Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 4445 ggr
LinaN
6/13/09, 5:58 PM

Sängprojekt och egna idéer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ju så att till nästa sommar så ska jag förhoppningsvis lyckats få ihopa ett tält. Om det blir saxiskt eller A-tält återstår att se, men det som är säkert är att jag ska ha en säng! Jag vägrar sova på marken på en övertäckt luftmadrass.

Så jag hade tänkt delge er mina planer här. ^^

Först o främst så är det sängmodellen som är avgörande, då hittade jag denna. Den är rak, enkel och man kan välja att ha den dekorerad eller odekorerad. Jag är bara ute efter komfort, lull-lull kan man ta senare. Och vad gällande HK-het så är jag beredd o tumma på det för att få komforten…

Men istället för att köra med repsystemet i bottnen så hade jag tänkt mig ribbotten, och sängen ska ju vara 120bred så då behöver jag sätta en tvärslå i mitten av sängen som det är två ben på, men det är ju inga större bekymmer och tar inte mycket större plats. Så på de längsgående sidoplanken ska det sättas fast en list som ribbottnen ska ligga på. Samt att det finns inga vad jag hittat ribbottnar på 120cm så det får vi tillverka själva vilket i sig bara är tidsödande och drygt men absolut inte svårt.

Vidare så vill man ju sova någorlunda behagligt, så jag tänkte skumgummimadrasser med linneöverdrag! Då hitta jag en budgetmadrass på j*sk för 200kr st, 70cm breda så då behöver jag bara skära bort överflödet så det passar i 120-sängen. sen syr man som sagt ett linenöverdrag till madrassen så man slipper se skumgummit.

Sen bäddar man med filtar, fällar och annat över och sover med bra mycket högre komfort än när man ligger på en sunkig luftmadrass i ett plasttält och fryser arslet av sig.

Men det som jag funderar på är att göra ett "sovtält" som man hänger runt sängen, så som det diskuterats att man ska göra i paviljongerna med tyg som delar av, så att värmen inte försvinner.  min tjusiga skiss ska föreställa ett sådant sovtält, det är kanske inte det minsta hk någonstans men det är praktiskt och man fryser förhoppnignsvis inte lika lätt samt att på dagtid när tältet står öppet kan man ta ner tältet och lägga under sängen tex. Alternativt så broderar man det tjusigt och kör på det som det är och inte gör någon hemlis av att det är ett eget påhitt. Samtidigt som man hade förhängen på fasta sovplatser långt in på 1800-talet om inte längre i stugorna är ju en fingervisning om att det ändå kan ha använts rätt länge. Någon som har koll på hur långt tillbaka i tiden man använt förhängen för sovplatser?

dock undrar man ju hur det blir med kondens och risk för höga nivåer av koldioxid… Samt om man ska sikta på linne eller ylletyg i en sådan konstruktion… tanken är ju att sängstolparna ska vara så pass höga att man bara kan hänga på tältet så det är sitthöjd inne från madrassen o upp i "tak".

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
6/13/09, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tänkte att man kan ju brodera sängtältet med nått liknande som detta :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/13/09, 6:18 PM
#2

#1

Jag skulle ha något som andas massor! Det bästa vore nog om det inte var ett tak på den eller ett nät-tak.

När jag pratar om avdelare menar jag att jag vill ha en eller två löstagbara väggar som kan knytas fast.. tror det annars kan bli väldigt mycker för varmt.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/13/09, 6:36 PM
#3

#2 min tanke är ju att man ska överleva även om man är ute i november och härjar ^^ att man tex har en för sommarbruk och en för vinterbruk. Att sätta "nät" eller supertunnt i taket förtar ju litet idén om att hålla kvar värmen som stiger…. men frågan är när det blir för varmt….

man vet ju av egen erfarenhet att efter kl 6 på morgonen så håller man på att dö av värmeslag i ett plasttält, så då kan det ju vara bra att man kan fälla upp långsidorna på bägge sidorna av sängen. För det blir ju varmt i ett vikingatält med, men det är just de där riktigt kyliga timmarna strax innan gryning som bekymrar mig mest, o sen är jag sån att jag sover helst helt näck och tar på mig alla kläder kalla på morgonen. För då håller man värmen bäst sen har jag fått för mig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/13/09, 6:41 PM
#4

#3

jag förstår vad du menare, är likadan själv. Men jag tror i så fall att ylle på sidorna och sedan linne på taket, värmen måste ju få komma ut någonstanns annars blir det kvavt.

göra sidorna uppfällbara låter klokt, så man kan vika upp den om det blir för varmt

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
6/13/09, 6:55 PM
#5

#4 ångkokta vikingar vart beställt! :D

Sen man kan ju prova att göra ett i linne först o räcker inte det på sommaren så kanske man ska överväga att sy ett i ull till vintern. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
6/13/09, 7:11 PM
#6

#5

låter klokt :) du får gärna uppdatera på hur det går!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
6/13/09, 7:14 PM
#7

#6 det gör jag, men som sagt, änsålänge är det på planeringsstadiet, och innan vi börjar med sängen så ska vi se till att åka till ikea och köpa lagerhyllor till källarförrådet så jag kan få ordning på alla mina hästgrejor som ligger därnere, samt slänga det som ska slängas därnere. Har en del möbler som bara blviit inslängda. Sen har jag litet kartonger med kläder som ska gås igenom, en del ska återbrukas, annat ska till erikshjälpen/röda korset.

SEN har vi utrymme att förvara en säng ^^ Då kan vi börja bygga :D Men då kommer jag nog göra en artikel av saken om det inte redan finns en. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
6/13/09, 9:57 PM
#8

Jag har tänkt mig någonting liknande till vårt tält, men jag tror inte som #2 och #4 att det är smart med "hål" eller tunnare tyg i taket. Av erfarenhet så blir det rått och kallt ute under nätterna om det har regnat dagarna innan. Även om det är mitt på sommaren. Då är det bättre att kunna öppna en liten flik av förhänget ifall man kokar ihjäl i sovtältet.

Eftersom vi har ett tält med ekerhjul tänkte jag mig någon typ av pyramidformad konstruktion som går att fästa i ekrarna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/15/09, 12:56 PM
#9

Jag puttar upp min artikel om sängbygge (om jag hittar den i arkivet) eftersom fler här kanske vill läsa hur man bygger en säng.

Jag skulle, precis som LinaN redan har skrivit, slopat repbottnen totalt, eftersom det tar massor med tid varje gång att sätta upp nätet. I min säng har jag ribbor som är fasthäftade på två bomullsband. Det höll i cirka en sommar, sen började ett par av ribborna lossna, men konstigt nog har de inte lossnat mer sedan dess. (Har haft sängen i 5 år.) Så det var nog bara ett par dåliga häftklamrar som ställde till det. Är man ambitiös och gör hål i ribborna och trär banden igenom dem istället så lär det aldrig gå sönder.

Vad gäller tältet runt sängen så tror jag inte att man behöver oroa sig för koldioxidförgiftning om man inte har t.ex. 100 ljus eller en fotogenkamin precis bredvid sängen när man sover. (Hela grejen med sängtält är ju att man ska slippa ha kamin och dylikt för att hålla värmen.) Jag skulle kört på två tält, ett i lintyg och ett i ulltyg/vadmal. Det senare skulle naturligtvis bara vara för extra kalla nätter, t.ex. vintertid eller tidig vår när det fortfarande är fruset på nätterna. Lintyg isolerar rätt bra på sommaren och ju lägre takhöjd man gör i sitt sängtält, desto lättare håller tyget värmen. Jag skulle göra både långsidorna och kortsidorna uppfällbara på nåt sätt, så att man kan fälla upp dem oavsett vilket tält sängen står i. Ibland blir man ju inknökad i ett hörn och då kanske inte enbart lång- eller kortsidorna går att fälla upp… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/15/09, 1:06 PM
#10

#5  om man ändå ska bygga ribbottnen själv så är det där en superidé, göra ett hål och sen häftklamra fast dem med klammerpistol. då sitter de ju garanterat stadigare :D

o gällande takhöjd behöver jag ha sitthöjd annars blir jag klaustrofobisk. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: