Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 11008 ggr
Lactamaeon
2009-07-01 20:35

Huvudlin a la 1300-tal

Hej allesammans!

Jag har försökt snoka lite i forumet men inte hittat någon tråd om det jag undrar; är det någon som vet mer exakt hur de olika modestilarna var för sent 1300-tal, efter säg 1360, när nu modet så drastiskt ändrade sig och blev figurnära?

Jag vet att det byggdes på bredden och inte på höjden i de finare kretsarna, men jag ska ha ganska enkla borgarkläder och har ingen lust att på en månad tota ihop en extravagant metallbur med ädelstenar och sammet på. :P Jag har tänkt mig att ha ett enkelt huvudlin, utan haklin, och min fråga är om någon vet vad som var "gängse" då.

Jag har en bok som heter "The medieval tailor's assistant" och däri står det att man kan ta ett ca 70 x 120 cm stort tygstycke och först lägga kortsidan över pannan, knyta i nacken, och sedan vika upp den andra kortsidan och nåla fast den längre upp på huvudet. Detta har jag provat utan att sy och det blir ganska snyggt, men hur korrekt skulle det vara? Och hur många andra sätt kan man göra ett snyggt huvudlin så på?

Tack på förhand! :)

Annons:
Ahnna
2009-07-01 21:21
#1

Den allra enklaste varianten av huvudduk borde vara att använda en yardcloth, alltså en fyrkantig bit linne som är minst en yard (90 cm) längs vardera sidan. (Jag har hört flera säga att det inte räcker med 90 cm utan att det bör vara drygt en meter, eller så mycket som behövs för att dra tyget två varv runt huvudet.) Man viker tygbiten på tvären så att det blir en trekant, sen lägger man den på huvudet, drar snibbarna i kors bakom nacken och knyter dem på hjässan. Såna huvuddukar verkar ha använts flitigt genom medeltiden och renässansen.

Här syns en annan variant på slöja, från sent 1300-tal. Den ser däremot ut att ha ett haklin.

Den här kvinnan har också någon form av duk runt huvudet. Sent 1300-tal.

Också en bild från sent 1300-tal.

Och en till.

Det viktigaste verkar vara att håret är uppsatt på ett eller annat vis med flätor. Lite exempel:

Flätor utan slöja.

Annan variant.

Ytterligare en.

Högsta mode var ju långt Hår som gick att fläta och de som inte hade det använde löshår.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lactamaeon
2009-07-01 21:47
#2

Mm… Nu är det ju så att jag inte ens kan ha tofsar, och kortare skall det bli innan MTV 09. :)

Jag undrar ju var min bok fått för sig det med det långa rektangulära stycket som viks upp och nålas.

Jag har haft ett sådant yardcloth som du kallar det, och även om det var jättefint så vill jag i år inte bränna mig i nacken lika lätt, därför tänkte jag ha en längre slöja.

Har du hört talas om det sättet att ha en slöja på som jag beskrev från boken? Jag skulle nog gärna ha det, men frågan är vad som blir snyggast, om man tänker både på fall och silhuett, mellan den jag beskrev och och den första bilden du lade upp, fast då den kanske utan haklin.

Ahnna
2009-07-01 22:21
#3

#2 Jag vet inte om jag hajar exakt hur du menar att de besrkiver uppsättningen med slöjan i boken. Har du någon bild? (Hittar du nåt liknande på internet?) Jag har sett ett par bilder från 1300-talet där det hänger ner nåt i nacken, en bra bit ner på ryggen, samtidigt som nåt är knutet runt huvudet, men jag vet ju inte hur det är konstruerat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lactamaeon
2009-07-01 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här, nu har jag scannat sidan i boken och ritat lite i paint för att illustrera. :) Hoppas det gör det tydligare.

Ahnna
2009-07-01 23:02
#5

#4 Exakt det där har jag inte sett, vad jag kan erinra mig. Men jag har inte studerat 1300-talsslöjor så ingående heller på sistone.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lactamaeon
2009-07-01 23:15
#6

Humm. Jag får fortsätta leta källor då. Tacksam för alla tips! :)

Annons:
LinaN
2009-07-02 00:04
#7

#4 det där är ju medeival tailors assistent-boken. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
2014-03-10 10:32
#8

# 1 har du ett mönster på mössa/hätta nr 3?

Lillyblossom
2014-05-21 20:30
#9

Du kan ju också göra en D-slöja. Det använder jag själv. Du tar ett stycke tyg där du klipper det som ett stort D. Den "platta" sidan har du mot pannan och resten hänger löst. Jag sätter bara fast det med två-tre nålar i tinningarna och eventuellt en i pannan. Jag har ju klart ett hårband/pannband av lin där jag fäster nålarna i.

Jag kan väl gissa att den platta sidan är ungerfär en meter. Du får ju mäta från ena axeln över huvudet och ner till andra axeln. Och likaså hur långt du vill att den ska gå i bak.

Löser ditt problem med bar nacke perfekt! ;)

Upp till toppen
Annons: