Annons:
Etikettevenemang
Läst 5170 ggr
SHV-Pysen
6/23/09, 2:30 PM

Rosersberg?

Har försökt att söka på google efter info om roserbergs medeltidsdagar men hittar endast datumen 25-26 juli.

Måste få fram nått mer om det så snart som möjligt då jag ska åka till Gotland och måste boka biljett nu. Ska åka den 23 om jag inte kan gå, men annars får jag ju skjuta på det så det skulle underlätta om man fick veta nått nu.

nån som vet nån sida elr vet nått om det? Tider, hur det är med tåg/buss förbindelse osv.

Annons:
Ahnna
6/23/09, 9:10 PM
#1

Det är mitt tornerlag Nordic Knights som arrangerar, www.nordicknights.com. Det går tåg till Rosersbergs station från Stockholm och Märsta och det finns också viss bussförbindelse. Om du ringer t.ex. Busslink så ska du fråga efter vilken hållplats som är närmast Rosersbergs Slott. (Tåget stannar en bit ifrån slottet så man får promenera, men det är lätt att hitta.)

Jag tror inte att tiderna för tornerspelen är klara, men de brukar vara runt 14.00 så man gör bäst i att åka på förmiddagen och göra en heldag av det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
6/24/09, 5:08 PM
#2

#1 okej! hur ser inträdespriserna ut? har ni bestämt nån summa? har ju så fattiga kompisar som inte kan hålla i pengarna mer än två sekunder…

Ahnna
6/24/09, 5:09 PM
#3

#2 Jag har för mig att det brukar kosta 100:-.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/24/09, 9:44 PM
#4

#2 tornerspelet kostar 100:-, marknaden är gratis

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/25/09, 1:29 PM
#5

#4 Har de gjort om? Förut pröjsade man ju allt när man kom ifrån parkeringen, oavsett om man ville se tornerspelet eller inte. (För att locka folk att stanna till spelet eftersom de ju hade betalat för det.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/26/09, 12:33 PM
#6

#5 så var det förra året i alla fall. Svärmor satt i biljettkassan och de hade ett väldigt jobb med alla som "bara skulle gå förbi till bilen" (som sedan gick och satte sig och såg spelet gratis)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
RosaGosa
6/26/09, 12:53 PM
#7

Jag ska till Rosersberg för första gången, som sällskap till min kompis som ska stå på marknaden o sälja. Ska bli mycket spännande med två dagar i medeltidens tecken :-)

Ahnna
6/27/09, 12:26 AM
#8

#6 Det verkar ju skitdumt. *förvånad* Vad var det för fel på det andra systemet, liksom? If it ain't broken, don't fix it! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KeramikJohanna
7/6/09, 2:23 PM
#9

Undrar lite om Rosersberg?

Hur är det? Någon som ska dit?

Har aldrig varit där, men funderar på att vara med som hantverkare (om jag får) och ha med keramik. Vet inte om min keramik passar in bara.

-Johanna

Anthka
7/6/09, 2:32 PM
#10

#9 hör med nordic knights (arrangörerna).

Jag ska dit men eftersom jag är medlem i föreningen är det lite andra regler för mig än för hantverkare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

KeramikJohanna
7/6/09, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ska ringa idag och kolla vad de är ute efter… Jag har ett marknadsstånd, men det är tyvärr inte så medeltida:(

Bortse från vinterjacka, moderna smycken och väskor och satindukar. Tror någon att det skulle kunna funka, då med linnedukar, medeltida kläder och keramik på bordet?

Är byggt av vanliga plankor och målat med någon svart-brun bets.

LinaN
7/6/09, 3:11 PM
#12

#11 det där är helt ok som, med litet linnedukar o sånt istället så kommer det bli superbra! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
7/6/09, 3:43 PM
#13

#11 Det funkar. Annars har tornerlaget marknadsstånd i liknande utförande som brukar gå att låna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
SHV-Pysen
7/18/09, 2:54 PM
#14

Har de kommit upp nånting om marknaden och tornerspelen nu på nätet? Det börjar ju närma sig. Måste väl ligga nått uppe så det kommer nå folk. Vill gärna få spikade tider och vägbeskrivning osv på papper, så jag har allt klart för mig. planering är min grej ^^

Anthka
7/18/09, 3:04 PM
#15

#14 kika på nordics knights hemsida, vägbeskrivningen är annars enkel. Marknaden är vid rosersbergs slott lätt att hitta via eniros kartor där man ockås kan skriva ut vägbeskrivningar (med start och mål)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SHV-Pysen
7/18/09, 3:17 PM
#16

#15 hitta inget på nordics, har kollat där med jämna mellanrum.

håller på att leta mig fram med vägbeskrivning. blir inte priserna så hemskt höga blir det nog tåg och antagligen buss sista biten dit.. den som ändå hade körkort…..

Anthka
7/18/09, 4:08 PM
#17

Ok.. Marknaden brukar öppna 10, och som #1 skriver brukar spelen vara vid 14-tiden. Kolla på SL's hemsida hur lokaltrafiken går till rosersbergs slott.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
7/20/09, 9:32 PM
#18

Information om marknaden för den som är intresserad:

Marknaden öppnar 10.00 stänger 17.00
Tornerspelet är kl 14.00 och kostar 100:- (vuxen)
Själva marknaden är gratis att gå och titta på.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SHV-Pysen
7/22/09, 7:11 PM
#19

Skrikandes Kommer inte kunna åka

1. Vill helst ha någon med mig när jag åker, för sällskap samt lokalisering, men tåg å buss kommer kosta några hundralappar, och det är mer än mina vänner äger.

2. Det går ingen buss från stationen till slottet då, som jag kunde hitta i alla fall, och det känns inte som att jag har någon vidare lust att gå 4.3 km tur och retur.

Såå typiskt.. Nu Struntar jag snart i att ens fundera att åka på sånt här och spara varenda krona till bil och bensin, så får jag göra allt kul sen när jag är 18 istället.

RosaGosa
7/25/09, 8:21 PM
#20

Nyss hemkommen från första dagen på Rosersbergs marknad… en lång men lyckad dag, kompisen fick sålt en del av sina varor vilket var trevligt. Mannen till höger om oss gräddade jättegoda flatbröd med vitlökssmör *mums*, all rök letade sig tå vårt håll så nu doftar man rök men det är mysigt :-) Får se vad sambon säger… *hihi*

Köpte med mig tre påsar med underbart doftande örtte som ska avnjutas senare i kväll. Tyvärr ignen marknad för mig i morgon då det blir stallbygge för hela slanten men har haft väldigt trevligt idag!

Någon härifrån som var där?

Annons:
Anthka
7/27/09, 11:39 AM
#21

#20 jag var där, du såg mig säkert. Jag strosade omkring i grön ylleklänning (med röd klänning under) och en vit huvudduk.

Ah, var det ni som stod med läderarbeten?

Själv hittade jag den fantastiska marsipanmannen (mums) och en trevlig mugg (som till skillnad från mina tidigare faktiskt fungerar att dricka ur).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
7/27/09, 11:54 AM
#22

#21 oh dig såg jag! Beundrade din klänning på håll :-) Den var otroligt fin! Japp det var vi som hade läderarbetena, jag i gul klänning med en grön västliknande klänning över.

Är du med i Nordic?

Vem var marsipanmannen? honom missade jag trots att jag gick runt flera varv bland marknadsstånden.

Anthka
7/27/09, 12:05 PM
#23

#22 Tackar Glad Japp, jag är med i Nordic. Är vanligen väpnare men pga inre omständigheter så fick jag ett soft strosa runt schema i år. Och kunde stoltsera med mina kläder istället.

Marsipanmannen stod brevid ansiktsmålningen, det var han som hade nougat och brända mandlar och lite sånt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
7/27/09, 10:13 PM
#24

#23 Ah då förstår jag vad du menar!

Är lite sugen på att ansluta mig till nordic, ni verkar vara ett trevligt gäng… känner dock ingen som är med där så det kanske är svårt att komma med?

Ahnna
7/27/09, 11:42 PM
#25

#24 Nejdå, det är inte svårt! Och du känner ju oss! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
7/28/09, 12:35 AM
#26

#24 känner o känner? känner till iallfall :-) var med i Nordrike förr men trivdes inte där, vad jag sett av nordic så verkar det vara en mycket trevlig förening. Har en gammal dröm om att få rida tornerspel någongång i framtiden då rätt häst dyker upp men fram tills dess vill jag andas medeltid så mycket det går :-)

Anthka
7/28/09, 11:26 AM
#27

#26 säger som Ahnna, det är inte svårt och du känner ju i alla fall till några av oss. Så kom till finsta och hälsa på  Glad Jag är inplanerad där (är du det Ahnna?)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
7/28/09, 1:02 PM
#28

#27 Jag ska anmäla mig, men vet inte om jag får rida.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/28/09, 4:26 PM
#29

#28 det tror jag nog att du får, helt säker är jag ju inte eftersom det inte är jag som är ryttaransvarig, men med tanke på mängden skadade riddare/hästar så…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/28/09, 7:55 PM
#30

#29 Jag är anmäld nu i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
7/29/09, 12:26 AM
#31

#27 vet inte om jag kommer kunna ta mig till Finsta tyvärr… håller på att bygga stall hemma o är massor kvar att göra.  Sen blir det väl inte fler chanser denna sommar? får kanske sattsa på att gå med till nästa sommar då…

Anthka
7/29/09, 1:33 PM
#32

#31 Finsta är tyvärr Nordics sista spel för säsongen ja.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/30/09, 2:32 AM
#33

#31-32

Glöm inte Rikstorneringen! Glad Inte ett tornerspel i den bemärkelsen, nej, men det är tydligen flera riddare från laget som vill åka dit i år. Fotfolk behövs alltid, oavsett hästvana, och det blir inget SM utan en vettig hejarklack! Glad Det finns säkert riddare man kan samåka med också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
7/30/09, 11:06 AM
#34

#33 Vart går den av stapeln och när?

Annons:
Anthka
7/30/09, 12:28 PM
#35

#33 Den hade jag glömt ja. Lätt hänt med tanke på att det inte är ett spel vi annordnar. Även om jag borde kommit ihåg med tanke på att jag planerar att åka dit…Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/30/09, 12:39 PM
#36

#34 I Götene, på Medeltidens Värld, 5-6 september.

#35 Hihi!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: