Annons:
Etiketteld-lågor
Läst 6382 ggr
Rozzy
2009-06-23 02:29

Trefot

Är dt vågon som vet vad man köper ett stativ till en trefot fär öppen eld?

Annons:
Nadrendion
2009-06-23 03:01
#1

Stativ till en trefot - hur tänker du då? Som trefoten ska stå på?

Vanligen behöver man inte ha några speciella stativ till trefötter. På marknader finns det ofta några smeder, och en standard-trefot är inget tyngre arbete för en smed att tillverka.

Jag kan förmedla kontakt till några smeder om du inte har någon kontakt själv.

LinaN
2009-06-23 03:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Trefötter finns i olika varianter.

Trefoten i detta fallet är den man tänker på i de flesta viking och medeltidssammanhang.

bild ur mitt ihopasparade arkiv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-06-23 03:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sedan här är en annan sorts trefot som står under den stora grytan. Det är en ring med tre ben på o den kallas också trefot :D

Vilket typ är det du menar?

bild ur mitt arkiv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lillalollo
2009-06-23 13:39
#4

Hej!

Jag vet att i "min" medeltidsförening så beställde vi efter ritning i Tjeckien.  Vi kikade runt en hel del och fotade, sedan klurade vi ut en ställning som skulle passa oss.

 Smidesdelen samt frakt blev då billigare (ca 50%), än om vi valt en smed i Sverige 

Kan tänka mig att Polen har en hel del, polska försäljare hittar man ofta på medeltids och vikinga marknader fråga dem. De brukar även ha väldigt fina eldstäder, i sina läger.

Danmark har ett väl utvecklat medeltidsintresse och där bör du kunna hitta länkar till olika företag som säljer kokutstyrslar av olika slag. Danskar brukar ha med sig stora portabla stekhällar eller eldstäder med trefötter och andra anordningar för att tillbereda mat över öppen eld.

Rozzy
2009-06-23 15:32
#5

Skrattande Var visst lite trött när jag frågade innan, jag har problem med ett tangentbordstroll om nätterna. Men jag menade helt enkelt bara hela lösningen ihop, så ni förstog mig rätt.

Tack för era svar.

Ahnna
2009-06-23 21:24
#6

Svarta Katten och Nidingbane har exakt samma modell, kolla med dem. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rozzy
2009-06-24 18:14
#7

Tack

Upp till toppen
Annons: