Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 2344 ggr
AutumnWicca
2009-07-06 22:50

Linor och tältpinnar?

Imorgon ska det hämtas pavve i Sthlm :) Alla delar till stommen och själva duken finns men inga spänn-linor eller tältpinnar till.

Vad rekomenderar ni för material till linorna?

Ska vi försöka fixa trä-tältpinnar eller brukar man acceptera metall?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-07-06 23:30
#1

Som tältpinnar rekommenderar jag gamla rälsspik, de kommer ner en bra bit i marken och håller pavven på plats. visst de väger mer än trä men det är det värt :D

Linor, hamparep är väl min spontana reaktion… annars vete jag tusan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-06 23:45
#2

#1 Men vart får man tag på rälsspik?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-07-07 01:11
#3

#2 bra fråga….. där de lägger om räls till moderna syllar istället för de gamla i trä skulle jag tro. eller på skroten kanske.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2009-07-07 12:36
#4

Kunde inte armeringsjärn funka? (Har hittat en på en campingplats.) Men den är ju inte i tiden, tyvärr.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

AutumnWicca
2009-07-07 12:54
#5

#4 Det är en ideé som fungerar bättre än de fjuttiga pinnar man kan hitta i handeln…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-07-07 14:03
#6

Vi har hampa rep till baldakinen, själva pavven behöver inga linor utan har öglor längst nere vid marken som vi spänner med tältspik

Som #4 säger så fungerar armeringsjärn bra, bara att bocka till ena änden. Eller halverade hästskor (vilket är vad vi har). Metall är bättre än trätältpinna, och de syns ju inte i vilket fall som hellst när de är nerpetade i jorden.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
2009-07-07 14:09
#7

#6 Mycket sant! Tack för bra tips!

Ska kolla upp priser på armeringsjärn :) och möjligheterna och kapa och bocka dem :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-07-16 15:18
#8

Armeringsjärn som man kallböjer brukar spricka efter ett tag, dessvärre. Det allra bästa är varmböjda krokar i 8 mm rundstål. (Gärna med utsmidd spets.) De är hållbara och tillräckligt enkla att få ner i marken utan att de lossnar.

Repen kan vara i bomull eller hampa, det är vilket som. Dock bör de förvaras torrt och i god luft, annars möglar dem och mögliga rep går av. Så torka dem efter varje regn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-16 15:19
#9

Just det, glömde skriva. Träpinnar spricker, så undvik trä i tältpinnarna! Jag har sett undantag som har hållt länge, men det tillhör inte vanligheterna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-07-16 15:31
#10

#8

okej! tack för tipsen!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ljuskraft71
2009-07-25 14:59
#11

Ett gott råd är att använda 8mm armeringsjärn och bocka ena änden.Jag gjorde typ en 150st till medeltids lägret på Gotland när dom började att vara på galgberget.

Det är inte speciellt dyrt typ 2kr/pinne.Men med lite kvinnlig charm så kan du nog få det billigare=)

AutumnWicca
2009-07-25 22:11
#12

#11 Hehehe jag har en pappa jag kan flörta med så fixar han :D lagom bortskämd är jag :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: