Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3765 ggr
LinaN
7/5/09, 10:33 PM

Arabiska mynt till dräkt

Jag letar just nu efter replikor på arabiska mynt som jag hade tänk använda till att pryda en kjol med. Tänk magdans… Vet ni var man kan få tag på detta?

Har kollat de vanliga magdansställena på nätet här i sverige och de tar hutlösa priser för 30 st mynt som är av pressad aluminium eller dylika.

Sen har jag kollat utlandet med men hittar mestadels litet lagom tvivelaktiga sidor….

Hurgammal är magdanstraditionen egentligen?  *lubbar iväg och letar info*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[incendium]
7/5/09, 10:48 PM
#1

Replikor är mer än jag vet. brukar däremot köpa riktiga mynt med ögla genom en viss ebayförsäljare. det blir tungt men riktigt trevligt.

AutumnWicca
7/5/09, 10:52 PM
#2

Magdansen som vi känner den i västvärlden är skapad av västvärlde, USa och Hollywodd tyvärr. Det började redan på 1800-talet. Västvärden hade mycket annorslunda syn på arbavärlden och vill förmedla bilden av en mystisk erotisk värld. Tyvärr ganska långt från verkligheten.

Men traditionel orientalisk dans har ju funnits i länder som Egypten och Libanon, det är ju deras folkdan. Där var det tex förbjudet att dansa med bar mage, ansågs slampigt och smutsigt. Än idag dansar de stora internationella magdans stjärnorna från dessa länder aldrig barfota, av samma andledning, det gör bara horor.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
7/5/09, 10:54 PM
#3

Man tror att den magdans som lärs ut idag är konstruerad på 30-talet med influenser från alla folkdanser i arbavärlden.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/5/09, 10:56 PM
#4

#2 det är ju det jag också tänker. Att kulturen med magdans måste ju vara tokgammal MEN att dagens show och dåtidens/nutidens kultur-dans är två vitt skilda ting.

jag har tittat på dräkter och känner att de där chiffonggrejorna är mer eller mindre motbjudande i MINA ögon, det är för utmanande. Jag vill göra en mer HK dräkt för dans men med bjällror/mynt där man inte visar mage och ben alltför mycket iom att JAG tycker det ibland är både pinsamt och litet osmakligt. (har inte världens bästa självbild av min kropp direkt så jag döljer den gärna bakom det historiska :D)

Men ska luska vidare :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/5/09, 11:01 PM
#5

#4 Jag tror du ska använda ordet "folklore" i kompination med "oriental dance" möjlightvis "bellydance", men jag tror det bara ger dig halvnakna bilder :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/5/09, 11:04 PM
#6

#5 majoriteten av träffarna är lättklädda damer alltifrån anorexiafall till rejält fylliga damer som dallrar bara de tänker på att dansa ;)

eller karlar i långkjol med en söt liten röd hatt på huvudet ^^ så detta tåls att funderas på…. men oavsett så är ju mynten ett krångel som kvarstår.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
7/5/09, 11:06 PM
#7

Inom magdans brukar vi dansa en viss stil som kallas Saidi, det är klassisk egyptisk folkdans.

Då har man pösbyxor och tunika och så ett mynt bält på höften, ska visa bild… BILD

Byt ut till linne i materialet och siden såklart

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[incendium]
7/5/09, 11:08 PM
#8

Föredrar tribal bilder när det kommer till orientalisk dans, och inte då amerikansk tribal. Hur mycket mynt behöver du?

AutumnWicca
7/5/09, 11:10 PM
#9

Här har du (visseligen en modern) dräkt som heller inte är tajt. DU kommer nog inte hitta historiska bilder eller filmer, men linne är ett material de använder här i linköping när vi dansar traditionell dans.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/5/09, 11:10 PM
#10

#8 tillräckligt för att göra ett eget höftbälte och sedan eventuellt hitta på annat spännande med mynten :D mynt, pärlor och knappar kan man aldrig ha förmycket utav :D

Har du några undangömda? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[incendium]
7/5/09, 11:19 PM
#11

#10 de jag har väger som sagt lite mer i och med att det är riktiga mynt, minns inte hur många jag har. Typen är den här och det är mynt tidigare använda som dräktdekorationer och smycken från 1950tal fram till nutid. "Kuchi"-mynt. Hur många behöver du? Är det mycket kan jag rekommendera säljaren Sirik

LinaN
7/6/09, 12:49 AM
#12

#11 jag kikade på hans auktioner o så. det vart inte några mynt han hade :D tack för länken :D

om du har till övers så kan jag nog avlasta dig med en 4-5 st för att se hurdana de är innan jag eventuellt beställer ifrån den här mannen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[incendium]
7/6/09, 12:57 AM
#13

#12 det går absolut att ordna. pm'a adress

Annons:
Pialinn
7/6/09, 10:30 AM
#14

Männen i långkjol oh fez är Dervisher. De tillhör något religöst. Kan tydligen snurra hur länge som helst.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
7/6/09, 11:22 AM
#15

Jag har ett myntbälte (bara mynt och kedjor) och en mynt-sjal om du vill låna? Båda mina har pressad tunn plåt i mynten, men de är inte "skrikiga". Rasslar rätt bra! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: