Annons:
Etikettallmänt
Läst 1531 ggr
Rozzy
2009-06-29 12:08

nytt växtfärgningsforum

Eller var är jag nu…inte dåligt vad ni är flitiga här. :)

Jag har massa gammalt sånt vet inte hur medeltida det är men det finns utanför götet mot sthlm.

Annons:
AutumnWicca
2009-06-29 12:25
#1

Hej! Du är på sajten medeltiden.ifokus, välkommen hit :)

Anledningen att det är så mycket om växtfärgning är nog att vi är många som pysslar med textilt hantverk, om du kikar runt lite till så kommer du hitta mycket dräkte-tillverkning också!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-29 12:52
#2

Ja, eh… hum… Det var en sak när bara jag skrev artiklar om det, men nu är vi ju några stycken som håller på med sajten och då blir det ju desto mer.

Jag försöker hålla igång andra ämnen, men det hindrar ju inte att alla övriga startar egna trådar också, om ämnen som inte rör växtfärgning. Ge gärna förslag på sånt som ni vill se på sajten så gör vi vad vi kan! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2009-06-29 13:31
#3

jag skämtade bara men det kanske inte är så dumt för man kan ju få mer hjälp i ämnet om det är fler som hittar in på ett forum om detta…ni verkade ju så engagerade bra hantverk tycker jag det var ju en hippigrej på 70-talet, tänka att det kommer tillbaka nu i denna form.

Ahnna
2009-06-29 13:50
#4

#3 Hippiegrej… *fnys* Cool

Växtfärgning är ett av de äldsta hantverken på jorden och bara därför tycker jag att det är intressant att utforska. Men också för att man under vikingatiden och framåt intresserade sig mer och mer för färg och framförallt flärden det innebar att bära en viss färg. Det var status att kunna få fram eftertraktade nyanser och det har jag själv börjat pyssla lite med. (Att gå vidare från bara "vi gör såhär som det står i boken" till "vi provar den här varianten, det kanske funkar?")

Att färga tyg och garn utan inblandning av syntetfärger är väldigt självuppfyllande, tycker jag. Jag kan gå ut i naturen, plocka en blomma eller en rot och gå hem och färga med den, precis som de gjorde på medeltiden. Så för mig är det historien som lockar mest med alla hantverk jag gör - ni kommer INTE se mig på nån mässa eller julmarknad med moderna hantverk! Det intresserar mig inte ett dugg. Jag har förvisso experimenterat lite med batikfärgning också, men det är inte samma sak som att färga garn eller tyg med växter och sen göra nåt fint av det. Det är en skapelseprocess som jag tycker att samhäller saknar mycket av idag, nu när allt finns att köpa färdigt.

Mitt nyaste projekt i sambandet är ju att färga över öppen eld på historiska marknader. Det ger lite extra krydda (bland annat i form av rök i ögonen Oskyldig) och känns ännu mer HK än att färga hemma i köket. Heja medeltiden, säger jag bara! De visste vad de gjorde på den tiden!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2009-06-29 15:49
#5

Klart jag vet det är gammalt och det fick faktiskt ett uppsving på 70 talet pga sitt alternativa tänkande det är inget fnys från mig för det var många som gjorde det på riktigt vis då, men deras föräldrar fnös för dem var plasten en revolution och det naturliga dög inte mot det motderna. Jag har mina bästa vänner kvar som lever riktig medeltid och det har de gort i över 40år. Mång var ytliga hippies men det finns några äkta kvar med de rätta idialen. Det är riktiga praktexempel när det gäller allt du kan inte ens hitta en plastpåse hemma hos dem. Hela huset är hand timmrat möbler allt sen lever de utan el, inget avlopp, inget vatten, inga räkningar ingen fast telefon ingenting är masstillverkat kanske några vackra skor som fyller kraven i naturgummisula. Hon och hennes vänner har färgat hela sitt liv tvättkaren ute, hon syr alla sina kläder kappor ja allt nu har hon ju bara sig själv och gubben att fixa det till nu när barnen är vuxna. Hen jag vet att hon berättade med fasa hur en av småtösernas kompisars mamma hade varit så snäll att tvätta upp en tröja som smutsats ner i leken, hon ville bara hjälpa till…kommentaren var jag kan inte fatta att folk maskintvättar kläderna de blir ju förstörda, hon sadet i tysthet till mig. Hun har lärt mig massor jag änskar bara att vi hade tid att träffas tiden går så fort nuförtiden.

Ahnna
2009-06-29 18:25
#6

#5 Jag tror inte att du hajade att jag skämtade med dig…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rozzy
2009-06-30 19:11
#7

Oskyldig

Upp till toppen
Annons: