Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2272 ggr
AutumnWicca
6/30/09, 12:18 PM

Färga med Svamp

Hittade denna länk och det lät hur skoj som helst!

Svamp

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
6/30/09, 12:24 PM
#1

Svamp låter kul ja, och det verkar som om det går att få en mängd roliga färger av de.

Jag har en glassbytta spindelskivling som jag tänkte färga med (när jag väl fått tag i gryta och sånt) Även om svampen inte är hk som färgmedel så tycker jag att det verkar vara bra mycket bättre än syntet…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/30/09, 12:50 PM
#2

Precis som #1 skrev så finns det inga belägg för att de färgade med svamp på vikingatiden och medeltiden/renässansen. Det finns ett antal recept från den tiden bevarade men de innehåller bara växter, snäckor och i viss mån löss som färgmedel.

Jag tror däremot att det fanns folk som visste att man kan färga med svamp och lavar m.m. men att de inte skrev några recept som har överlevt. Jag menar, hur kan man som färgare låta bli att pröva allt som finns i naturen? Särskilt de som var lite fattigare och inte hade råd att köpa färgmedel, de måste ju någon gång ha experimenterat med sånt som var gratis…? Så resonerar jag i alla fall, men det går ju inte att bevisa varken åt det ena eller det andra hållet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/30/09, 12:55 PM
#3

#2 Jag tänker lite så jag med, att de borde ha provat allt som de fick tag på. Kanske är det inte ljussäkert nog för att vara värt besväret och det är anledningen till att det inte finns recept bevarande?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/30/09, 1:00 PM
#4

#3 Enligt min ena bok är oklart exakt hur härdiga färger det blir, men minst 3-4 med de flesta svampar och betar man med blodlutsalt så kan det bli ännu högre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
6/30/09, 1:07 PM
#5

#4 är 3-4 bra?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/30/09, 1:26 PM
#6

#5 Det räknas som "medelhärdigt" i alla fall. 1-2 bleks inom ett år (oftast) och 5 och över ska vara mer eller mindre livslång hållbarhet. (Beroende på användning, förstås.) 3 skulle jag känneteckna som ganska svagt trots allt, men 4 och däröver är bra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
7/1/09, 6:20 PM
#7

#2 jag både håller med och inte där, lavar tror jag absolut att man färgade med, men svamp… Allmogen i Sverige började äta svamp väldigt sent (början av 1900-talet) överklassen var lite tidigare (slutet av 1700-talet). Det fanns innan dess en stor misstro mot svampar vilket gör att jag är tveksam till om man använde de till någonting alls. Mat är som sagt uteslutet, och jag är tveksam till annan användning av svamp.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/1/09, 9:23 PM
#8

#7 We will never know… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: