Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4032 ggr
Ahnna
6/3/09, 3:56 PM

Hängselklänning i vadmal? Vikingpanik!

Jag ska på två vikingagrunkor på raken och hinner inte sy klart min saxiska dräkt! Måste hitta ett substitut i klädväg.

Har ingen ylle tillgänglig, men däremot en del vadmal. Mjuk, följsam och inte alltför hårt stampad vadmal. Kan det funka till en hängselklänning? Vad är den mest "korrekta" modellen på hängselklänning, finns det nåt bra på nätet? Är Historiska Världars hängselklänning helt HK, t.ex.?

Till "mellanklänning", funkar grönt linne? Ganska djupt grön, flaskgrön. Vadmalen är vinröd och mörkblå, så vad blir snyggast att ha till det gröna?

Jag måste helt sonika ta de tyger som finns hemma, därav färgerna som kanske inte är de allra bästa tillsammans. Jag är i ett tillstånd av panik eftersom första vikingamarknaden är nästa helg och den andra är helgen efter det. Så hur skapar man sig en vikingatida outfit på 12 dagar?! Tungan ute

Det enda jag har som jag kan använda direkt är mina vikingatida glaspärlor. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
6/3/09, 4:16 PM
#1

#1

Jag tycker färgerna låter bra ihop! Personligen tycker jag man kan ha mellanklänning i linne, men det är väl en smak sak och så beror det ju på väder och vind, linne är svalt om solen skiner men kallt om det är blåsigt och molningt. Blir det väldigt varmt och soligt kan vadmal bli varmt om du inte är väldigt frusen av dig :)

Vad beträffar mönstret hos historiska världar är det nog helt okej, men det finns de arkeologer som menar att kläderna inte satt tajt utan var ganska stora och vida, viss hävdar också att spännbucklorna satt mitt på bysten för att förstärka bröstvårtorna :D jag älskar arkeoligiernas olika teorier :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/3/09, 4:23 PM
#2

#1 Ja, jo, du har helt rätt, men väderpåverkan måste tyvärr komma i andra hand denna gång. (Som sagt, PANIK!!!) Men om jag har en hängselklänning av någon form i vadmal så lär jag inte frysa, och är mellanklänningen i linne så kan jag ju ta av mig hängselklänningen om det blir olidligt varmt, utan att för den sakens skulle behöva känna mig naken. Eller?

Jag väger fortfarande mellan en "Birkaklänning" och en Euran Puku-variant. Den senare verkar mycket mer lättsydd = mindre tidskrävande än en Birkamodell. Samt att jag är lite svag för det som är lite ovanligt, och i Sverige har ju "alla" vikingar Birkamodeller på sina hängselklänningar. *fundersam*

Läste lite mer på HV's sida och det står rätt mycket om att "den här modellen hade de bara vid högtider" och så vidare. Det känns inte helt rätt. Och som du säger, vissa hävdar att hängselklänningen ska vara vidare än deras modell.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/3/09, 4:30 PM
#3

#2 vad har du förs storlek i kläder? jag har en påbörjad Eura-klänning som jag hunnit växa ur, den är i grönt ylle. Det som är kvar är att fixa "fållning" på överdelen, axelbanden mm.

Den är jag villig att skiljas ifrån för materialkostnaden. ^^ om det är intressant.

Annars så har jag en modell av hängsleklänning som jag trivs oerhört bra med, det finns ingen exakt HK med hängsleklänningarna, det är allt från flappa flappa till birka o en massa annat mittemellan. Min är ju som en tub upptill men är delad från midjan o neråt vilket ger bättre rörelsefrihet och jag tycker det är snyggare. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/3/09, 6:01 PM
#4

#2

Jag tycker du gott kan ta av hängselklänningen om det blir varmt! Inte tror jag de gick runt i ylle hela sommaren om det var varmt (visseligen hade de ett helt annat klimat än oss) men man måste ju setill att inte få värmeslag :)

Eura tycker jag är snygga! Birka också men håller med om att den nog tar mer tid.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/3/09, 6:22 PM
#5

Jag gick omkring i bara särken på ale för att det blev för varmt framemot lunch. det är ingen som halshugger dig för det ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/3/09, 6:39 PM
#6

#3 Jag har storlek 38, eller 40 om det ska vara lite "loose fit". Vad har din påbörjade klänning för size? Vilken grön nyans är den?

#4 Precis, lite måste man väl få alternera sin dress om man håller på att svettas ihjäl! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
6/3/09, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär ser tygerna ut, fast lite mörkare. (Fotoblixten gör dem lite ljusare.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/3/09, 6:59 PM
#8

Den är skogsgrön, iaf en av de många nyanserna, ska fixa bild åt dig så snart jag varit nere i källaren och rotat rätt på den ^^

Den är en 40-42 o ostretchig som attan…. den finns nånstans här på medeltiden…. vete tusan var bara….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/4/09, 11:52 AM
#9

#8 Mmmkej… Det blir lite löjligt med grönt på grönt, känns det som. (Särken i grönt linne är påbörjad.) Jag kör nog på mina tyger, det går fortast trots allt. Men tack för erbjudandet, kanske nån annan gång att jag behöver en ny vikingaklänning ASAP! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/4/09, 3:30 PM
#10

#9 det beror på hur färgerna går i varandra. men det löser du säkert :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/5/09, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Såhär blidde det. Jag saknar en huvudduk och ett förkläde, annars är det hyfsat klart. *Phew!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/5/09, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Närbild på pärlorna. Silversmycket i mitten och de gjutna bucklorna har jag gjort själv.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
6/5/09, 11:29 AM
#13

Kanske ska säga att silversmycket (som inte syns så bra) är en kopia efter ett vikingafynd, ska se om jag hittar det på webben…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
6/5/09, 11:32 AM
#14

Här är den! Min är graverad silverplåt, men originalet ser gjutet ut.

http://www.norseamerica.com/i/Kaupang/Sun_Cross_Thumb.jpg

(Det är inte originalet på bilden, utan en modern gjuten kopia från ett fynd i Larvik i Norge.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/5/09, 12:10 PM
#15

#11 Blev super bra! Jag är så imponerad över att du syr så snabbt!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/5/09, 12:16 PM
#16

#15 Tack! Men äsch… Så snabb är jag inte. Saknar ju förklädet och bältet och huvudduken.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/5/09, 1:20 PM
#17

#15 Jag tycker det är ganska snabbt att fixa särk och överklänning på två dagar :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/5/09, 11:02 PM
#18

#17 Ett dygn för att vara exakt. Cool Men det var därför jag valde den modellen, för att den var lättsydd. Nu sitter jag och brickväver ett band att dekorera särken med, men ryggen krånglar så det tar lite tid…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/5/09, 11:15 PM
#19

#18

Det är tur att du har lite tid på dig iaf :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/6/09, 1:11 AM
#20

#19 Med betoning på lite! På fredag nästa vecka börjar vikingafestivalen i Sundsvall och då måste allt vara klart så man ser respektabel ut! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
6/6/09, 12:02 PM
#21

#20

Fast om du hinner sy en särk och en överklänning på 24h så tror jag nog du hinner ett förkläde och huvudduk på en vecka? Du kommer i alla fall se väldigt fin ut!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/6/09, 12:05 PM
#22

Just ja! en huvudduk var det jag skulle göra också! nu sist på ale brände jag mig i hårbottnen, vill helst slippa göra det igen…. tycker att man borde ha lärt sig efter ett antal år som viking utan huckle att jag bränner mig i hårbottnen men icke då….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/8/09, 12:59 PM
#23

#21 Kruxet är att jag inte har något tyg hemma till huvudduk och förkläde. Hade hoppats att jag skulle hitta på marknaden i helgen som gick, men icke.

#22 Huvudbonader behövs alltid! Jag gick omkring i den nålbundna mössan du gjorde åt mig hela helgen i Enköping. (Det var kallt!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/8/09, 2:59 PM
#24

#23 jag såg det! blev så glad när jag såg att den kom till användning! <3 Har ju snokat i dina bilder på FB redan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: