Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2373 ggr
AutumnWicca
5/29/09, 1:00 PM

kilar i överklänningar

Hur HK är det att ha en överklänning i en färg och kilarna i den i en annan färg? Jag tycker man får höra så olika och jag har planer på att göra min nästa uppsättning kläder mer HK än tidigare.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
5/29/09, 1:17 PM
#1

Ska du vara über HK så är det inte alls bra.

Men läs igenom den här tråden: http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=587
Där har man stött och blött ämnet till atomer

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/29/09, 1:25 PM
#2

#1

Tack så mycket var en intressant diskussion. Jag tror jag har kvar mina klänningar med kilar i annan färg (dessutom är de i linne och inte ylle för att jag använt dem på sommaren) så det är ju fel redan i materialet :D

Men jag är äldre och klokare nu ;)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
5/29/09, 1:30 PM
#3

#2 Jag har också en såndär. Den allra allra första jag sydde. I linne, med fuskärmar, långa spetar på "överklänningens" ärmar, spetsig krenelering kring nederkanten och två smala kilar i gräsligt avvikande färg… Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/29/09, 2:08 PM
#4

#3 hehehe låter underbart som första försökt till medeltidskläder :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

PogoPedagog
5/30/09, 6:54 PM
#5

hmm..jg har precis sytt en klänning med kilar i en färg som är en nyans mörkare än resten av klänningen. Anledningen är att jag hittade ett väldigt vacker tyg som bara räckte till delar av en klänning och kompleterade med det nämsate jag hittade, liknande saker måste ju ha hänt även på medeltiden så jag tänker inte skämmas:)

AutumnWicca
5/30/09, 9:12 PM
#6

#5

Nej, jag menade absolut inte att man ska skämmas över det! Jag har minst 2 klänningar som är gjorda så.:)

Personligen tycker jag om det, men mina nya uppsättning kläder har jag bestämt ska vara mer HK.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
5/31/09, 2:56 PM
#7

#5 enligt mig är det en sak om tyget inte räcker o man tasr näst bästa så likt som möjligt.

Däremot om du har en röd klänning som du sätter knallgula kilar i är ju en helt annan sak :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
5/31/09, 3:21 PM
#8

#7

jag håller med du, de klänningar jag har med olikfärgade kilar är samma färg men en annan nyans :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/31/09, 3:38 PM
#9

Har man två helt olika färger så blir det mer gyckel av det hela men sen är det ett vanligt förekommande "problem" inom lajvvärlden, där räcker det med att något är snyggt sen är det inte mer med det…

men då vi som ärlitet mer HK-skadade ryser ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/1/09, 12:39 PM
#10

Nyss hemkommen från ett stort medeltidsevenemang kan jag ju bara säga att kvaliteten på kläder - design, snitt, färger och material - varierar ENORMT mycket! Det är förvisso inget nytt, men jag blir lite fascinerad över att vissa fortfarande syr kläder som inte är det minsta HK någonstans, trots att det diskuteras så flitigt inom medeltidskretsar och trots att det finns så himla mycket litteratur att läsa om saken. Det är väl en sak om man inte har så mycket intresse för dräkt eller historia i övrigt, men gillar att åka på marknader för gemenskapens skull och så, men folk som faktiskt verkar ha ett gediget intresse förväntar jag mig mer av. Då blir jag förvånad när de har rena Hollywood-kreationer på sig. Men jag är ju dräkt-pretto också. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/1/09, 12:46 PM
#11

#10 hear hear. Jag var ytterst fashinerad av kvinnorna i fäktgruppen (kjol, blus och huckle är INTE medeltid) och av alla renässansskjortor med pösärmar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/1/09, 12:53 PM
#12

#11 Skrattande Pösskjortor är på väg att bli som pösbyxorna. Det vill säga, någon har basunerat ut att det var "högsta mode" och sen måste ALLA ha dem! Oavsett vilken del av vikingatiden, medeltiden eller renässansen man tillhör. Jag har haft ett par pösbyxor som jag hade ihop med en (även i övrigt) sammanhängande dräkt, men skulle t.ex. inte få för mig att ha såna byxor ihop med en 1400-talsjacka eller dylikt. Nån måtta får det liksom vara, tycker jag. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/1/09, 12:57 PM
#13

#12 det är ett reenactment mode, jag har ingenting emot pösskjortor egentligen. Tycker de är urläckra till rätt tidsperiod och klädsel. Det är när de kommer vandrande tillsammans med skinnbyxor eller någonting liknande jag morrar över dem

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
6/1/09, 1:12 PM
#14

#13 Ja, jag med. Har många gånger gett vår käre lagkapten onda ögat för att han klär sig i piratliknande pösskjorta och skinnbyxor med fransade mockachaps över när han är ute på marknad. Oskyldig Det finns ingen som helst förankring i den medeltida historien med en sån outfit! (Och det vet han, vi har diskuterat saken en miljon gånger.) Som en intelligent kvinna sa på ett SCA-event förra veckan; "Det är vi som är alla andras upplevelse". Det hon menade var att om hon klär sig fel för perioden eller har en colaflaska i handen så förstör hon upplevelsen för alla som vill köra så korrekt som möjligt. Jag håller helt med! Mer rätt än så blir det ju knappast.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/1/09, 6:30 PM
#15

#14

Jag tycker medeltidsveckan i visby är ett riktigt prakt exempel när det gäller 1700-tals pirater…. jag har otroligt svårt att förstå kopplingen med medeltidens mode och de pirater som ligger och super i nordegravar :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/2/09, 11:52 AM
#16

#15 Ja… 2004 var det en del pirater, eftersom Pirates of the Caribbean hade premiär året innan. 2005 var det massor med pirater eftersom film nummer två hade haft premiär och sen dess tycker jag att det bara har blivit värre och värre. Men de jag har ännu mer problem med är alla lajvare som anser att en medeltidsmarknad är detsamma som ett tillfälle att visa upp sin nya alvdräkt eller orchrustning. DET är mysko, tycker jag! Obestämd Pirater har ju i alla fall funnits, historiskt sett…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/2/09, 1:27 PM
#17

#16

Hehehe, jag vet precis vad du menar! Jag lajvar också men jag gjorde iaf ett försök till medeltida kläder när jag åkte till gotland. Jag har ju mest lajvat så garderoben är full med mest mörkeralvs kläder. Det är inte förren 2007 som jag blev riktigt intresserad av just medeltiden och återskapande av den :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/2/09, 1:53 PM
#18

#17 Då har vi entusiaster lyckats omvända EN i alla fall! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/2/09, 6:30 PM
#19

#18

Ja det har ni :) jag blir inspirerad av att sitta och kika på SCA:s olika bildarkiv på dräkter :) bara tokälskar det

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/2/09, 6:35 PM
#20

#19 bild….arkiv….?

VAR!?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
6/2/09, 7:00 PM
#21

#20

Gå in på de olika föreningarnas hemsidor så har de flesta av dem bildarkiv eller gallerier :)

Länk: Här

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/3/09, 12:41 PM
#22

www.skauma.org har ett stort bildarkiv från SCA-event.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/3/09, 12:43 PM
#23

Det finns också flera SCA-iter som har Zoomin-konton som lägger upp bilder. Ni kan gå in på min sida, www.gisburne.zoomin.se och klicka er vidare till mina vänner där och titta på deras bilder också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/3/09, 3:03 PM
#24

#23

Tack Ahnna :) älskar att titta på bilder och få inspiration, finns en del SCA-iter ute på Flickr också :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: