillräckligt mkt att beställa från slöjddetaljer för att komma upp i deras summa där de faktiskt skickar saker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-12-02 18:43
#14

Jag beställde vax från Handelsgillet och det håller länge, man behöver inte vaxa dem så mycket så för mig går det inte åt en massa.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-12-02 18:46
#15

Så är det att ta i att beställa 2 klumpar? tycker att bättre o beställa så man har än att plötsligt vara utan ;)

minns du vad frakten gick på?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-12-02 20:22
#16

Jag har beställt två bitar jag med. Kommer inte ihåg frakten.. men jag beställde visserligen mera saker på samma gång som var större än bitarna..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[incendium]
2009-12-03 21:35
#17

Jag brukar köpa mitt från beck och rep i visby, eller plocka från ljusstaken när man är ute på något event och vaxet ligger hemma.

Gudris
2009-12-06 12:56
#18

Jag använder bivax från min far när jag syr, både till tyg och kläder. Han är biodlare och en vaxkaka räcker en evighet för mig men är ingen förlust för honom. Nu vet jag inte vad ni brukar betala för vaxet, men jag skulle gissa att biodlare har sjukt mkt billigare vax iom att de handhar så stora mängder. Glad

Ahnna
2009-12-06 19:40
#19

#18 Det tror jag också! Kruxet är bara att hitta en lokal biodlare… Min ena granne hade bin fram tills för några få år sen, när hennes son visade sig vara allergisk. Typiskt! Tungan ute

Jag hade gärna haft bin själv, för att få vax och honung, men jag får så smärtande bölder när jag blir stucken så det går bara inte. Jag har i och för sig hört talas om honungsbin som inte sticks, men jag vet inte om såna trivs i svenskt klimat eller var man hittar dem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2009-12-06 21:39
#20

#19 Jobbigt! Har du testat att kolla genom biodlarnas riksförening för att se vilka som finns i ditt närområde? Kan vara en idé Glad

Jag önskar jag var som min far, han har blivit stucken så många gånger att han blivit imun, han svullnar aldrig… Däremot är han känslig mot getingstick… Bin blir aggresivare om man har fel drottning till dem, pappas första bisamhällen (innan jag föddes som tur var) var superaggressiva pga just det, JaktAttackSpaning-bin… Men med tiden har han lärt sig hur man får snälla bin, det är klart att de sticker om man retar dem iofs…

Annons:
Ahnna
2009-12-06 22:20
#21

#20 Nej, så insatt är jag inte.

Min största oro kring att ha egna bin är att jag vill kunna syssla med min trädgård, stallet och djuren utan att oroa mig för att bli stucken hela tiden. Jag besökte ett stall en gång där de hade bikupor en bit utanför och hela stallet surrade! Min kompis fick dessutom in ett STORT bi under tröjan i samma minut som vi klev in, men klarade sig från att bli stucken på nåt mirakulöst sätt. Så vill jag inte ha det hemma, jag vill kunna rycka tag i ett ogräs och dra upp det utan handskar utan att behöva vara rädd för att det ska sitta ett bi där. (Det räcker med de humlor och getingar som finns här!)

Så det skulle nog inte gå att ha bin för mig, om de inte vore extremt beskedliga! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2009-12-06 22:43
#22

#21 Hehe, kan vara värt ett försök om du behöver lite större mängder vax nån gång :)

Det brukar inte vara några större problem hemma i trädgården, bina är upptagna med blommor och sånt. Oftast iaf, när pappa bråkar med dem, hämtar in honung och så, kan de vara lite illskna förståss Tungan ute

Meli
2010-01-26 21:26
#23

Behöver syvax, då jag äntligen fått tag i lintråd.^^ 

Har redan bivax hemma, så jag undrar om det är nån som vet hur man blandar sitt eget syvax, samt hur mjukt bör det vara när det är klart.  Har testat lite, men det är ju bättre att fråga folk som vet hur riktigt syvax bör vara.Flört

Ahnna
2010-01-26 21:51
#24

#23 Det behöver bara vara så mjukt att du kan dra tråden över vaxet och få vax på tråden. Det vill säga, det behöver inte vara särskilt mjukt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2010-01-27 13:52
#25

#23 du kan ju alltid smälta vaxet och hälla det i små formar då är det lättanterligt när man syr tycker jag. Kan vara så små formar som knäckformar om man vill, eller så gör man större kakor som man kan skära i mindre behändiga bitar.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Schannalle
2010-01-27 19:54
#26

Jag använder rent bivax när jag syr, det är ju det som "syvax" innehåller, så du behöver inte köpa syvax om du redan har bivax. Däremot så kan du värma vaxbiten lite mellan händerna innan du drar tråden igenom vaxet.

Meli
2010-01-27 22:11
#27

#24, #25, #26 Ah ok tack.Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: