Annons:
Etikettevenemang
Läst 1851 ggr
Ahnna
2009-06-08 20:28

Saltvik 2009

Vikingamarknaden på Åland firar 10-årsjubileum i år, 23-25 juli. Jag var där första året de körde och sålde en del smycken och annat och har precis skickat en förfrågan till föreningen som anordnar om de vill ha dit mig igen. Det är en jättetrevlig marknad som verkligen är värt ett besök! Glad

Är det någon härifrån som ska dit i år? Jag kommer troligen ha plats för övernattning i min paviljong, förutsatt att den inte portas för att den inte är tillräckligt vikingatida.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-07-26 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilder från evenemanget finns på min Facebook-sida. Sök efter Ahnna Ehnström och kolla mina album.

Torsdagen var jättetrevlig, med bra väder och massor av folk. Cirkus kl 3 på fredagsmorgonen (lokal tid) började det smådugga lite och klockan 5 smattrade det så högt mot tältduken att jag vaknade. Sen blev det ännu värre…

När jag gick upp vid 8 så var det lite vatten vid ingåengen till tältet, men inte så farligt. En tältlina hade gått av under natten så en stolpe stod på trekvart och därför slackade duken så att vattnet rann in. Jag klädde på mig och tänkte fixa linan, men när jag klev utanför tältet så fick jag annat för mig, om vi uttrycker det så… Som att fixa flytväst och simfenor, till exempel!

Området blev klassat som katastrofområde och brandkåren var där hela dagen och dränerade, pumpade upp vatten och hjälpte till att gräva diken. Den första timmen efter att jag gick upp började mitt

ält fyllas med vatten tills det var cirka 20 cm djupt!

Jag sprang på några bekanta som skulle till ett badhus i Mariehamn, så jag hängde med dem. Bubbelpool, utomhusbassäng med utsikt över havet, bastu, dusch… Och sen kom man tillbaka till en lervälling utan dess like, där flera redan hade kört fast med sina bilar och då var man ju tvungen att hjälpa till. Så det tog ungefär 5 minuter tills man var nersprutad med lera och vatten igen. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-26 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Marknadsgatan förvandlades till ett desperat överlevnadsprojekt där tält och människor sjönk ner i leran om vartannat…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-26 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den här sidan av marknaden vill jag inte ha mitt tält på nästa år! Jag ska nog 17 sätta det i skogen, där det sluttar brant neråt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-26 14:01
#4

Lördagen blev ganska solig och varm, men många hade ju läst i tidningen att vikingafestivalen var översvämmad, så det var inte så värstans mycket folk. Det här med att "all publicitet är bra publicitet" är bara ljug!

På det stora hela var det kul och trevligt, trots att man blev utskälld av en arg åländska som hatade svenskar för allt ont svenska folket har gjort mot finnarna genom historien, och som tyckte att alla svenskar borde lära sig finska av respekt, eftersom finnarna på Åland måste lära sig svenska. Ja, det låter ju JÄTTETROLIGT! Obestämd

Jauvet och Patrask var där så det var liv och rörelse hela tiden, även efter att marknaden hade stängt. Vikingafestivaler blir inte så mycket större än såhär, så ni som gillar vikingafester borde boka in nästa års datum redan nu! Glad Men ta med flytväst…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: